همه چیز درباره ترک اعتیاد در بارداری و روش و زمان صحیح ترک اعتیاد در این دوران

همه چیز درباره ترک اعتیاد در بارداری و روش و زمان صحیح ترک اعتیاد در این دوران


منبع: آرگا

2

1402/7/18

16:08


ترک اعتیاد در بارداری برای مادر معتاد به مواد مخدر همانند یک کابوس تلخ است. در حقیقت اعتیاد مسئله ای است که با اثرات منفی بر روی مصرف کننده همراه است. در این شرایط اگر فرد معتاد باردار هم باشد، این عوارض جدی تر خواهند بود. از آن جایی که عوارض تلخ و جیران ناپذیر اعتیاد در بارداری می تواند سلامت مادر و جنین را در معرض خطر قرار دهد، به شدت توصیه می شود که مصرف مواد مخدر چند ماه پیش از اقدام برای بارداری کنار گذاشته شود. البته با توجه به حساسیت ترک اعتیاد در این دوران، بهتر است که این پروسه تحت نظر یک متخصص انجام شود.

اعتیاد در بارداری می تواند تأثیرات زیادی روی مادر و جنین بگذارد. ترک اعتیاد دارای ویژگی ها و چالش های خاص خود است. به عنوان مثال خانم هایی که در دوران بارداری به سر می برند به هیچ عنوان نمی توانند از برخی از داروها استفاده کنند. به همین خاطر نشانه های ترک اعتیاد می تواند نوسانات هورمونی شدیدی در فرد ایجاد کند و بر روی سلامت جنین و مادر تأثیر چشمگیری بگذارد. در نتیجه ترک اعتیاد در این دوران اهمیت زیادی داشته و مادر باید تحت نظر متخصص و مشاور اعتیاد قرار بگیرد. بنابراین توصیه می شود که حتما مصرف مواد مخدر پیش از بارداری کنار گذاشته شود. در ادامه مطلب به روش های ترک اعتیاد در بارداری اشاره خواهیم کرد.

ترک اعتیاد در بارداری چه اهمیتی دارد؟

راه های ترک مواد مخدر در بارداری

در حالت کلی مصرف مواد مخدر عوارض مخرب و جدی برای شخص دارد. به ویژه این که در دوران باداری می توانند آسیب زیادی ایجاد کند. در واقع مصرف مواد مخدر علاوه بر این که آسیب جدی برای مادر به دنبال دارد، عوارض زیادی نیز برای جنین ایجاد می کند. زیرا مواد مخرب و شیمیایی ای که مادر در این دوران استفاده می کند از طریق بند ناف و جفت به جنین انتقال می یابد. این مسئله پدیده اعتیاد نوزادان را در پی دارد و نوزاد با اعتیاد به دنیا می آید و درگیر سندرم محرومیت از مواد می شود.

به یاد داشته باشید اعتیاد به مواد مخدر می تواند آسیب زیادی به جنین وارد نماید. به عنوان مثال سقط جنین و مرده زایی تا چندین برابر نیز می تواند افزایش یابد. از طرفی این مسئله می تواند در دوران حاملگی موجب تولد زودهنگام و وزن کم نوزاد شود. مصرف موادی نظیر شیشه آسیب زیادی به مغز نوزادان وارد می کند و می تواند نارسایی قلبی و بیماری های عفونی را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این موجب تشنج در نوزادان می شود. خوشبختانه این روزها درمان های زیادی وجود دارد که به شخص کمک می کند اعتیاد خود را به آسانی کنار بگذارد.

چگونه داروها پیش از تولد بر جنین تأثیر می گذارند؟

خوب است بدانید اعتیاد زنان به مواد مخدر جزو خطرناک ترین انواع اعتیاد برای مادر و جنین محسوب می شود. مواد مخدر می توانند عوارض زیادی ایجاد نمایند. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • ضربان قلب سریع
  • مشکلات تنفسی
  • توهم
  • لرز
  • تب

هم چنین داروهای غیر قانونی نیز می تواند به دلایل مختلف روی نوزاد تاثیر بگذارند.

عوارض اعتیاد در بارداری

متخصصین بهداشت مطالعات زیادی درباره اختلالات سلامت روان در دوران بارداری انجام داده اند. تحقیقات صورت گرفته در مؤسسه ملی مصرف مواد مخدر نشان می دهد که اعتیاد می تواند چندین عارضه مختلف را ایجاد کند.

روش های ترک اعتیاد در بارداری

۱. سندرم اعتیاد یا پرهیز جنین

پرهیز جنین یا سندرم اعتیاد به نوزادان متولد شده مربوط می شود. داروها از جفت عبور می کنند و جنین به شدت به آن ها وابسته شده و واکنش نشان می دهد. هنگامی که نوزاد متولد می شود بعد از تولد اگر دارو دریافت نکند درگیر عوارض ترک اعتیاد خواهد شد. به همین دلیل برای جلوگیری از عوارض ترک اعتیاد در بارداری باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید و با روانشناس ترک اعتیاد مشورت نمایید.

۲. اختلالات طیف الکل برای جنین

اختلالات طیف الکل جنینی جزو اختلالاتی هستند که در اثر مصرف الکل در دوران حاملگی ایجاد می شوند. زمانی که یک خانم حامله الکل مصرف می کند، این الکل از طریق بند ناف به جنین می رسد. توجه داشته باشید هیچ مقدار قابل توجهی وجود ندارد که یک خانم حامله بتواند در دوران حاملگی از آن استفاده کند و الکل می تواند در هر زمانی موجب بروز انواع اختلالات شود. به همین خاطر علاوه بر این که اعتیاد در بارداری باید کنار گذاشته شود، مصرف نوشیدنی های الکلی نیز باید به طور کامل متوقف شود.

۳. جلوگیری از زایمان زودرس

با ترک اعتیاد در بارداری می توان از زایمان زودرس پیشگیری کرد. نوزادی که پیش از هفته سی و هفتم بارداری یا سه هفته قبل از وقت تعیین شده به دنیا می آید نوزاد نارس به شمار می رود. زایمان زودرس به طور معمول به علت بیماری هایی نظیر بیماری کلیوی، بیماری قلبی و دیابت ایجاد می گردد.

ترک مصرف مواد در دوران بارداری

۴. قطع ناگهانی جفت

بهتر است بدانید جدا شدن جفت هنگامی رخ می دهد که جفت پیش از زایمان از دیواره رحم جدا شود. دلایل زیادی نظیر تصادف، ضربه به شکم و زمین خوردن می تواند موجب قطع شدن جفت شود. هم چنین این مشکل می تواند در اثر مصرف مواد مخدر، الکل و کشیدن سیگار نیز ایجاد شود. این شرایط به ندرت سبب مرگ می شود ولی می تواند مشکلات رشدی برای جنین ایجاد کند.

۵. سقط جنین و مرده زایی

سقط جنین به مرگ او پیش از هفته بیست و چهارم بارداری اطلاق می شود. بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از بارداری ها می تواند به سقط جنین منتهی شود. سقط جنین می تواند به علت شرایط مختلف نظیر عفونت ها، بیماری های گوناگون، مصرف مواد مخدر و الکل ایجاد شود. مرده زایی نیز هنگامی رخ می دهد که نوزاد بعد از هفته بیست و چهارم بدون هیچ گونه نشانه خاصی متولد شود. در بیشتر مواقع این مشکل به دلیل ناهنجاری های جفتی ایجاد می شود. مصرف مواد مخدر و الکل می تواند موجب مرده زایی شود. یکی از مهم ترین ویژگی های ترک اعتیاد در بارداری جلوگیری از مشکلاتی نظیر مرده زایی است.

ترک اعتیاد و روش جایگزینی در بارداری

بعضی از پزشکان برای کاهش عوارض منفی مصرف مواد مخدر بر سلامت جنین از روش های جایگزینی استفاده می کنند. در این نوع شیوه های درمانی مادرانی که درگیر اعتیاد می شوند از داروهای جایگزین استفاده می کنند تا مجبور به استفاده مستقیم از مواد مخدر نشوند. نالوکسان و متادون جزو داروهای جایگزین به شمار می روند.

بهترین زمان ترک اعتیاد مادران باردار

زمان مناسب برای ترک اعتیاد در بارداری

دوران بارداری جزو مهم ترین و حساس ترین دوره ها در زندگی یک مادر به شمار می رود. مادر در این دوران به شدت آسیب پذیر می شود. به همین دلیل لازم است تا شرایط و زمان مناسب برای ترک اعتیاد مورد تشخیص پزشک و روانشناس قرار بگیرد. در همین راستا متخصص معتقد است بهترین زمان برای شروع پروسه ترک اعتیاد سه ماهه اول بارداری است. توجه داشته باشید هر چقدر به سمت ماه های آخر بارداری پیش برویم، امکان بروز نقایص مادرزادی در جنین افزایش می یابد. گاهی اوقات مادرانی که درگیر اعتیاد هستند، در این دوران از متادون استفاده می کنند که می تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد. اگر اعتیاد ترک نشود، ممکن است بعد از زایمان از طریق شیر به نوزاد منتقل شود. نشانه ها و عوارض شدید اعتیاد به متادون برای نوزاد عبارتند از:

  • تب
  • مشکلات مغزی
  • عقب ماندگی ذهنی
  • مشکلات رشد
  • تشنج

شیوه های درمانی برای ترک اعتیاد در بارداری

برای این که نتیجه مطلوب را دریافت کنید باید حتما از مشاورین مجرب کمک بگیرید. برخی از مهم ترین شیوه های ترک اعتیاد در بارداری عبارتند از:

ترک اعتیاد در دوران بارداری

۱. اقدامات پزشکی

برای آغاز پروسه ترک اعتیاد شخص باید به پزشک مراجعه کند و آزمایش های لازم را بدهد. اگر فرد درگیر اچ آی وی باشد لازم است اقدامات بعدی انجام شود. بعد از انجام آزمایش های اولیه متخصص برای ترک اعتیاد از داروهای نگهدارنده کمک می گیرد و این داروها برای بیمار تجویز می شود. در رابطه با این مسئله پزشک به شخص کمک می کند تا بتواند دوز مناسبی از داروها را دریافت کرده و به تدریج تا پایان بارداری کلیه داروها را قطع کند. یک نکته مهم که باید به یاد داشته باشید این است که شخص نباید به هیچ عنوان به صورت خودسرانه دارو مصرف کند. مصرف دارو حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود.

۲. روش درمانی کلینیکی پاراکلینیکی

در زمینه اقدامات پاراکلینیکی ضروری است آزمایشات ادرار، نوار قلب، آزمایش خون و کبد انجام شود. به خاطر این اقدامات میزان مسمومیت قلبی به دقت بررسی می شود و بیماری های عفونی سریع تر مورد تشخیص قرار می گیرند. از دیگر اقدامات مهم در زمینه درمان پاراکلینیکی می توان به سونوگرافی اشاره کرد. در سونوگرافی نارسایی های رشدی جنین در شکم مادری که درگیر اعتیاد است، بررسی می شود.

۳. روان درمانی

 این نوع شیوه درمانی به اراده مادر در ترک اعتیاد مربوط می شود. در این مرحله مهم مادر باید بتواند سختی های ناشی از ترک را تحمل کند. اعتیاد یک بیماری چند بعدی ترکیبی است که شخص را از لحاظ جسمی، روحی و روانی تحت تأثیر قرار می دهد. به همین خاطر زمانی که فرد تصمیم می گیرد اعتیاد را ترک کند باید از مشاوران کمک بگیرد تا مسائل مربوط به اعتیاد به صورت ریشه ای حل شود. در این مسیر روانشناس سعی می کند با استفاده از روش های عملی به شخص بیاموزد که چگونه ذهن خود را مدیریت کند تا درگیر لغزش نشود. روان درمانی گروهی نیز می تواند تا حد زیادی در روند درمانی تأثیر داشته باشد. به واسطه روان درمانی، سایر اختلالاتی که می تواند مادر را به سمت مواد مخدر سوق دهند، مورد تشخیص قرار می گیرند. به همین خاطر درمان های لازم به سرعت انجام خواهند شد.

راهکارهایی برای ترک اعتیاد در بارداری

۴. اقدامات اجتماعی

در پروسه ترک اعتیاد در بارداری آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد همسر و فقر می توانند به عنوان مانع شناخته شوند. در همین راستا بهزیستی می تواند نقش مهمی در حل آسیب ها داشته باشد.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات ترک سیگار، روش ترک سیگار، روش ترک متادون و علائم اعتیاد به الکل را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو