دانستنی های قطب شمال و نکات جالب درباره این منطقه از کره زمین

دانستنی های قطب شمال و نکات جالب درباره این منطقه از کره زمین


منبع: آرگا

4

1402/8/21

14:33


بیشتر مردم دنیا تصوری که از قطب شمال دارند این است که این بخش از کره زمین محل زندگی بابانوئل و گوزن های شاخدارش می باشد. در حالی که دانستنی های قطب شمال شما را شگفت زده خواهد کرد.

قطب شمال بخشی از کره زمین است که پر از یخ های شناور بوده و تعداد این یخ ها در فصل سرد افزایش می یابد. همچنین در این نقطه از دنیا ۶ ماه از سال روز و ۶ ماه شب است. اگر مایلید با دانستنی های قطب شمال بیشتر آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با دانستنی های قطب شمال

بیشتر مردم دنیا تصوری که از قطب شمال دارند این می بشد که این بخش از کره زمین محل زندگی بابانوئل و گوزهای شاخدارش است که کریسمس هر سال آن جا را ترک کرده و برای مردم هدیه می برد. ولی اگر بخواهیم کمی جدی تر به این موضوع نگاه کنیم هنوز هستند افرادی که اطلاع ندارند قطب شمال با وجود یخی بودنش از انرژی های فسیلی و آبی سرشار است و کشورهای ابر قدرت دنیا برای کسب امتیازات آن در تلاش هستند.

قطب شمال سرزمینی پوشیده از یخ های شناور بوده و در آنجا ۶ ماه از سال روز و ۶ ماه شب است. برای نخستین بار در سال ۱۹۰۸ یک کاوشگر امریکایی مدعی شد که با سورتمه خود به این سرزمین رسیده ولی فرد دیگری به اسم ریچارد برد مدعی شد که با هواپیمای خود از آن جا عبور کرده است. به هر روی هر یک از این افراد که قطب شمال را کشف کرده اند در اصل موضوع تفاوتی ایجاد نمی کند. در ادامه با دانستنی های جالب قطب شمال آشنا می شوید.

۱. برخلاف قطب جنوب که سراسرش را زمین فرا گرفته سراسر قطب شمال زمینی وجود ندارد و چندین تکه یخ شناور وجود داشته که تعداد آن ها در فصل سرد سال بیشتر می شود و در تابستان به نصف می رسد.

۲. قطب شمال دارای مغناطیس بوده که هر روز پدیده های مغناطیسی جالبی را ایجاد می کند. بیشتر این تغییرات در زیر پوسته زمین ایجاد می شوند. در واقع قطب شمال یک زمین شمالی بوده که نقطه ای ثابت است و با توجه به مغناطیس ظهور و بروز می یابد.

۳. در حال حاضر سی درصد ذخایر نفت خام دنیا در قطب شمال قررا دارد. این میزان ذخایر نسبت به دیگر مناطق خیلی بیشتر است.

۴.کشورهایی مانند روسیه، کانادا، دانمارک و نروژ مدعی هستند که قطب شمال به آن ها تعلق دارد. در حال حاضر هر کشوری اجازه دارد تا ۲۰۰ مایل از خطر ساحلی خود مطالبه ذخایر احتمالی نفت را داشته باشد.

۵. دقیقا مشابه هر ناحیه دیگر زمین قطب شمال هم دارای فصل است که به دما و زمان سال بستگی دارد.

۶. گرم ترین ماه قطب شمال ماه جولای بوده البته به این معنی که انجماد ۳۲ درجه سانتی گراد دارد. میزان نور آفتاب نیز به زمان سال بستگی دارد. این دما برای ما حکم یخبندان را دارد. در قطب شمال در ماه فوریه دما به زیر ۳۱ درجه و سردتری حالت خود می رسد که استخوان های انسان یخ می زند.

۷. از دانستنی های جالب دیگر قطب شمال این است که کشور نروژ ، آلاسکا و سایر کشورهای غربی قطب شمال، هر ۶ ماه از سال را در روز و ۶ ماه دیگر را در شب سپری می کنند. به این ترتیب در قطب شمال میزان روشنایی روز به این بستگی دارد که در چه روزی از سال قرار دارید.

۸.قطب شمال سردترین نقطه کره زمین نیست. به عبارتی قطب شمال با دمای ۳۲ درجه سانتیگراد، سردترین نقطه کره زمین محسوب نمی شود. شایان ذکر است قطب جنوب بسیار سردتر از قطب شمال بوده و قطب جنوب ۹ هزار فوت بالاتر از سطح دریا می باشد که برودت هوای بیشتری رو نسبت به قطب شمال تجربه می کند. به بیان دیگر بلندترین قاره کره زمین، قطب جنوب اعلام شده است.

۹. برخلاف قطب جنوب که در در قاره آناترکتیکا واقع است، در زیر قطب شمال هیچ زمین خاصی قرار ندارد. این ناحیه از تخته ها و صفحات یخی تشکیل شده که در فصل سرما زیاد و در دمای گرم تر اندازه آنها کوچک تر می شود. به طور کلی دو تعریف مختلف برای قطب شمال وجود دارد. اول این که، قطب مغناطیسی شمال است. همان طور که از اسمش پیداست یک پدیده مغناطیسی بوده که هر روز بر اساس تغییرات پوسته زمین تغییر می یابد. دوما، قطب خاکی شمال است که یک نقطه ثابت بوده که به سطح زمین باز می گردد.

بدون توجه به تعریف قطب شمال، گرم شدن عمومی زمین می تواند در اینجا هم مساله ساز شود زیرا تخته های یخی قطب شمال آب شده و آب دریا بالا می آید و سرزمین خرس های قطبی به تدریج از بین می رود.

۱۰. با این که به نظر می رسد در قطب شمال شرایط آب و هوایی برای زندگی چندان مناسب نیست ولی اقوام مختلفی در شمال کانادا و آلاسکا زندگی می کنند. در ورودی مدار قطب می توان خرس های قطبی را مشاهده کرد. از دیگر جانداران این منطقه می توان به سگ روباه، گاوماهی، نهنگ های عظیم جثه و گوزن اسوالبارد اشاره نمود.

البته این تنها منطقه ای نیست که می توان گوزن های شمالی را مشاهده کرد. در انگلستان و اسکاتلند شمالی هماین گوزن ها نگهداری می شوند.

۱۱. دانستنی های جالب دیگر در مورد قطب شمال این است که حیوان پنگوئن را نمی توان در این منطقه یافت. باید دانست پنگوئن ها در قطب جنوب زندگی می کنند. البته انواع خاصی از پنگوئن های پرنده مانند auks، guillemots و puffins ممکن است در مدار قطب شمال مشاهده کرد.

۱۲. جالب است بدانید قطب شمال، قابل سکونت است. با این که شرایط سختی در این قاره حاکم می باشد ولی قبایل بومی کانادا و آلاسکا در آن زندگی دارند. بهترین چشم انداز متعلق به خروجی بیرونی دایره قطب شمال می باشد.

۱۳. بابانوئل تنها شخصیت افسانه ای ساکن قطب شمال نبوده و علاوه بر آن ناروال نهنگ کوچک افسانه ها هم در آب سرد قطب شمال زندگی می کند. این نهنگ تک شاخ ۶ پا دارد. در قرن ۱۶ عقیده داشتند این نهنگ خاصیت جادویی و درمانی داشته و خیلی ها دوست داشتند آن را شکار کنند.

۱۴. جالب است بدانید مردم هر ساله برای دیدن روستای محل زندگی بابانوئل به لاپلند فنلاند در نزدیکی قطب شمال سفر و نامه های خود را به آنجا پست می کنند. در این منطقه می توانید پارک سانتا، غارهای افسانه ای را مشاهده کنید.

۱۵. اگر مایلید تا به قطب شمال سفر داشته باشید پیشنهاد می شود از تورهای جهانگردی آژانس های مسافرتی به این کار اقدام کنید. بهترین فصل نیز برای رفتن به قطب شمال از ژوئن تا اواسط ژوئیه است که می توانید خرس های قطبی و شکاری دریایی را در زیستگاه های طبیعی مشاهده کنید.

۱۶. در قطب شمال چشمه های آب گرم وجود دارد و هات اسپرینگز، چشمه آب گرم طبیعی بوده که توسط یک دریاچه سنگ محاصره شده و کاملا طبیعی است. این چشمه ها از ساعت ۷ صبح تا نیمه های شب باز بوده و می توان در آن جا به آب بازی و مشاهده شفق قطبی بپردازید. گردشگران هم می توانند شب را در اقامتگاه های چشمه آبگرم سپری نمایند.

۱۷. هر چند در قطب شمال دما به صورت متوسط ۲۲ درجه پایین تر از صفر بوده، ولی در سال ۲۰۰۰ دوستداران ماراتن و ورزشکاران، یکی از مسیرهای خود را، از قطب شمال انتخاب نمودند.

در پایان اگر علاقمند به دانستنی های  منظومه شمسی  و دانستنی های علمی زمین  هستید با کلیک روی لینک از این مقالات بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو