انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید | معرفی 2 روش کاربردی

انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید | معرفی 2 روش کاربردی


منبع: پلازا

3

1402/7/22

15:32


انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید | معرفی 2 روش کاربردی

انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید یکی از داستان‌هایی است که طرفداران بازی‌های روی گوشی همیشه با آن درگیر بوده‌اند. سیاست‌های جدید در توسعه سیستم عامل اندروید باعث شده است که انتقال دیتای بازی در گوشی سامسونگ و همینطور انتقال دیتای بازی در گوشی شیائومی با آنچه که قبلا امکان پذیر بود تفاوت هایی داشته باشد. در این مقاله این موضوع را با هم بررسی خواهیم کرد.

سیستم عامل اندروید از بدو ورود خود توانست با رابط کاربری روان و راحت و قابلیت های خوبی که برای ارائه اپلیکیشن های مختلف به کاربران دارد، جای خود را در بین کاربران پیدا کرده و به یکی از بهترین و اصلی ترین سیستم عامل های موبایل در سراسر دنیا تبدیل شود. اکنون کار به جایی رسیده است که این سیستم عامل توسعه پیدا کرده توسط گوگل با 70.89 درصد استفاده به پرکاربردترین سیستم عامل جهان تبدیل شده است. این موضوع باعث شد که در چند سال گذشته سیاست های کمی سختگیرانه تری برای این موبایل در نظر گرفته شود. عدم دسترسی به پوشه دیتا در ورژن های اندروید یکی از همین موارد است که باعث شده خیلی از کاربران برای انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید با مشکلاتی مواجه شوند.

در ادامه قبل از اینکه به سراغ روش های انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید باید بدانیم که این مشکل دقیقا از کجا پیش آمده است و چه اتفاقی برای گوشی های جدید افتاده که نمی توان بازی های دیتا دار را مانند قبل روی آنها اجرا کرد. با پلازا همراه باشید.

فهرست مطالب

دسترسی به پوشه دیتا در اندروید

پوشه های دیتا و یا پوشه Obb دو نوع از پوشه های مربوط به فایل های ارسالی برنامه ها در اندروید است که در واقع به نوعی مهمترین فایل های برنامه ها در آنجا قرار می گیرد. با گسترش سیستم عامل اندروید و همینطور جدی تر شدن گوگل برای توسعه این سیستم عامل، سیاست های جدیدی برای کار کردن با این پوشه ها و فایل ها توسط گوگل تایید شد. از آنجا که خیلی از برنامه های مخرب و بدافزار ها با دسترسی به این فایل ها می توانستند اطلاعات آنها را خوانده، به سرقت برده و یا تغییر دهند، دسترسی به این بخش از گوشی در اندروید 11 به بالا ممنوع اعلام شد. از همین رو انتقال فایل به پوشه obb در اندروید ۱۲ از طریق خود گوشی می تواند دردسر هایی را برای شما ایجاد کند!

البته نه برای همه برنامه ها و بعضی از فایل منیجر ها هنوز می توانند به این بخش ها دسترسی داشته باشند. همینطور خیلی از کاربران معتقدند که گوگل این کار را بیشتر به این منظور انجام داد تا جلوی دانلود و نصب برنامه ها از مراجع ناشناس را بگیرد و کاربران را به سمت استفاده از پلی استور و دانلود برنامه ها از آنجا سوق دهد. به هر حال در صورتی که شما بازی ای را دانلود کرده اید که فایل دیتا دارد و می خواهید آن را روی گوشی خود راه اندازی کنید، باید گفت اینت کار کاملا شدنی است و در ادامه با هم این مورد را بررسی خواهیم کرد.

روش های انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید

برنامه های اندرویدی یکی از پرطرفدارترین برنامه ها هستند که بسته به اندازه ای که دارند می توانند ساختاری یکپارچه و یا چند بخشی داشته باشند. در برنامه های یکپارچه شما با دانلود و نصب یک فایل APK (پسوند فایل نصب برنامه در اندروید) می توانید برنامه را روی گوشی خود نصب کرده و آن را به راحتی اجرا کنید. در حالت دوم شما بعد از نصب فایل APK و اجرای برنامه نیاز دارید تا فایل دیتای بازی را نیز به گوشی خود ارائه دهید.

عموما فایل های دیتا فایل های مربوط به خود بازی هستند که موراد مختلفی مانند تصاویر، صدا ها، ویدیوها و به طور کلی هر چیزی که در بازی مورد استفاده قرار می گیرد (اصطلاحا به آنها Assets گفته می شود) در آنها قرار داده شده و طبقه بندی می شوند. این فایل ها توسط برنامه نویسان بسته بندی شده و برای استفاده در دستگاه مقصد که برنامه می خواهد روی آن اجرا شود آماده می شوند. این کار به برنامه نویسان کمک می کند که برنامه را به صورتی بسازند که دانلود آن سریعتر و امن تر انجام شده و از خطا جلوگیری شود. همینطور ایجاد تغییرات در برنامه و ارائه آپدیت های جدید را برای آن ساده می کند.

روش استفاده از این فایل ها توسط برنامه به اینصورت است که یان فایل ها باید در پوشه Data یا OBB برنامه قرار داده شوند و برنامه نصب شده از روی فایل APK برای دسترسی به این Asset ها به سراغ پوشه مربوط به خود رفته و در آنجا دنبال آنها می گردد. این موضوع باعث می شود که ما نیاز داشته باشیم عملیات انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید را روی گوش خود انجام داده تا بتوانیم بازی ها را بدون ایراد اجرا کنیم.

برای انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید روش های مختلفی وجود دارد که مهمترین و کاربردی ترین این روش ها از این قرار است:

انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید با کامپیوتر؛ انتقال دیتای بازی در گوشی سامسونگ و شیائومی

در صورتی که به یک کامپیوتر دسترسی داشته باشید می توانید به راحتی عملیات انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید خود را انجام داده و نیاز نیست که هیچ دردسری برای این موضوع بکشید. برای این کار لازم است ابدا با کابل USB گوشی خود را به سیستم وصل کنید. بعد از این قفل گوشی را باز کرده و نوتیفیکیشنی که برای اتصال به سیستم به شما ارائه شده است را لمس کنید تا به صفحه اتصال بروید و گزینه های اتصال را مشاهده کنید.

انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید با کامپیوتر

در اینجا شما باید در بخش اول گزینه This Device و در بخش دوم گزینه File Transfer را انتخاب کنید تا بتوانید از طریق سیستم به فایل های خود دسترسی داشته باشید.

بعد از آن می توانید آیکون مربطو به گوشی را در بخش This PC سیستم مشاهده کنید:

نمایش گوشی در درایو های سیستم

با باز کردن درایو گوشی خود در This PC و دنبال کردن مسیر Internal shared storage > Android می توانید پوشه دیتا و همینطور obb گوشی خود را مشاهده کنید.

پوشه های دیتا و او بی بی

 

بسته به اینکه برای انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید لازم باشد فایل مورد نظر خود را در کدام یک از این دو پوشه کپی کنید می توانید مسیر مورد نظر را پیدا کرده و عملیات کپی را به راحتی در اینجا انجام دهید. در صورتی که شما هم از کاربران اندروید 13 هستید و دسترسی به پوشه obb در اندروید ۱۳ برای شما بسته شده است، این روش می تواند بهترین گزینه برای حل مشکل انتقال فایل به پوشه obb در اندروید ۱۳ باشد. علاوه بر این کاربران گوشی سامسونگ نیز می توانند به عنوان یک روش خوب و بی دردسر برای دسترسی به پوشه دیتا در سامسونگ نیز از این روش استفاده کنند.

انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید با استفاده از برنامه ZArchiver؛ انتقال دیتای بازی در گوشی سامسونگ و شیائومی

همانطور که قبلا هم گفتیم هنوز هم برنامه هایی هستند که به ما کمک می کنند بتوانیم کار انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید را انجام دهیم و به مواردی مانند فایل های دیتا و obb دسترسی داشته باشند. یکی از معروف ترین و محبوب ترین عناوین در بین این برنامه ها برنامه ZArchiver است.

انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید با استفاده از برنامه ZArchiver

 

استفاده از این برنامه می تواند در کارهایی مانند انتقال دیتا بازی به گوشی دیگر به شما کمک کرده و نیاز به سیستم اضافی دیگری نخواهید داشت. شما می توانید این برنامه را به راحتی از این لینک دانلود کرده و روی گوشی خود نصب کنید. بعد از اجرای برنامه منویی مانند تصویر زیر در اختیار شما خواهد بود.

منوی زد آشیو برای انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید

همانطور که می بینید شما می توانید پوشه اصلی Android را هم در آن مشاهده کنید.

برای دسترسی به پوشه دیتا در اندروید و انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید لازم است ابتدا به سراغ فایل دیتا که آن را از حالت فشرده خارج کرده اید بروید. انگشت خود را برای چند ثانیه روی آن نگه دارید تا گزینه هایی که در اختیار دارید نمایش داده شود.

کپی در زدآرشیو

با انتخاب گزینه کپی شما می توانید مسیر مورد نظر برای کپی را روی گوشی خود انتخاب کنید. دقت داشته باشد که اگر فایل شما کپی شده باشد، علامت عقب کرد در گوشه بالا به ضربدر تغییر کرده و یک دکمه آبی در پایین و سمت راست به شما نمایش داده می شود که برای چسباندن فایل کپی شده در مقصد مورد استفاده قرار می گیرد.

حالت کپی در زد آرشیو

بعد از کپی برای انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید لازم است به سراغ محلی بروید که لازم است فایل در آن کپی شود. دقت داشته باشید در زمان ورود به پوشه اندروید یا پوشه های دیتا و obb  ممکن است تاییدیه ای برای این کار از شما گرفته شود.

مقصد انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید

با این تایید شما وارد پوشه اندروید خود شده و می توانید بعد از انتخاب مسیر گزینه Use This Folder که در پایین به شما نمایش داده می شود را انتخاب کرده تا پوشه را برای مقصد کپی خود انتخاب کنید. بعد از این حالت عملیات کپی برای شما انجام خواهد شد. استفاده از این برنامه می تواند کار حل مشکل انتقال فایل به پوشه obb در اندروید ۱۱ را برای شما انجام دهد و دیگر از این بابت مشکلی نخواهید داشت. علاوه بر این شما می توانید از این برنامه برای مشکل انتقال فایل به فلش در گوشی شیائومی هم استفاده کنید که در برخی موارد فایل منیجر خود گوشی از این ویژگی پشتیبانی نمی کند.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به بررسی روش های انتقال دیتای بازی در گوشی اندروید پرداختیم و دیدیم که چرا این کار در گوشی های جدید تا این اندازه سخت شده است. در واقع دسترسی به پوشه obb از اندروید 11 به بعد، به دلیل سیاست های امنیتی جدید گوگل از طریق برنامه های داخل گوشی ممنوع شده است و همین موضوع جلوی کپی راحت فایل ها را می گیرد. در این مقاله دو روش اصلی را برای درست کردن این اوضاع باهم بررسی کردیم که شما می توانید از هر کدام از آنها استفاده کنید. در صورتی که شما هم روش دیگری برای انتقال دیتای بازی در گوشی سامسونگ یا شیائومی را سراغ دارید، می توانید از طریق نظرات همین پست آن را با کاربران دیگر در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو