بررسی گلکسی زد فولد ۵ و مشخصات کیفی قول کره ای

بررسی گلکسی زد فولد ۵ و مشخصات کیفی قول کره ای


منبع: آرگا

2

1402/8/23

15:03


گلکسی زد فولد ۵  با قوی ترین تراشه دنیای اندروید، طراحی بهبود یافته و حذف شکاف بین نمایشگر یکی از جذاب ترین گوشی های تاشو بازار است. این مطلب به بررسی گلکسی زد فولد ۵ می پردازد.

یکی از بازیگران اصلی دنیای گوشی های تاشو برند سامسونگ می باشد که اخیر گلکسی زد فولد ۵ را به بازار روانه کرده است. این اسمارتفون می تواند در لیست بهترین گوشی های تاشو بازار ایران قرار گیرد. در ادامه مطلب با بررسی گلکسی زد فولد ۵ همراه ما باشید.

معرفی و بررسی گلکسی زد فولد ۵

گلکسی زد فولد ۵ با وجود بهبودهای جزئی، کماکان با ضعف های نسل قبلی دست به گریبان می باشد. ضعف هایی که شاید از نظر سامسونگ به برطرف شدن نیاز نداشته باشد. این اسمارتفون بهترین گوشی تاشو سامسونگ می باشد و از قوی ترین تراشه دنیای اندروید بهره می برد.

گلکسی زد فولد ۵ با قابلیت های متنوع و طراحی بهبود یافته در حال حاضر یکی از بهترین گوشی های بازار ایران نیز به شمار می رود. قابل ذکر است در سال های اخیر گوشی های تاشو موفق شده اند تا حدودی خود را اثبات کنند. در میان سازندگان این نوع گوشی ها برند سامسونگ سردمدار این عرصه می باشد.

نسل پنجم گوشی تاشو سامسونگ که در هر بخش آن امکانات جذابی دیده می شود در بازار جهانی کار دشواری پیش رو دارد و با برخی برندهای چینی از جمله شیائومی میکس فولد ۳ و آنر مجیک وی ۲ رقابت جدی خواهد داشت. گلکسی زد فولد ۴ با بهبودهای اساسی اش به وضوح بهترین گوشی تاشو دوران خود بود.

ولی بهتر بودن همواره کافی نیست. گوشی های تاشو هر اندازه پیشرفته و پر از قابلیت باشند بیشتر ویژگی های آن ها برای تمام کاربران به درد نمی خورد. این موضوع موجب می شود هزینه بالایی برای خرید محصولی پرداخت شود که کارایی چندانی برای شما ندارد.

و اکنون گلکسی زد فولد ۵ با تغییرات هر چند جزئی، ولی قابل توجه روانه بازار شده است. این تاشو پرچمدار با تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۲، نمایشگر بیرونی ۶.۲ اینچ و نمایشگر داخلی ۷.۶ اینچ، اندروید ۱۳ و پشتیبانی اساسی ۴ ساله و دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسل قصد دارد تا یکی از بهترین های بازار باشد. در ادامه با بررسی گلکسی زد فولد ۵ همراه ما باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

با اولین نگاه به این اسمارتفون گوشی گلکسی زد فولد ۴ در ذهن تداعی می شود و طراحی کتابی آن همچنان حفظ شده است. ولی وقتی گوشی را در دست می گیرید متوجه پیشرفت ملموس آن می شوید. بررسی ها نشان می دهد سامسونگ در گلکسی زد فولد ۵ سرانجام شکاف بین نمایشگر را حذف نموده تا طراحی دستگاه زیباتر به نظر برسد.

به این ترتیب حین بسته شدن گوشی هیچ شکافی ایجاد نمی شود و گلکسی زد فولد ۵ به صورت کاملا تخت روی سطح قرار می گیرد. کره ای ها در این اسمارتفون تاشو از وزن و ضخامت نیز کاسته تا هنگامی که در دست می گیرد حس راحتی بیشتری ایجاد شود.

پرچمدار تاشو کره ای ها اکنون ۱۰ گرم سبک تر شده و ضخامت آن چه در حالت باز و چه بسته با کاهش چشمگیری روبرو شده است. به این ترتیب بعد از استفاده طولانی از گلکسی زد فولد ۵ خستگی کمتری برای دست به وجود می آید و دستگاه بهتر در دست قرار می گیرد.

در بررسی ها مشخص شد گلکسی زد فولد ۵ با وجود ابعاد و طراحی متفاوت خود نسبت به آیفون ۱۴ پرو مکس فقط ۱۳ گرم وزن بیشتری دارد. قابل ذکر است این گوشی در رنگ های آبی، مشکی، آبی یخی، کرم و خاکستری عرضه می شود. قاب گوشی در حالت بسته شامل ماژول بیضی دوربین اصلی، فلش ال ای دی و دیگر نوشته ها است.

سامسونگ در طول دو نسل قبلی هم از این طراحی مشابه بهره برده و ظاهرا نمی خواهد گوشی تاشو پرچمدارش را کاملا شبیه دیگر محصولات جدید خود راهی بازار نماید. شیشه قاب پشتی حالت مات داشته و جاذب چربی و رد اثر انگشت هم نبوده با این وجود پیشنهاد می شود حتما از قاب مخصوص استفاده تا این تاشو گران قیمت از خطرات مختلف حفظ شود.

در سمت دیگر نمایشگر بیرونی ۶.۲ اینچی به خودنمایی می پردازد. استفاده از این صفحه نمایش با نسبت تصویر کشیده ۲۳.۱:۱۹ تقریبا راحت بوده و بالای آن هم حفره ای میزبان دوربین سلفی است. بعد از باز کردن گوشی با نمایشگر داخلی ۷.۶ اینچی کم حاشیه و تمام صفحه روبرو می شویم که تجربه لذت بخشی به همراه دارد.

سامسونگ همانند نسل قبل دوربین سلفی نمایشگر داخلی را زیر آن مخفی کرده تا هیچ زائده ای روی نمایشگر دیده نشود که تا حدی در این کار موفق بوده ولی با اندکی دقت می توان آن را مشاهده کرد. استفاده از فناوری دوربین سلفی زیر نمایشگر تبعاتی شامل کاهش کیفیت تصویربرداری را به همراه دارد.

با توجه به این که بیشتر رقبای چینی مدت ها است چروک وسط نمایشگر را از گوشی های تاشو خود حذف نموده اند، نسل جدید گوشی های تاشو همچنان با این مشکل درگیر است. اگرچه سامسونگ توانسته این چروک روی صفحه نمایش را تاحدی کاهش بدهد ولی با این حال ممکن است حین کار کردن با نمایشگر داخلی گلکسی زد فولد ۵ برای برخی کاربران این موضوع آزاردهنده باشد.

روی فریم گوشی دقیقا همان موارد نسل قبلی دیده می شود. اسپیکر استریو، میکروفن ها، پورت یو اس بی سی، جایگاه سیم کارت، حسگر اثر انگشت روی کلید پاور و کلیدهای ولوم همه در این قسمت تعبیه شده اند. سرعت و دقت حسگر اثر انگشت نیز خیلی بالا است. از این رو می تواند با دقت و امنیت بسیاری قفل گشایی را انجام دهد.

بر روی لولای میانی گلکسی زد فولد ۵ لوگو سامسونگ حک شده و این لولا همانند قبل دارای کیفیت خیلی بالایی است و باز و بسته شدن گوشی کاملا نرم صورت می گیرد. سامسونگ مدعی است که می توانید بدون هیچ مشکلی تا هزاران بار این دستگاه را باز و بسته کنید.

به نظر نمی رسد لولای میانی این گوشی به این سادگی ها با مشکل مواجه شود ولی از آنجا که قطعه حساسی است باید مراقب باز و بسته شدن آرام آن بود. بررسی ها حاکی از آن است کیفیت ساخت گلکسی زد فولد ۵ بدون شک در پریمیوم ترین سطح خود قرار دارد.

در هر قسمت گوشی باکیفیت ترین قطعات به کار رفته و همه چیز کاملا مهندسی شده می باشند. قاب پشتی و بیرونی با شیشه محافظ گوریلاگلس ویکتوس ۲ محافظت می شوند. این شیشه در مقابل ضربات بیرونی ۲۵ درصد مقاوم تر شده و حال خط و خش کمتری می پذیرد.

در ضمن وجود گواهی استاندارد IPX8 برای گلکسی زد فولد ۵ به مفهوم مقاومت آن در مقابل ورود آب تا عمق ۱.۵ متری و به مدت نیم ساعت می باشد. فریم آلومینیومی آرمور سامسونگ هم به لطف مقاومت بیشتر از آلومینیوم بکار رفته در تجهیزات فضایی می تواند خیال شما را از بابت کیفیت ساخت بالای پرچمدار تاشو سامسونگ آسوده نماید.

اسپیکرهای استریو

اسپیکرهای استریو استفاده شده در گلکسی زد فولد ۵ توسط همکار قدیمی سامسونگ یعنی AKG تنظیم شده اند تا صدایی واضح و شفاف را ارائه دهند. بررسی ها نشان داد اسپیکرهای گلکسی زد فولد ۵ دارای بلندی، کیفیت و رسایی بسیاری نسبت به نسل قبل می باشند ولی هنوز یک درجه تا رسیدن به پرچمداران برتر بازار مانند آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی اس ۲۳ اولترا دارند.

نمایشگر بهبود یافته

گلکسی زد فولد ۵ به رسم هر ساله از دو نمایشگر مختلف استفاده می کند که هر یک کارایی خاص خود را دنبال می کند. سامسونگ در سایز و نوع پنل نمایشگرهای گلکسی زد فولد ۵ تغییری ایجاد نکرده ولی حداکثر روشنایی و کیفیت آن را بهبود بخشیده است.

نمایشگر داخلی ۷.۶ اینچی با پنل دینامیک آمولد ۲ ایکس حداکثر روشنایی ۱۷۵۰ نیت را ارائه می دهد که نسبت به نسل قبل حدود ۴۵ درصد نور بیشتری را ساطع می نماید. با این میزان روشنایی زیاد دیگر مشکلی برای مشاهده محتوا روی نمایشگر ایجاد نمی شود و همه چیز به واضح ترین شکل ممکن نمایش داده می شود.

نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی، رزولوشن ۱۸۱۲*۲۱۷۶ پیکسل و قابلیت HDR10 پلاس از دیگر مشخصات این صفحه نمایش می باشند که ترکیب آن ها سبب نمایش تصاویری باکیفیت و چشم نواز در گلکسی زد فولد ۵ می شود. این نمایشگر از ویژگی اس پن نیز پشتیبانی می کند.

تجربه طراحی و نقاشی دیجیتالی روی نمایشگر این اسمارتفون قطعا لذت بخش است. با این وجود قلم مخصوص گلسکی زد فولد ۵ را بایستی جداگانه بخرید. نمایشگر بیرونی گلکسی زد فولد ۵ هم با پنل دینامیک آمولد ۲ ایکس، رزولوشن ۹۰۴*۲۳۱۶ پیکسل و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز کیفیت و غنای رنگی بالای را به همراه دارد.

این نمایشگر گلکسی زد فولد ۵ برای استفاده های عادی تر نظیر پیام رسان یا کارهای روزمره مناسب تر می باشد. بررسی ها نشان می دهد پروفایل های رنگی هر دو نمایشگر این دستگاه با هم مشترک بوده و نمی توان به صورت جداگانه آن ها را شخصی سازی نمود.

قابل ذکر است تنظیمات نرخ نوسازی نمایشگر هم روی دو حالت ۱۲۰ یا ۶۰ هرتزی در اختیار شما قرار می گیرد تا بین نمایش روانتر محتوا و شارژدهی باتری بیشتر یک گزینه را انتخاب کنید. تماشای ویدیو با نمایشگر بیرونی گلکسی زد فولد ۵  رضایت بخش می باشد ولی نمایشگر داخلی به علت نسبت تصویر نامتعارف نمی تواند ویدیوهای سرویس های مختلف یا فیلم های سینمایی را به صورت مناسبی پخش نماید.

نرم افزار و سخت افزار

در بررسی ها مشخص شد سامسونگ قابلیت های نرم افزاری خاص و جذابی را در گلکسی زد فولد ۵ ارائه می دهد. این گوشی از جدیدترین ترکیب نرم افزاری دنیای اندروید یعنی اندروید ۱۳ با پوسته اختصاصی One UI 5.1.1 بهره می برد. کره ای ها پشتیبانی ۴ ساله نرم افزاری و پشتیبانی امنیتی ۵ ساله را برای One UI 5.1.1 وعده داده اند تا خیال شما از بابت کارکرد طولانی مدت دستگاه آسوده باشد.

به این ترتیب One UI 5.1.1 تا اندروید ۱۷ بروزرسانی را دریافت می کند. این درحالی است که گوشی های تاشو رقبا این وضعیت بروزرسانی معین را ندارند. در نسل جدید این رابط کاربری بهینه سازی های متعددی صورت گرفته تا تجربه بهتر از نمایشگر داخلی و بزرگ این گوشی و نسبت تصویر عجیب آن ایجاد شود.

تجربه کاربری نرم افزاری گلکسی زد فولد ۵ بی نقص نبوده ولی می توان از بیشتر اپ ها با مشکلات کمتری بهره برد. سامسونگ همواره در تبلیغات گوشی های تاشو سری فولد از قابلیت مالتی تسکینگ حرفه ای بسیار یاد می کند. از لحاظ فنی سه اپ روی صفحه اصلی و ۵ اپ به شکل شناور روی این گوشی قابل اجرا است.

رابط کاربری تغییر چندانی نسبت به قبل نداشته و صرفا یک سری قابلیت های جدید به گالری و برنامه دوربین اضافه شده است. سامسونگ در این نسخه بر روی تجربه بهبود کاربری هم تمرکز داشته و باگ های کمتری را شاهد هستیم. در ادامه به بررسی سخت افزار گلکسی زد فولد ۵ می پردازیم.

می توان این گوشی را قوی ترین دستگاه دنیای گوشی های تاشو دانست. برای گلکسی زد فولد ۵ تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در نظر گرفته شده که در حقیقت نسخه اورکلاک شده اختصاصی قدرتمندترین تراشه کوالکام برای گوشی های سامسونگ به شمار می رود.

حداکثر فرکانس کاری این تراشه ۳.۳۶ گیگاهرتز و فناوری ساخت آن ۴ نانومتری می باشد. ضمنا پردازشگر گرافیکی آدرنو ۷۴۰ تراشه مذکور را همراهی می کند. این مشخصات در کنار حافظه رم پر سرعت ۱۲ گیگابایت و حافظه داخلی ۲۵۶،۵۱۲ و ۱۰۲۴ گیگابایت بهترین تجربه فعلی دنیای اندروید را ایجاد می کند تا بتوانید برای انجام هر کاری روی گلکسی زد فولد ۵ حساب باز کنید.

این گوشی در اجرای بازی های محبوب و سنگین مانند کال آف دیوتی، آسفالت ۹ و .. با بالاترین تنظیمات گرافیکی و بیشترین نرخ فریم عملکرد بسیار راضی کننده ای داشت و تجربه بازی با نمایشگر بزرگ گلکسی زد فولد ۵ کاملا لذت بخش می باشد. به طور کلی گلکس زد فولد ۵ به لطف عملکرد سخت افزاری بسیار قدرتمند در بخش نرم افزاری نیز خیلی روان اجرا می شود و کوچکترین لگی مشاهده نمی شود.

دوربین سه گانه

معمولا سازندگان گوشی های تاشو روی دوربین های آن خیلی تمرکز نمی کنند و سیستم دوربین استفاده شده در آن ها در حد پرچمداران اصلی شرکت ها نمی باشد. با این وجود تجربه کلی ارائه گر این گوشی ها می تواند نیاز کاربران را تاحد بسیاری رفع کند. بررسی ها نشان داد این موارد در مورد گلکسی زد فولد ۵ نیز صادق است.

برای این گوشی دوربین سه گانه شامل دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسل مجهز به لرزشگیر اپتیکال، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسل با زاویه دید ۱۲۳ درجه و ضریب اف ۲.۲، دوربین تله فوتو ۱۰ مگاپیکسل با زوم اپتیکال تا سه برابر و ضریب کانونی ۲.۴ می باشد. همچنین دوربین های سلفی شامل دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسل در نمایشگر بیرونی و دوربین سلفی ۴ مگاپیکسل زیر نمایشگر در نظر گرفته شده است.

در ضمن از قابلیت فیلم برداری با رزولوشن ۸K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه هم بهره می برند. مجموع دوربین های این اسمارتفون در دنیای گوشی های تاشو عملکرد خوبی ارائه می دهند و می توانند جزو بهترین ها باشند. گلکسی زد فولد ۵ برای فیلمبرداری در حالت نیمه باز هم بهینه سازی شده تا بتوان بدون نیاز به پایه و استند عکاسی با آن به فیلمبرداری بپردازید.

با این دوربین ها در نور کافی و روز می توان تصاویر واضح و شفافی را به ثبت رساند. پویایی رنگ ها، شارپنس، کنتراست و جزئیات تصاویر همگی در سطح پرچمداران می باشند. شاید رنج دینامیکی در عکاسی از محیط های داخلی رضایت بخش نباشد. گفتنی است در نور شب هم عکس هایی که با گلکسی زد فولد ۵ به ثبت می رسند خوب هستند.

ولی بهتر است در محیط های با منبع نور مناسب با این گوشی به عکاسی بپردازید. در ضمن دوربین سلفی بیرونی گلکسی زد فولد ۵ نیز تصاویر خوبی را به ثبت می رساند.

باتری

بررسی ها نشان داد گلکسی زد فولد ۵ از باتری ۴۴۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد و در استفاده ترکیبی از نمایشگر داخلی و بیرونی می تواند تا یک روز شارژدهی را انتظار داشت. در ضمن شارژر این گوشی گران قیمت را باید جداگانه خریداری نمایید. این اسمارتفون از فناوری شارژ سریع ۲۵ وات پشتیبانی دارد و برای شارژ کامل با این فناوری تقریبا یک ساعت و سی دقیقه زمان نیاز است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو