8 راه حل برای جلوگیری از دعوای زن و شوهر

8 راه حل برای جلوگیری از دعوای زن و شوهر


منبع: آویژه

3

1402/8/2

23:48


لطفا به این مقاله امتیاز دهید

درگیری ها و مشاجرات گاه به گاه بخشی جدا نشدنی از هر رابطه زناشویی است. با این حال باید بدانید که دعوای مداوم با همسرتان استرس زا بوده و نشان دهنده این است که رابطه شما بر خلاف تصوراتی که داشتید، رابطه ای کاملا ناسالم است.

💚با این حال راه های بسیاری برای جلوگیری از دعوای زن و شوهر وجود دارد.

اهمیت توجه به راه های پیشگیری از دعوای زن و شوهری به میزانی است که اگر به آن بی توجه باشید، قطعا می تواند در نهایت منجر به پایان رابطه شما شود. ما مشاوران مرکز مشاوره خانواده تلفنی آویژه راهکارهای بسیار موثری را برای فهمیدن علت دعوای زن و شوهر و راهکارهای جلوگیری از این دعواها ارائه می کنیم.

برای آشنایی با این موارد، مقاله زیر را تا انتها بخوانید

:

انواع دعوای زن و شوهر:

⛔زوج هایی که دائما در حال بحث با یکدیگر هستند، اغلب در چرخه و الگوهای تکراری نادرستی در رابطه قرار می گیرند.

در این مورد بهتر است نگاهی به رابطه خودتان با همسرتان داشته باشید تا متوجه شوید که اکثر دعواهای شما به چه صورت است، چرا که دعواهای زن و شوهری هم انواع مختلفی دارد.

خشم و عصبانیت های موقتی

حتما برای شما هم این موضوع بسیار پیش آمده که یک روز دعواهای شدید و پر از خشم و عصبانیتی با همسرتان داشته با این حال، چند روز و حتی شاید چند ساعت بعد تمام دلخوری های به وجود آمده را فراموش کرده و عاشقانه با یکدیگر رفتار می کنید.

دعواها و مشاجره های مزمن

شاید هم جز آن دسته از زن و شوهرهایی هستید که بارها و بارها بر سر مسائل مشابه با یکدیگر دعوا کرده و هیچ گاه به دنبال پیدا کردن راه حلی برای حل این موضوع نبوده اید و مشاجره و بحث بخش مهمی از زندگی مشترک شماست.

مشاجره و بحث های مسموم

مورد سوم دعوای زن و شوهر مربوط به آن دسته از زن و شوهرهایی می شود که عادت دارند، هر زمان که مشکلی برایشان پیش آید، شریک زندگی خود را سرزنش کرده و اغلب بر بحث های«برنده» تمرکز می کنند. اگر شما هم جز این گروه از افراد هستید حتما تاکنون بارها به شریک زندگی خود حمله کرده و آسیب های جدی را به وی وارد کرده اید تنها برای اینکه برنده بحث و دعوای پیش آمده شما باشید.

کناره گیری و سکوت

امکان دارد، دعوای زن و شوهری شما به این صورت باشد که هر زمان اختلاف نظر بین شما و همسرتان پیش آید، ترجیح دهید کاملا کنار کشیده و هیچ صحبتی نکنید. موضوعی که می تواند موجب خشم و عصبانیت شدید طرف مقابل شما شده و منجر به ایجاد مشاجرات بزرگ تری شود.

مشاجره های کوچک روزمره

دعوای زن و شوهری گاهی به این صورت است که زن و مرد هر روز در یک زمان مشخص بر سر یک موضوع با هم دعوا می کنند. برای مثال، می توانند به راحتی هر روز عصر که دو نفرشان از سرکار به خانه می رسند، خسته و فرسوده هستند سر موضوعات مختلف دعوا کنند.

اصولا دعواهای این گروه بیشتر مربوط به موضوعات بسیار کوچک مانند اینکه چه غذایی بخورند، چه کسی خانه را تمیز کند یا چه کسی آشپزی کند، است. این نوع از دعوا می تواند تبدیل به عادت روزانه زن و شوهرها شود.

نکته اصلی این است که صرف نظر از دلایل دعوای زن و شوهری، زمان یا نحوه جر و بحث یک زوج، شما باید یاد بگیرید که چگونه تا حد ممکن از شکل گیری مشاجره در یک رابطه اجتناب کنید. بدون شک تشخیص الگوهای مربوطه می تواند در ارتقای کیفیت زندگی شما بسیار حائز اهمیت باشد.

علت های اصلی دعوای زن و شوهری:

زمانی که نتوانید با همسرتان به روش های سالمی ارتباط برقرار کنید، تقریبا برای هر چیزی که بر سر آن با یکدیگر اختلاف سلیقه و نظر دارید، با یکدیگر دعوا خواهید کرد. با این اوصاف مسائل خاصی وجود دارند که احتمال بیشتری برای برانگیختن دعوا بین شما و همسرتان ایجاد می کنند. مواردی از قبیل:

⛔فقدان محبت یا ترس از صمیمیت

⛔توزیع ناعادلانه کارهای خانه

⛔مسائل مالی و فشار اقتصادی

⛔برنامه ریزی های آینده

⛔اختلاف نظر در مورد بچه دار شدن

⛔سبک های متفاوت فرزندپروری

⛔سیاست

⛔حسادت

⛔رفتار بی ادبانه و پرخاشگرانه

⛔فراموش کاری

⛔خیانت

⛔دروغ

⛔دخالت های بیجای افراد خانواده در زندگی مشترک

می توانید همین الان، برخی از موضوعاتی را که به نظرتان باعث ایجاد مشاجره بین شما و شریک زندگی تان شده است را از بین موارد عنوان شده شناسایی کنید. هر زمان که احساس کردید، هر دوی شما آرام هستید، سعی کنید در مورد این موضوعات به روشی صحیح و درست با یکدیگر صحبت کنید. با گذشت زمان، گفت و گوهای آرام و صادقانه در مورد برخی از ویژگی های منفی تان می تواند راهی موثر برای متوقف کردن دعواهای زن و شوهری شما باشد.

راه های جلوگیری از دعوای زن و شوهری

اگر شما و شریک زندگی تان همیشه با هم دعوا می کنید، بدون شک، مشاجره بین شما دو نفر به یک جز جدایی ناپذیر در رابطه تان تبدیل شده است. با این حال مهم است که به خاطر داشته باشید، می توانید یاد بگیرید، چگونه از مشاجره در روابط زناشویی خود اجتناب کنید یا میزان آن را به کمترین حد برسانید.

در این جا چند استراتژی موثر وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا قبل از شروع دعواهای شدید با همسرتان، آنها را متوقف کنید.

به یکدیگر فرصت دهید:

لازم نیست که درست همان زمانی که عصبانیت شما از یکدیگر بسیار شدید است، با یکدیگر بحث کنید. کمی به یکدیگر فرصت دهید. به احتمال بسیار زیاد هر زمان که از دست یکدیگر ناراحت هستید، یکی از شما و یا هر دویتان، اظهارات توهین آمیزی علیه هم خواهید داشت.

ممکن است این کار را بی تاثیر بدانید با این حال، بهتر است چند نفس عمیق بکشید و زمانی که آرام شدید به موضوع مورد بحثتان بپردازید. در این شرایط احتمالا از مشاجره اجتناب خواهید کرد و آن حرف های آزار دهنده ای را که ممکن بود در زمان دعوا به همسرتان بگویید، تحت تاثیر کاهش عصبانیتتان کاملا از ذهنتان بیرون رفته است.

نگران حق بودن نباشید:

باید این موضوع را به خوبی متوجه شوید که زمانی که با شریک خود بحث می کنید، هیچ برنده ای برای ماجرای به وجود آمده، وجود ندارد. گاهی اوقات برای جلوگیری از دعوای زن و شوهری، رها کردن تلاش برای اثبات خودتان از این جهت که حرف درست را می زنید، می تواند ایده بسیار خوبی باشد.

سعی کنید از این منظر به موضوع نگاه کنید که شما و شریک زندگی تان یک تیم هستید و اگر بتوانید بر سر موضوعی که با آن چالش دارید به توافق برسید، هر دو پیروز میدان خواهید بود.

سعی کنید شنونده بهتری باشید:

یک شنونده فعال قطعا می تواند به جلوگیری از دعوای زن و شوهری کمک کند. ضمن اینکه کیفیت رابطه را بهبود بخشیده و در عین حال زمینه های دیگر زندگی را نیز دچار اصلاحات اساسی می کند.

لازم است واقعا به صحبت های شریک زندگی خود گوشی دهید و به وی نشان دهید که نگرانی ها و دلخوری‌هایش را به طور کامل شنیده اید.

اگر همسرتان به عنوان نیمه دیگر شما، درباره موضوعاتی که برایش مهم است، از شما سوالاتی می پرسد، بهتر آن است که برایش ارزش قائل شده و بتوانید شونده خوبی برای شنیدن افکار و احساساتش باشید.

فقدان مهارت های ارتباطی و عدم وجود شنونده فعال در یک رابطه می تواند باعث ناآرامی در روابط هر دو طرف شود.

در مورد بیان احساسات خود کاملا رها باشید:

قطعا زمانی که هر دو نفرتان دائما در حال دعوا هستید، بیان احساسات می تواند بسیار سخت باشد. با این حال، باز کردن صحبت بر سر موضوعاتی که احساس خوبی به آنها ندارید به شما کمک کند تا یاد بگیرید که چگونه چرخه دعوا در یک رابطه را متوقف کنید.

هنگامی با همسرتان اختلاف نظر بر سر موضوعات مختلفی را دارید، به وی بگویید که چه احساس بدی از حرف ها و رفتاهاریش به شما دست داده است.

به جای سرزنش شریک زندگی تان، از جملات «احساس می کنم» برای بیان نظرات خود استفاده کنید.

اگر هم متوجه این موضوع شدید که شریک زندگی تان دائما در حال نادیده گرفتن احساسات شماست، هرگز نقش قربانی را بازی نکنید.

به هیچ عنوان اجازه ندهید که شریک زندگی تان شما را تحت تاثیر شرایط بیرونی سرزنش کند.

پیش از صحبت مکث کنید:

گفتن حرف های خشن و آزاردهنده می تواند بلافاصله موجب ناراحتی شما شود و باعث شوید بعد از گذشت مدتی از حرف هایی که زده اید، پشیمان شوید. بهتر است هر زمان در مورد یک موضوع ناراحت کننده صحبت می کنید، پیش از حرف زدن ،تا 3 بشمارید.

فشار دادن دکمه توقف در وجودتان به شما کمک می کند تا از اظهار نظرات آزار دهنده ای که بحث را تبدیل به دعوا می کند، اجتناب کنید.

ایجاد مهارت های ارتباطی سالم:

ارتباط ضعیف شما می تواند موجب ایجاد انواع مشکلات مختلف در روابطتان شود. به خصوص زمانی که با طرف مقابل خود، در تضاد هستید.

اگر بتوانید یاد بگیرید که چگونه در جریان یک رابطه به شیوه ای سالم، ارتباط برقرار کنید، اختلاف نظرات می تواند رابطه شما را قوی تر کند.

وقتی صحبت می کنید، مطمئن شوید که هر دو نفرتان به صحبت های طرف مقابل گوش داده و این احساس را در همسرتان هم ایجاد کنید که حرف هایش از جانب شما شنیده می شود.

سعی کنید، همدل باشید:

گاهی اوقات رفتار شریک زندگی شما ممکن است، عجیب و غریب باشد یا غیرمنطقی به نظر برسد. یکی از تاکتیک های خوب جلوگیری از تنش و دعوا، این است که در یک رابطه هرگز دعوا نکنید.

بر این اساس بهتر است سعی کنید خود را به جای طرف مقابل بگذارید، سعی کنید دیدگاه های شریک زندگی‌تان را کاملا درک کنید.

به جای اینکه حالت تدافعی داشته باشید، سعی کنید، بفهمید که چرا همسرتان چنین احساسات منفی در مورد رابطه دارد. ممکن است، بخواهید از شریک زندگی تان سوالاتی بپرسید تا بتوانید، درک بهتری از اینکه احساساتش از کجا نشات می گیرند، به دست آورید. ما مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه امیدواریم این روش در نهایت منجر به ایجاد زمینه های مشترکی در روابط شما شود.

زوج درمانی را امتحان کنید:

استراتژی های زیادی وجود دارد که می تواند به شما در حل مسائل مربوط به یک رابطه عاشقانه کمک کند اما اگر عادتهای بد زیادی دارید، یا متوجه شده اید که با مکالمات سازنده مشکل دارید، ممکن است به کمک یک فرد حرفه ای نیاز داشته باشید.

هر زمان صحبت از چگونگی رفع یک رابطه شکست خورده می شود، کار با یک درمانگر می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا الگوهای ناسالم را شناسایی کرده و برای ایجاد یک رابطه قوی تر و سالم تر با یکدیگر همکاری کنید.

اگر سعی کرده اید تا بفهمید، چگونه می توانید در یک رابطه مشاجره را متوقف کنید و موفقیت چندانی کسب نکرده اید، مشاوره حضوری یا به صورت مشاوره آنلاین می تواند گام بسیار خوبی برای حل مشکل شما و همسرتان باشد.

سخنی از مشاوران آويژه

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید، این است که اغلب مشاجرات بین زن و شوهر طبیعی هستند. حتی گاهی اوقات آنها می‌توانند برای کیفیت رابطه شما بسیار اثر بخش باشند.

اما این را بدانید که دعوای مداوم نشان دهنده یک مشکل جدی در رابطه است و می تواند برای سلامت روانی شما و همسرتان بسیار مضر باشد.

اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه در یک رابطه دعوا نکنید، از کمک گرفتن از دیگران و آموزش و یادگیری هرگز هراس نداشته باشید.

هر زمان با یک متخصص مشورت می کنید، می توانید یاد بگیرید که از مشاجره دست برداشته و از زمانی که با هم می گذرانید، لذت ببرید.

اگر آماده هستید، به سمت مسیری حرکت کنید که در آن یک رابطه قوی بدون دعوا و مشاجره داشته باشید، اجرای توصیه و راهکارهایی که در بخش‌های گذشته این مقاله مطرح شد، می تواند به شما در این راه کمک کند.

فراموش نکنید که رابطه بدون دعوا به معنای آن نیست که شما با شریک زندگی تان هیچ تضاد فکری ندارید و همه چیز عالی پیش می‌رود. همه در رابطه های مشترک خود با هم بحث می کنند، مهم این است که یاد بگیرید در مواقع بحث و درگیری چطور با یکدیگر رفتار کنید.

یادتان نرود، اینکه چقدر بلند، فریاد می زنید و چقدر با هم دعوا می کنید، نمی تواند نتیجه ازدواج شما را پیش بینی کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو