درمان سرطان با چاپ سه‌بعدی تومورها

منبع: تکراتو

4

1402/8/3

16:21


دانشمندان ایرانی در کانادا دستاورد بزرگی به‌دست آورده‌اند و با ابداع روشی جدید به درمان سرطان با چاپ سه‌بعدی تومورها جهت شبیه‌سازی دقیق آن‌ها پرداختند.

درمان سرطان با چاپ سه‌بعدی تومورها

دانشمندان ایرانی در کانادا دستاورد بزرگی به‌دست آورده‌اند و با ابداع روشی جدید به درمان سرطان با چاپ سه‌بعدی تومورها جهت شبیه‌سازی دقیق آن‌ها پرداختند.

گروهی بین‌المللی از پژوهشگران به رهبری دانشمندان ایرانی در کانادا، با موفقیت روشی را جهت درمان سرطان با چاپ سه‌بعدی تومورها با مدل‌سازی سه‌بعدی بهتر از سرطان‌های پیچیده و چندسلولی فراهم آورده‌اند. در پژوهش جدیدی که نتایج آن در مجله Scientific Reports چاپ شده، برخلاف روش‌های سنتی یک مدل سه‌بعدی از تومور به چاپ می‌رسد که افزون‌بر اینکه پیچیدگی تومور را نشان خواهد داد، محیط اطراف آن را هم شبیه‌سازی می‌کند.

این تیم موفق شده تا تکنیک‌های چاپ زیستی پیشرفته را با ساختارهای مصنوعی (تراشه‌های میکروسیال) ادغام کند. این روش به محققان آزمایشگاهی کمک خواهد کرد تا با دقت به تشخیص تومورهای ناهمگن بپردازند. این تومورها بیش از یک نوع سلول سرطانی دارند و بیشتر در الگوهای غیرقابل پیش‌بینی پراکنده هستند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


درمان سرطان با چاپ سه‌بعدی تومورها

مطابق با گزارش Phys، در روش سنتی، پزشکان تومور بیمار را بیوپسی می‌کردند. یعنی سلول‌ها را استخراج کرده و سپس اقدام به رشد آن‌ها در پتری‌ دیش در آزمایشگاه می‌کردند. «نفیسه مقیمی»، محقق ایرانی فوق دکتری در رشته ریاضیات کاربردی و نویسنده اصلی این تحقیقات از دانشگاه واترلو کانادا، بیان کرده است: «به مدت 50 سال، زیست‌شناسان تومورها را با این روش سنتی درک می‌کردند. اما از یک دهه پیش، با شکست‌های مکرر درمان در آزمایش‌های انسانی، دانشمندان متوجه شدند که یک مدل دوبعدی نمی‌تواند ساختار واقعی تومور را در داخل بدن نشان دهد.»

به همین جهت ابتدا، تیم پژوهشی تراشه‌های میکروسیال پلیمری به‌وجود آوردند. این تراشه‌ها ساختارهای کوچکی داشته و کانال‌هایی روی آن‌ها حکاکی شده‌اند که می‌توانند جریان خون و سایر مایعات اطراف تومور بیمار را شبیه‌سازی کنند. در مرحله بعد، چندین نوع سلول سرطانی را رشد خواهند داد و این کشت‌های سلولی را در یک جوهر زیستی مخصوص تعبیه می‌کنند. این جوهر زیستی ترکیبی از ژلاتین، آلژینات و سایر مواد مغذی به‌منظور زنده نگه داشتن کشت‌های سلولی است.

درمان سرطان با چاپ سه‌بعدی تومورها

در نهایت، آن‌ها از یک چاپگر زیستی اکستروژن (چاپگر سه‌بعدی مخصوص مواد آلی) بهره خواهند برد تا انواع مختلف سلول‌های سرطانی را روی تراشه‌های میکروسیال آماده‌شده دسته‌بندی کنند. در نتیجه آن، یک مدل زنده و سه‌بعدی از سرطان‌های پیچیده ایجاد شده که دانشمندان قادر خواهند بود تا از آن برای آزمایش روش‌های مختلف درمان همچون داروهای مختلف شیمی‌درمانی استفاده کنند.

از این شیوه می‌توان جهت درمان سرطان سینه در زنان بهره گرفت. درمان سرطان سینه یکی پر چالش‌ترین بیماری‌ها بوده زیرا غده‌های سرطانی هنگام متاستاز، به تومورهای پیچیده‌ای تبدیل خواهند شد که حاوی چندین نوع سلول سرطانی است. به‌منظور درمان چنین سرطان‌های پیچیده‌ای نباید تنها بر سلول‌های یک یا دو نمونه‌برداری تکیه کرد. مدل‌های تومور چاپ سه بعدی می‌توانند درمان‌های سریع‌تر، کم‌هزینه‌تر و آسان‌تری را برای شرایط جدی همچون سرطان سینه در مراحل پایانی امکان‌پذیر کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص درمان سرطان با چاپ سه‌بعدی تومورها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: دیجیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو