اولین پیوند موفقیت آمیز تمام چشم در جهان انجام شد + ویدیو

اولین پیوند موفقیت آمیز تمام چشم در جهان انجام شد + ویدیو


منبع: روزیاتو

1

1402/8/20

14:00


اولین پیوند موفقیت آمیز تمام چشم در جهان انجام شد + ویدیو

اولین پیوند موفقیت آمیز تمام چشم در جهان انجام شد + ویدیو

یک سرباز بازنشسته در ایالت آرکانزاس آمریکا، اولین بیمار در جهان است که پس از یک حادثه الکتریکی مرگبار، پیوند موفقیت‌آمیز چشم را تجربه می کند.

آرون جیمز ۴۶ ساله، به طرز معجزه‌آسایی از برق‌گرفتگی ۷۲۰۰ ولتی جان سالم به در برده و صورتش در سال ۲۰۲۱ تصادفاً به سیم‌کشی فشار قوی برخورد کرده است.

در این حادثه، وی از ناحیه بازوی چپ، بینی، لب، دندان‌های جلو، گونه چپ و چانه دچار جراحات شدید شده و چشمش هم باید تخلیه می‌شد.

در ماه مه، یک تیم متشکل از ۱۴۰ جراح، پرستار و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در شهر نیویورک، پیوند چشم و صورت را به مدت ۲۱ ساعت انجام دادند که اولین عمل جراحی در نوع خود بوده است.

تا به حال، عمل پیوند چشم به دلیل وجود شبکه پیچیده اعصاب و رگ‌های خونی که چشم را به مغز متصل می‌کنند، غیرممکن تصور می‌شد.

طبق گفته پزشکان، این امکان وجود دارد که آرون جیمز در نهایت بتواند پس از جراحی پیوند چشم بینا شود.

دکتر ادواردو رودریگز، جراح ارشد پیوند صورت در بیمارستان NYU Langone گفته است: «این که ما اولین پیوند موفقیت‌آمیز کل چشم را با صورت انجام داده‌ایم، یک شاهکار فوق‌العاده بوده که مدت‌ها فکر می‌کردیم امکان‌پذیر نیست. ما یک گام بزرگ رو به جلو برداشتیم و راه را برای پیشرفت‌های بعدی جهت بازیابی بینایی هموار کرده‌ایم.»

تیم دکتر رودریگز تنها ۲ ماه پس از حادثه با آقای جیمز آشنا شدند و پزشکان در مورد امکان پیوند چشم با تیم مراقبتی وی در سال آینده گفتگو کردند.

چشم چپ آقای جیمز به دلیل درد شدید تخلیه شده و به همین دلیل، دکتر رودریگز به فکر پیوند چشم افتاد.

دکتر رودریگز گفته است: «با توجه به اینکه آرون به پیوند صورت نیاز داشت و بدون در نظر گرفتن دارو‌های سرکوبگر سیستم ایمنی که مصرف خواهد کرد، نسبت خطر‌ها به مزایای پیوند چشم بسیار پایین بود.»

در ماه مه، دکتر رودریگز و یک تیم ۱۴۰ نفره، جراحی ۲۱ ساعته را آغاز کردند که در ۲ اتاق عمل انجام شد.

یک تیم با آقای جیمز در اتاق عمل بودند و قسمت‌هایی از صورت که قرار بود جایگزین شوند را برمی‌داشتند و تیمی دیگر صورت و کره چشم اهداکننده را تشریح می‌کردند.

چالش اصلی، اتصال چشم به عصب بینایی بود؛ بخشی از سیستم عصبی مرکزی که اطلاعات بصری را به مغز منتقل کرده و به بازسازی اعصاب در طول زمان کمک می‌کند.

تیم پزشکی، این کار را با ترکیب چشم اهداکننده با سلول‌های بنیادی بالغ موجود در مغز استخوان وی انجام داد. این سلول‌ها، به امید کمک به بازسازی اعصاب و در نهایت بازیابی بینایی تزریق شدند.

دکتر سامر الحمسی، مدیر اجرایی مرکز پیوند و درمان سلولی در بیمارستان NYU Langone گفته است: «این اولین تلاش برای تزریق سلول‌های بنیادی بالغ به عصب بینایی انسان در طول پیوند، به امید کمک به بازسازی عصب است.»

اگرچه آقای جیمز هنوز نمی‌تواند با چشم پیوندشده خود ببیند، تیم پزشکی گفته که ممکن است در آینده امکان‌پذیر باشد.

آقای جیمز تنها ۱۷ روز را در بخش مراقبت‌های ویژه گذراند؛ یکی از کوتاه‌ترین دوره‌های نقاهتی که دکتر رودریگز دیده است.

در ماه سپتامبر، آقای جیمز توانست به همراه همسر و دخترش به خانه خود در آرکانزاس بازگردد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو