استفاده از جکوزی در بارداری چه زمانی مجاز است؟

استفاده از جکوزی در بارداری چه زمانی مجاز است؟


منبع: آرگا

2

1402/7/30

16:04


همان طور که می دانید دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران زندگی هر خانم است. در این دوران خانم ها باید به خودشان بیشتر توجه داشته باشند و از کلیه ابزارهایی که می تواند به حفظ سلامتی آن ها و جنین شان کمک می کند، استفاده کنند. یکی از وسایلی که می تواند در این دوران مورد استفاده قرار بگیرد، جکوزی و وان است.

استفاده از جکوزی در بارداری و نشستن در وان آب گرم می تواند به کاهش دردهای عضلانی خانم های باردار کمک کند. البته استفاده از جکوزی می تواند با خطراتی برای مادران باردار نیز همراه باشد. پزشکان توصیه می کنند که خانم های باردار از نشستن طولانی مدت در جکوزی، وان، سونا و حمام گرم در بارداری به شدت اجتناب کنند. چرا که باعث افزایش دمای بدن تا ۳۹ درجه سانتی گراد می شود. هم چنین می تواند با خطراتی برای سلامت جنین نیز همراه باشد؛ به خصوص در ماه های اول بارداری که بدن جنین و مغز او در حال رشد هستند. در ادامه مطلب به فواید و خطرات استفاده از جکوزی در بارداری اشاره خواهیم کرد.

استفاده از جکوزی در بارداری

در دوران بارداری به خاطر افزایش جریان خون در سطح پوست و تغییرات هورمونی احساس گرما بیش از حد وجود دارد. علاوه بر این چنین تغییراتی می تواند با احساس ضعف در مادران همراه باشد. با احساس گرمای شدید، میزان خون بیشتری در سطح پوست شما جریان می یابد که با عرق کردن بدن شما را خنک می کند. در این شرایط خون کمتری به مغز رسیده و به احساس ضعف در مادر منجر می شود. هنگامی که از جکوزی در دوران بارداری استفاده می شود، این گرما به طور کامل با تعریق بدن از بین نمی رود. به همین خاطر دمای بدن بیشتر می شود. این مسئله نشان دهنده این است که افزایش دمای بدن در بارداری و استفاده از جکوزی در این دوران می تواند برای جنین خطرناک باشد.

خطرات استفاده از جکوزی در بارداری

اغلب زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به سرگیجه، کاهش فشار خون و کم آبی قرار دارند و کلیه این نشانه ها می تواند در گرمای زیاد شدت پیدا کند. از همین رو اگر خانم های باردار بیشتر از ۱۰ دقیقه در جکوزی بمانند، دمای بدن آن ها به ۳۹ درجه سانتی گراد افزایش خواهد یافت. نکته مهم دیگر این است که گرمای شدید در خانم های باردار می تواند خطر نقص لوله عصبی و سقط جنین را به میزان زیادی افزایش دهد. هم چنین از آن جایی که مغز نسبت به دمای بالا بسیار حساس است، افزایش دمای مرکزی می تواند به ناهنجاری های ژنتیکی و رشدی منجر شود. به صورت کلی استفاده درست از جکوزی در دوران بارداری تحت نظر پزشک مفید بوده و باید با احتیاط انجام شود.

آیا استفاده از جکوزی در سه ماهه اول بارداری مجاز است؟

جالب است بدانید به صورت کلی ستون فقرات جنین در ۶ هفته اول بارداری شکل می گیرد. این بدان معنا است که شما نباید در این مدت که جنین نسبت به آسیب های لوله عصبی حساس است، در معرض آب گرم و جکوزی قرار بگیرید. البته در پایان سه ماهه اول بارداری ستون فقرات به طور کامل شکل گرفته و کمتر نسبت به آسیب های ناشی از جکوزی آب گرم آسیب پذیر است. این درست است که استفاده از جکوزی می تواند به کاهش استرس و دردهای عضلانی کمک کند، اما استفاده از آن در سه ماهه اول بارداری می تواند به سیستم عصبی در حال رشد جنین آسیب برساند.

فواید استفاده از جکوزی در بارداری

برخی از مهم ترین فواید استفاده از جکوزی در بارداری عبارتند از:

معایب استفاده از جکوزی در بارداری

۱. کاهش دردهای مفصلی و عضلانی

دوران بارداری یکی از جذاب ترین و شیرین ترین دوران زندگی هر مادری است. با این حال این دوران با سختی ها و دردهای مفصلی و عضلانی بسیاری همراه است. به همین خاطر خانم ها باید به شدت مراقب تصمیم ها و رفتارهای خودشان باشند و به طور خودسرانه از داروها و مسکن ها استفاده نکنند. زیرا استفاده از داروهای تسکین دهنده بدون مشورت با پزشک با خطراتی مانند سقط جنین، مرده زایی، اختلال در رشد، ناتوانی ذهنی و … همراه است. جکوزی یکی از روش هایی است که دردهای عضلانی و مفصلی مادران باردار را کاهش داده و رسیدگی به فعالیت های روزمره را راحت تر می کند.

۲. کاهش استرس و اضطراب

همان طور که می دانید دوران بارداری با اضطراب و استرس فراوانی برای مادران همراه است. در این شرایط استفاده از جکوزی و وان می تواند به حفظ این آرامش و برطرف کردن استرس کمک کند. در حقیقت آب گرم موجب کاهش استرس و رفع تنش می شود و برای بهبود کیفیت خواب و حفظ آرامش اعصاب بسیار مهم است.

مزایا استفاده از جکوزی در بارداری

۳. بهبود خواب

استفاده از جکوزی و وان در بارداری می تواند به بهبود خواب در این دوران کمک کند. هم چنین استفاده از آب گرم باعث داشتن خواب عمیق و افزایش آرامش می شود و این مسئله در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد.

۴. کاهش وزن

کاهش وزن در حد طبیعی می تواند برای خانم های باردار مفید باشد و به کاهش سختی و خستگی در انجام کارهای روزمره کمک می کند. این موضوع حتی به داشتن زایمان راحت نیز کمک خواهد کرد. در این شرایط استفاده مناسب و درست از جکوزی به کاهش وزن کمک می کند و با برداشتن فشارها از روی بدن به بالا بردن ضربان قلب منجر می شود. این کار مانند ورزش های دوران بارداری باعث کاهش وزن خواهد شد.

۵. آرامش بخشی به سیستم عصبی

استفاده از جکوزی می تواند به آرامش بخشی سیستم عصبی بدن کمک کند.

آیا در دوران بارداری می توان از جکوزی استفاده کرد؟

استفاده از جکوزی در دوران بارداری با چه خطراتی همراه است؟

اگرچه استفاده از جکوزی در بارداری با فوایدی برای مادر و جنین در حال رشد او همراه است، اما در برخی موارد می تواند بسیار مضر باشد. به عنوان مثال استفاده از جکوزی با آب گرم تر از ۳۸ درجه سانتی گراد برای خانم های باردار مضر است. در واقع زمانی که دمای آب بیشتر از این درجه باشد، منجر به خطر نقص لوله عصبی مرکزی و حتی سقط جنین در سه ماهه اول بارداری خواهد شد. این به معنای عدم استفاده از جکوزی در این دوران نیست. بلکه باید استفاده از وان و جکوزی را به بعد از این دوران موکول نمایید.

از طرف دیگر استفاده از آب داغ در بارداری دمای بدن مادر را افزایش داده و به کاهش فشار خون منجر می شود که همین مسئله اکسیژن رسانی و تغذیه جنین را دچار اختلال خواهد کرد. بنابراین اگر در دوران بارداری قصد استفاده طولان مدت از وان آب گرم را دارید، حتما در خصوص روش های تشخیص نقص لوله عصبی با پزشک خود مشورت کنید.

توصیه هایی برای استفاده مطمئن و ایمن از جکوزی در بارداری

در صورتی که سه ماهه اول دوران بارداری را پشت سر گذاشته اید و قصد استفاده از جکوزی تحت نظر پزشک خود را دارید، حتما توصیه های زیر را برای کاهش خطرات در دستور کار خود قرار دهید:

استفاده از جکوزی در دوران بارداری

  • زمان استفاده از جکوزی برای خانم های باردار باید محدود شده و حداکثر بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه باشد.
  • توصیه می شود خانم های باردار حتما پیش از استفاده از جکوزی و بعد از آن به مقدار کافی آب بنوشند تا مانع از کاهش مایعات بدن شوند.
  • دمای مناسب برای استفاده از جکوزی ۳۷ درجه سانتی گراد است و استفاده از دمای بالا به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  • پیش از استفاده از جکوزی و وان آب گرم، با پزشک خود مشورت کنید و نظر او را در خصوص استفاده از جکوزی جویا شوید.
  • اگر هنگام استفاده از جکوزی احساس ناراحتی داشتید، بلافاصله از جکوزی خارج شده و خود را خنک کنید.
  • فقط پاهای خود را در آب گرم فرو ببرید و از قرار دادن بازوها، شانه ها، بالای سینه و سر در آب خودداری کنید.
  • اگر احساس تعریق داشتید، فورا از آب خارج شده و خودتان را خنک کنید.
  • در صورتی که احساس تب داشتید، از رفتن به جکوزی اجتناب کنید.
  • سعی کنید زمانی که در جکوزی قرار می گیرید، تنها نیمه پایین بدن شما در آب قرار بگیرد.
  • اگر جکوزی شما در خانه قرار دارد، از بخار شدن محل جلوگیری کنید.
  • حتما یک بطری آب در کنار وان داشته باشید که در صورت داشتن سرگیجه یا خستگی شدید از آن بنوشید.
  • در صورتی که جت های آب گرم جکوزی روشن هستند، در سمت مقابل بنشینید که دمای آب کمی کمتر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو