اختلالات شخصیت کلاستر B و روش های درمانی آن

منبع: آرگا

5

1402/7/27

22:08


اختلالات شخصیت کلاستر B، چهار اختلال ضد اجتماعی، مرزی، نمایشی و خودشیفتگی را شامل می شود که افراد مبتلا به آن ها اغلب نامتعادل و دمدمی اند.  در تمامی این زندگی هر آدمی، شخصیت منحصر به خود را در برخورد با جو های محیطی درونی یا بیرونی دارد و با نشانه هایی همچون: مصرف مواد، خودکشی، اختلالات خوردن و اختلالات اضطرابی همراه می شود اما در جدی ترین شرایط این اختلالات و درگیری ها می تواند میزان از کار افتادگی، بیماری ها و مرگ و میر را افزایش دهد.

اختلالات شخصیت گروه B با تفکر یا رفتار نمایشی، بیش از حد احساسی یا غیر قابل پیش بینی مشخص می شود. افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی گروه ۲ احتمال بیشتری دارد که رفتاری چشمگیر و نامنظم داشته باشند. ممکن است به نظر برسد که نسبت به سایر افراد، به توجه بسیار بیشتر یا بسیار کمتر نیاز دارند. این ها کمترین شایعات اختلال ها هستند اما اغلب چالش برانگیز ترین برای درمان می باشند.

 

بررسی اختلالات شخصیتی و آشنایی با شخصیت کلاستر B

تعاریف ۴ گونه از اختلالات شخصیت کلاستر B

  • مورد اول: اختلال شخصیتی ضد اجتماعی

از جمله اختلالات شخصیت کلاستر B می توان به این مورد و موارد دیگر اشاره داشت:

ویژگی اصلی اختلال شخصیت ضد اجتماعی، یک الگوی فراگیر از بی اعتنایی و تجاوز به حقوق دیگران است که از کودکی یا اوایل نوجوانی آغاز شده و تا بزرگسالی ادامه می یابد. چرا این افراد تحت عنوان شخصیت های ضد اجتماعی قرار می گیرند؟ چون رفتار هایی همچون: فریبکاری و تقلب از جمله ویژگی های محوری آن ها است.

تشخیص اختلال به کمک ملاک های زیر:

ناتوانی در سازش با هنجار های اجتماعی که موجب درگیری آن ها با قانون شده و زمینه بازداشت مکرر آن ها را فراهم می کند.

فریب کاری یا دروغگویی مکرر، استفاده از نام های مستعار، اقدام به کلاهبرداری برای رسیدن به منفعت یا لذت شخصی

دست زدن به اقدامات تکانشی، لحظه ای و بدون آینده نگری

پرخاشگری های مکرر که به صورت دعوا و حمله های فیزیکی خود را نشان می دهد.

بی ملاحظگی در مورد امنیت خود با دیگران

بی مسئولیتی مداوم که به صورت ناتوانی در ماندن در یک شغل و یا بازپرداخت تعهدات مالی نمایان می شود.

عدم پشیمانی نسبت به پایمال کردن حقوق دیگران و بی تفاوتی نسبت به آن ها

  • مورد دوم: اختلال شخصیتی مرزی

ویژگی اصلی شخصیت مرزی یک الگوی فراگیر بی ثباتی در روابط بین فردی، داشتن دیدگاه متزلزل در مورد خود، عواطف ناپایدار و تکانشگری بارز است که از اوایل بزرگسالی آغاز و در زمینه های گوناگون ظاهر می شود. افراد مبتلا به این اختلال کوشش های بی وقفه ای را برای اجتناب از طرد شدن از جانب دیگران انجام می دهند. آن ها الگویی از روابط بی ثبات و شدید دارند. به این صورت که ممکن است برای مدتی فردی را به عنوان یک شخصیت ایده آل در ذهن خود ستایش کنند اما پس از گذشت زمان بسیار کوتاهی کاملا تغییر موضع داده و از او شخصیتی بسیار منفور در ذهن خود بسازند. مبتلایان به این شخصیت ممکن است درک ثابتی از خود نداشته باشند که این وضعیت از جانب متخصصین تحت عنوان اختلال هویت شناخته می شود. در واقع آن ها در مورد هدف ها، ارزش ها و آرزو های شغلی خود مطمئن نیستند . امکان دارد دائما در این زمینه ها دیدگاه خود را تغییر دهند. همچنین اغلب با رفتار های تکانشگرانه ای که دارند، دست کم در دو حوزه به خود آسیب وارد می کنند

همچون:

دست درازی به قمار

ولخرجی های افراطی

غذاخوری زیاد

اعتیاد به مصرف مواد مخدر

اعتیاد به روابط جنسی

و….

و حتی اغلب رفتار های مبتنی بر خودکشی و آسیب رسانی به خود را به طور مکرر بروز می دهند.

همچون:

بی ثباتی عاطفی

دچار به احساس پوچی مزمن

ناتوانی در کنترل خشم

و…

  • مورد سوم: اختلال شخصیتی نمایشی

ویژگی اصلی شخصیت نمایشی، رفتار توجه طلبانه و نشان دادن هیجانات اغراق آمیز است. این الگوی رفتاری اغلب در اوایل بزرگسالی آغاز و در زمینه های متفاوت نمایان می شود. افراد مبتلا به این اختلال هر گاه احساس کنند که در مرکز توجه دیگران قرار ندارند احساس ناراحتی یا عدم قدردانی می کنند. از همین حال در هر محفلی با شور و نشاط زیاد تلاش می کنند تا تمام توجهات را به خود درگیر کنند. آن ها در تعامل با دیگران از اغواگری جنسی و ظاهر جسمانی خود برای جلب توجه بیشتر استفاده می کنند. این هیجانات به نوعی خودنمایی، تظاهر و اغراق محسوب می شوند. البته آن ها معمولا در هیجانات عمیق وارد نمی شوند بلکه به طور سطحی از احساسی به احساس دیگر تغییر حالت می دهند.

از جمله ویژگی های مهم اختلال نمایشی:

تلقین پذیری بالا

صمیمانه پنداشتن بیش از حد

  • مورد چهارم: اختلال شخصیتی خودشیفته

ویژگی اصلی اختلال شخصیت خودشیفته، الگوی فراگیر بزرگ منشی، نیاز به تحسین و در عین حال ناتوانی در همدلی با دیگران است که از اوایل بزرگسالی آغاز و در زمینه های گوناگون ظاهر می شود. در واقع افراد مبتلا به این اختلال یک حس بزرگ منشی مبنی بر مهم بودن دارند و به طور معمول توانایی های خود را بیش از اندازه برآورد می کنند. از همین رو اغلب در مورد ویژگی هایی نظیر قدرت، زیرکی، زیبایی، موفقیت نامحدود و عشق آرمانی خود مشغولیت ذهنی دارند. در حقیقت به این باور دارند که استثنایی و بی همتا هستند و تنها افرادی از طبقه های بالا قادر به درک آن ها می باشند. این افراد نیاز بسیار افراطی ای به تحسین شدن دارند، همواره خود را محق می دانند و در روابط بین فردی از دیگران برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. از جمله دیگر ویژگی های مهم آن ها این است که فاقد احساس همدلی هستند، به این معنا که اشتیاقی برای شناختن یا همانند سازی با احساس ها و نیاز های دیگران ندارد. در نهایت می توان گفت که آن ها معمولا با نگرش های تکبرآمیز و خودخواهانه از جانب دیگران مشخص می شوند.

بررسی 4 گونه از اختلالات شخصیتی کلاستر B

سیر و پیش آگهی در روش های درمانی این اختلال شخصیتی

  • روان درمانی:

این شخص اگر در جای ثابتی نگهداری شود، اغلب به روان درمانی تن می دهد و اگر خود را در میان عده ای مثل خودش بیابد، بی انگیزگی اش برای تغییر هم از بین می رود.

  • دارو درمانی:

برای مقابله با علائم ناتوان کننده ای مثل اضطراب و افسردگی از درمان دارویی استفاده می کنند. اما از آنجایی که این بیماران اغلب دچار سوء مصرف مواد نیز هستند، دارو را باید حساب شده مصرف کرد. تلاش هایی هم شده است که سوخت و ساز کانکولامیتها را با دارو تغییر دهند و رفتار های تکانشی را با داروهای ضد تشنج مهار کنند. آنتاگونیست های گیرنده بتا آدرنرژیک به منظور کاهش پرخاشگری به کار می روند.

سیر و پیش آگهی درمانی اختلال کلاستر B

صحبت پایانی:

اختلالات شخصیتی دارای انواع گوناگونی است. با این حال دانشمندان تلاش کرده اند تا با طبقه بندی آن ها به چند گروه اصلی، کیفیت رویارویی و درمان این بیماری ها را افزایش دهند. از جمله گروه های همه گیر شده اختلالات، اختلالات شخصیت کلاستر B است که به خوبی در این مقاله با آن به آشناییت رسیده اید.

در پایان مقاله به شما همراهان عزیز مجله ی آرگا پیشنهاد می شود که اختلال شخصیتی کلاستر A و اختلال چند شخصیتی را برای آگاهی بیشتر مطالعه داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو