مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا – رقابت بهترین ها

مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا – رقابت بهترین ها


منبع: پلازا

1

1402/11/15

15:23


مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا – رقابت بهترین ها

آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا دو پرچمدار بزرگ از برندهای اپل و سامسونگ هستند و رقابت بسیار نزدیکی برای بهترین بودن، با هم دارند. در این مقاله از پلازا می خواهیم این دو گوشی را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم اوضاع چطور است.

وقتی صحبت از جدیدترین تکنولوژی برای ساخت گوشی در میان باشد، همیشه دو برند بزرگ و معروف سامسونگ و اپل هستند که در صدر جدول قرار دارند. در واقع باید گفت که برند های زیادی دیگری هستند که آنها هم محصولاتی در همین رده را ارائه می دهند، اما باز هم اهمیتی که این دو برند دارند، چیز دیگریست و به نظر نمی رسد سایر برند ها به این زودی ها بتوانند به جایگاهی که اپل و سامسونگ دارند، حتی نزدیک شوند. اپل در ماه های پایانی سال ۲۰۲۳ گوشی های جدید خود یعنی آیفون سری ۱۵ را روانه بازار کرد. در آن زمان مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و اس ۲۳ اولترا، یک مقایسه تقریبا یک طرفه بود، اما اکنون که پرچمداران ۲۰۲۴ سامسونگ هم از راه رسیده اند، می توانیم آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا را به صورت کامل مقایسه کرده و ببینیم هر یک چه برتری نسبت به هم دارند.

در صورتی که شما هم از طرفداران کل کل های سنتی و همیشگی گوشی های این دو برند هستید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با هم یک مقایسه موردی و خوب را ارائه دهیم. اولین گام برای مقایسه Samsung Galaxy S24 Ultra و iPhone 15 Pro Max بررسی جز به جز مشخصاتی است که هر یک ارائه می دهند.

فهرست مطالب

جدول مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا

در مورد مشخصات هر یک از این گوشی ها باید گفت که با بهترین ها طرف هستیم و جدول مشخصاتی که در ادامه می بنیم، قرار است حداقل تا پایان سال ۲۰۲۴ یکی از سنگین ترین جداولی باشد که می توانیم مشاهده کنیم.

مشخصاتآیفون ۱۵ پرو مکسگلکسی S24 اولترا
ابعاد۱۵۹.۹ در ۷۶.۷ در ۸.۳ میلیمتر۱۶۲.۳ در ۷۹ در ۸.۶ میلیمتر
وزن۲۲۱ گرم۲۳۲ گرم
نوع صفحه نمایشLTPO سوپر رتینا XDR اولدداینامیک LTPO امولد 2X
اندازه صفحه نمایش۶.۷ اینچ۶.۸ اینچ
رزولوشن۱۲۹۰ در ۲۷۹۶۱۴۴۰ در ۳۱۲۰
نرخ تازه‌سازی۱۲۰ هرتز۱۲۰ هرتز
تراشهاپل A17 پروکوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۳
دوربین‌های پشتی۱۲ + ۱۲ + ۴۸ مگاپیکسل۱۲ + ۱۰ + ۵۰ + ۲۰۰ مگاپیکسل
دوربین جلو۱۲ مگاپیکسل۱۲ مگاپیکسل
میزان رم۸ گیگابایت۱۲ گیگابایت
فضای ذخیره سازی۲۵۶، ۵۱۲ و ۱ ترابایت۲۵۶، ۵۱۲ و ۱ ترابایت
قیمت۱۱۹۹ دلار۱۲۹۹ دلار

همانطور که میبینید دو شرکت بزرگ اپل و سامسونگ در این گوشی ها از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و بهترین های خود را ارائه داده اند. اما باید گفت هنوز برای گرفتن یک نتیجه در مقایسه کلی آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا زود است و لازم است برای درک این موضوع هر دو دستگاه را با هم به صورت موردی بررسی کنیم تا بدانیم تفاوت کارکرد در اختلاف ویژگی هایی که در بالا میبینیم، چقدر است.

مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا

در اواسط ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ آیفون های سری ۱۵ ارائه شدند و باید گفت که یک ورود نسبتا ناامید کننده را هم داشتند. در واقع این آیفون ها با آیفون‌های سری ۱۴ آن تفاوت چندانی نکرده بودند و خیلی از کاربران از افزایش قیمت ۱۰۰ دلاری آیفون ۱۵ پرو مکس نیز ناراضی بودند. اما باید گفت که سامسونگ حداقل برخلاف اپل، قیمت گلکسی S24 اولترا را ثابت نگه داشت. این بی مهری ها به کاربران و مصرف کنندگان از شرکت های بزرگ بعید نیست و از این موارد زیاد اتفاق می افتد، اما باید گفت که گوشی های پرچمدار این برندها با تمام این تفاسیر هنوز هم از بهترین گوشی های جهان هستند و اعتبار خود را دارند.

دو گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا را می توان بهترین های سری پرچمداران این برند معرفی کرد که با هم مشخصات آنها را مرور کردیم. همانطور که می‌بینید تفاوت هایی در جدول وجود دارد که برای درک دقیق آنها لازم است هر کدام از این بخش ها را به صورت موردی مقایسه کنیم. البته مواردی مانند ویژگی های نرم افزاری هم در این میان وجود دارند که در جدول ذکر نشده و جای بررسی خوبی دارند، به خصوص اینکه سامسونگ یک هوش مصنوعی جدید را هم روی این گوشی عرضه می کند که امکانات فوق العاده ای دارد.

در ادامه با هم آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا را از جهات مختلف مقایسه خواهیم کرد:

طراحی آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا

از نظر طراحی باید گفت که هر دو پرچمدار حسابی به طرح های بومی خود چسبیده اند و ذره ای حاضر به تغییر آن نشده اند. آیفون همان طراحی سابق را نگه داشته و با چینش دوربین خاص خود و گوشه های منحنی که کمی نسبت به طراحی آیفون ۱۴ پرو مکس خمیده‌تر شده اند، یک ظاهر کلاسیک و زیبا را به کاربران عرضه می کند. در مورد طراحی اس ۲۴ اولترا هم باید گفت که این گوشی کمی براق تر شده است و سامسونگ سعی کرده روی بدنه تیتانیومی آن بیشتر مانور بدهد. این گوشی یک دیوایس باریک و بلند است که از نظر اندازه کمی از آیفون ۱۵ پرو مکس بلندتر می باشد.

طراحی آیفون 15 پرو مکس و گلکسی S24 اولترا

از نظر چینش دوربین ها هم باید گفت اس ۲۴ اولترا دقیقا مانند مدل های قبلی، ۵ ماژول دوربین را قرار داده است و چیز تازه ای در طراحی آن مشاهده نمی شود. وزن هر دو گوشی تقریبا برابر بوده و در زمره گوشی های سنگین قرار می گیرند، هر چند اس ۲۴ اولترا ۱۰ گرم از آیفون ۱۵ پرو مکس سنگین تر است. همینطور باید گفت وجود قلم S پن زیبا همراه با اس ۲۴ اولترا می تواند جلوه خوبی به این گوشی بدهد و کمی آن را شیک تر کند.

کیفیت بدنه در هر دوی این گوشی ها پریمیوم بوده و هر دو از استاندارد ضد آب و غبار IP68 استفاده می کنند. اما آیفون عملکرد بهتری را در شرایط ضد آبل دارد و می تواند در عمق ۶ متری به مدت ۳۰ دقیقه سالم و عملیاتی باقی بماند. این در حالی است که اس ۲۴ اولترا تنها فشار را تا عمق ۱.۵ متر تحمل می کند و محافظت از هر دو گوشی نیز بر عهده تکنولوژی های گوریلا گلس است که البته در جزئیات آنها تغییرات کوچکی مشاهده می شود، اما در کل می توان گفت در یک سطح هستند.

سخت افزار آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا

یکی از مهمترین مواردی که در مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا می‌توان به سراغ آن رفت سخت افزاری است که در این دو گوشی استفاده شده است. اپل با ارائه A17 پرو که روی این گوشی از آن استفاده کرده است، یکی از تراشه های خارق العاده برای موبایل ها را معرفی کرد. این در حالی است که تراشه استفاده شده در اس ۲۴ اولترا، یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۳، هم برای خود برو بیایی دارد و یکی از بهترین پردازنده‌های موبایل در جهان به شمار می رود.

در مورد مقایسه این دو تراشه باید گفت اپل با توجه به انحصاری که دارد کار را کمی سخت می کند، اما تراشه ای که سامسونگ به کار گرفته است روی خیلی از گوشی های برند های دیگر هم در حال کار است. به هر حال اگر بخواهیم به سراغ یک مقایسه معتبر از این دو تراشه برویم، بهترین گزینه ای که خواهیم داشت، مقایسه موردی و بنچمارک های نانو ریویو در مورد این تراشه هاست:

سخت افزار آیفون 15 پرو مکس و گلکسی S24 اولترا

 

همانطور که می بینید هر دوی این تراشه ها عملکرد های خوب و نزدیکی دارند، اما از نظر بهره وری و پرفورمنس، اسنپدراگون توانسته است کیفیت بهتری را ارائه دهد و تنها برتری اپل مصرف باتری می باشد که امتیاز بالاتری را به خود اختصاص داده است. در مورد تست های انجام گرفته روی این دو تراشه باشد گفت که در تست های AnTuTu 10 و 3DMark اسنپدراگون عملکرد های بهتری را بدست آورده و در گیک‌بنچ ۶ برتری از آن A17 Pro بوده است. به هر حال هر دوی این گوشی ها می توانند در زمره بهترین گوشی های گیمینگ جهان جای بگیرند.

مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا از نظر صفحه نمایش

از نظر صفحه نمایش باید گفت که این دو گوشی هر دو در بالاترین سطح کیفی قرار دارند و نمی توان تفاوت چندانی را در این صفحه نمایش ها پیدا کرد. به‌علاوه تولید کننده هر دوی این صفحه نمایش ها خود سامسونگ می باشد و از نظر کیفیت ساخت در یک رده هستند. اما ریزه کاری های مختلفی دارند که توضیح آنها بد نمی باشد.

آیفون یکی از برند هایی است که همیشه از صفحات با کیفیت رتینا استفاده می کرده است. رتینا در واقع یک تکنولوژی انحصاری اپل است که در آن چگالی پیکسل ها بالاتر رفته و کیفیت بهتر و جزئیات بیشتری را برای صفحه نمایش ها ارائه می کند. در گوشی آیفون ۱۵ پرومکس از از یک صفحه نمایش با تکنولوژی LTPO Super Retina XDR OLED استفاده شده است که باید گفت نام قلمبه سلمبه آن، آن را زیاد تر از چیزی که هست نشان می دهد.

مقایسه آیفون 15 پرو مکس و گلکسی S24 اولترا از نظر صفحه نمایش

در این مورد باید گفت LTPO تکنولوژی برای کاهش مصرف باتری است و سوپر رتینا هم به معنی چگالی زیاد صفحه است که یک مورد طبیعی است. اما XDR OLED مهمترین بخش این صفحه نمایش را شامل می شود که درخشندگی افزایش پیدا کرده و در عین حال جزئیات تا حد زیادی بیشتر و واضح تر به نظر برسد. در خیلی از نمایشگر ها افزایش نور با کاهش جزئیات همراه است اما در این نمایشگر اینطور نیست و XDR OLED ها می توانند کیفیت بسیار خوبی را برای نمایش های HDR داشته باشند.

اما در مورد نمایشگر خود سامسونگ هم باید گفت که این تولید کننده باز هم به سراغ نمایشگرهای امولد قدیمی خود رفته و آنها را توسعه داده است و توانسته کیفیت خیلی خوبی هم از آنها بگیرد. در گوشی اس ۲۴ اولترا از Dynamic LTPO AMOLED استفاده شده است. در مورد LTPO که توضیح دادیم و گفتیم برای کاهش مصرف باتری است. اما در مورد Dynamic AMOLED باید گفت که همان ورژن توسعه یافته سوپر امولد است که قابلیت های مختلف آن مانند +HDR10، کنتراست تصاویر، روشنایی و به طور کلی همه چیز در آن به طور شگفت انگیزی بهینه شده است.

در کل در مورد مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا از نقطه نظر صفحه نمایش باید گفت هر دو نمایشگر در یک سطح عالی قرار دارند و بهتر از آنها را نمی توان پیدا کرد!

مقایسه از نظر دوربین

در مورد دوربین استفاده شده در گوشی های آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا باید گفت که هر دو برند از مدعیان بهترین دوربین در جهان هستند. کیفیت دوربین های آیفون به دلیل استفاده از سنسور های مختلف لنز های با کیفیت و به طور کلی دوربین های تماما پریمیوم در گوشی ها حتی از خیلی از گوشی هایی که از نظر مشخصات از آنها بالاتر هستند هم بهتر می باشد. از طرفی دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی اس ۲۴ اولترا به نوعی علامت مشخصه اصلی آن به حساب می آید و کیفیت آن انکار ناشدنی است!

در این خصوص باید گفت به نظر می رسد دوربین ۵ لنزه اس ۲۴ اولترا عملکرد بهتری داشته باشد اما با در نظر گرفتن حالت پیش‌فرض ۱۲ مگاپیکسلی باید گفت کار کردن در حالت عادی ممکن است از کار کردن با آیفون ۱۵ که دوربین پیش فرض ۲۴ مگاپیکسلی دارد کمی عقب تر باشد. تصویر زیر دو عکس را که با این دو گوشی گرفته شده اند نشان می دهد. عکس بالایی مربوط به اس ۲۴ اولترا و عکس پایینی با آیفون ۱۵ پرو مکش گرفته شده است:

مقایسه از نظر دوربین

همانطور که می بینید طیف رنگی قابل نمایش در اس ۲۴ اولترا بیشتر از آیفون می باشد. البته این دو تصویر با دوربین های پیش فرض یعنی ۲۴ مگاپیکسلی آیفون و ۱۲ مگاپیکسلی اس ۲۴ اولترا گرفته شده اند و همانطور که قابل انتظار است، دوربین آیفون وضوح بالاتری دارد. در صورتی که به دنبال مقایسه تصویری با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی هستید، عکس زیر می تواند تا حدودی این موضوع را روشن کند:

مقایسه آیفون 15 پرو مکس و گلکسی S24 اولترا از نظر دوربین

در این تصویر عکس سمت راست با استفاده از گوشی آیفون و عکس سمت چپ با گوشی سامسونگ گرفته شده است. همانطور که میبینید جزئیات در این عکس بیشتر بوده و باید گفت دوربین آیفون با تمام قدرت و کیفیتی که دارد از پس دوربین اس ۲۴ اولترا بر نمی آید.

از نظر فیلمبرداری هم باید گفت کیفیت های ارائه شده توسط سامسونگ بالاتر بوده و این دستگاه به کمک هوش مصنوعی که دارد می تواند تا 8K کیفیت در فیلمبرداری را به کاربران بدهد. در حالی که آیفون نهایت کیفیت 4K را ارائه می دهد. همینطور بیشترین نرخ فریم، در سامسونگ ۹۶۰ فریم است که یک اسلوموشن خارق العاده را نمایش می دهد ولی در آیفون بالاتر از ۲۴۰ فریم نخواهیم داشت.

مقایسه امکانات و ویژگی های گوشی ها

وقتی پای امکانات گوشی در میان باشد، کمتر گوشی است که بتواند به آیفون حتی نزدیک شود. اما در این مورد به خصوص باید گفت که سامسونگ حسابی آیفون را غافلگیر کرده است. هر دوی این گوشی ها سطح ویژگی های خوبی دارند. از امکانات عمومی ای که در هر دوی آنها یافت می شود می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • پشتیبانی از شبکه های همراه 5G با دو سیم کارت؛
  • وای فای و بلوتوث ورژن ۵.۳؛
  • سنسور NFC؛
  • پورت یو اس بی تایپ سی ۳.۲؛
  • اسپیکر های استریو و با کیفیت؛
  • سنسور های عمومی کامل (شتاب سنج، فشار سنج، مجاورت، قطب نما و ژیروسکوپ)؛
  • موقعیت یابی با GPS به صورت حرفه ای؛

در کنار موارد گفته شده برای آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا بعضی از ویژگی های دیگر نیز وجود دارد که سامسونگ برتری قابل توجهی در آنها دارد. اصلی ترین موضوع که در اینجا مطرح می شود، هوش مصنوعی Galaxy AI است. یک هوش مصنوعی حرفه ای که ویژگی های خوبی مانند ترجمه همزمان متن ها و تماس ها، ادیت کردن تصاویر گرفته شده با دوربین افزایش کیفیت ویدیوها، کمک کردن به سرچ های تصویری (ویژگی Circle to Search)، کمک به نگارش متن ها و پیام ها با حفظ لحن و قابلیت های جذاب دیگری را به کاربران ارائه می دهد و سر و صدای زیادی را راه انداخته است!

علاوه بر این، آیفون در اقدامی نامتعارف همچنان پرچم‌دار خود را بدون تاچ‌آیدی عرضه می‌کند و تنها به تشخیص چهره (فیس‌آیدی) بسنده کرده است! شاید حسگر اثر انگشت قدیمی شده باشد و رفته رفته جای خود را به سایر عناصر بایومتریک کنترل امنیت بدهد ولی حذف آن از روی بهترین گوشی خود، اقدامی ناپخته از آیفون به نظر می رسد.

مقایسه امکانات و ویژگی های گوشی ها

باتری آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا

گوشی های آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا از نظر باتری هر دو در یک سطح بوده و میتوان گفت چندان باتری برای آنها معیار نبوده است و پیشرفت آنچنان شگرفی در باتری این محصولات مشاهده نمی کنیم. در هر دو گوشی باتری هایی لیتیوم یونی داشته که ظرفیت باتری آیفون ۱۵ پرومکس، ۴۴۴۱ میلی آمپر و باتری اس ۲۴ اولترا، ۵۰۰۰ میلی آمپر می باشد که باید گفت کاملا معمولی است.

 البته گوشی های اپل که باتری همیشه به عنوان یک نقطه ضعف در آنها مطرح بوده است، اکنون به پیشرفت خوبی رسیده و نسبت به ورژن های قبلی آیفون بهبود داشته اند؛ اما باتری ۴۴۴۱ میلی آمپری آنها هنوز هم از گوشی های اقتصادی زیر ۱۵۰ دلار کمتر است! باتری سامسونگ هم چندان بهتر از این نیست و خود سامسونگ گوشی هایی با باتری بیشتر و قیمت زیر ۱۵۰ دلار در سری گلکسی M ارائه داده است.

البته استفاده از این باتری ها دلیلی منطقی دارد، باتری های ظرفیت بالا، اندازه های بزرگتری دارند و راهی هم برای کوچک کردن آن وجود ندارد؛ از طرفی یک گوشی برای اینکه بتواند تمامی امکاناتی که پرچمدار ها ارائه می کنند را در دل خود جای دهد نیاز به فضای بیشتری دارد. استفاده از باتری بزرگ در گوشی پرچمدار می تواند آن را از نظر دیزاین و طراحی حسابی به هم بریزد. در نتیجه طراحان باتری را کوچکتر کرده تا ظاهر و ویژگی ها که اهمیت بیشتری برای این گوشی ها دارند را ارتقا دهند.

قیمت آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا

قیمت این گوشی ها یکی دیگر از زمینه های مورد توجه برای کاربران است، هر چند همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، شرکت های مختلف وقتی می خواهند بهترین گوشی خود را ارائه دهند، چشم خود را به روی قیمت می بندند و این معیار را در نظر نمی گیرند. اما وقتی پای کاربران در میان باشد، قیمت اهمیت ویژه ای پیدا می کند. همانطور که در جدول مشخصات دیدیم قیمت آیفون ۱۵ پرو مکس، ۱۱۹۹ دلار و گلکسی اس ۲۴ اولترا، ۱۲۹۹ دلار تعیین شده است.

قیمت آیفون 15 پرو مکس و گلکسی S24 اولترا

در این خصوص باید گفت اگر نگاهی به سابقه و رشد قیمت با توجه به امکاناتی که هر یک از این دو گوشی ارائه کرده اند داشته باشیم، باید بگوییم که برخلاف انتظارات اپل عملکردی اقتصادی تر داشته است! البته این موضوع به این معنی نیست که اینبار اپل پول برند خود را نمی گیرد و زیاده روی نکرده است، بلکه باید گفت سامسونگ در قیمت گذاری خود زیاده روی کرده و قیمت نجومی را برای این گوشی ارائه داده است.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به مقایسه جز به جز و موردی آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا پرداختیم و دیدیم مهمترین گوشی هایی که عنوان بهترین گوشی جهان را با خود یدک می کشند، چه ویژگی هایی دارند و نقطه ضعف آنها در کجاست و برتری آنها به هم در چیست. در کل می‌توان گفت هر دو گوشی در یک سطح هستند اما سامسونگ در مواردی مانند دوربین، ویژگی های نرم افزاری، و همینطور قدرت پردازش برتری بسیار کمی نسبت به اپل داشته اما از نظر قیمت، اپل رفتاری معقولانه تر داشته و مقرون به صرفه تر است. در صورتی که نظری در مورد دو گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا داشتید، خوشحال می شویم آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو