ابداع نوعی شیشه با قابلیت تولید انرژی

منبع: تکراتو

3

1402/8/4

12:41


شرکت پاناسونیک دست به ابداع نوعی شیشه با قابلیت تولید انرژی زده که نقشی مشابه با پنل‌های خورشیدی نسل جدید با انعطاف‌پذیری بیشتر ایفا می‌کند.

ابداع نوعی شیشه با قابلیت تولید انرژی

شرکت پاناسونیک دست به ابداع نوعی شیشه با قابلیت تولید انرژی زده که نقشی مشابه با پنل‌های خورشیدی نسل جدید با انعطاف‌پذیری بیشتر ایفا می‌کند.

مدت‌ها است که انرژی خورشیدی به عنوان یک راه حل پایدار جهت رفع نیازهای روزافزون انرژی جهان عنوان شده است. طی سال‌های اخیر، نیز فناوری‌های مرتبط با این حوزه پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته و باعث تولید پنل‌های خورشیدی کارآمدتر و انعطاف‌پذیرتر نسبت به قبل شده است؛ اما همچنان به‌نظر پنل‌های خورشیدی موفق به تبدیل به یک راه‌حل جامع و کاربردی و کم هزینه نشده‌اند. هم‌اکنون شرکت پاناسونیک اقدام به ابداع نوعی شیشه با قابلیت تولید انرژی از طریق سلول‌های خورشیدی پروسکایت اختصاصی خود کرده است که ممکن است نویدبخش تولید انرژی پاک با هزینه کمتر باشد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


ابداع نوعی شیشه با قابلیت تولید انرژی توسط پاناسونیک

به گزارش Ubergizmo، یکی از بارزترین جنبه‌های سلول‌های خورشیدی پروسکایت پاناسونیک، فرآیند پوشش اختصاصی آن محسوب می‌شود که جهت تشکیل لایه تولید برق مستقیماً بر روی بستر شیشه‌ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این سلول‌های خورشیدی جدید Panasonic علاوه‌بر اینکه جهت تولید انرژی با راندمان بالا طراحی شده‌اند، قابلیت ادغام با مصالح ساختمانی از جمله شیشه را نیز دارند. چنین قابلیتی منجر خواهد شد که این پنل‌های نسل جدید نه تنها به عنوان منبعی به‌منظور تولید انرژی تجدیدپذیر و پاک مورد استفاده قرار گیرند، بلکه به‌عنوان یک عنصر معماری هم قلمداد می‌شوند.

این تکنیک به‌منظور افزایش دامنه کاربردهای معماری که در آن می‌توان از این سلول‌های خورشیدی استفاده کرد، مورد توجه قرار گرفته است. این پنل‌های نسل جدید که شیشه مولد نیرو نام گرفته‌اند، قادر خواهند بود تا به عنوان یک بخش کاربردی و انرژی‌زا از یک ساختمان عمل کرده و در عین حال انعطاف‌پذیری طراحی را فراهم آورند.

ابداع نوعی شیشه با قابلیت تولید انرژی

باوجود انعطاف‌پذیری بسیار بالای این شیشه‌ها، سلول‌های خورشیدی پروسکایتی پاناسونیک میزان بازده و سطح تولید برق را به خطر نمی‌اندازند. بنا بر اعلام محققان این شرکت، پنل‌های خورشیدی جدید از لحاظ راندمان متوسط سلول‌های خورشیدی سیلیکون کریستالی سنتی مطابقت دارند و حتی می‌توانند تولید انرژی بیشتری نیز داشته باشند.

در ابداع نوعی شیشه با قابلیت تولید انرژی پاناسونیک از ترکیب خاصی شامل فرایند پوشش جوهر افشان (Ink-jet Coating) ‌و فناوری پردازش لیزری استفاده شده است. ترکیب این دو فناوری منجر شده تا محصول نهایی به درجه بالایی از سفارشی‌سازی از لحاظ اندازه، شفافیت و نوع طراحی برسد.

ابداع نوعی شیشه با قابلیت تولید انرژی

افزون‌براین، سلول‌های خورشیدی پروسکایت به بازده تولید برق بسیار خوب 17.9 درصد برای ماژول‌های با اندازه عملی (بیش از 800 سانتی‌متر مربع) رسیده‌اند، میزانی که از سوی یک سازمان اندازه‌گیری شخص ثالث به تأیید رسیده است.

این آزادی عمل چنین معنایی دارد که شما قادر خواهید بود تا سلول‌های خورشیدی جدید Panasonic را با شرایط گوناگون هماهنگ کرده و از آن‌ها به‌صورت یکپارچه در انواع مختلف سازه همچون ساختمان‌های مسکونی و تجاری بهره ببرید. از آنجایی که این محصول نسبتاً جدید به‌شمار می‌آید، انتظار داریم ابتدا در پروژه‌های تجاری بزرگ استفاده از آن‌ها را در ابعاد گسترده‌تر ببینیم و ساختمان‌ها مسکونی نیز در سال‌های آتی به‌عنوان یک روش صرفه‌جویی در مصرف انرژی به سوی بهره‌گیری از مزایای آن روی بیاورند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص چالش‌های ابداع نوعی شیشه با قابلیت تولید انرژی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: شهرسخت‌افزار

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو