آیا مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری بی خطر است؟

مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری بی خطر است یا ضرر دارد؟

می‌پرسید مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری بی خطر است یا ضرر دارد؟ بستگی دارد. برخی از ترکیبات موجود در داروهای سرماخوردگی مورد مطالعه قرار گرفته اند و به طور کلی برای زنان باردار بی خطر در نظر گرفته می شوند. برخی دیگر به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته اند یا با عوارض بارداری مرتبط هستند و بهتر است از آنها اجتناب شود.

همچنین بخوانید: برای درمان سرماخوردگی در بارداری چی بخوریم؟

آیا مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری بی خطر است؟

به طور کلی پزشکان توصیه می کنند از مصرف خودسرانه هر نوع دارو در دوران بارداری پرهیز کنید. با این حال برخی از داروهای سرماخوردگی خطرات کمتری دارند که در دوره مصرف کوتاه مدت قابل چشم پوشی خواهد بود. در مورد مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری باید با دستور پزشک مصرف شود.

قرص سرماخوردگی بزرگسالان از ترکیب استامینوفن، فنیل‌افرین (یک منقبض‌کننده عروقی سمپاتومیمتیک) و کلرفنیرامین (آنتی هیستامین) تولید شده‌است.

استامینوفن که از اجزای اصلی تشکیل دهنده این قرص است دارای مواد موثر در کاهش درد بدن و تب است. مصرف کوتاه مدت آن خطری به دنبال ندارد.

مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری که دارای آنتی هیستامین است، مثل بنادریل (دیفن هیدرامین) و کلارتین منعی ندارد. با این حال در صورت ابتلا به سرماخوردگی دراولین ماه بارداری، بهتر است داروی دیگری جایگزین کنید. البته در برخی از منابع مصرف آنتی هیستامین را یکی از علل کاهش هوش جنین می‌دانند.

داروهای سرماخوردگی مجاز در بارداری مجاز

وقتی صحبت از مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری می شود باید گفت داروهای زیر اغلب در زنان باردار مورد مطالعه قرار گرفته یا مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به طور کلی برای استفاده در بارداری بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند:

1. استامینوفین برای تسکین درد و کاهش تب. بهتر است حداقل دوز موثر را فقط تا زمانی که به آن نیاز دارید مصرف کنید و هرگز از حداکثر دوز توصیه شده در روز تجاوز نکنید. به این ترتیب مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری بی خطر تلقی می‌شود.

2. آنتی هیستامین برای رفع گرفتگی بینی. آنتی هیستامین هایی که طبق دستور پزشک تهیه می شوند برای زنان باردار بی خطر هستند عبارتند از:

  • کلرفنیرامین
  • لوراتادین
  • ستیریزین
  • دکسکلرفنیرامین
  • دوکسیلامین

3. دیفن هیدرامین (این داروی رایج ممکن است باعث انقباضات رحمی شود، بنابراین در سه ماهه سوم باید فقط تحت نظر پزشک مصرف شود)

4. دکسترومتورفان سرکوب کننده سرفه اغلب در داروهای سرماخوردگی بدون نسخه مانند Robitussin یافت می‌شود و برای زنان باردار بی خطر محسوب می‌شود.

5. قطره های سرفه با بنزوکائین یا منتول معمولاً برای استفاده در دوران بارداری تایید شده است. بنزوکائین وارد جریان خون نمی‌شود، بنابراین بعید است که خطری برای نوزاد در حال رشد ایجاد کند. بعید است که منتول در دوران بارداری مشکلی ایجاد کند، تا زمانی که طبق توصیه مصرف شود.

6. اسپری های بینی کورتیکواستروئیدی ضد احتقان معمولاً برای استفاده در مدت زمان کوتاه بی خطر در نظر گرفته می شوند. نوارهای بینی، اسپری های بینی سالین و گلدان های نتی ایمن ترین گزینه ها برای استفاده در دوران بارداری هستند، زیرا حاوی هیچ دارویی نیستند.

7. مالش ضد احتقان قفسه سینه با روغن کافور (مانند Vicks) به طور کلی در صورت استفاده بر روی پوست طبق دستورالعمل ایمن در نظر گرفته می شود، اگرچه این یک ضد احتقان موثر نیست. با این حال، ترکیبات موجود در یک مالش روی سینه می‌تواند باعث شوند که احساس کنید راحت تر نفس می‌کشید.

همچنین بخوانید: ایا قرص ایروکاست برای سرفه خوب است

داروهای مضر در دوران بارداری

پزشک یا مامای شما احتمالاً پرهیز از مصرف داروهای زیر را در دوران بارداری توصیه می‌کند – یا ممکن است توصیه کند آنها را در سه ماهه خاصی مصرف نکنید. زیرا این داروها می‌توانند منجر به نقص‌های مادرزادی یا عوارض بارداری شوند:

1. داروهای ضداحتقان سودوافدرین و فنیل افرین معمولاً در 13 هفته اول بارداری توصیه نمی شوند. پس از سه ماهه اول، استفاده گهگاهی از این داروها (به عنوان مثال، یک یا دو بار در روز بیش از یک یا دو روز) ممکن است بی خطر باشد. اما استفاده مکرر می تواند مضر باشد، زیرا این داروها رگ های خونی را منقبض می کنند. این می تواند جریان خون به جفت را کاهش دهد و فشار خون شما را افزایش دهد. بنابراین با پزشک مشورت کنید، به‌خصوص اگر قبلاً فشار خون بالا تشخیص داده شده است.

2. خلط آور guaifenesin (Mucinex) ترشحات مخاطی در مجاری تنفسی را رقیق می کند و سرفه کردن آنها را آسان می کند. در حالی که یک مطالعه افزایش خطر فتق مغبنی را در نوزادانی که در معرض این دارو قرار می‌دهند، نشان داد، اکثر مطالعات نشان نمی‌دهند که گایفنزین خطر نقص مادرزادی را افزایش می‌دهد. توصیه می شود از آن در سه ماهه اول اجتناب کنید.

3. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، از جمله آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و سالیسیلات سدیم، معمولاً برای تسکین درد در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه سوم، ایمن در نظر گرفته نمی شوند. سازمان غذا و دارو (FDA) نسبت به استفاده از NSAID ها بعد از هفته 20 هشدار می دهد، زیرا می توانند باعث مشکلات نادر اما جدی کلیه در نوزادان متولد نشده و کاهش سطح مایع آمنیوتیک مادر شوند.

مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری

روش درمان بدون مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری

اگر قصد مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری را ندارید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای درمان علائم خود انجام دهید و در زمانی که بدن شما با ویروس مبارزه می کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید:

  • استراحت به بدن شما انرژی بیشتری برای مبارزه با عفونت می دهد.
  • مایعات زیادی بنوشید – این به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید و برای تامین شیر در هنگام شیردهی مهم است.
  • از کم آبی بدن که می تواند در بارداری خطرناک باشد اجتناب کنید – نوشیدنی های گرم با لیمو و عسل می توانند به ویژه تسکین دهنده باشند.
  • از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید .
  • برای پاکسازی مخاط بینی و سینوس‌ها از اسپری‌های بینی نمکی (آب نمک) استفاده کنید.
  • بخار را استنشاق کنید (با استفاده از یک کاسه آب گرم یا دوش آب گرم) برای کمک به پاکسازی بینی و سینوس‌ها.
همچنین بخوانید: جلوگیری از بارداری بعد از ریختن اسپرم با زعفران

سخن آخر

امیدواریم این مطلب از آلامتو با شرح کامل روش های درمان بی خطر و مضر در دوران بارداری برای شما همراهان مفید بوده باشد. فراموش نکنید که بیماری سرماخوردگی به خودی خود برای جنین ضرر ندارد و شما می توانید با استراحت، مصرف مایعات و تقویت بدن به آسانی با آن مقابله کنید.