مدیر ایرانی شرکت مایکفو به 5 سال زندان محکوم شد!

منبع: تکراتو

3

1402/7/27

18:37


5 سال حبس در انتظار مدیر ایرانی شرکت مایکفو قرار دارد. امیر گلستان کیست و به چه جرمی باید 5 سال از زندگی خود را پشت میله‌های زندان سپری کند؟

مدیر ایرانی شرکت مایکفو به 5 سال زندان محکوم شد!

5 سال حبس در انتظار مدیر ایرانی شرکت مایکفو قرار دارد. امیر گلستان کیست و به چه جرمی باید 5 سال از زندگی خود را پشت میله‌های زندان سپری کند؟

مدیر ایرانی شرکت مایکفو به 5 سال زندان محکوم شد. شرکت مایکفو ال‌ال‌سی (Micfo LLC) که در حوزه فناوری فعالیت دارد، یک شرکت آمریکایی است که یکی از مدیران آن، امیر گلستان، کارآفرین ایرانی-آمریکایی است. ظاهراً این مدیر ایرانی به جرم جمع‌آوری غیرمجاز 757 هزار آی‌پی، باید 5 سال از زندگی خود را درون زندان بگذراند. براساس اعلام دادستانی آمریکا، ارزش آی‌پای مایکفو بین 10 تا 14 میلیون دلار تخمین زده شده است. شرح ماوقع را می‌توانید در ادامه نوشته دنبال کنید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


مدیر ایرانی شرکت مایکفو به 5 سال زندان محکوم شد!

امیر گلستان، مدیرعامل و موسس ایرانی-آمریکایی شرکت فن‌آوری «مایکفو ال‌ال‌سی» (Micfo LLC) واقع در کارولینای جنوبی به جرم کلاهبرداری از طریق تهیه غیرمجاز بیش از ۷۵۷ هزار آدرس آی‌پی، به پنج سال حبس محکوم شد.

این محکومیت دو سال پس از اعتراف او در دادگاه به جرایم اتهامی صادر شده است.

سازمان «رجیستری آمریکایی برای شمارگان اینترنتی» (ARIN) که نهادی غیرانتفاعی و یکی از پنج مرکز توزیع جهانی آدرس‌های اینترنتی است، شاکی اولیه این پرونده بود. این نهاد وظیفه توزیع آی‌پی‌ها در ایالات متحده، کانادا و بخشی از کشورهای کارائیب را بر عهده دارد.

مدیر ایرانی شرکت مایکفو به 5 سال زندان محکوم شد!

این سازمان در سال ۲۰۱۸ هم‌زمان از مایکفو و امیر گلستان شکایت کرد. در این شکایت ادعا شده بود شرکت یاد شده و مدیرعاملش صدها هزار آدرس آی‌پی را با جعل سند تصاحب کرده‌اند.

مذاکرات بین دو مجموعه در نهایت به بازگرداندن اغلب آدرس‌های فروخته نشده و پرداخت هزینه‌های سنگین دادگاه منتهی شد.

در ادامه ماهیت مدنی این پرونده نظر دادستان‌های کارولینای جنوبی را به خود جلب کرد و باعث شد در ماه می ۲۰۱۹ یک دعوای حقوقی به اتهام کلاهبرداری علیه گلستان شکل بگیرد.

او در این پرونده به ایجاد شبکه‌ای از شرکت‌های صوری و هویت‌های جعلی با هدف فریب سازمان توزیع‌کننده آی‌پی‌های آمریکا متهم شد.

همه این شرکت‌های کاغذی در نهایت به مایکفو ختم می‌شدند. دادستان‌های کارولینا ثابت کردند شرکت‌های صوری ایجاد شده به وسیله گلستان به نام افرادی به ثبت رسیده‌اند که وجود خارجی ندارند. او در نهایت به ازای ۲۰ مورد پرداخت مالی برای تهیه آدرس‌های آی‌پی از طریق شرکت‌های ساختگی به ۲۰ فقره کلاهبرداری متهم شد.

مدیر مایکفو ابتدا به رد اتهامات وارده و دفاع از خود پرداخت اما در دومین روز دادگاه در تاریخ نوامبر سال ۲۰۲۱، با تغییر نظر خود به ۲۰ فقره کلاهبرداری از طریق ثبت شرکت‌های صوری اعتراف کرد.

دادستان‌ها ارزش آدرس‌های آی‌پی تصاحب شده به وسیله مایکفو را بین ۱۰ تا ۱۴ میلیون دلار تخمین زدند.

سازمان رجیستری آمریکایی برای شمارگان اینترنتی پس از انتشار حکم این پرونده گفت مجازات صادر شده پیام بازدارنده مهمی برای دیگر افرادی می‌فرستد که به فکر طرح‌های کلاهبرداری برای به‌دست آوردن منابع اینترنتی هستند.

این سازمان همچنین تاکید کرد افرادی که به دنبال کلاهبرداری از این نهاد و دیگر نهادهای منطقه‌ای فعال در زمینه توزیع آدرس‌های اینترنتی هستند با دعاوی مدنی پرهزینه و جدی، جرایم کیفری و حبس‌های طولانی‌مدت روبه‌رو خواهند شد.

تا سال ۲۰۱۳ تعدادی از آدرس‌های آی‌پی متعلق به شرکت مایکفو در فهرست آدرس‌های مورد استفاده برای ارسال هرزنامه‌های ایمیلی قرار گرفت. این شرکت پس از آن تصمیم گرفت آی‌پی‌های خود را به مجموعه‌های ارائه‌دهنده خدمات وی‌پی‌ان بفروشد.

مدیر ایرانی شرکت مایکفو به 5 سال زندان محکوم شد!

امیر گلستان در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۲۰ مدعی شد شرکت او در بازه‌ای حدود ۴۰ درصد از آدرس‌های آی‌پی مورد استفاده به وسیله بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان وی‌پی‌ان در جهان را تامین می‌کرد.

او در گفت‌وگو با وب‌سایت KrebsOnSecurity ضمن اعلام بی‌گناهی تاکید کرده بود ثبت شرکت‌های صوری برای ادامه حیات کسب‌وکارش ضروری بوده است.

در جهان کمتر از چهار میلیارد آدرس آی‌پی نسخه چهار وجود دارد که بیشتر آن‌ها تاکنون به شرکت‌های مختلف تخصیص داده شده‌اند. کمبود جهانی آدرس‌های آی‌پی موجب شده آن‌ها به کالایی با ارزش بدل شوند و در برخی بازارها تا ۲۵ دلار به فروش برسند.

گلستان در مجموع به ۶۰ ماه زندان، گذراندن یک دوره دو ساله زیر نظر دادگاه پس از اتمام حبس و پرداخت حدود ۷۷ هزار دلار برای جبران خسارت به سازمان رجیستری آمریکایی محکوم شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره حکم 5 سال جبس برای مدیر ایرانی شرکت مایکفو چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو