چطور از پوست دستمان محافظت کنیم؟

3

1402/8/8

15:24


دست‌ها از پرکاربردترین بخش‌های بدن هستند و در صورت بی توجهی و مراقبت نکردن از آنها ممکن است آسیب‌های زیادی ببینند. از طرفی ظاهر دست‌ها در برخورد اولیه تاثیرگذار است و اهمیت زیادی دارد. بااین‌حال در بحث مراقبت از پوست، معمولا مراقبت و رسیدگی به دست‌ها نادیده گرفته می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهیم دست‌هایمان مثل سایر …

دست‌ها از پرکاربردترین بخش‌های بدن هستند و در صورت بی توجهی و مراقبت نکردن از آنها ممکن است آسیب‌های زیادی ببینند. از طرفی ظاهر دست‌ها در برخورد اولیه تاثیرگذار است و اهمیت زیادی دارد.

بااین‌حال در بحث مراقبت از پوست، معمولا مراقبت و رسیدگی به دست‌ها نادیده گرفته می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهیم دست‌هایمان مثل سایر قسمت‌های بدن ظاهر خوبی داشته باشند باید روال صحیحی برای مراقبت از دست‌ها پیش بگیریم.

چطور از پوست دستمان محافظت کنیم؟

با استفاده از نکاتی که در این مقاله بیان می‌کنیم می‌توانید روتینی مناسب برای محافظت از پوست دستان خود داشته باشید.

چه عواملی باعث آسیب رسیدن به پوست دست‌ها می‌شود؟

مواد شیمیایی

دلیل اصلی آسیب رسیدن به دست‌ها تماس پوست دست با عناصر و مواد شیمیایی مضر است؛ این مواد شیمیایی مضر ممکن است شامل انواع ضدعفونی‌کننده‌ها و صابون‌های قوی، شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های خانگی مثل مایع ظرفشویی باشد که در طول روز بارها با پوست دست‌هایتان برخورد می‌کند.

آب و هوا

محیط و آب و هوا هم از دیگر عواملی هستند که می‌توانند به پوست دست‌ها آسیب برسانند؛ نور خورشید، باد و تغییرات دما همگی در خشکی پوست نقش دارند.

داروها

مصرف انواع داروهای خوراکی یا موضعی می‌تواند عامل ایجاد تغییراتی بر روی پوست دست‌ها باشد.

سبک زندگی

عادات و فعالیت‌های روزانه‌ای که انجام می‌دهید، عامل دیگری است که در آسیب رسیدن به پوست دست‌هایتان نقش دارد؛ غذایی که می‌خورید، مصرف الکل و سیگار، میزان خواب روزانه، سطح استرس و تغییرات وزنی از جمله این موارد هستند.

روش‌های مراقبت از پوست دست

تا به اینجا با عوامل آسیب‌رسان به پوست دست‌ها آشنا شدیم؛ برای حفظ سلامت و زیبایی پوست دست‌ها راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید آنها را یاد بگیرید و به کار ببرید.

مرطوب نگه داشتن پوست دست‌ها

با مصرف روزانه از کرم دست می‌توانید از خشکی پوست دست‌هایتان جلوگیری کنید. بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که حاوی روغن‌ها و نرم‌کننده‌های طبیعی مثل کره شی، گلیسیرین و ویتامین E هستند. هر روز صبح بعد از شستن دست‌ها و شب‌ها قبل از خوابیدن پوست دست‌ها را با کرم ماساژ دهید.

  • برای جلوگیری از چرب شدن دستان خود از کرمی استفاده کنید که زود جذب می‌شود و رد چربی روی پوست باقی نمی‌گذارد.
  • برای جلوگیری از خشکی و زبری پوست دست‌ها می‌توانید از کرم‌های نرم‌کننده‌ی غلیظ استفاده کنید.

استفاده از کرم دست باکیفیت یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌ها برای مراقبت از پوست دست است. کرم خود را با توجه به ویژگی‌ها و نکاتی که گفته شد انتخاب کنید تا بیشترین تاثیر را بر پوست دستتان داشته باشد.

درمان ترک‌های پوست دست

با خشک شدن پوست دست، ترک‌ها و شکاف‌هایی در پوست ظاهر می‌شود. در این موارد به جای استفاده از کرم‌های معمولی باید از پمادهایی استفاده کرد که میزان رطوبت بیشتری به پوست می‌رساند و با ایجاد مانعی بر روی پوست، به حفظ رطوبت کمک می‌کند.

چطور از پوست دستمان محافظت کنیم؟

یکی از محصولاتی که می‌توانید از آن به‌جای پماد استفاده کنید وازلین است که به درمان ترک‌های پوست کمک می‌کند، کرم ترک دست هم از گزینه‌هایی است که می‌تواند در برطرف کردن خشکی و ترک دست کمک‌کننده باشد.

محصولات مراقبت از پوست دست، کرم‌، مرطوب‌کننده، نرم‌کننده و وازلین را می‌توانید را از اینجا تهیه کنید.

استفاده از ماسک دست

برای اطمینان از آبرسانی مناسب به پوست دست‌ها هفته‌ای یک بار از ماسک دست استفاده کنید. بعد از گذاشتن ماسک روی دست‌های تمیز و خشک، به مقدار مشخصی صبر کنید و سپس ماسک را بردارید؛ بعد از برداشتن ماسک، دست خود را با آب گرم بشویید و روی پوست دست کرم بمالید تا رطوبت بیشتری در پوست باقی بماند.

برای تهیه ماسک دست می‌توانید به داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی بهداشتی مراجعه کنید؛ همچنین دستورالعمل‌های زیادی برای تهیه ماسک در منزل وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید؛ مثلا ترکیب نصف یک آووکادو با سفیده تخم‌مرغ یک ماسک مرطوب کننده عالی برای دستان شماست.

استفاده از کرم ضد آفتاب

با استفادۀ روزانه از یک کرم ضدآفتاب با طیف SPF وسیع (۳۰ یا بالاتر) از دستان خود در برابر نور خورشید محافظت کنید؛ دو بار در روز، مخصوصاً پس از شستن دست‌ها از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

لایه‌برداری پوست دست‌ها

استفاده از اسکراب دست روش مناسبی برای از بین بردن پوست خشک و خشن و فراهم کردن شرایط برای جذب بهتر مواد مغذی توسط پوست است. با هفته‌ای یک‌بار استفاده از اسکراب، دستان خود را نرم و سالم نگه دارید.

در هنگام استفاده از اسکراب، دست‌ها را با آب ولرم خیس کنید و مقداری اسکراب را روی دست‌ها ماساژ دهید؛ سپس دست‌ها را با آب گرم بشورید و از کرم دست استفاده کنید.

برای تهیه اسکراب:

  • می‌توانید با ترکیبات ساده‌ای مثل شکر و روغن زیتون، یک اسکراب خانگی و موثر درست کنید.
  • می‌توانید برای تهیه اسکراب دست به داروخانه و فروشگاه‌های لوازم آرایشی مراجعه کنید.

تقویت ناخن‌ها با روغن ویتامین E

ناخن‌ها هم مثل پوست دست نیاز به تقویت و مرطوب شدن دارند. برای این کار می‌توانید از کرم دست استفاده کنید اما استفاده از روغن ویتامین E تاثیر بیشتری در سلامت ناخن‌ها دارد. برای حفظ سلامتی کوتیکول‌های (پوستک اطراف ناخن) هر شب روغن ویتامین E را روی پوست اطراف ناخن‌ها بمالید تا از ترک خوردن و دردناک شدن پوست جلوگیری کنید.

نکاتی برای تمیز نگه داشتن دست‌ها

شست و شوی دست‌ها با صابون مرطوب کننده

تمیز نگه داشتن دست‌ها برای محافظت از آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد؛ برای جلوگیری از خشکی پوست، به جای استفاده از صابون معمولی دست‌ها را با صابون مرطوب‌کننده حاوی کره شی، روغن زیتون یا آلوورا بشورید.

چطور از پوست دستمان محافظت کنیم؟

  • بهتر است از آب ولرم برای شست‌وشو استفاده کنید زیرا شستن دست‌ها با آب داغ باعث افزایش خشکی پوست می‌شود.
  • صابون‌های بدون عطر برای پوست دست مناسب‌تر هستند.
  • شستن بیش‌ازحد دست‌ها به پوست آسیب می‌رساند.

تمیز کردن ناخن‌ها با برس

آلودگی زیر ناخن‌ها ممکن است با شست‌و‌شوی دست‌ها از بین نرود. بهتر است هم‌زمان با شستن دست، از یک برس ناخن برای تمیزی زیر ناخن استفاده کنید.

  • برس را در جهتی نگه دارید که بر ناخن عمود باشد.
  • برس را در امتداد کل ناخن حرکت دهید تا آلودگی‌های زیر ناخن را پاک کند.

محافظت از دست‌ها با دستکش

بسیاری از کارهای خانه باعث آسیب رسیدن به پوست دست‌ها می‌شود. پیش از انجام کارهایی مثل شستن ظرف‌ها، یا کارهای فنی که نیاز به استفاده از ابزار دارند، از دستکش مناسب استفاده کنید. این کار از خشکی و ترک پوست دست جلوگیری می‌کند. از دستکش‌های چرمی و بافتنی برای محافظت از پوست دست در مقابل سرما، استفاده کنید.

کلام آخر

پوست دست‌ها نیز مثل بقیه اعضای بدن نیاز به محافظت دارد و نباید نادیده گرفته شود. مخصوصا به این دلیل که پوست دست در معرض بیشترین آسیب‌های خارجی و مواد شوینده است. راه‌های متفاوتی برای مراقبت از پوست دست وجود دارد. با مرطوب کردن پوست دست‌ها در طول روز و حفظ پاکیزگی آن می‌توان از پوست دست‌ها مراقبت و از خشکی پوست جلوگیری کرد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو