بررسی گوشی وان پلاس Open ؛ جدی‌ترین رقیب گلکسی زد فولد 5 سامسونگ

بررسی گوشی وان پلاس Open ؛ جدی‌ترین رقیب گلکسی زد فولد 5 سامسونگ


منبع: پلازا

3

1402/8/8

15:58


بررسی گوشی وان پلاس Open ؛ جدی‌ترین رقیب گلکسی زد فولد 5 سامسونگ

گوشی وان پلاس Open بالاخره پس از ماه‌ها شایعه و گمانه‌زنی وارد بازار شده است. با ما همراه باشید تا با مشخصات و معایب و مزایای گوشی OnePlus اوپن آشنا شویم.

مدت طولانی بود که بیشتر علاقه‌مندان به فناوری منتظر عرضه گوشی تاشو وان‌پلاس بودند. این شرکت بالاخره این گوشی را معرفی و وارد بازار کرده است. گوشی تاشو وان پلاس دارای طراحی ساده و نمایشگرهای فوق‌العاده است و با هدف رقابت با گلکسی زد فولد 5 وارد بازارهای جهانی شده است. اما آیا گوشی وان پلاس Open می‌تواند رقیب جدی برای سامسونگ باشد؟ در ادامه این مطلب پلازا قصد داریم به بررسی این تاشو گران‌قیمت پرداخته و به این سوال پاسخ دهیم.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی وان پلاس اوپن

ویژگی‌هاگوشی وان پلاس اوپن
نمایشگر7.82 اینچی LTPO3 امولد با رفرش‌ریت 120 هرتز

نمایشگر کاور 6.31 اینچی LTPO3 امولد با رفرش‌ریت 120 هرتز

پردازندهاسنپدراگون 8 نسل 2
سیستم عاملاندروید 13 با رابط کاربری OxygenOS 13.2
حافظه/رم16 گیگابایت رم | حافظه 512 گیگابایت
دوربین‌‌ها48 + 64 + 48 مگاپیکسل با زوم اپتیکال 3 برابر
دوربین سلفی20 مگاپکسل نمایشگر اصلی | 32 مگاپیکسل نمایشگر کاور
باتری4800 میلی‌آمپر با شارژ 67 وات
قیمتاز 1699 دلار

بررسی گوشی تاشو وان پلاس Open

وان پلاس اوپن از هر نظر تمام ویژگی‌ها و مشخصات مورد نیاز برای رقابت با گوشی‌های تاشو کمپانی‌های رقیب مثل گوگل پیکسل فولد یا تاشوهای سامسونگ را دارد. از دوربین‌ها و نمایشگرهای رده‌بالای آن گرفته تا تراشه قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 2 و باتری بزرگ 4800 میلی‌آمپری با پشتیبانی از شارژ سریع. اما در دنیای گوشی‌های تاشو، این موارد به‌تنهایی نمی‌توانند موفقیت یک گوشی را تضمین کنند.

طراحی گوشی تاشو وان پلاس Open

وان پلاس اوپن در مقایسه با دیگر رقبایش از نظر طراحی یکی از بهترین‌ها است. گوشی دارای ظاهر متفاوت و زیبایی است و مهمتر از همه کیفیت ساخت آن نیز در بالاترین سطح ممکن قرار دارد.

قاب و بدنه گوشی از آلیاژ تیتانیوم و مولیبدن ساخته شده است که به گفته وان‌پلاس از فلز مقاومت و دوام بالاتری دارند و در عین حال از وزن کمتری هم برخوردار هستند. گذشته از جنس مواد به‌کار رفته، قاب گوشی تخت است و با یک پوشش مات همراه شده است. اما مهمترین قطعه یعنی لولای گوشی به گفته وان‌پلاس تا 50 درصد وزن کمتری از رقبا دارد.

گوشی OnePlus Open

نمایشگر کاور نیز از یک پوشش محافظ جدید به‌نام سرامیک گارد بهره می‌برد که 20 درصد در برابر ضربات مقاومت بیشتری از گوریلا گلکس ویکتوس دارد. اما در پنل پشتی بسته به رنگ از جنس متفاوتی استفاده شده است. رنگ مشکی این گوشی دارای پوشش چرم طبیعی است اما سایر رنگ‌ها از پنل شیشه‌ای بهره می‌برند.

نمایشگر داخلی مثل رقبا از یک لایه نازک شیشه همراه با پوشش محافظ پلاستیکی ساخته شده است تا گرد و غبار را از قطعات داخلی نمایشگر دور نگه دارد. وان‌پلاس همچنین این گوشی را با گواهی IPX4 عرضه کرده است و به همین خاطر گوشی در برابر پاشش قطرات آب مقاوم است.

نمایشگر گوشی وان پلاس اوپن

پنل داخلی گوشی یک پنل بزرگ 7.82 اینچی اولد است. پنلی که اندازه کاملا مناسبی برای افرادی که می‌خواهند همزمان از چند برنامه استفاده کنند دارد و تجربه بی‌نظیری از کار با گوشی در اختیار شما قرار می‌دهد. این پنل علاوه بر این که از روشنایی حداکثری 2800 نیت و رفرش‌ریت 120 هرتز پشتیبانی می‌کند، نسبتا حاشیه‌های ظریفی هم دارد و تنها یک حفره کوچک در بالای سمت راست آن برای دوربین سلفی درنظر گرفته شده است.

دوربین گوشی OnePlus Open

نکته قابل توجه دیگری که باید به آن بپردازیم این است که در این نمایشگر شما اصلا نمی‌توانید محل خم شدن پنل در وسط صفحه را احساس کنید. البته این قسمت همچنان در برخی زوایا و با تابش نور قابل مشاهده است اما در استفاده روزمره و عادی اصلا متوجه آن نمی‌شوید. موردی که بدون تردید یکی از بزرگ‌ترین مزایای گوشی OnePlus Open در مقایسه با گلکسی زد فولد 5 است.

نمایشگر کاور نیز یک پنل 6.31 اینچی اولد با رفرش‌ریت 120 هرتز است و از روشنایی حداکثری 2800 نیت پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر نیز حاشیه‌های نسبتا ظریفی دارد و در بالای آن یک حفره برای دوربین سلفی قرار گرفته است. خوشبختانه این نمایشگر با نسبت 20:9 همراه شده است و شما به‌راحتی می‌توانید از آن مثل یک گوشی عادی استفاده کنید.

سخت افزار گوشی وان پلاس Open

پرازنده ی گوشی وان پلاس اوپن، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 است که تا پیش از معرفی اسنپدراگون 8 نسل 3، قدرتمندترین تراشه اندروید در سال 2023 بود. از طرف دیگر پردازنده گرافیکی گوشی وان پلاس Open نیز، آدرینو 740 است که یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های موبایلی در جهان به‌حساب می‌آید.

متاسفانه در بحث حافظه داخلی و رم گوشی وان پلاس اوپن حق انتخاب زیادی وجود ندارد. وان‌پلاس این گوشی را تنها در یک پیکربندی با رم و حافظه 12/512 گیگابایت عرضه کرده است و خبری از پیکربندی‌های دیگر با رم یا حافظه کمتر نیست.

وان‌پلاس اوپن دارای یک حالت High Performance Battery در کنار حالت پیش‌فرض است که در آن تراشه با نهایت قدرت کار می‌کند و محدودیت‌های کمتری برای حرارت یا مصرف باتری آن اعمال می‌شود. در حالت پیش‌فرض محدودیت‌های بیشتری روی تراشه اعمال می‌شود و در نتیجه امتیازات گوشی در این حالت کمتر از حالت High Performance Battery است.

در بنچمارک‌های گرافیکی نیز با توجه به این که این گوشی از رزولوشن بالاتری نسبت به رقبایی مثل هواوی Mate X3 بهره می‌برد، امتیازات آن کمتر از آن‌ها است. همچنین با توجه به محدودیت‌هایی که وان‌پلاس برای بازی‌ها و بنچمارک‌های گرافیکی ایجاد کرده، فریم‌ریت گوشی در این بنچمارک‌ها از حداکثر 60 بالاتر نمی‌رود.

در بخش باتری گوشی دارای یک باتری 4800 میلی‌آمپری است و از شارژ سریع 67 وات نیز پشتیبانی می‌کند. گوشی با توجه به این باتری بزرگ و همچنین تراشه بهینه اسنپدراگون 8 نسل 2 و رفرش‌ریت تطبیقی نمایشگرها، عملکرد خوبی در زمینه شارژدهی نسبت به رقبا دارد و در این زمینه موفق ظاهر می‌شود.

ویژگی های گوشی OnePlus Open در بخش نرم افزاری

این گوشی با اندروید 13 و رابط کاربری OxygenOS 13.2 عرضه شده است. این نسخه از رابط کاربری اکسیژن دارای قابلیت‌های مختلفی برای استفاده در فرم فاکتور منحصر به فرد وان پلاس اوپن است. در این رابط کاربری تنظیمات نمایشگر همیشه روشن و صفحه قفل به‌صورت یکپارچه برای هردو نمایشگر اعمال می‌شود اما والپیپر را می‌توانید برای هردو نمایشگر به‌صورت جداگانه تنظیم کنید.

گوشی وان پلاس اوپن
گوشی OnePlus Open

همچنین منوها و تنظیمات گوشی نیز در هردو پنل یکسان است و فقط در نمایشگر اصلی شما در یک صفحه به گزینه‌های به‌مراتب بیشتری دسترسی دارید. در این رابط کاربری و در نمایشگر اصلی، می‌توانید به نوار وظیفه در پایین صفحه دسترسی پیدا کنید. در این نوار می‌توانید به برنامه فایل و اپلیکیشن‌هایی که اخیرا باز کرده‌اید دسترسی پیدا کنید.

گوشی وان پلاس اوپن قادر است چندین اپلیکیشن مختلف را به‌صورت همزمان نمایش دهد. شما به چندین پیکربندی مختلف برای نحوه نمایش پنجره برنامه‌ها دسترسی دارید و می‌توانید آن‌ها را هرطور که ترجیح می‌دهید، نمایش دهید. البته در هر لحظه حداکثر می‌توانید تا 3 برنامه را همزمان باز نگه دارید. اما خوشبختانه امکان ذخیره پیکربندی‌های مختلف و باز کردن آن‌ها در آینده وجود دارد و لازم نیست هر بار، پنجره برنامه‌ها را خودتان بچینید.

دوربین گوشی OnePlus Open

در بخش دوربین، وان‌پلاس اوپن حرف‌های زیادی برای زدن دارد. گوشی از یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، دوربین 48 مگاپیکسلی فوق‌عریض و دوربین 64 مگاپیکسلی تله‌فوتو با زوم 3 برابر استفاده می‌کند.

دوربین اصلی به‌طور پیش‌فرض تصاویر را با رزولوشن 12 مگاپیکسل در اختیار شما قرار می‌دهد و باید گفت این تصاویر کیفیت بسیار خوبی هم دارند. جزئیات در آن‌ها بسیار زیاد است و رنگ‌ها نیز بیش از اندازه اشباع نشدند. گوشی به‌خوبی توانسته تصاویر را پردازش کرده و یک تصویر بدون نویز و با کنتراست بالا در اختیار شما قرار دهد. نکته قابل توجه این است که دامنه داینامیک این تصاویر برخی مواقع بسیار گسترده و برخی مواقع معمولی است. به همین خاطر برخی تصاویر ممکن است بیش از اندازه نوردهی شده باشند.

نکته قابل توجه این است که عملکرد دوربین در شب، فوق‌العاده است. سطح جزئیات در این تصاویر به اندازه باورنکردنی بالا است و رنگ‌ها نیز به اندازه قابل توجهی نزدیک به واقعیت هستند. این تصاویر آنقدر کیفیت خوبی دارند که به‌سختی می‌توانید یک ایراد در آن‌ها پیدا کنید.

دوربین تله‌فوتو این گوشی را شاید بتوانیم بهترین دوربین این گوشی و یکی از بهترین دوربین‌های تله‌فوتو به‌حساب بیاوریم. تصاویر این گوشی از نظر جزئیات، نویز، وضوح و پردازش رنگ‌ها، در سطح حیرت‌انگیزی قرار دارند و در عین حال کنتراست و دامنه داینامیک آن‌ها نیز فوق‌العاده هستند. دوربین تله‌فوتو در شب کمتر وارد مدار می‌شود و تنها در صورتی که نور کافی وجود داشته باشد در حالت شب عکاسی خواهد کرد. با این حال همین تصاویر نیز از نظر سطح جزئیات، نویز، پردازش رنگ‌ها، دامنه داینامیک و کنتراست فوق‌العاده عالی هستند. در صورتی که حالت شب فعال نشود اما شما یک تصویر با دامنه داینامیک محدود و نوردهی کم دریافت خواهید کرد.

از طرف دیگر دوربین فوق‌عریض نیز عملکرد خوبی دارد. گوشه‌های تصویر در بیشتر نمونه‌ها وضوح خود را حفظ می‌کنند و جزئیات بالایی هم دارند. همچنین خبری از نویز در آن‌ها نیست.

قیمت و تاریخ عرضه ی گوشی وان پلاس Open

گوشی OnePlus Open در تاریخ 19 اکتبر رونمایی و چند هفته بعد وارد بازارهای جهانی شد. با توجه به این که گوشی فاقد پیکربندی‌های اضافی است، قیمت گوشی OnePlus Open یک عدد ثابت و 1699 دلار است.

سخن پایانی

گوشی وان پلاس Open یکی از بهترین گوشی‌های تاشو است که در طول چند سال گذشته دیده‌ایم. گوشی که می‌تواند یک رقیب جدی و سرسخت برای گلکسی زد فولد 5 باشد. وان پلاس اوپن از طراحی سبک‌تر و ظریف‌تری بهره می‌برد و نمایشگرهای بهتری هم دارد. همچنین قدرت پردازشی و شارژدهی آن نیز بسیار عالی هستند. مهمتر از همه دوربین‌های گوشی هستند که در هر شرایط نوری می‌توانند تصاویر را با کیفیت فوق‌العاده‌ای در اختیار شما قرار دهند. نظر شما در مورد این گوشی چیست؟ به‌نظر شما وان پلاس اوپن انتخاب بهتری است یا گلکسی زد فولد 5؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو