چگونه با کودک عصبانی رفتار کنیم؟ ۱۰ روش جلوگیری از پرخاشگری کودکان

چگونه با کودک عصبانی رفتار کنیم؟ ۱۰ روش جلوگیری از پرخاشگری کودکان


منبع: زیت نت

2

1402/7/28

14:54


کودکان بسیار شیرین هستند. آنها گاهی با رفتارهای دوست داشتنی و حرف های جالب به ما حس زندگی می بخشند….

چگونه با کودک عصبانی رفتار کنیم؟ ۱۰ روش جلوگیری از پرخاشگری کودکان

کودکان بسیار شیرین هستند. آنها گاهی با رفتارهای دوست داشتنی و حرف های جالب به ما حس زندگی می بخشند. اما در بعضی مواقع رفتارهای پرخاشگرانه‌ای دارند که گاهی قابل تحمل نیست. با کودک عصبانی و پرخاشگر خود چگونه رفتار کنیم؟ در حالیکه طغیان های گاه به گاه کودکان در سنین کم طبیعی است، اما چگونگی رفتار ما در هنگام عصبانیت آنان، عواقب خوب یا بدی را به دنبال خواهد داشت. کودک نوپای شما ممکن است نتواند خشم خود را کنترل کند. یا آن را سرکوب کند و حس های منفی درون او ایجاد شود. در این مواقع شما می توانید کارهای زیر را انجام دهید و آرامش را به کودک و خودتان برگردانید.

چگونه از خشم کودکان جلوگیری کنیم؟

۱. قوانین خانه را آموزش دهید

بچه ها تا زمانی که به آنها آموزش داده نشود، قوانین خانه را نمی دانند. بنابراین این یکی از مسئولیت های مهم والدین است. کودکان نوپا معمولاً به لمس کردن و کاوش کردن علاقه مند هستند. بنابراین چیزهای باارزشی را که ممکن است کودکان به آنها آسیب بزنند را از دسترس آنها دور کنید. اگر وسایل را از آنها بگیرید، ممکن است با خشم آنها رو به رو شوید. یک بخش جداگانه از خانه خود را برای بازی کودکان در نظر بگیرید. هر زمان که کودکان قانون مهمی را زیر پا بگذارند، باید به آنها تذکر داده شود تا متوجه شوند دقیقاً چه اشتباهی انجام داده اند.

۲. کودکان را تهدید نکنید

برای کودکان تهدیدهای شما بیش از حد ارزیابی می شود. این تهدیدها در ذهن کودک باقی مانده و پس از ایجاد استرس برای آنها، موجب ابراز خشم آنها می شود. همیشه رفتارهایی که از کودک می بینید و به دلخواه شماست را تحسین کنید. همیشه تقویت رفتارهای مثبت و آموزش رفتارهای جایگزین موثر است. به طور مثال به جای گفتن “بس کن و کلمه های امثال این” رفتار مثبت و درست را به او آموزش دهید.

رفتار با کودک پرخاشگر

به فرزندتان بگویید دفعه بعد که عصبانی می شوند، باید از چه کلماتی استفاده کنند. از آنها بخواهید که دلیل عصبانیت خود را به آرامی شما بگویند. به آنها بگویید که وقتی داد میزنند حرف های آنها را متوجه نمی شوید.

۳. حواس کودک را با موارد سالم پرت کنید.

هیچ اشکالی ندارد که حواس کودک عصبانی را پرت موضوع دیگری کنید. هنگام پرخاشگری کودک حواسش را به چیزهای مثبت دیگری معطوف کنید. هیچگاه با تنقلات مضر رضایت او را جلب نکنید. برای بهتر شدن اوضاع تنقلات شیرین را به او رشوه ندهید. زیرا این کار نتیجه عکس می دهد و کودک بعد از آن برای اینکه به خواسته خود برسد و تنقلات دریافت کند، راه پرخاشگری را پیش می گیرد.

۴. خودت را کنترل کن!

هیچ کودکی هنوز نمی داند چگونه خودش را کنترل کند. به جای اینکه از او بخواهید خودش را کنترل کند؛ می توانید به او بیاموزید که عصبانیت خود را با کلمات بیان کند. به یاد داشته باشید کودکان نوپا کنترل کمی دارند. آنها نیاز به آموزش دارند. به آنها بیاموزید هنگام عصبانیت لگد نزنند، ضربه نزنند، بلکه با کلمات آرام و با آرامش خواسته خود را بیان کنند.

۵. به کودک خود تعامل با دیگران را بیاموزید

به کودکتان بگویید: « ما به همدیگر صدمه نمی زنیم.» وقتی فرزندتان درگیر اختلاف با همبازی هایش می شود، به دقت نظارت کنید. اگر اختلافی جزئی است، فاصله خود را حفظ کنید. اجازه دهید بچه ها خودشان آن را حل کنند. زمانی که کودکان وارد دعوای فیزیکی می شوند، حتی پس از اینکه به آنها گفته شد دست از کار بکشند دعوا ادامه می یابد، یا زمانی که به نظر می رسد یکی از کودکان، عصبانیت غیرقابل کنترلی دارد و به دیگری حمله می کند یا به دیگری آسیب می رساند، باید مداخله کنید. بچه ها را از هم جدا کنید و آنها را جدا نگه دارید تا زمانی که آرام شوند. اگر دعوا به شدت خشونت آمیز باشد، ممکن است مجبور شوید جلسه بازی را پایان دهید. روشن کنید که مهم نیست چه کسی آن را شروع کرده است. هیچ بهانه ای برای آزار دادن یکدیگر وجود ندارد.

چگونه با کودک عصبانی رفتار کنیم؟

۶. آموزش مهارت گفتگو

به جای دعواکردن مهارت مذاکره و گفتگو را به کودک خود بیاموزید. بیاموزید که با لحن محکم «نه» بگوید. به طور مثال، شما به فرزندتان می آموزید که اختلافات خود را با کلمات حل کند. این روش موثرتر و متمدنانه تر از خشونت فیزیکی است. کودک خود را هرگز به انجام رفتارهای خشونت‌آمیز تشویق نکنید.

۷. کودکان خود را تحسین کنید

فرزندتان را به خاطر رفتار مناسب تحسین کنید. هر زمان که از تاکتیک گفتگو به جای ضربه‌زدن، لگد زدن یا خشونت و داد و فریاد استفاده می کند، او را تشویق کنید. وقتی متوجه مهربانی و رفتارهای خوب فرزندتان می شوید رفتار او را تقویت و تحسین کنید.

۸. زمانی را برای آرام شدن کودک اختصاص دهید

استفاده از تکنیک تایم اوت :

در لحظه عصبانیت کودک به او مهلت دهید تا زمانی را در اتاق یا مکانی ساکت و آرام بگذراند. این کار می تواند ابزاری برای یادگیری رفتار خوب باشد. همچنین استفاده از تایم اوت در زمانی که رفتار کودک شما نامناسب است هیچ اشکالی ندارد. ابتدا به کودکتان هشدار دهید تا رفتار خشونت آمیز خود را متوقف کند. سپس از فرزندتان بخواهید به مکانی ساکت مانند گوشه ای از اتاق برود، نه اتاق خواب یا اتاق بازی. تا زمانی که عصبانی است باید در تایم اوت به سر ببرد. اگر در طول تایم اوت عصبانیت کرد، آن را نادیده بگیرید. این روش برای کودکانی که حداقل سه سال سن دارند موثر است. با این روش به کودک خود مهارت های خود مدیریتی را آموزش می دهید.

این استراتژی برای کودکان بزرگتر و نوجوانان نیز به خوبی جواب می دهد.

۹. کودکان رفتارهای شما را در ذهن خود ثبت می کنند

همیشه مراقب رفتار خود در مقابل فرزندتان باشید. یکی از بهترین راه ها برای آموزش رفتار مناسب به او الگو بودن شماست. او به خلق و خوی شما توجه زیادی دارد. اگر خشم خود را به روش های آرام و مسالمت آمیز ابراز می کنید، احتمالاً فرزندتان از شما الگو خواهد گرفت.

چگونه با کودک عصبانی رفتار کنیم؟

۱۰. قوی باش

اگر باید فرزندتان را تنبیه کنید، در این مورد احساس گناه نکنید. برای تنبیه به جا و به حق عذرخواهی نکنید. اگر فرزندتان احساسات متضاد با رفتار شما را حس کند، خودش را متقاعد خواهد کرد که در تمام مدت حق با او بوده و شما «بد» هستید. گرچه تنبیه فرزندتان هرگز خوشایند نیست، اما بخشی ضروری از وظایف والدین است و دلیلی برای احساس گناه در این مورد وجود ندارد. فرزند شما باید بفهمد که چه زمانی در اشتباه است، مهم است که مسئولیت اعمالش را بپذیرد و مایل به پذیرش عواقب آن باشد.

 

چگونگی رفتار با کودک عصبانی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو