بروجرد میزبان زیبای مسافران پاییزی است

منبع: همگردی

4

1402/7/29

16:36


ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، بروجرد میزبان زیبای مسافران پاییزی است.

در این که آفتاب پاییزی دلچسب و دلنشین است، شکی نیست. اگر به این دلنشینی، طبیعت زیبا و قدری هم چاشنی تاریخ و فرهنگ بیافزایید، مطمئن باشید که این لذتف چند برابر خواهد شد.

خوشبختانه از این مکانهای زیبا برای گردشگری پاییزی در ایران کم نیست، اما هر یک در زمان خود زیباست و باید به آن پرداخت. در غیر این صورت یا سرمای بیش از حد یا گرمای طاقت فرسا می توانند شما را از این لذت سفر محروم کنند.

شهر «بروجرد» در استان لرستان و در دامنه رشته کوههای زاگرس یکی از این مکانهاست و ماه مهر زمانی است که شاید بهترین موقعیت را برای شما فراهم کند تا بتوانید هم زمان از آفتاب دلنواز پاییزی، طبیعت منحصر بفرد با آسمانی آبی در کنار بافت تاریخی و فرهنگی آن، لذت یک سفر پاییزی را به طور کامل تجربه کنید. اگر در این سفر باران پاییزی را هم داشته باشید، یک تجربه ناب از این سفر را با خود به خانه می برید.

در مجموع اگر اهل بازدید از طبیعت، مکانهای فرهنگی و تاریخی، دسترسی به محصولات با کیفیت کشاورزی بومی و به نوعی منحصر بفرد با آب و هوای عالی و آسمان آبی هستید، شهر بروجرد و روستاهای اطراف را از دست ندهید.

«جان اوری» و «مک کانل» از جمله جامعه شناسانی هستند که درباره گردشگری نظریه دارند. اوری این بحث را مطرح می کند که چرا گردشگر عکس جمع می کند و سرمایه دار سرمایه.

اوری معتقد است توسعه عکس برداری همراه است با توسعه چشم گردشگری یا شکار لحظه توسط گردشگرها. اما مک کانل می گوید گردشگر به مثابه یک فراری از زمان و مکان یا فرار به تاریخ است.

بنابراین، سنتها نقش مهمی برای گردشگر دارند. تاریخ محلهای گردشگری نقش مهمی در گردشگری شدن آن محل دارد. بنابراین گردشگر به دنبال یک محل کوچک یک وسیله کوچک است. حتی چنانچه دنبال مناطق صنعتی هم هستند دنبال یک منطقه صنعتی قدیمی هستند.

بنابراین، براساس مقاله بروجرد میزبان زیبای مسافران پاییزی است، باید بدانید که اگر بخواهیم نقطه گردشگری درست کنیم باید آن را تبدیل به مناطق تاریخی کنیم. برای این کار باید «سنت» ابداع و جعل کرد. سنتهای ابداعی و سنتهای اصیل در نظریه مک کانل مهم هستند، چرا که برخی سنتهای ابداعی برای جلب گردشگرهاست.

مک کانل می گوید چشم گردشگر به دنبال «قدمت و تاریخ» است. بنابراین ارتقای محل گردشگری در صنعت توریسم یعنی تاریخی کردن محل.

نقاط گردشگری باید کوچک باشند. شهرهای بزرگ نمی توانند (به جز مکانهایی مانند موزه ها و...) جذاب باشند. چرا؟ مک کانل می گوید شهرهای بزرگ معمولی اند، زندگی روزمره دارند، گران هستند، جنگل وارند، روابط غیر شخصی دارند، کثیفند، غیر دوستانه اند و...اما این تفکیک گزلشافت و گمنشافت (اجتماع و جامعه تونیس) برای چیست؟ مک کانل میگوید مردم در دنیای جدید فکر می کنند تحت تسلط بورکراسی و سازمانهای پیچیده زندگیشان کم عمق و سطحی شده و سندیت Authenticity ندارند، مردم تنها مانده اند، لذا می روند تا دنبال واقعیتها بگردند، دنبال حس واقعیت دزدیده شده از خود هستند، لذا می روند آن را در جای دیگر جستجو کنند و بدین سان پدید می آیند.

بنابراین به دلیل اینکه جامعه بورکراتیک است، تجربه غیر اصیل دارد. گردشگر جایی می رود که معنای واقعیت است. مک کانل برای تقویت استدلال خود از مفهوم گافمن استفاده می کند که می گوید اگر ویژگی هر آنچه در پشت صحنه است جلو بیاید اعتبار نمایش از بین می رود (در آشپزخانه رستورانها و حتی در برخی اندیشه های به نظر منظم روشنفکران…) نیز این چنین است. بنابراین گردشگرهای واقعی می خواهند همه واقعیت را ببیند، واقعیت زندگی را گردشگرها تنها در پی دیدن جلوی صحنه هستند، اما گردشگر واقعی، واقعیت زندگی را بومی می خواهند.

بنابراین باید بین گردشگر واقعی و گردشگر معمولی تمایز قائل شد. گردشگر واقعی فکر می کند چیزی از او مخفی شده و گرایش به دیدن پشت صحنه دارد.

گردشگر واقعی فکر می کند چیزی در جایی دفن شده که به او نشان نمی دهند و آنچه می بیند ظاهر قضیه است. حالا گردشگرها نیز به دنبال همان سندیت ها هستند و می خواهند با بومی ها دیدار کنند.

اگر قصد دارید تا از زیبایی های یک شهر برای گردشگری واقعی لذت ببرید، بروجرد شهری است که ویژگی های لازم برای یک گردشگری واقعی را در خود دارد.

برای پی بردن به این که یک منطقه دارای قدمت تاریخی است باید چند نکته مهم را در نظر گرفت. به گفته باستان شناسان قدیمی ترین تمدن های جهان در جایی شکل گرفته اند که دارای فاکتورهای لازم برای زندگی یکجانشینی هستند. اصلی ترین فاکتورها برای یکجانشینی شامل آب، خاک و هوای مناسب است.

به عبارتی انسان از زمانی توانست به زندگی یکجانشینی روی بیاورد که توانست کشاورزی کند. کشاورزی و دامداری نیز دقیقا به این سه فاکتور اولیه نیاز دارد. با داشتن این فاکتورها و تداوم یکجانشینی، شکی نیست که بشر برای بهینه کردن و افزایش سطح رفاهی دست به ابتکار عمل و ابداع می زند.

این که بخواهد از آب استفاده بهتری کند، سرپناه بادوام و مناسبی برای خودش ایجاد کند و یا برای رهایی از مشکلاتی مانند تعرض به حقوق همسایه بر سر آب و ملک، قوانین اجتماعی نوینی را وضع کند، همه این موارد منجر به شکل گیری تمدن جدیدی خواهد شد. خوشبختانه این سه فاکتور را میتوان به درستی در دشت بروجرد یافت. رودهای خروشان، منابع آب مناسب، دشت کشاورزی وسیع به همراه آفتاب گرم و هوای سالم از جمله مواردی هستند پیشینه تاریخی و فرهنگی این منطقه را غنی تر می کند.

بنابراین، اگر اهل گردش و قدم زدن در بافت تاریخی و لذت بردن از فضای فرهنگی و تاریخی هستید، بروجرد مقصد مناسبی است. قدم زدن در بازار بروجرد که همچنان به حالت قدیمی خودش رونق روزمره دارد، یکی از جاذبه های فرهنگی این شهر است که قطع به یقین با ورود به آن، دست خالی از آنجا خارج نخواهید شد.

براساس مقاله بروجرد میزبان زیبای مسافران پاییزی است، باید بدانید که بازار این شهر که درست در کنار مسجد جامع بروجرد قرار گرفته، اگرچه در بخشهایی دارای ساختمانها و بناهای جدیدی است، اما همچنان با همان بافت قدیمی رونق دارد. وجود صنایع دستی مانند چاقوسازی، ورشوسازی که قدمت دیرینه در این شهر داشته و به پایتخت ورشوسازی ایران هم شهرت دارد، یکی از جاذبه هایی است که میتوان به وضوح آن را در این بازار مشاهده کرد.

صنایع آهنگری، نجاری و درودگری نیز از دیگر صنوفی است که میتوان با قدم زدن در بازار بروجرد از آن لذت برد. سماورسازی، خیاطی و تولید لباسهای محلی منطقه با رنگهای شاد، پارچه فروشی، مسگری، سفیدگری و...همه چیزهایی است که میتوان در بازار سنتی بروجرد آن را به سادگی دید و از تماشای آن لذت برد.

هرچند بازار بروجرد با روح و کالبد قدیمی همچنان رونق خود را دارد، اما متاسفانه وجود بنای کاملا بیگانه با فرهنگ منطقه و بازار درست در مرکز بازار به میزان زیادی از جاذبه های آن کاسته است. «ارگ جدید» از جمله بناهایی است که بدون توجه به بافت سنتی ساخته شده و متاسفانه هیچ تناسبی با آن ندارد و مشخص نیست طرح اصلی این بنا چه توجیهی داشته است؟ اما جا داشت تا برای توسعه فعالیتهای تجاری، بازار قدیمی با همان شکل و شمایل توسعه می یافت تا بنابر نظر مک کانل، متخصص گردشگری، بافت سنتی، گردشگر بیشتری را به خود جلب میکرد.

به غیر از موارد یاد شده، چیزی که از همه بیشتر جلوه گری می کند، وجود محصولات کشاورزی مرغوب منطقه است. اینجا جایی است که میتوان محصولات غذایی و کشاورزی را بدون واسطه و مستقیم از دست کشاورزانی خرید که برای فروش آن به بازار شهر آمده اند.

براساس مقاله بروجرد میزبان زیبای مسافران پاییزی است، باید بدانید که خانه آیت الله بروجردی، مرجع بزرگ شیعه در دهه 30 و 40، مسجد بروجرد که به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده، از جمله جاذبه های تاریخی است.

اگر هم قصد لذت بردن از طبیعت و فضای زیبای این شهر را دارید، مهر بهترین زمان برای سفر به این منطقه است تا از زیبایی های کوههای منطقه، «تالاب بیشه دالان» و به طور کلی حتی روستاهای اطراف شهر مانند روستای زیبای «گلچهران»، «گنداب»، «دره گرم»، «کفشگران»، شهر زیبای ونایی، روستای دوستدار لک لک ها یعنی روستای «کپر جودکی» در جوار تالاب بیشه دالان که میزبان انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی، انواع خزندگان، ماهی ها، علفخوارانی مانند گراز و...است، جملگی یک جاذبه طبیعی برای گردشگری هستند.

بازدید از منطقه «سراب کرتیل» در روستای «توده زن» با باغات سرسبز گردو که یکی از قدیمی ترین درختان گردو در منطقه غرب کشور را در خود دارد، هم از دیگر مواردی است که در یک سفر پاییزی سرشار از تجربه های ناب است.

به واسطه راههای مواصلاتی این شهر با منطقه خوزستان، همجواری با استانهای اصفهان، مرکزی، همدان و کرمانشاه، به لحاظ زمانی برای همه ساکنین این مناطق قابل دسترس است.

اگرچه جذابیتهای مناطق شمالی کشور در جای خود قابل ستایش است، اما به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت در تعطیلات و نبود تاب آوری این مناطق برای جذب گردشگر و ترافیک بسیار بالا که خستگی متعاقب آن را در پی دارد، تجربه دیدار و حضور از دیگر مناطق کشور چیزی است که نباید به سادگی از آن گذر کرد.

نویسنده: امیرحسین غلام زاده نطنزی

بروجرد میزبان زیبای مسافران پاییزی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو