مقایسه گوشی iPhone 15 Pro Max با iPhone 14 Pro Max

مقایسه گوشی iPhone 15 Pro Max با iPhone 14 Pro Max


منبع: پلازا

4

1402/7/25

09:35


مقایسه گوشی iPhone 15 Pro Max با iPhone 14 Pro Max

در دنیای تکنولوژی، هر ارتقاء و تحولی در دستگاه‌های موبایل از جمله گوشی‌های آیفون توجه فراوانی را به خود جلب می‌کند. در این مقاله از پلازا به مقایسه گوشی iPhone 15 Pro Max با iPhone 14 Pro Max خواهیم پرداخت.

این مقاله به مقایسه گوشی آیفون 15 Pro Max با ایفون 14 Pro Max  می‌پردازد. از مشخصات فنی تا طراحی، از دوربین‌ها تا عمر باتری و از نمایشگر تا اتصالات، همه جزئیاتی که برای انتخاب بهترین گوشی بر اساس نیازها و ترجیحات شما ضروری هستند را در اینجا پوشش خواهیم داد.

فهرست مطالب

 

مقایسه گوشی iPhone 15 Pro Max با iPhone 14 Pro Max

با پلازا همراه باشید تا در مسیر تصمیم‌گیری در مورد انتخاب یک گوشی هوشمند از سری آیفون 15 یا سری آیفون 14 پیش‌رویم. تصمیم‌گیری که ممکن است بر تجربه کاربری و کارایی روزانه ما تأثیرگذار باشد.

فرق گوشی ایفون 15 پرو مکس با 14 پرو مکس از نظر طراحی و دیزاین

مقایسه گوشی آیفون 14 پرو مکس اپل با آیفون 15 پرومکس /تفاوت گوشی iPhone 15 Pro Max با iPhone 14 Pro Max

طبق سنت معمول شرکت اپل، فرق گوشی ایفون 15 پرو مکس با 14 پرو مکس در طراحی و دیزاین آن بسیار ناچیز است. آیفون 14 پرو مکس دقیقاً شبیه آیفون 12 پرو مکس به نظر می‌آید، با دوربین بزرگتر. آیفون 15 پرو مکس نیز مانند 14 Pro Max به نظر می‌آید، با یک فریم کمی متفاوت.

آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس با فریم‌های تیتانیوم تولید می‌شوند، بنابر این وزن سبک‌تر و تحمل سختی بالاتری دارند. فریم استیل ضد زنگ iPhone 14 Pro زیبا به نظر می‌رسد، اما خیلی سریع کثیف می‌شود. البته به این معنا نیست که سطح تیتانیوم به طور کامل تمیز بماند، اما حداقل کنید اگر مدلی با رنگ روشن انتخاب کنید، می‌توانید اثرات انگشت را پنهان کنید.

علاوه بر این، آیفون 15 پرو مکس اندکی کوچک‌تر است زیرا فضای اطراف نمایشگر آن باریک‌تر است. بنابراین، به عنوان گوشی سبک‌تر شناخته می‌شود که استفاده از آن آسان‌تر است.

دکمه‌های روشن و خاموش و میزان صدا روی هر دو گوشی در جایگاه‌های مشابهی قرار دارند. اما آیفون 15 پرو مکس یک دکمه اضافی دارد؛ دکمه اکشن (Action Button) جایگزین دکمه قطع و وصل صدا قدیمی شده است. به طور پیش‌فرض، دکمه عمل به تغییر حالت صدا (قطع و وصل کردن) خواهد پرداخت. اما شما همچنین می‌توانید برای باز کردن برنامه‌ها، Siri، چراغ قوه، دوربین، حالت‌های Focus و موارد دیگر آن را شخصی سازی کنید.

مقایسه گوشی آیفون 14 پرو مکس اپل با آیفون 15 پرومکس از نظر نمایشگر

در این بخش از مقاله، به تفاوت‌های نمایشگر در دو مدل iPhone 15 Pro Max و iPhone 14 Pro Max می‌پردازیم.

نوع نمایشگر

در هر دو دستگاه از پنل OLED با رفرش ریت 120 هرتز استفاده شد‌ه. این نمایشگرها دارای Dynamic Island cutout هستند.

رزولوشن

هر دو گوشی دارای رزولوشن 2796*1290 و اندازه‌ی 6.7 اینچی می‌باشند.

روشنایی

حداکثر روشنایی در حدود 2000 نیت (نوریت) برای هر دو مدل ارائه می‌شود. این روشنایی بیشتر برای امکان نمایش ویدئوها و عکس‌های HDR در شرایط نورپردازی مختلف استفاده می‌شود..

تغییر در رنگ‌های نمایش

آیفون‌ها از زمانی که به نمایشگرهای OLED استفاده می‌کند، مقداری زردی رنگ در نمایشگرش دارد. البته این مشکل به مرور زمان نسبت به گذشته تا حدوی بهبود پیدا کرده؛ اما هنوز هم در iPhone 15 Pro Max وجود دارد. از سوی دیگر، رنگ‌های دیگر در هر دو مدل نمایشگر عالی هستند.

تنظیمات نمایش

 هر دو مدل دارای دکمه‌های Night Shift و True Tone برای تنظیم نمایش در شرایط نور متغیر هستند.

تفاوت گوشی iPhone 15 Pro Max با iPhone 14 Pro Max از نظر سخت افزاری

مقایسه گوشی iPhone 15 Pro Max با iPhone 14 Pro Max/فرق گوشی ایفون 15 پرو مکس با 14 پرو مکس

در این بخش از مقاله، به تفاوت‌های کارایی در دو مدل iPhone 15 Pro Max و iPhone 14 Pro Max می‌پردازیم.

تراشه

آیفون 15 پرو مکس از بهترین چیپ تولیدی توسط اپل تا به امروز یعنی چیپ A17 پرو استفاده می‌کند. در مقابل، آیفون 14 پرو مکس از چیپ A16 Bionic اپل استفاده می‌کند. هر دو از پردازنده‌های 6 هسته‌ای سفارشی و گرافیک سفارشی اپل برخوردارند. با این تفاوت که پردازنده گرافیک A17 Pro دارای 6 هسته است در حالی که این آمار برای تراشه A16، کمتر و 5 هسته می‌باشد.

کارایی GPU

GPU جدید در A17 Pro نیز بنا به ادعای اپل 20٪ سریع‌تر از نسل قبلی خود در شرایط کارایی بالایی (peak performance) است. این GPU همچنین قابلیت Ray Tracing سخت‌افزاری را دارد که به گفته‌ی اپل 4 برابر سریع‌تر از Ray Tracing مبتنی بر نرم‌افزار در A16 Bionic است.

این ادعاها بر روی کاغذ یعنی در مقایسه گوشی ایفون 15 پرو مکس با 14 پرو مکس از نظر گیمینگ نسل جدید پیروز است اما مشکلی که وجود دارد این است که GPU و CPU مورد بحث نیازمند خنک کننده بسیار قوی هستند و طبق مشاهدات و شنیده ها آیفون 15 پرو مکس هنگام استفاده بسیار داغ میکند و عملکرد آن کاهش پیدا می‌کند.

کارایی عملی

فرق گوشی ایفون 15 پرو مکس با 14 پرو مکس/مقایسه گوشی آیفون 15 Pro Max با ایفون 14 Pro Max

هر دو آیفون از سخت‌افزار عالی برخوردارند و تقریباً هر چیزی که در App Store پیدا می‌کنید را به بهترین شکل اجرا می‌کنند. افزایش کارایی CPU و GPU واقعاً همان چیزی است که اپل اعلام کرده است.

بنابراین، از نظر عملکرد خام، آیفون 15 پرو مکس کمی سریع‌تر است، اما در سناریوهای واقعی – آیفون 14 پرو مکس در اکثر موارد به همان سرعت در عمل باقی می‌ماند.

مقایسه ایفون 15 پرو مکس با 14 پرو مکس از نظر دوربین

دوربین اصلی

 هر دو گوشی دارای یک دوربین اصلی با رزولوشن 48 مگاپیکسل هستند.

دوربین فوق گسترده (Ultrawide)

در این مورد نیز نیز هر دو گوشی دارای یک دوربین فوق‌گسترده با رزولوشن 12 مگاپیکسل هستند.

دوربین تله‌فوتو (Telephoto)

تفاوت گوشی iPhone 15 Pro Max با iPhone 14 Pro Max در زمینه دوربین بیشتر در اینجا وجود دارد. در آیفون 15 پرو مکس، دوربین تله‌فوتو با زوم اپتیکال 5 برابر (5x) ارائه شده است، در حالی که در آیفون 14 پرو مکس این مقدار 3 برابر (3x) بوده. این تغییر با استفاده از طراحی tetraprism توسط اپل امکان‌پذیر شده و به گونه‌ای است طول کانونی 120 میلی‌متری مورد استفاده عکاسان حرفه‌ای برای سوژه های دور دست را، در این نسل از گوشی آیفون شبیه سازی می‌کند.

استابیلیزیشن و فوکوس اپتیکال

آیفون 15 پرو مکس همچنین دارای یک ماژول استابیلیزیشن(لرزه گیر) ترکیبی و فوکوس اپتیکال 3D برای لنز تله‌فوتو است که از تکنولوژی سیستم تصحیح استابیلیزیشن و فوکوس اپتیکال برای بهبود تصاویر در شرایط مختلف استفاده می‌کند.

زوم دیجیتال

آیفون 15 پرو مکس حالا دارای زوم دیجیتال تا 25 برابر (25x) است که این امکان در گوشی آیفون 14 پرو مکس برابر با 15x می‌باشد. این امکان می‌دهد تا 25 برابر به سوژه نزدیک‌تر شوید و همچنین تصویر و وضوح بهتری ارائه دهید.

در کل،  فرق گوشی ایفون 15 پرو مکس با 14 پرو مکس در دوربین این دو مدل بیشتر شامل زوم تله‌فوتو است. این قابلیت در آیفون 15 پرو مکس به شدت ارتقاء می‌یابد.

مقایسه گوشی آیفون 14 پرو مکس اپل با آیفون 15 پرومکس از نظر نرم افزار

مقایسه گوشی iPhone 15 Pro Max با iPhone /مقایسه گوشی ایفون 15 پرو مکس با 14 پرو مکس از نظر گیمینگ 14 Pro Max

سیستم عامل iOS 17

هر دو گوشی آیفون 15 پرو مکس و آیفون 14 پرو مکس با سیستم عامل iOS 17 عرضه می‌شوند. iOS 17 تعدادی از بهبودهای کیفیت را به ارمغان می‌آورد، از جمله قابلیت Contact Poster جدید. این قابلیت به شما امکان شخصی سازی صفحه تماستان را در گوشی دریافت کننده تماس می‌دهد.

بهبودهای iMessage

iMessage نیز بهبودهایی از جمله امکانات بهتر برای چت‌های گروهی ارائه می‌دهد. امکان به پیام اول خواند‌ه نشد‌ه برگشتن، نظرات صوتی را خواندن، راه‌های بهتر برای این که مکان خود را به اشتراک بگذارید و ورود ایمن به خانه را برای عزیزان شما به صورت خودکار به اشتراک گذاشتن، همه قسمت‌هایی از این بهبود‌ها هستند.

پورت USB Type-C

آیفون 15 پرو مکس به جای پورت لایتنینگ برای شارژ و انتقال داده از پورت USB Type-C استفاده می‌کند. این تغییرات به قوانین حمایت از مصرف‌کنندگان در اتحادیه اروپا (EU) برمی‌گردد. این پورت USB Type-C به این دستگاه امکان انتقال داده با سرعت USB 3 را می‌دهد، که 10 گیگابیت بر ثانیه است و 20 برابر سریع‌تر از درگاه لایتنینگ است.

در کل، این تغییر به معنای افزایش سرعت انتقال داده برای آیفون 15 پرو مکس نسبت به آیفون 14 پرو مکس است. این تغییرات به خصوص برای انتقال فایل‌های ویدئویی با کیفیت 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه بسیار مفید خواهد بود. به عبارت دیگر، شما می‌توانید فایل‌های ویدئویی با کیفیت 4k با سرعت 60 فریم بر ثانیه را مستقیماً بر روی یک درایو خارجی سیو کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به مقایسه گوشی iPhone 15 Pro Max با iPhone 14 Pro Max پرداختیم. هرچند توجه داشته باشید هیچ کدام از این دو گوشی قابل ریجیستری شدن در ایران نیستند. آیفون 15 پرو مکس پیشرفت‌هایی نسبت به نسخه قدیمی خود داشته اما در هر صورت مشکل داغ شدن بیش از حد چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. نظر شما در مورد این دو گوشی چیست؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو