موارد مصرف داروی گلوکوفاژ و مهمترین ویژگی های این دارو

موارد مصرف داروی گلوکوفاژ و مهمترین ویژگی های این دارو


منبع: آرگا

2

1402/8/5

20:11


قرص گلوکوفاژ برای کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می شود و باید در کنار مصرف این قرص برنامه غذایی و ورزشی که پزشک برای عر فرد تعیین می کند را دنبال کرد تا به نتیجه مطلوبی دست پیدا کرد. الته هر داروی شیمیایی در کنار فواید عوارضی نیز دارد. در صورت داشتن هر گونه از عوارض باید سریعا به آن را به پزشک خود اطلاع دهید.

داروی گلوکوفاژ برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می شود، معمولا نحوه استفاده از این قرص ۳ بار در روز و همراه با غذا می باشد. ممکن است در ابتدای مصرف این قرص با عوارض آن رو به رو شوید، اما جای نگرانی نیست و این عوارض به مرور زمان از بین خواهند رفت. یکی از دارو های مورد استفاده برای کنترل دیابت گلوکوفاژ می باشد.

گلوکوفاژ که نوعی داروی خوراکی می باشد، برای تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ توسط پزشک تجویز می شود. مصرف این دارو برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ مناسب نمی باشد. این دارو ممکن است به تنهایی یا با دارو های دیگر تجویز شود. مصرف این دارو همراه رژیم غذایی و ورزش می تواند به بهبود وضعیت و کنترل قند خون کمک کند. این قرص می تواند پاسخ مناسبی به انسولین طبیعی بدن باشد و میزان قند کبد را کاهش دهد.

اطلاعات داروی گلوکوفاژ

گلوکوفاژ یکی از اسامی تجاری متفورمین می باشد. متفورمین از دارو های تجویزی برای دیابت می باشد. مصرف این دارو باید طبق نظر دکتر باشد، هرچند به طور معمول مصرف این قرص ۳بار در روز به همراه غذا است. هنگام مصرف این قرص باید آب زیاد بنوشید تا معده دچار ناراحتی نشود.

گلوکوفاژ و کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع 2

لازم از قبل از مصرف دارو به پزشک اطلاعات کافی درباره سوابق دارو های مصرفی خود بدهید، دوز دارو باید حتما توسط پزشک تعیین شوید و از مصرف خود سرانه ان بپرهیزید.

موارد مصرف

گلوکوفاژ یا متفورمین در کنار رژیم غذایی و برنامه ورزشی به کنترل قند خون بالا کمک می کند علاوه بر مصرف این دارو باید روش های ساده و طبیعی برای کنترل قند خون را که به شما توصیه می شود را دنبال کنید، کنترل قند خون از آسیب رسیدن به کلیه، بینایی، مشکلات عصبی و پیشگیری از آسیب به اندام ها و عملکرد جنسی کمک می کند. با کنترل مناسب دیابت می توان از میزان خطر حمله قلبی یا سکته کاست. این دارو می تواند پاسخ مناسبی برای انسولینی که بدن به طور طبیعی تولید می کند باشد، همچنین مصرف این قرص میزان قندی که کبد می سازد و در معده یا روده جذب می شود را کاهش می دهد.

مصرف گلوکوفاژ در سالمندان

مصرف قرص گلوکوفاژ در افراد مسن که احتمال بیشتری برای کاهش عملکرد کلیه دارند، باید با احتیاط بیشتری همراه باشد، چرا که این دارو برای افرادی که نارسایی کلیوی دارند ممنوع است. در بیماران بالای ۸۰ سال این دارو منع مصرف دارد، مگر اینکه مطمئن باشند کلیه عملکرد طبیعی دارد.

دوز اولیه در بیماران سن بالا باید محافظه کارانه باشد، زیرا احتمال کاهش عملکرد در بین افراد سالخورده زیاد می باشد. مطالعات بالینی کنترل شده متفورمین، شامل تعداد کافی از بیماران مسن برای تعیین اینکه آیا آن‌ها متفاوت از بیمار جوان‌تر پاسخ می‌دهند یا خیر را شامل نمی‌شود.

قرص گلوکوفاز و تاثیر آن در افراد دیابتی

عوارض جانبی

مصرف دارو های شیمیایی غالبا با عوارض همراه است، شدت عوارض می تواند در افراد متفاوت مختلف باشد. از مصرف خودسرانه این دارو بپرهیزید، زیرا مصرف خودسرانه می تواند شدت عوارض را افزایش دهد. ممکن است در مراحل اولیه استفاده از این دارو با مشکلات گوارشی و معده درد رو به رو شوید، به همین دلیل مصرف دارو بعد از صرف غذا توصیه می شود. ورزش و خواب کافی می تواند در کاهش عوارض موثر واقع شود.

مصرف سبزیجات تازه و زیاد بر عملکرد مثبت دارو تاثیر خوبی می گذارد، بنابراین در هنگام مصرف این دارو سعی کنید در برنامه غذایی خود مصرف سبزیجات را فراموش نکنید. از دیگر عوارض مصرف قرص گلوکوفاژ می تواند مشکلاتی چون سوء هاضمه، کمر درد و پهلو درد، سرفه و گرفتگی صدا، تب و لرز، کاهش اشتها، اسهال، تنفس سریع و غیر عمیق، احساس ناخوشی عمومی، درد عضلانی، مشکلات دفع ادرار و سوزش ادرار باشد.

از دیگر عوارض این دارو می توان به خواب آلودگی، اضطراب، تاری دید، احساس تنگی در قفسه سینه، عرق سرد، اغما، گیجی، پوست سرد و رنگ پریده، افسردگی، تنگی نفس، سرگیجه، بالا رفتن ضربان قلب و نبض، احساس گرما، سردرد،‌ احساس گرسنگی،‌ تعریق زیاد،‌ تهوع،‌ عصبی شدن،‌ دیدن کابوس شبانه و قرمزی پوست صورت، گردن و بالاتنه، تشنج،‌ کوتاهی تنفس،‌ لرزش بدن، اختلالات رفتاری، اختلال در صحبت کردن،‌ چرت زدن، خستگی و ضعف غیر معمول‌، حالت خس‌خس سینه، اختلال در تمرکز حواس،‌ کم شدن قدرت بدنی و بی قراری اشاره کرد.

آشنایی با نحوه مصرف گلوکوفاژ

نکات قبل از مصرف

چنانچه به متفورمین یا حرکت از مواد استفاده شده در این دارو حساسیت دارید باید ابتدا آن را با پزشک خود درمیان بگذارید. حساسیت یا آلرژی به هر نوع از مواد دارویی یا غذایی را باید قبل از مصرف این قرص به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، همچنین علائم حساسیت خود را به خاطر بسپارید تا بتوانید اطلاعات دقیقی در اختیار پزشک قرار دهید.

سوابق بیماری کلیوی، کبدی یا بیماری قلبی مانند حمله قلبی و سکته و سایر مشکلات سلامتی، باید قبل از مصرف قرص گلوکوفاژ به پزشک اطلاع داده شود. در صورتی که قادر به خوردن یا نوشیدن مانند حالت عادی نیستید و یا معاینه و آزمایشی با ماده حاجب در ۴۸ ساعت گذشته انجام داده اید با پزشک خود مشورت کنید. حتما دقت داشته باشید تا فهرستی کامل از همه دارو ها چه محصولات طبیعی چه انواع ویتامین های مصرفی و تمام مشکلات سلامتی خود تهیه و آن را با پزشک خود ارائه دهید. بدون مشورت با پزشک نباید هیچ دارویی را شروع، تغییر یا قطع کنید.

نکات حین مصرف

مصرف این دارو را باید به تمام ارائه دهندگان بهداشتی از جمله پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان اطلاع دهید، قبل از مصرف الکل باید این مورد را به پزشک اطلاع دهید، چنانچه سطح قند خون شما پایین است به رانندگی اقدام نکنید، چرا که در این شرایط احتمال تصادف بسیار زیاد است. همانطور که پزشک به شما گوشزد می کند باید دائما قندخون خود را بررسی کنید.

تاثیر گلوکوفاژ در کنترل قند خون

انجام مرتب آزمایش خون توصیه می شود و باید مکررا به انجام آزمایش اقدام کنید، ممکن است کنترل قندخون در مواقع داشتن استرس، تب، عفونت، جراحت یا جراحی دشوارتر باشد. تغییر در فعالیت بدنی، ورزش یا رژیم غذایی می تواند بر قند خون شما تاثیر بگذارد. در صورتی که در حین مصرف قرص گلوکوفاژ دچار اسهال یا استفراغ شدید، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید و به او اطلاع دهید و برای جلوگیری از، از دست دادن بیش از حد مایعات باید به نوشیدن مایعات بیشتر اقدام کنید. سعی کنید رژیم غذایی و برنامه تمرینی که پزشک برای شما در نظر گرفته است را به درستی و با دقت دنبال کنید، در هوای گرم یا در حال فعالیت مراقب باشید باید مایعات زیادی بنوشید تا از دست رفتن مایعات بدن جلوگیری شود.

در صورتی که سن شما بالای ۶۵ سال می باشد، از این دارو با احتیاط مصرف کنید، چرا که ممکن است برای شما عوارض بیشتری داشته باشد. چنانچه در دوران بارداری و یا شیر دهی هستید یا قصد بارداری دارید باید به پزشک خود اطلاع دهید، پزشک در مورد فواید و خطرات این دارو برای شما و کودکتان اطلاعات کافی در اختیار شما خواهد گذاشت.

دیابت نوع ۲

شاید این سوال در ذهن شما مطرح شده باشد که دیابت نوع ۲ چیست؟درمان،پیشگیری و کنترل آن چگونه می باشد، در این نوع از بیماری بدن قادر نیست هورمون کافی را برای تولید انسولین ترشح کند. مسئله ای که موجب تمایز این نوع از دیابت با دیابت نوع ۱ می شود، این است که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شرایط تولید انسولین را خواهند داشت، اما بدن آن ها توانایی استفاده درست از این هورمون را ندارد.

معرفی فواید مصرف گلوکوفاژ

بیماری دیابت نوع ۲ بیشتر در میان افراد میانسال و بالای ۴۰ سال پدیدار می شود، به خصوص اگر فردی دارای سوابق خانوادگی و ژنتیک بیماری دیابت نوع ۲ باشد و شاخص توده بدنی بالا نیز داشته باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو