در مورد آلودگی هوا چه می دانید؟ | توصیه های طب سنتی در مورد آلودگی هوا!

در مورد آلودگی هوا چه می دانید؟ | توصیه های طب سنتی در مورد آلودگی هوا!


4

1402/8/16

10:03


در مورد آلودگی هوا چه می دانید؟ | توصیه های طب سنتی در مورد آلودگی هوا!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

نفیسه حسینی‌یکتا؛ مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه هوا یکی از اصول مهم 6گانه سبک زندگی است که کیفیت آن تاثیر مستقیمی بر مزاج و سلامت فرد دارد؛ گفت: هر سال با سرد شدن هوا شاهد افزایش آلودگی هوا هستیم که تاثیرات منفی بر همه اعضای بدن خصوصا قلب و ریه می‌گذارد.

وی با اشاره به برخی عوارض آلودگی هوا همچون خشکی پوست، عطسه و آبریزش بینی، سردرد، بی‌قراری و آشفتگی، افزایش ضربان قلب، کاهش حافظه و تمرکز و افسردگی، توصیه کرد که سالمندان، کودکان و زنان باردار یا افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند تا حد امکان در مواقعی که آلودگی هوا شدت می‌گیرد از منزل بیرون نروند.

حسینی‌یکتا با تاکید بر اینکه برای کاهش عوارض آلودگی هوا، می‌توان توصیه‌هایی بر مبنای اصلاح سبک زندگی داشت تا کمترین آسیب به فرد وارد شود، گفت: در شرایط آلودگی هوا سیستم گوارش بدن ضعیف می‌شود؛ لذا بهتر است از مصرف غذاهای سنگین و پرچرب و غلیظ مانند گوشت گاو، بادمجان، سوسیس، کالباس، کنسروها، ماکارونی و لازانیا که باعث تولید خشکی در بدن می‌شوند، خودداری و ضمن پرهیز از پرخوری و درهم خوری، بیشتر غذاهای سبک مصرف شود.

وی افزود: استفاده از غذاهایی مثل سوپ جو با سبزیجات فراوان همچون پیازچه، گشنیز، شوید، ریحان، اسفناج و شلغم و سالاد کاهو با هویج رنده شده، روغن زیتون و آب لیمو یا نارنج طبیعی برای کاهش جذب سموم هوا و رفع یبوست، توصیه می‌شود.

حسینی‌یکتا استفاده از مغزها همچون گردو، بادام شیرین و فندق و میوه هایی همچون سیب و انار شیرین را در دفع سموم بدن موثر دانست و توصیه کرد: با بوهای خوشی چون لیمو، پرتقال و سیب و جوشاندن ترکیب آب و گلاب و یا آب و سرکه، هوای داخل منزل را پاکسازی کنید.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به تاثیر مصرف مایعات در دفع سموم بدن اظهار کرد: مصرف به اندازه مایعات به ویژه آب یا شیر در دفع سموم موثر است؛ خصوصاً افرادی که مزاج خشکی دارند در این ایام مایعات بیشتری مصرف کنند. همچنین مصرف آبمیوه‌هایی مثل آب لیمو شیرین، پرتقال، سیب و هویج توصیه می‌‌شود.

آلودگی هوا

حسینی‌یکتا با اشاره به نقش خواب کافی در سلامت بدن، بیان کرد: آلودگی هوا بدن را مستعد بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی می‌کند بنابراین خواب کافی همراه با تغذیه مناسب می تواند از بیماری‌‌هایی که در آلودگی هوا ایجاد می‌شوند، جلوگیری کند. همچنین در زمان‌هایی که آلودگی هوا شدت می‌ گیرد از انجام ورزش‌های سنگین به ویژه در فضای باز خودداری شود.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه افراد دارای مشکلات ریوی، آسم یا برونشیت بیش از دیگران در معرض آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا هستند، خاطرنشان کرد: این افراد می‌‌توانند از مخلوط آب و عسل و لیموترش تازه استفاده کرده یا بخور آب بدهند تا مجاری تنفسی باز شود.

به گفته وی، شستشوی مرتب دهان و حلق توسط آب‌نمک کم‌ شور ولرم به خصوص بعد از رسیدن به منزل، استفاده از ماسک در هوای آلوده و پرهیز از مصرف سیگار و قلیان از دیگر تدابیر سلامتی برای مقابله با شرایط آلودگی هواست.

جو یا اتمسفر سامانه گازی طبیعی پویا و پیچید‌های است که زندگانی در سیاره زمین به آن وابسته است. کاهش ستبری لایه ازون در استراتوسفر به خاطر آلودگی هوا، دیرزمانی است که خطری برای تندرستی مردمان و نیز زیست بوم‌های زمین شناخته می شود.

آلودگی هوا بیش از هر آلودگی دیگری (دو سوم موارد مرگ ناشی از انواع آلودگی) جان انسان‌ها را گرفتهاست. پس از آن، آلودگی آب دومین عامل مرگ و میر است (۱/۸ میلیون مرگ). در جایگاه سوم، آلودگی محل کار، جان هشتصد هزار نفر را گرفتهاست. آلودگی هوا ممکن است طبیعی (مانند فعالیت آتشفشانها)، یا مصنوعی (ساخته دست انسان) باشند. بیشتر آلودگی‌های مصنوعی ناشی از فعالیت وسایل نقلیه و کارخانه‌ها هستند.

تعریف

انجمن مشترک مهندسین آلودگی هوا و کنترل آن، آلودگی هوا را به این صورت تعریف نموده است: "آلودگی هوا عبارت از وجود یک یا چند آلاینده در هوای آزاد مانند گازها، بخارات، گرد و غبار، بو، دود غلیظ و میست با کمیت، مشخصات و زمان ماند کافی که برای زندگی انسان، حیوان و گیاه خطرناک و برای اموال مضر باشد و یا به طور غیرقابل قبول مانع استفاده راحت از زندگی و اموال گردد".

آلودگی هوا

اثرات بر روی انسان

در جهان سالیانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند که ۹۰ درصد آنان در کشور‌های توسعه یافته هستند. در برخی کشور‌ها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست میدهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر بطور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس، سکته قلبی، و آلرژی‌های مختلف تنفسی است. آلودگی هوا به روش‌های گوناگونی میتواند آثار زیانبار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسان‌ها بگذارد. تأثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است. آسیبپذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از دیگران است. کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می بینند.

معمولاً میزان آسیب بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی زیانبار مانند تماس با آلاینده‌ها و غلظت مواد شیمیایی دارد. صدمات ریوی ناشی از هوای آلوده به اوزون، خطری است که هر ۳ نفر از ۵ نفر با آن روبرو هستند.

متخصصان معتقدند که موادی که از طریق هوای آلوده وارد محیط میشوند دارای ترکیباتی هستند که باعث نابودی بافت‌های مختلف بدن خواهد شد. این مواد از طریق ریه، پوست، مخاط بدن، مخاط چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش، وارد بدن شده و باعث تخریب سلول‌های بدن میشود. در واقع تجمع این مواد در بدن هنگام آلوده بودن هوا به دلیل داشتن اکسیژن ناپایدار و واکنش با یک سلول، آن را اکسید میکند.

باران اسیدی

یکی از آثار و نتایج آلودگی هوا باران اسیدی است. باران اسیدی به پدیده‌هایی مانند مه اسیدی و برف اسیدی که با مقادیر قابل توجهی اسید از آسمان همراه هستند، گفته میشود. باران هنگامی اسیدی میشود که میزان پیاچ آب آن کمتر از ۵٫۶ باشد. این مقدار پیاچ بیانگر تعادل شیمیایی به وجود آمده میان کربن دیاکسید و حالت محلول آن یعنی بیکربنات (HCO ۳) در آب خالص است. باران اسیدی دارای نتایج زیانبار اکولوژیکی بر سلامتی انسان، حیوانات و پوشش گیاهی دارد.

آلودگی هوا

باران‌های اسیدی از گاز‌های گوگرد دیاکسید و از خانواده اکسید نیتروژن خروجی از دود اگزوز اتومبیل‌ها و کارخانه‌ها ایجاد میشود. این گاز‌ها در اتمسفر زمین با بخار آب واکنش داده و اسید‌هایی مانند سولفوریک اسید و نیتریک اسید را تشکیل میدهند./تسنیم

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو