درمان خانگی سرماخوردگی در بارداری

درمان سرماخوردگی در بارداری

ابتلا به سرماخوردگی یا سرفه می توانند در دوران بارداری بسیار ناراحت کننده باشند، زیرا شما نمی توانید با خیال راحت از داروهای بدون نسخه برای کمک به کاهش علائم استفاده کنید. این باعث می‌شود که مجبور شوید از درمان‌های خانگی برای تسکین علائم خود استفاده کنید.

سرماخوردگی به عنوان یک عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی شناخته می‌شود که بر سلامتی شما تأثیر می گذارد. علائم سرماخوردگی ممکن است شامل سرفه، گلودرد، احتقان بینی، آبریزش بینی و عطسه باشد. برخلاف عفونت های باکتریایی که با آنتی بیوتیک قابل درمان هستند، پادزهر ثابتی برای سرماخوردگی وجود ندارد.

در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن زن مکانیسم دفاعی خود را کاهش می دهد تا از آسیب به جنین در حال رشد جلوگیری کند. به همین ترتیب، این شما را مستعد ابتلا به سرماخوردگی، سرفه و حتی آنفولانزا می‌کند. خوشبختانه، مادران باردار می توانند مطمئن باشند که رحم خارج از دسترس ویروس است و کودک آنها به طور ایمن محافظت می شود. با این حال وقتی نوبت به درمان آن در باردای می‌شود بهتر است با داروهای طبیعی آن را کنترل کنید. در ادامه این متن به شما می‌گوییم برای درمان سرماخوردگی در بارداری چی بخوریم.

همچنین بخوانید: برای آبله مرغان چی بخوریم

برای درمان سرماخوردگی در بارداری چی بخوریم؟

بسیاری از افراد در طول سرماخوردگی اشتهای زیادی ندارند، اما داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند رفع به برخی از علائم سرماخوردگی شما کمک کند.

1. روی غذاهای حاوی ویتامین C تمرکز کنید.

آنها می توانند به طور طبیعی به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کنند. تمام انواع مرکبات (پرتقال، نارنگی، گریپ فروت)، توت فرنگی، خربزه، کیوی، انبه، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، پاپایا، کلم بروکلی، کلم قرمز و اسفناج را امتحان کنید.

2. روی بیشتر مصرف کنید.

همچنین ممکن است به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. زنان باردار باید روزانه 11 تا 15 میلی گرم از همه منابع از جمله ویتامین دوران بارداری خود را دریافت کنند. بوقلمون، گوشت گاو، گوشت خوک، صدف پخته شده، تخم مرغ، ماست، جوانه گندم و بلغور جو دوسر را پر کنید.

برای درمان سرماخوردگی در بارداری چی بخوریم

3. مصرف مایعات را افزایش دهید.

تب، عطسه و آبریزش بینی باعث می شود بدن شما مایعات مورد نیاز خود و کودکتان را از دست بدهد. نوشیدنی های گرم به ویژه آرامش بخش خواهند بود، بنابراین قمقمه ای از یک نوشیدنی گرم مانند چای زنجبیل یا یک سوپ داغ مانند آب مرغ را در کنار تخت خود نگه دارید. سعی کنید به اندازه کافی بنوشید تا هیدراته بمانید  – ادرار شما باید به رنگ نی کم رنگ باشد. آب و آب‌میوه‌های سرد نیز خوب عمل می‌کنند، اگر تشنه آن هستید.

4. با خیال راحت از مکمل‌ها مصرف کنید.

مصرف ویتامین دوران بارداری خود، که حاوی  ویتامین C و روی است، حتی زمانی که در حال مبارزه با سرماخوردگی هستید، هوشمندانه است. فقط از هیچ مکمل دیگری فراتر از دوران بارداری خود بدون تایید پزشک خود استفاده نکنید.

همچنین بخوانید: برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم

درمان خانگی سریع سرماخوردگی در بارداری

1. شیر زردچوبه برای سرماخوردگی در دوران بارداری

زردچوبه یکی از رایج ترین موادی است که دارای محتوای بالایی از آنتی اکسیدان است. نوشیدن شیر گرم با یک قاشق چای خوری زردچوبه یک درمان قدیمی برای سرماخوردگی است. این می تواند در مبارزه با سرماخوردگی و سرفه به خصوص در دوران بارداری بسیار موثر باشد. شیر گرم باعث تسکین فوری گلو درد و آبریزش بینی می شود. زنان باردار می توانند برای تسکین سریعتر این نوشیدنی را درست قبل از خواب بنوشند.

2. برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری با آب نمک غرغره کنید

این درمان به طور موثر سرفه و سرماخوردگی را برای زنان باردار درمان می‌کند. یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. در دوران بارداری، بهتر است از مصرف هر گونه آنتی بیوتیک برای تسکین گلودرد خودداری کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر، می توانید زردچوبه را نیز به آب شور اضافه کنید.

3. مخلوطی از عسل و آب زنجبیل برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری

یک قاشق چایخوری عسل، آب زنجبیل به تسکین سرماخوردگی کمک می‌کند . این مخلوطبه دفع (مخاط) از دستگاه تنفسی کمک می کند. عسل موجود در چای دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی مختلفی است. دمنوش زنجبیل دارای خواص درمانی است که سرفه یا گلودرد را تسکین می دهد.

برای سرماخوردگی در بارداری

4. آب ریحان برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری

ریحان امن ترین گزینه برای درمان سرماخوردگی زنان باردار است. نوشیدن یک لیوان آب گرم همراه با عصاره ریحان به زنان باردار کمک می کند تا به سرعت از شر خلط خلاص شوند. این به خلاص شدن از شر گرفتگی بینی کمک می کند تا بدون مشکل نفس بکشند.

5. برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری بدن خود را هیدراته نگه دارید

هنگام سرماخوردگی، آب زیادی از طریق آبریزش بینی و تعریق از دست می‌دهید. برای اینکه خود را هیدراته نگه دارید، مقدار زیادی آب بنوشید. نوشیدن آب به پاکسازی تجمع مخاط کمک می کند. زنان باردار معمولا 10 لیوان آب می نوشند. اما اگر سرما خورده اند 12 تا 13 لیوان آب بنوشند.

5. برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری غذای مقوی بخورید

رژیم غذایی در دوران بارداری بسیار مهم است. برای تقویت سیستم ایمنی بدن، به خوردن ادامه دهید. سبزیجات با رنگ های پر جنب و جوش مانند گوجه فرنگی، فلفل، برنج، اسفناج و میوه های تازه بخورید زیرا آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارند. آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، ویتامین ها و مواد معدنی ترکیباتی هستند که با مبارزه با عفونت ها ، ایمنی را تقویت می کنند . اگر به طور معمول سه وعده غذایی با اندازه معمولی می خورید، آنها را به شش وعده کوچک تقسیم کنید.

چای تند تهیه شده از ریحان، زنجبیل و فلفل سیاه بنوشید زیرا این سه ماده نقش مهمی در درمان سرماخوردگی دارند. علاوه بر این، سیر تفت داده شده را بخورید زیرا خواص ضد میکروبی دارند. از این رو، مصرف مواد مغذی که می توانند با عفونت ها مقابله کنند می تواند برای مادران باردار بسیار موثر باشد.

همچنین بخوانید: بهترین زمان بارداری بعد از پریود برای پسردار شدن

جوشانده سرماخوردگی در بارداری

1. جوشانده زنجبیل برای سرماخوردگی در بارداری

زنجبیل قرن ها به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند سرماخوردگی، گلودرد و حالت تهوع استفاده می شود. حاوی ترکیباتی به نام جینجرول و شوگاول است که به عنوان یک آنتی باکتریال، ضد ویروس، ضد التهاب و آنتی اکسیدان در نظر گرفته می شود. زنجبیل به عنوان یک درمان برای زنان باردار ترجیح داده می شود زیرا هیچ خطری برای سلامتی آنها یا فرزندشان ندارد و برای تهوع صبحگاهی مفید است.

به این منظور 1 قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده را به ۱ و نیم فنجان آب اضافه کنید. بجوشانید و سپس بگذارید 10 دقیقه بجوشد. صاف کنید و عسل و آب لیمو را اضافه کنید. این دمنوش گیاهی را بیش از سه بار در روز ننوشید.

2. جوشانده زردچوبه برای درمان سرماخوردگی در بارداری

مانند زنجبیل، زردچوبه نیز قرن ها به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند سرماخوردگی، سرفه و التهاب بینی استفاده می شود. ماده اصلی فعال زردچوبه کورکومین است که یک ضد التهاب قوی و یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. شناخته شده است که از سیستم ایمنی شما حمایت می کند و به بدن شما کمک می کند تا با ویروس ها مبارزه کند. زردچوبه همراه با زنجبیل می تواند به کاهش سطح التهاب کمک کند، که می تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی شما کمک کند.

به این منظور یک لیوان شیر را گرم کنید و 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه و کمی فلفل سیاه خرد شده به آن اضافه کنید. سعی کنید این نوشیدنی را دو بار در روز در هنگام بیماری بنوشید.

همچنین می‌توانید یک لیوان آب را گرم کنید و ½ قاشق چایخوری پودر زردچوبه و نمک را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مخلوط را دو بار در روز غرغره کنید تا گلو درد را تسکین دهید.

احتیاط: تا زمانی که زردچوبه به عنوان ادویه برای چاشنی غذا مصرف شود، برای یک زن باردار بی خطر است. مصرف مکمل های زردچوبه یا استفاده از ادویه به عنوان یک نوع داروی جایگزین در دوران بارداری کاملاً ممنوع است.

زردچوبه برای سرماخوردگی بارداری

3. جوشانده زنیان رومی برای درمان سرماخوردگی در بارداری

گزینه دیگر برای درمان سرماخوردگی زنان باردار دمنوش زنیان رومی است. این دانه ها را در آب بجوشانید و معجون آن را بنوشید تا احتقان سینه تسکین یابد. زنان باردار می توانند این معجون را برای تسکین آنی سرماخوردگی بنوشند.

4. دانه کتان با آبلیمو و عسل برای سرماخوردگی در دوران بارداری

زنان باردار که از سرماخوردگی رنج می برند، دانه کتان را بجوشانند تا غلیظ شود و مخلوط را صاف کند. آن را با چند قطره آبلیمو و عسل مخلوط کنید. مادران باردار می توانند این مخلوط را برای تسکین سرماخوردگی و سرفه مصرف کنند. دانه کتان یکی دیگر از داروهای موثر است که می تواند سرماخوردگی را درمان کند.

همچنین بخوانید: برای کم شدن خونریزی قاعدگی چه بخوریم؟

داروهای مجاز سرماخوردگی در بارداری

داروهای مجاز سرماخوردگی در بارداری

سرماخوردگی هر زمانی در کمین است و درمان آن با مصرف داروها به سرعت انجام می‌شود. با این حال این وضعیت برای زنان باردار کمی متفاوت است. به زنان باردار توصیه می‌شود تا پیش از هفته دوازدهم بارداری از مصرف داروها اجتناب کرده و با داروهای گیاهی خود را درمان کنند. با این حال پس از این دوره و تا پیش از هفته 28 بارداری می توانید برخی از داروهای سرماخوردگی را با مشورت پزشک مصرف کنید:

  • استامینوفن برای تسکین تب و بدن درد در تمام مراحل بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود.
  • ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) نباید در دوران بارداری استفاده شوند مگر اینکه پزشک آنها را تجویز کرده باشد.
  • برخی از داروهای سرفه در دوران بارداری بی خطر هستند، اما نه همه انواع. اگر باردار هستید و با علائم سرماخوردگی احساس ناخوشی می کنید، از پزشک یا داروساز خود بخواهید که راهنمایی کند.
  • استفاده از اسپری بینی سالین در دوران بارداری بی خطر است. اسپری‌های ضد احتقان بینی (که برای رفع گرفتگی بینی استفاده می‌شوند) عموماً برای استفاده در دوران بارداری بی‌خطر هستند – برای مشاوره با داروساز خود مشورت کنید.
  • داروهای ضد احتقان خوراکی مانند سودوافدرین و فنیل افرین در دوران بارداری توصیه نمی شود.
  • در دوران بارداری، نباید آسپرین/دیسپرین، ولتارن یا نوروفن، یا هر داروی سرماخوردگی و آنفولانزا حاوی سودوافدرین مصرف کنید.
  • استفاده از قرص های پاستیل گلو مانند استرپسیل در بارداری بی خطر است.
  • قرص‌های مکیدنی برای رفع گلودرد مجاز است.
  • شربت سرفه دکسترومتورفان به منظور کنترل سرفه مجاز است.
همچنین بخوانید: طریقه مصرف قرص لتروزول برای بارداری

سخن آخر

در این مطلب از آلامتو به درمان خانگی سرماخوردگی در بارداری را به طور کامل با داروهای گیاهی و داروهای مجاز شیمیایی شرح دادیم. امیدواریم این مطلب مورد پسند شما همراهان قرار گرفته باشد.