8 شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات ابربدهکار بانکی هستند

منبع: تکراتو

2

1402/8/8

22:01


در جدیدترین فهرست منتشر شده بانک مرکزی ویژه نیمه اول سال جاری، نام 8 شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات ابربدهکار بانکی بسیار خودنمایی می‌کند.

8 شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات ابربدهکار بانکی هستند

در جدیدترین فهرست منتشر شده بانک مرکزی ویژه نیمه اول سال جاری، نام 8 شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات ابربدهکار بانکی بسیار خودنمایی می‌کند.

مطابق با جزء 1-1 بند «ط» تبصره 16 قانون بودجه سال جاری، بانک مرکزی موظف به انتشار اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان غیرجاری شبکه بانکی در پایان هر فصل است. طبق اطلاعاتی که بیانگر شرایط بدهکاران بانکی در پایان تابستان امسال است، نام 8 شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات ابربدهکار بانکی در این لیست دیده می‌شوند که مشهورترین آن‌ها شرکت توسعه اعتماد مبین، مالک سهام کنترلی شرکت مخابرات ایران است. بر همین اساس این شرکت به 3 بانک پارسیان، پاسارگاد و سینا در مجموع بیش از 1200 میلیارد تومان بدهی دارد. گفتنی است که در این فهرست اطلاعات مربوط به بانک‌هایی همچون ملی، صادرات، آینده و ملت منتشر نشده است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


لیست 8 شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات ابربدهکار بانکی

در همین راستا، اسامی شرکت‌های داده‌گستر عصر نوین (های‌وب)، فن‌آوران اطلاعات طلوع، صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI)، کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC)، توسعه راهکارهای هوشمند امین، تعاونی مسکن کارکنان شرکت مخابرات ایران، ریزموج سیستم و توسعه اعتماد مبین شرکت‌هایی هستند در فهرست بدهکاران بانکی دیده می‌شوند.

مطابق با اطلاعاتی که بانک مرکزی منتشر کرده، شرکت توسعه اعتماد مبین، چهار وام از بانک‌های پاسارگاد (دو وام)، پارسیان و سینا دریافت کرده است که صرفاً وام‌های بانک پاسارگاد مربوط به خود این شرکت بوده‌اند و وام بانک پارسیان برای گروه توسعه اقتصادی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام و وام بانک سینا برای شرکت مخابرات ایران اخذ شده است. تمامی این وام‌ها، با مبلغ ریالی هستند و مدت بازپرداخت آن‌ها از 3 تا 61 ماه متغیر است.

تعاونی مسکن کارکنان شرکت مخابرات ایران نیز بدهکار بانکی دیگر مرتبط با مخابرات است که وام‌هایی را از بانک کشاورزی دریافت کرده است. کلیه مبالغ این وام‌ها به‌صورت دلاری بوده و نرخ تسعیر دلار در آن‌ها 25 هزار تومان است. همچنین 7 درصد کارمز به این وام‌ها اختصاص می‌یابد.

از طرفی نام دو کارخانه قدیمی حوزه مخابرات هم در بین ابربدهکاران بانکی مشاهده می‌شوند. این دو شرکت تحت عنوان دو کارخانه قدیمی صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) و کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC) هستند که متاسفانه طی سال‌های گذشته از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نبوده و حتی ITI سال‌ها است که به حالت تعطیل درآمده است.

8 شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات ابربدهکار

8 شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات ابربدهکار

البته حساب شرکت کارخانجات مخابراتی ایران هم که به بانک تجارت بدهی دارد؛ را باید جدای از دیگر شرکت‌ها بدانیم. زیرا طبق اطلاعات منتشر شده، وامی که ITMC دریافت کرده، از دو مزیت 62 ماه دوره تنفس و مهلت پرداخت 122 ماهه برخوردار است.

شرکت توسعه راهکارهای هوشمند امین دیگر شرکت حاضر در این لیست چهار وام از بانک کارآفرین دریافت کرده که بازپرداخت آن‌ها به تاخیر افتاده است. شرکت توسعه راهکارهای هوشمند امین در سال 95 تاسیس شده و در آبان 96 خط تولید تبلت و گوشی تلفن همراه کودک و نوجوان نارتب را در شهر خرمشهر افتتاح کرد. این شرکت همچنین 17 درصد سهام «صندوق نوآوری اجتماعی» را در تملک خود دارد.

دیگر شرکت حاضر در فهرست ابربدهکاران بانکی در حوزه ICT، شرکت ریز موج سیستم بوده که وام‌هایی را از بانک کشاورزی گرفته است. غیر از یک مورد، بقیه وام‌ها به صورت یورو بوده و نرخ تسعیر آن‌ها نیز 26500 تومان است. شرکت ریز موج سیستم بنیانگذار کارخانه می دیسک (MEdisk) به‌منظور تولید سی‌دی و دی‌وی‌دی خام و پر شده است.

از سوی دیگر با نام شرکت داده‌گستر عصر نوین (های‌وب) هم روبرو می‌شویم که بیش از 46 میلیارد تومان وام از بانک اقتصاد نوین گرفته؛ بااین‌حال هنوز بازپرداخت آن را آغاز نکرده است. های‌وب از جمله شرکت‌های فعال در زمینه اینترنت ثابت بوده که اخیراً با دریافت پروانه UNSP به یکی از اپراتورهای فیبر نوری هم تبدیل شده است.

آخرین شرکت در این زمینه، شرکت فناوران طلوع شبکه بوده که بابت وامی به بانک پارسیان بدهکار است. فناوران طلوع در سال 90 احداث شده و در زمینه شبکه، مراکز داده، سیستم‌های نظارتی تصویری و حفاظت فیزیکی و امنیت اطلاعات و داده کار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص لیست 8 شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات ابربدهکار بانکی کشور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: پیوست

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو