سنگ اسرارآمیزی که راه می‌رود!

منبع: ساعد نیوز

4

1402/8/9

19:27


ساعد نیوز: «سنگ دیگتون» یک تخته‌سنگ 40 تنی و 6 وجهی است با 150 سانت ارتفاع، 2 متر و 85 سانتی‌متر عرض و 3 متر و 50 سانتی‌متر طول.

سنگ اسرارآمیزی که راه می‌رود!

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تخته سنگ دیگتون در اواخر عصر یخبندان از آمریکای شمالی غلتان‌غلتان به راه افتاده و بعد از طی مسافتی طولانی سرانجام در ساحل رودخانه تانتون در شهر دیگتون ایالت ماساچوست به صورت وارونه متوقف شده است.

اما چه چیزی این تخته سنگ را آن‌قدر شگفت‌انگیز کرده که محققان و دانشمندان زیادی سرگرم مطالعه درباره آن هستند؟ مگر این تخته سنگ با هزاران هزار سنگ دیگر چه فرقی دارد؟

سال 1963 در جریان انجام عملیات سدسازی روی بستر رودخانه تانتون، در ایالت ماساچوست، مهندسان با تخته‌سنگی بزرگ مواجه شدند. آن‌ها هنگام جابه‌جایی این تخته‌سنگ متوجه شدند که آن یک سنگ معمولی نیست، چرا که زمانی که سنگ را برگرداندند تا آن را از آب بیرون بکشند متوجه شدند حکاکی‌های عجیب و غریبی روی آن نقش بسته، آن‌ها سنگ را به محققان سپردند و مطالعات روی آن آغاز شد.

بعد از انجام یک‌سری آزمایشات و بررسی‌ها، محققان فهمیدند این سنگ متعلق به صد‌ها قرن‌ قبل است و احتمالا با پایان عصر یخبندان و همزمان با آخرین دوره آن که حدود یکصد هزار سال پیش در آمریکای شمالی رخ داده، با آب شدن یخ‌ها سرازیر شده و در نهایت در بستر رودخانه ثابت مانده است.

فرسایش‌های سطحی روی سنگ نشان می‌دهد که گاهی بر اثر جزر و مد آب رودخانه به زیر آب رفته و گاهی بیرون از آب مانده و در زمستان‌ها که آب رودخانه یخ می‌زده، تخته سنگ چندین متر زیر یخ‌ها پنهان می‌شده و این شرایط آب و هوایی عجیب باعث شده تا نوشته‌های حک شده روی سنگ از فرسایش در امان بمانند. دانشمندان زیادی سعی کردند تا نقاشی‌ها و طرح‌های روی سنگ را با توجه به دانشی که از تاریخ آمریکای شمالی داشتند رمزگشایی کنند، اما این تلاش‌ها تا به امروز موفق نبوده و فرضیه‌های زیادی در این باره منتشر شده است، کتاب‌های زیادی درباره این سنگ به نگارش درآمده و حدود 20 تئوری درباره حکاکی‌های آن منتشر شده که معتبرترین آن‌ها حکاکی‌ها را به بومیان آمریکا، فنیقی‌ها و اسکاندیناوی‌ها و یا پرتغالی‌ها نسبت می‌دهند.

جنجال‌برانگیزترین حکاکی‌ها روی سنگ دیگتون

عده‌ای بر این باورند که حکاکی‌ها کار اسکاندیناوی‌هاست، عده دیگری آن‌ها را به مهاجری پرتغالی به نام میگوئل کورت ریل نسبت می‌دهند و عده‌ای هم عقیده دارند حکاکی‌ها متعلق به زمان فنیقی‌هاست و برخی نیز آن‌ها را به بومیان آمریکا نسبت می‌دهند، براساس جدیدترین فرضیه هم حکاکی‌های این سنگ کار دست چینی‌هاست.

کافین منزیس که یک نظامی بازنشسته انگلیسی است و تا کنون تحقیقات بسیاری پیرامون تاریخ آمریکا ارائه داده در کتابی که سال 2002 با نام «1421، سالی که چین آمریکا را کشف کرد» ادعا کرده که پیش از اروپاییان، این چینی‌ها بودند که بسیاری از خشکی‌های ناشناخته از جمله قاره آمریکا را کشف کردند. او این سنگ را دلیلی برای گفته‌هایش دانسته و با استناد به حکاکی‌های عجیب این سنگ مدعی شده چینی‌ها 70 سال پیش از کریستف کلمب روی قاره آمریکا پا گذاشته‌اند.

فرضیه منزیس سرو صدای بسیاری در روزنامه‌ها به پا کرد و از سوی مورخان حرفه‌ای به چالش کشیده شد و توجه افراد بیشتری به سمت این سنگ جلب شد.

اما با وجود گذشت چند سال و حدس و گمان‌های فراوان، هنوز توضیح قطعی برای منشا اصلی این حکاکی‌ها پیدا نشده و کسی به درستی نمی‌داند که این سنگ و نقش و نگارهایش از کجا آمده‌اند. سنگ دیگتون، هنوز که هنوز است یکی از معما‌های پیچیده دنیای علم و تاریخ به شمار می‌رود. بعد از بی‌نتیجه ماندن مطالعات، تخته سنگ دیگتون به محل اصلی آن برگردانده شد و در کنارش پارک تفریحی افتتاح کردند و سنگ با یک ساختمان کوچک که امروزه به صورت موزه درآمده محافظت شد تا مردم از زیبایی‌های مرموز آن لذت ببرند و شاید روزی نه‌چندان دور، با پیشرفت علم، جواب این معمای بی‌جواب نیز کشف شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو