چرا هنگام رابطه جنسی حواسم پرت می شود؟

چرا هنگام رابطه جنسی حواسم پرت می شود؟


منبع: ساعد نیوز

2

1402/8/22

15:22


در رابطه جنسی با همسر خود سعی کنید تمرکز داشته باشید و حواس خود را پرت نکنید. اما گاهی این حواس پرتی ناخودآگاه پیش می آید . در ادامه این مطلب از ساعد نیوز درباره علل حواس پرتی در رابطه جنسی بحث می کنیم. با ما همراه باشید.

در مورد بهترین رابطه ی جنسی که تا به حال داشته اید فکر کنید. به این کار ادامه دهید، بگذارید واقعا آن تجربه را دوباره لمس کنید. کمی زمان گذاشته و به یاد بیاورد این رابطه چه حسی در بدن شما ایجاد کرده بود. چه احساساتی در شما تحریک شده بودند و چه اتفاقی در ذهن شما افتاده بود. این احتمال وجود دارد که شما در زمان رابطه واقعا در همانجا حضور داشتید، کاملا روی بدن خود متمرکز بودید. به احتمال زیاد شما علاوه بر ارتباط فیزیکی از نظر ذهنی و عاطفی نیز با همسر خود ارتباط داشتید. رابطه ی جنسی با تمرکز ذهنی بسیار مهم است.

دلایل حواس پرتی هنگام رابطه جنسی

در بهترین حالت رابطه ی جنسی با تمرکز ذهنی لذت بخش و فارغ از فکرهای دیگر است. وقتی بتوانیم در طول رابطه روی بدن خود متمرکز بمانیم، به جای اینکه چشمانمان را بسته و به چیزهای دیگر فکر کنیم، می توانیم با تجربه ی فیزیکی این عشق بازی ارتباط برقرار کنیم. اما دلایل حواس پرتی در رابطه جنسی چیست؟

داشتن مشکلات و اختلالات روانی

زمانی که فرد درگیر مشکلات و دغدغه‌های مختلف باشد روح و روانش تحت تاثر قرار خواهد گرفت و حالا تصور کنید این دغدغه روانی به وسیله اختلالاتی مانند افسردگی، اضطراب، فوبی، وسواس، کمال گرایی و بسیاری از مشکلات روانی دیگر همیشه همراه فرد باشد! تمام این اختلالات به خودی خود می‌توانند روی کمیت و کیفیت رابطه جنسی به صورت مستقیم و غیر مستقیم اثر بگذارند و در بسیاری موارد منجر به عدم تمرکز و حواس پرتی نه تنها در رابطه جنسی بلکه در بسیاری از فعالیت‌های شناختی، هیجانی و رفتاری فرد خواهد شد.

چه باید کرد؟

وقتی به دلیل مشکلات روانی در سکس مشکل دارید و در حین انجام سکس حواستان پرت می‌شود صد در صد باید این مشکل را برطرف کنید. در دنیای علمی پیشرفته امروز که هر فردی به راحتی می‌تواند از خدمات بالینی برای مدیریت و کنترل بیماری‌های روانی‌اش بهره‌مند باشد خودتان را از مزیت بی‌بهره نگذارید و هرچه سریع‌تر به فکر درمان اختلالتان باشید. امروزه اختلالاتی مانند افسردگی، اضطراب و … به راحتی با پروتکل‌های علمی و تایید شده قابل برطرف شدن هستند و چرا شما باید با این مساله دست و پرجه نرم کنید؟ پس همین امروز اقدام کنید.

زن و مرد

مشکلات و اختلافات حل نشده

یکی دیگر از موارد مهمی که باعث حواس پرتی در رابطه جنسی خواهد شد مشکلات و اختلافات حل نشده‌ای است که ممکن است با همسرتان داشته باشید. رابطه جنسی که فراتر از ارضای نیاز جنسی افراد باشد نیازمند وجود محبت و صمیمیت است و برای داشتن محبت و صمیمیت بینتان باید بتوانید اختلافاتتان را حل و مدیریت کنید.متاسفانه زمانی که کینه و کدورت در ذهنتان رخنه کند در تمام ابعاد زندگی‌تان شروع به رشد خواهد کرد و باید برای داشتن یک رابطه سالم، بتوانید در اولین فرصت آن را از ریشه یابی و رفع کنید.

چه باید کرد؟

قطعا زمانی که مشکلات و اختلافاتتان روی صمیمیت و احساس شما سایه انداخته است نمی‌توانید یک رابطه جنسی رمانتیک و لذت بخش را تجربه کنید و در حین سکس مدام خاطرات تلخ بحث‌هایتان برایتان مرور می‌شود. برخی منابع غیر علمی یا روانشناسان زرد ممکن است به شما توصیه کنند رابطه جنسی را با مشکلاتتان قاطی نکنید، شما می‌توانید با یکدیگر مشکل داشته باشید اما رابطه جنسی‌تان سر جایش باشد! روانشناسان علمی اما می‌دانند چنین رویکردی به خصوص برای خانم‌ها به همین راحتی امکان پذیر نیست، رابطه جنسی بدون احساس رمانتیک و صمیمیت شاید شما را از لحاظ جسمی ارضا کند اما به مرور زمان دوری و عدم صمییمت شما را قوی‌تر خواهد کرد.

نداشتن مهارت رابطه جنسی

رابطه جنسی یک مهارت است، نیاز به تمرین و آموزش دارد! برخی زوج‌ها با وجودی که سال‌ها ازدواج کرده‌اند و رابطه جنسی دارند اما مهارت‌های جنسی را نمی‌شناسند! نمی‌دانند نیازهای جنسی اولیه زن و مرد چیست، چه رفتارهای جنسی موجب تحریک زن و مرد می‌شود، قبل و بعد از رابطه جنسی چه رفتارهایی باید داشته باشند؟اگر نیاز جنسی داشته باشید چطور باید این نیاز را مطرح کنید، چطور باید اشکالات رابطه جنسی‌تان را شناسایی و برطرف کنید؟تمام این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر مواردی هستند که خیلی از افراد از آن آگاه نیستند و همین ممکن است منجر به حواس پرتی شما در رابطه جنسی شود. مثلا اگر شما نیاز خاصی در رابطه جنسی داشته باشید و نتوانید آن را مطرح کنید در حین رابطه جنسی ممکن است حواستان به آن نیاز پرت شود.

چه باید کرد؟

شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک مشاور جنسی به راحتی اطلاعات کافی در این زمینه به دست بیاورید. سکس تراپ‌ها با انواع و اقسام تست‌های مربوط به رابطه جنسی، فیلم‌های آموزشی و کتاب‌های خودیاری می‌توانند شما را بدون در معرض آزمون و خطا قرار دادن در رابطه جنسی آگاه کنند. متاسفانه برخی افراد تصور می‌کنند صرفا با داشتن رابطه جنسی می‌توانند مهارت لازم را برای این کار داشته باشند اما چنین تصوری صحیح نیست، شاید با داشتن رابطه جنسی در برخی رفتارهای جنسی مهارت پیدا کنید اما آگاهی از جزئیات آن به چیزی به غیر از انجام رابطه نیاز دارد.

زن و مرد

نداشتن اعتماد به نفس

رابطه جنسی3احتمالا در مورد اعتماد به نفس زیاد شنیده و خوانده‌اید. اعتماد به نفس در رابطه جنسی نیز نقش بسیار مهمی بازی می‌کند. اگر شما نسبت به بدن، عملکرد و جذابیتتان در رابطه جنسی اعتماد به نفس ند اشته باشید حواستان کاملا از رابطه پرت خواهد شد. این موضوع ممکن است در عملکرد جنسی شما هم اثر بگذارد، مانند آقایی که اعتماد به نفس کافی درباره توان برقراری رابطه جنسی را ندارد و تمام مدت رابطه جنسی حواسش به این موضوع پرت است که نکند دچار انزال زودرس شود.

چه باید کرد؟

اگر در داشتن اعتماد به نفس مشکل داشته باشید نه تنها در رابطه جنسی بلکه در همه ابعاد زندگی دچار چالش‌های جدی خواهید شد. عدم اعتماد به نفس می‌تواند مانند یک ترمز قوی در کل زندگی شما را با قدرت به عقب بکشد، بنابراین عدم اعتماد به نفس شما باید به طور کلی ریشه یابی و درمان شود. در رابطه جنسی اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند بدنتان را دوست داشته باشید و نسبت به عملکردتان در رابطه جنسی خوشبین باشید. با درمان اعتماد به نفس یاد می‌گیرید که افراد می‌توانند در کنار نقص‌هایش جذاب و زیبا باشند و نداشتن اعتماد به نفس به شما و رابطه‌تان بیش از نقص‌هایتان آسیب می‌زند. پس سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید.

ارضا نشدن نیازهای جنسی

هدف اصلی و اولیه برقراری رابطه جنسی این است که بتوانید نیاز و غریزه مهم جنسی را ارضا کنید. قطعا ممکن است برخی مواقع به دلایل مختلف مانند استرس، مشغله ذهنی، مشکلات مقطعی، احتلافات جزئی با همسر، مناسب نبودن مکان و شرایط و هر دلیلی دیگری رابطه جنسی موفقی نداشته باشید و نتوانید ارضای رابطه جنسی را تجربه کنید این موضوع به خصوص در خانم‌ها بسیار شایع است اما اگر این مساله همیشگی باشد یا تعداد دفعات ارضای نیازهای شما کمتر از دفعاتی باشد که رابطه موفق ندارید مساله ساز خواهد بود. در این صورت رابطه جنسی شما با همسرتان به جای اینکه تداعی کننده هیجان، اوج لذت جنسی و احساسات عمیق باشد تداعی کننده مسائل دیگری است که حواستان را پرت خواهد کرد.

چه باید کرد؟

اولین قدم این است که ریشه ارضا نشدنتان را پیدا کنید، ابتدا با یک پزشک مشورت کنید تا با انجام آزمایش‌های مختلف مطمئن شوید مشکلتان جسمی نیست، اگر مشکل جسمی داشتید حتما به درمان ادامه دهید و اگر مشکل جسمی نداشتید باید علل روانی و رفتاری را بررسی کنید. با احتمال‌های رفتاری شروع کنید، آیا فانتزی خاصی دارید که همسرتان از آن بیخبر است؟ آیا شما و هسمرتان رفتارهای جنسی تحریک کننده زن و مرد را می‌شناسید؟ درباره ارضا نشدنتان با همسرتان صحبت کرده‌اید؟ خجالت را کنار بگذارید، تا زمانی که دراینباره با همسرتان صحبت نکنید او نمی‌تواند ذهن شما را در اینباره بخواند. اگر هم فکر می‌کنید مسائل روانی منجر به عدم رسیدن شما به اوج لذت جنسی شده است حتما با یک سکس تراپ مشورت کنید.

زن و مرد

درگیری‌ها و دغدغه‌های روانی

انسان در مقاطع مختلف زندگی با مسائل مختلفی روبروست، همیشه همه چیز بر وفق مراد فرد نخواهد بود، موارد مختلفی مانند تحصیلات، شغل، دغدغه‌های مالی، چالش‌های خانوادگی و بسیاری از مسائل ریز و درشت دیگر می‌تواند در مقاطع مختلف زندگی برای مدت زمانی روح و روان شما را مشغول به خود کند. مثلا فردی که فردا کنکور دارد به احتمالا زیاد قادر نخواهد بود بود با حواس جمع رابطه جنسی برقرار کند یا اگر همسرتان از یک دعوای خانوادگی سخت و پر از تنش به خانه بازگشته است انتظار نداشته باشید بتواند به راحتی و با تمرکز کامل وارد رابطه جنسی شود. این موارد تا زمانی که مقطعی باشند طبیعی است اما زمانی که طولانی مدت فرد را درگیر کند تبدیل به مشکل جدی خواهد شد که رابطه جنسی تان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چه باید کرد؟

قبل از هرچیز باید بپذیرید که همه ما ممکن است گاهی درگیری‌های مختلفی داشته باشیم، نباید به خاطر این درگیری‌های مقطعی کل رابطه‌مان را زیر سوال ببریم. باید یاد بگیرید همه یچز را باهم قاطی نکنید، هیچ اشکالی ندارد که زن و شوهر برای مدتی درگیری‌های ذهنی داشته باشند و نتوانند از نظر جنسی یکدیگر را ساپورت کنند، در این شرایط باید یکدیگر را درک کنید و کمک کنید سریع‌تر این بحران را سپری کنید نه اینکه با زیر سوال بردن رابطه وضعیت را بغرنج‌تر کنید. اگر خودتان دچار چنین درگیری هستید سعی کنید برای همسرتان شرایطتتان را توضیح دهید و به او یادآوری کنید او و رابطه جنسی‌تان اهمیت زیادی برای شما دارند و خودتان در صدد این هستید که مشکل را به زودی برطرف کنید. اگر همسرتان مشکلات مقطعی دارد باز هم به او یادآوری کنید که در کنارش هستید و کمک می‌کنید این مرحله را سپری کند.

سخن پایانی

درمان تمرکز روی حواس به افراد کمک می­‌کند تا بدون توجه به هدف رابطه جنسی در لحظه روی احساسات جنسی و لمس بدن متمرکز شوند. به این طریق، افراد اغلب می‌­توانند ذهن خود را دوباره تنظیم کنند و نگرانی­‌های خود را کاهش ­دهند. درنهایت باید گفت سعی کنید ریلکس باشید. خود را به خاطر ظاهر یا ناتوانی در رختخواب سرزنش نکنید زیرا این اختلالات طبیعی است و با کمک پزشک می‌­توانید به زندگی جنسی سالم و پرهیجان خود بازگردید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو