امیرعبداللهیان: ما به حماس دستور نمی دهیم

منبع: سیمرغ

3

1402/8/9

10:25


امیرعبداللهیان: ما به حماس دستور نمی دهیم

مدیریت جنگ در غزه در اختیار آمریکا است


حسین امیرعبداللهیان در گفتگو با بلومبرگ تاکید کرد: اگر اسرائیلی‌ها جنگ را متوقف نکنند و به کشتار و جنایت هایشان ادامه دهند، باز شدن جبهه‌های جدید غیرقابل اجتناب است و آن موقع، رژیم اسرائیل در شرایط جدیدی قرار می‌گیرد که قطعا از اقدامات خودش پشیمان خواهد شد.

بخشی از متن وزیر خارجه ایران با این رسانه آمریکایی که پیش از این بخشی از آن منتشر شده، بدین شرح است:

خبرنگار بلومبرگ به عنوان نخستین سوال از وزیر خارجه ایران پرسید که اتفاقات مهمی در ۴۸ ساعت اخیر رخ داده و پاسخ ایران به حمله آمریکا به شرق سوریه و هدف گرفتن مواضع ایران پس از سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل چیست؟

وزیر امور خارجه ایران پاسخ داد: اولا شما گفتید اتفاقات مهمی در ۴۸ ساعت گذشته رخ، من فکر می‌کنم این اتفاق مهم در مجمع عمومی سازمان ملل روی داد و به هرحال بعد از چالشی که بین بعضی از کنشگران اصلی و اعضایی که دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند، هیچ قطعنامه‌ای که به آتش بس و مسایل انسان دوستانه در مورد فلسطین توجه کند، در سه هفته گذشته صادر نشد، روز جمعه در مجمع عمومی سازمان ملل بالاخره یک قطعنامه با رای ۱۲۰ کشور صادر شد که هم به موضوع آتش بس انسانی توجه دارد و هم مسایل انسان دوستانه. این اتفاق خوبی است که در سازمان ملل رخ داده است، اما در مورد سوال شما اولا ادعای دولت آمریکا، ادعای نادرستی است. زمانی که داعش در منطقه ما فعال شد، در عراق و سوریه گروه‌هایی برای مبارزه با تروریسم شکل گرفت. این گروه‌ها در راستای امنیت کشورشان اقدام می‌کنند. این گروه‌ها مرتبط با کشور‌های خود در منطقه هستند. نه از جمهوری اسلامی ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستور العملی به آن‌ها می‌دهیم. طرف آمریکایی مدعی است این گروه‌ها مرتبط با ایران هستند. این گروه‌ها راسا خودشان تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند.

خبرنگار بلومبرگ پرسید شما می‌گویید آن‌ها خودشان تصمیم می‌گیرند، ولی شما به حماس و حزب‌الله نزدیک هستید، آیا بر این گروه‌ها تاثیری دارید؟

وزیر خارجه ایران پاسخ داد: من از حماس و حزب‌الله صحبت نکردم. از گروه‌هایی می‌گویم که آمریکا مدعی است در عراق و سوریه، منافع او را هدف قرار داده‌اند.

حماس و حزب‌الله گروه‌های آزادی‌بخشی هستند که برای امنیت سرزمین فلسطین و لبنان تلاش می‌کنند. ما رابطه سیاسی قوی با آن‌ها داریم. در مورد حماس مایلم این نکته را اشاره کنم که حماس از نظر ما، یک جنبش آزادی‌بخش در مقابل اشغالگری است.

بلومبرگ درباره اظهارات امیرعبداللهیان در مجمع عمومی سازمان ملل و هشدارش به آمریکا مبنی بر اینکه اگر نسل‌کشی در غزه ادامه یابد، خود نیز از این آتش در امان نخواهند بود، پرسید و گفت که منظور شما چیست؟

وزیر خارجه ایران پاسخ داد: الان چه وضعیتی در منطقه وجود دارد. رژیم اسرائیل و شخص نتانیاهو یک جنگ گسترده‌ای را علیه غیرنظامیان در غزه به راه انداخته اند. یک نسل کشی و جنایت جنگی که در کمتر از سه هفته، هفت هزار و ۳۰۰ غیرنظامی شامل ۶۴ درصد از زنان و کودکان را به شهادت رسانده اند.

آمریکا به طور کامل در کنار رژیم اسرائیل قرار گرفته در حالی که به ایران توصیه می‌کند خویشتنداری کند. کاخ سفید به ما پیام می‌دهد که ما به عنوان آمریکا به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم و از ایران می‌خواهیم خویشتنداری کند. در حالیکه خودش خویشتنداری نمی‌کند و در کنار یک طرف جنگ، قرار گرفته است. آن هم در کنار یک رژیم اشغالگر قرار گرفته است.

بلومبرگ پرسید که رئیس جمهور آمریکا معتقد است اسرائیل حق دفاع از شهروندان خود را دارد در حالی‌که تمام تلاش خود را برای محافظت از غیرنظامیان انجام می‌دهد. این خبرنگار خواستار توضیح امیرعبدالهیان درباره سخن و هشدارش خطاب به آمریکایی‌ها شد.

وزیر امور خارجه پاسخ داد: جمله‌ای را که گفتم در مصاحبه با شما تکرار می‌کنم. آمریکا دیگران را توصیه به خویشتنداری می‌کند، اما خودش بطور کامل در کنار اسرائیل که از نظر حقوق بین الملل، قدرت اشغالگر شناخته می‌شود، قرار دارد. اگر رفتار آمریکا را طی سه هفته گذشته مرور کنید، حضور تمام عیار آمریکا در کنار رژیم اشغالگر اسرائیل باعث افزایش شدت جنگ و افزایش کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان شده است. ادامه این روش یعنی کنترل در منطقه از دست همه طرف‌ها می‌تواند خارج شود، در حالتی که آمریکا این رویه و رفتار را بخواهد ادامه دهد، توسعه جنگ و باز شدن جبهه‌های جدید، امری اجتناب ناپذیر است و در آن حالت، دود این جنگ به چشم آمریکا هم خواهد رفت.

بلومبرگ درباره اقدام ایران برای کاهش تنش سوال کرد که وزیر خارجه ایران پاسخ داد: اولا توصیه ما این است که آمریکا منصفانه برخورد کند. قرار گرفتن در کنار یک طرف جنگ آن هم طرف اشغالگر حمایت عملی از کشته شدن هفت هزار و ۳۰۰ زن و کودک و غیرنظامی فلسطینی است، این امر اعتبار آمریکا را نه تنها در منطقه بلکه در جهان با چالش جدی مواجه کرده است. جمهوری اسلامی ایران همواره نقش سازنده در منطقه ایفا کرده است. ما معتقدیم راهکار، تداوم جنگ نیست بلکه تمرکز بر راه حل سیاسی است.

بلومبرگ پرسید که دبیرکل سازمان ملل حملات ۷ اکتبر را محکوم کرده، گروگانگیری غیرنظامیان و پرتاب موشک علیه آنان. شما گفتید که حماس آمادگی دارد گروگان‌های غیرنظامی را با ۶ هزار اسیر فلسطینی مبادله کند، این اتفاق چقدر می‌تواند سریع روی دهد؟

امیرعبداللهیان پاسخ داد: اولا باید به ریشه این وضعیت نگاه کنید. اشغالگری اسرائیل ریشه اصلی بحران است. نکته دوم اینکه ما هیچ گاه از کشتار غیرنظامیان و زنان و کودکان در هیچ جای دنیا حمایت نکرده و نمی‌کنیم. نکته سوم اینکه اقدام حماس در مقابله با قدرت اشغالگر در چارچوب حقوق بین الملل انجام شده است، اما راهکار، تشدید جنگ نیست. راهکار، ادامه این وضعیت نیست. ادامه این وضعیت یعنی بشکه باروت در منطقه منفجر خواهد شد.

بلومبرگ درباره وضعیت کنونی و آزادی گروگان‌ها و تنش زدایی در این زمینه سوال کرد که وزیر خارجه ایران پاسخ داد: کمتر از دو هفته پیش در قطر با رهبر سیاسی حماس ملاقات داشتم و به او پیشنهاد کردیم نسبت به ازادی اسرای غیرنظامی بررسی و اقدام کند. رهبر سیاسی حماس این ایده را پذیرفت و اعلام آمادگی کرد که نسبت به ازادسازی اسرای غیرنظامی اقدام می‌کنند.

بلومبرگ سوال کرد که چه تعداد و چه زمانی آزاد خواهند شد؟

امیرعبداللهیان پاسخ داد: من این سخن را از زبان آقای اسماعیل هنیه شنیدم که گفت ما آمادگی داریم همه اسرای غیرنظامی که در غزه هستند را آزاد کنیم. اما حتما آزادی اسرا نیاز به یک آتش بس و ترتیباتی دارد تا بتوانند نظامی‌ها را از غیرنظامی‌ها شناسایی و سپس اقدام کنند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو