سبک زندگی مینیمال و ویژگی های زندگی مینیمالیستی

سبک زندگی مینیمال و ویژگی های زندگی مینیمالیستی


منبع: آرگا

4

1402/7/29

22:13


در زندگی حال، دیگر سر و صدایی از تجمل و زرق برق های چشم زننده وجود ندارد. سادگی در سبک جدید زندگی بسیاری از سنگینی و فشار های پر هزینه را با کاهش استرس در آدمی رها کرده و سبک زندگی مینیمال را به رسمیت برای دیگران آشنا ساخته است. این چنین، آدمی دیگر به اندازه مایحتاج خود را تهیه می کند اما بالعکس روان شادتر و زمانه پر آرامشی را در زندگی احساس دارد.

زندگی مینیمال به تعریف سادگی در کمترین امکانات دسترسی شده اما بهینه ترین آن ها گفته می شود. در این سبک آدمی با انتخاب کاربردی ترین نیاز های زندگی، هزینه های سلامت روحی و جسمی خود را به تفریط می کشاند و اینگونه زیبا تر به نگاهش جلوه می شود. انتخاب شما کدام سبک زندگی دوست داشتنی تر است؟

سبک زندگی مینیمال را چگونه به دل خانه وارد کنیم؟

هر خانه ای در هر نقطه کره آبی، پر شده از لوازمی که حتی به یکبار هم مورد استفاده قرار نگرفتند. برای سبک و خالی سازی بهتر است تمامی آن ها جمع و به کناری دیگر انتقال داده شوند. حال شما با ذهنیت مینیمالیستی به همراه برنامه ریزی دقیق تر، هزینه های اضافه را برای خرید لوازم غیر ضروری حذف می کنید و این خود رفته رفته استرس را در وجود روحی شما کاهش می دهد و زندگی شادتر و پر آرامش تری را به همراه می آورد. این سبک، آغاز شیرینی است اما درمان فوری ندارد و به زمان طولانی ای برای خو گرفتن با آن نیازمند است. پس هرگز شتاب نداشته باشید و از سفر درونی خود بیشتر لذت ببرید.

آشنایی ابتدایی با سبک زندگی مینیمال

برای آغاز مینیمالیستی چه عاداتی را برنامه ریزی کنیم؟

  • لوازم اضافه را به گوشه ای دیگر جا به جا کنید:

برای شروع سبک مینیمالیستی بهتر است هر چه سریعتر لوازمی را که سال ها است از آن ها استفاده ای نمی کنید را به گوشه ای دیگر جا به جا کنید و تنها ضرورت های زندگی را برای خود باقی بگذارید. اینگونه، اضافی ها ارزشی به زندگی شما افزوده نمی کنند بلکه تنها درگیر شلوغی های آن خواهید شد و این اصلا جالب نیست.

  • کم و به اندازه خرید کنید اما با کیفیت باشند:

در این سبک هم، همچون گذشته ساعاتی را برای خرید کردن دارید و حتی به همان اندازه هم لذت خواهید برد. اما تفاوتی که این بخش مد نظر می باشد این است که شما با هدف ارزش گذاری کیفیت و کمیت، خرید خواهید کرد. هر چه بیشتر کیفیت را اولویت بندی داشته باشید و هزینه خرج آن کنید، مسلما طول عمر خرید شما بیشتر هم خواهد شد.

  • یکبار مصرف نه، لوازم چند بار مصرف خرید داشته باشید:

خرید لوازم یک بار مصرف تنها فرصت یک بار مورد استفاده قرار گیری شده را به افراد می دهد اما در چند بار مصرف این فرصت چندین باره است، اینگونه هزینه های زمانی و مالی شما هم به شدت کاهش پیدا می کند.

  • برای قرار گیری هر لوازمی، مکان مناسبی را انتخاب کنید:

برای همیشگی مرتب بودن لوازم بهتر است ابتدا مکان مشخص و مناسبی را برای جایگذاری آن ها انتخاب کنید. اینگونه به راحتی و با سرعت بیشتری نیاز های خود را پیدا کرده و به دسترسی می رسید و ترسی از گم شدن آن ها هم نخواهید داشت.

  • به تکنولوژی روی آورید:

اگر به کتاب علاقه مند هستید، از کتاب های آنلاین برای خود بهره بگیرید. اگر به تماشای فیلم و سریال مشتاق هستید و یا هر فعالیت دیگری که امکان جایگزینی دیجیتالی آن ها وجود دارد، برای زندگی مینیمالیستی خود برگزینید چون اینگونه پر هدف تر سبک جدید را ادامه می دهید.

برنامه ریزی عادات سبک زندگی مینیمالیستی

زندگی مینیمال چه تاثیرات مثبتی را درون دل آدمی معنا می بخشد؟

ضروریات زندگی را از غیر جدا می سازید و به آن ها وقت گذاری می کنید.

فضای گسترده تری برای ضروریات زندگی دارید.

حرص، طمع، وسواس های فکری و کاری، تلاش های کاری را از زندگی دور می کنید و به تجربه احساس آزادی می رسید.

وقت و تمرکز خود را به روی علاقمندی های زندگی همچون سفر، ورزش، مطالعه و … پیاده سازی می کنید.

با وابستگی های کمتری به آرامش ذهنی دست پیدا می کنید و زندگی سالم تری دارید.

دیگر به دنبال کسب درآمد بیشتر از راه تلاش های کاری بی وقفه نیستید.

ترس از نرسیدن ها، نداشتن ها و از دست دادن ها در شما افراد مینیمالیست کمتر مشاهده می شود.

در تمامی مراحل زندگی برای پایه سازی تمرکز بر خود و اهداف، قدرت اعتماد به نفس را افزایش می دهید.

تاثیرات مثبت سبک زندگی مینیمالیستی

مینیمال سازی به کمک زیبا شناسی های معمارانه گونه

  • شلوغی ها را دور بریزید:

همانطور که در بخش های قبل تر تعریف شد، برای شروع این سبک بهتر است دور ریزی های اضافه را در برنامه سبک شناسی خود داشته باشید چون اینگونه فضای بیشتری را هم برای آسودگی های خیالی و واقعی در زندگی به همراه دارید.

  • تم رنگ انتخاب کنید:

از رنگ های خنثی در پالت رنگساژ همچون سفید، طوسی و یا کرم بهره بگیرید چون رنگ های خنثی در این سبک بسیار پر طرفدار هستند و علاقمندان را به خود بیشتر جذب می کند.

  • اتاق ها را روشن کرده و به جزئیات توجه کنید:

لوازمی را خریداری کنید که به سبک شخصی اتاق شما همخوانی داشته باشد. با انتخاب های درست در ترکیبات نور و رنگ، طبیعت را به زندگی مهمان کنید.

  • ایده های خلاقانه داشته باشید:

ممکن است با دیدن یک تصویر و یا حضور در مهمانی یک مینیمالیست علاقمند به این سبک زندگی شده باشید، حال برای شروع این سبک در زندگی واقعی خود بهتر است ایده های بهتری را خرج دهید و اینگونه برای دیگران الهام بخش شوید.

زیبا شناسی های معماری برای سبک زندگی مینیمال

صحبت پایانی:

مینیمالیست سازی زندگی وقت، پول و انرژی های ذهنی زیادی را به همراه دارد. هر گاه که ذهن آدمی از هر گونه تنش های روحی روانی رها شود، شکوفه های استعداد هنری در وجود او اوج می گیرد بزرگ می شود و به موفقیت های بیشتر می رسد. با کاهش هزینه ها و دخل خرج اضافی، وضعیت مالی بهتری خواهد داشت البته با این شرط که هزینه های کاهشی با هزینه های دیگر جایگزین نشود.

برای آگاهی بیشتر پیشنهاد می شود مقالات پیشین: طراحی سبک کلاسیک و نور پردازی خانه بدون پنجره و طراحی ورودی مینیمال را مطالعه داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو