رد صلاحیت چهره های شناخته شده برای انتخابات مجلس شورای اسلامی

منبع: ساعد نیوز

1

1402/8/19

22:42


ساعدنیوز: نمایندگان منتقد دولت از رد صلاحیت خود توسط هیأت اجرایی وزارت کشور خبر دادند و ضمن انتقاد از چینش هیأت اجرایی، عدم تایید صلاحیت خود را سیاسی دانستند.

رد صلاحیت چهره های شناخته شده برای انتخابات مجلس شورای اسلامی

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی ساعدنیوز به نقل از خبرآنلاین، با پایان یافتن فرصت رسیدگی به بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات در هیات های اجرایی ، از امروز 19 آبان ماه، نتایج بنا بر اعلام وزارت کشور و پیامک ارسال شده به نمایندگان از طریق پست به آنان اعلام شد.

هر چند این پایان کار نیست و نامزدهای رد صلاحیت شده می‌توانند در مدت تعیین شده اعتراض خود را به بررسی صلاحیت ها از سوی هیأت اجرایی ثبت کنند و در نهایت منتظر پاسخ نتایج نهایی اعتراضات باشند اما تا همین جای کار، دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس خاصه در قسمت بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی پرحاشیه شده است.

انتخاباتی که تا همین جای کار یادآور یازدهمین دوره از انتخابات مجلس است که 90 نماینده توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. اما نکته اساسی اینجاست که این بار هیأت اجرایی پیش از شورای نگهبان مُهر قرمز رد صلاحیت را بر روی پرونده نمایندگان منتقد دولت زده و آنان را رد صلاحیت نموده اند.

هیأت اجرایی منتقدان را تحمل نکرد

پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها توسط هیات های اجرایی انتخابات، برخی کاندیداهای انتخابات مجلس از نحوه چینش این هیأت در استان ها ابراز نگرانی کرده بودند و نسبت به شائبه مهندسی شدن انتخابات هشدار داده بودند. چنانچه، یحیی ابراهیمی، نماینده دلفان و سلسله در مجلس یازدهم، با تایید شائبه مهندسی در انتخابات، گفته بود؛ «متاسفانه در بعضی شهرستان‌ها چینش‌های هیات نظارت و اجرایی کاملاً یک‌ طرفه است. از همین الان شائبه مهندسی انتخابات در بعضی حوزه‌ها مطرح است البته شائبه است و به یقین نرسیده ولی باعث می‌شود که مشارکت پایین بیاید.»

عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده سابق که از کاندیداهای انتخابات مجلس دوازدهم است، نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین بیان کرده بود: «فقط امید به این است که اگر در هیات های اجرایی اتفاقی بیفتد، هیئت مرکزی نظارت و شورای محترم نگهبان بتواند جلوی آن اتفاق را بگیرد.» نگرانی‌هایی که گویی امروز رنگ حقیقت پیدا کرده و تاکنون 6 نماینده منتقد دولت از که از ساکنان فعلی مجلس هستند از رد صلاحیت خود خبر داده‌اند.

6 نماینده شاخص و منتقد مجلس ردصلاحیت شدند حتی پزشکیان

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان آباد، اولین نماینده‌ای بوده که امروز از رد صلاحیت خود خبر داد.

سپس جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ردصلاحیتش را رسانه ای کرد و نوشت: «بنده هم مثل شما خبر رد صلاحیتم را در هیات اجرایی تربت جام شنیدم. هر نظام سیاسی حق دارد کارگزاران خود را انتخاب کند اگر نظام جمهوری اسلامی بنده را لایق خدمت به مردمم نداند فرصت خدمت از من گرفته می شود اما ناراحت نیستم 8 سال جوانی و انرژی و استراحت و همه زندگیم را گذاشتم تا خدمت کنم و اگر این همه خدمات را بندگان خدا نبینند خدا دیده است و همان کافی است. از همشهریان خودم در هیات اجرایی تربت جام و روسای اداراتی که عضو هیات اجرایی بودند توقع نداشتم زحمت و تلاشهایم را برای مردمی بی پناه نبینند. گلایه دارم و شکایتم را به خدا میبرم. اعتراضم را به مقامات قانونی نظارتی و شورای نگهبان ارائه می کنم و از قانون تمکین می کنم و چنانچه تا اخر رقابتها تایید نشوم برای همیشه از این عرصه می روم.»

جلال محمود زاده، مسعود پزشکیان و علیرضا منادی سپیدان از دیگر نمایندگانی بودند که امروز توسط هیأت اجرایی رد صلاحیت شدند.

اولین شوک انتخاباتی با ردصلاحیت 7 نماینده منتقد دولت /مخالفت با طرح صیانت و لایحه حجاب هزینه ساز شد؟

منتقدان دولت را با دلایل سیاسی ردصلاحیت کرده اند

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد از جمله ردصلاحیت شدگان از سوی هیات های اجرایی، درباره علت ردصلاحیت خود توسط هیأت اجرایی وزارت کشور به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «با توجه به بحث‌هایی که با دولت داشتم و انتقاداتی را مطرح کرده بودم، رد صلاحیت من در این مرحله قابل پیش بینی بود.»

وی گفت: «چند ماه پیش نیز روزنامه ایران در مطلبی چند نماینده را تهدید کرده بودند که باید با آنان برخورد شود. متاسفانه به دلایل سیاسی رد صلاحیت شدیم. در اعلام کتبی هیأت اجرایی به بند 4 ماده 33 اشاره شده است که این بند مربوط به افرادی که به جرم اقدام علیه امنیت ملی و داخلی محکوم شدند، است. این درحالی است که بنده در هیچ محکمه‌ای حضور پیدا نکرده و محکوم نشده‌ام. به نظر می‌رسد که رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان جنبه سیاسی داشته و اکثر نمایندگان منتقد دولت مانند آقایان بیگی، پزشکیان، رحیمی جهان‌آبادی و نوری قزلجه رد صلاحیت شدند.»

ردصلاحیت نمایندگان منتقد، به فرمانداری ها دیکته شده بود؟

این نماینده فعلی مجلس با اشاره به نحوه چینش هیأت اجرایی وزارت کشور گفت: «دولت برای این موضوع برنامه ریزی کرده و در بیشتر شهرستان‌هایی که مدنظرشان بود، اینکار انجام شده است. اگر رد صلاحیت‌ها بر اساس استعلام تنبیه‌گرایانه صورت بگیرد، هیأت اجرایی طبیعتا باید به این استعلامات تن بدهد. اگر ردصلاحیت‌ها بدون مدرک باشد دلایل سیاسی داشته و دولت به تعدادی از فرمانداران این مورد را دیکته کرده که در هیأت‌های اجرایی ردصلاحیت ها را انجام بدهند.»

هزینه مخالفت با طرح صیانت و لایحه حجاب ردصلاحیت بود؟

نگاهی به اسامی نمایندگان رد صلاحیت شده توسط هیأت اجرایی نشان از آن دارد که نمایندگانی که منتقد دولت و مهمتر از آن منتقدان تصمیمات جنجالی مجلس چون طرح صیانت و لایحه حجاب در لیست ردصلاحیت ها هستند یا در موردی دیگر افشاگر ماجرای واگذاری خوردوهای شاسی بلند در این لیست حضور دارد.

جالبتر آنکه چند روز پیش روانبخش عضو جبهه پایداری نیز درخواست کرده بود که مخالفان این طرح و لایحه از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شوند. درخواستی که به نظر می رسد زودتر به گوش هیات های اجرایی که از قضا همفکران او در آن حضور پررنگ دارند شنیده شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو