نقد فیلم پنج شب با فردی (Five Nights at Freddy’s) ؛ اقتباسی جذاب و سرگرم‌کننده

نقد فیلم پنج شب با فردی (Five Nights at Freddy’s) ؛ اقتباسی جذاب و سرگرم‌کننده


منبع: فیگار

2

1402/8/22

22:28


فیلم «Five Nights at Freddy’s»، یکی از فیلم‌های موردانتظار پاییز امسال بود که ماه اکتبر اکران شد. در نوشتار نقد فیلم پنج شب با فردی ، به نکات پنهان این فیلم…

نقد فیلم پنج شب با فردی (Five Nights at Freddy’s) ؛ اقتباسی جذاب و سرگرم‌کننده

فیلم «Five Nights at Freddy’s»، یکی از فیلم‌های موردانتظار پاییز امسال بود که ماه اکتبر اکران شد. در نوشتار نقد فیلم پنج شب با فردی ، به نکات پنهان این فیلم خواهیم پرداخت.

«Five Nights at Freddy’s» در تاریخ 26 اکتبر 2023 (4 آبان 1402) در «پیکاک» (Peacock) به نمایش درآمد و روز بعد یعنی 27 اکتبر 2023 (5 آبان 1402)، توسط «یونیورسال پیکچرز» در سینماها اکران شد. پس از اکران، فیلم از لحاظ مالی عملکرد موفق داشت و با بودجه 20 میلیون دلاری، بیش از 130 میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد. علاوه بر این، فیلم «Five Nights at Freddy’s» عایدی زیادی برای شرکت سازنده‌اش یعنی «Blumhouse» به همراه داشت و توانست چندین رکورد باکس آفیس را کسب کند؛ با این وجود منتقدان با نقد پنج شب با فردی 2023 ، به این فیلم نمرات پایینی دادند.

فیلم «Five Nights at Freddy’s»، یک فیلم ترسناک و بقا محور آمریکایی بوده که براساس بازی ویدئویی محبوبی با همین نام ساخته شده است. کارگردانی این فیلم را «اما تامی» انجام داده و فیلمنامه را نیز «ست کادبک» نوشته است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


نقد فیلم پنج شب با فردی (Five Nights at Freddy’s)

نقد فیلم پنج شب با فردی

نقد فیلم پنج شب با فردی

در این فیلم، بازیگرانی همچون «جاش هاچرسون»، «الیزابت لیل» و «پیپر روبیو» در نقش‌های اصلی، و «پایپر روبیو»، «مری استوارت مسترسون» و «متیو لیلارد» در نقش‌های مکمل ظاهر می‌شوند.

«اسکات کاتون» در آگوست 2018 اعلام کرد که اگر فیلم اول موفقیت آمیز باشد، به یک فرانچایز تبدیل خواهد شد. همچنین «لیلارد» در ژانویه 2023 در مصاحبه‌ای با پادکست «WeeklyMTG» اعلام کرد که قرارداد ساخت سه فیلم برای استودیو را امضا کرده است.

نوشتار نقد فیلم پنج شب با فردی حاوی اسپویل از فیلم «Five Nights at Freddy’s» است.

نظر منتقدین درباره فیلم

نقد فیلم پنج شب با فردی

این فیلم بر خلاف فروشی که داشت، نتوانست نظر منتقدان را در نقد پنج شب با فردی 2023 جلب کند. در وب‌سایت جمع‌آوری نقد «Rotten Tomatoes»، این فیلم نمره 26 درصد از 134 نقد منتقد را دریافت کرد. از سوی دیگر، سایت «متاکریتیک» که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، با بررسی 34 نقد، به فیلم امتیاز 33 از 100 را داد که نشانگر نقدهای عموماً نامطلوب به شمار می‌رود.

بر خلاف نظر کارشناسان و منتقدان، این فیلم از جانب تماشاگران نمره متوسط «A-» را در مقیاس «A+» تا «F» را دریافت کرد که به عنوان یک فیلم ترسناک، نمره قابل قبولی است. اجماع منتقدین، در نقد فیلم پنج شب با فردی نوشتند که این فیلم خسته‌کننده و فاقد جامپ‌اسکیر است.

«بنجامین لی»، منتقد معتبر روزنامه «The Guardian»، در نقد و بررسی Five Nights at Freddy’s اعلام کرد که این فیلم، هیجانی که ما از آن انتظار داشتیم را به بیننده ارائه نمی‌دهد. به گفته او، این فیلم پس از گذشت چند ساعت، از ذهن مخاطب پاک می‌شود.

تحلیل روایت فیلم

نقد فیلم پنج شب با فردی

نقد پنج شب با فردی 2023

در ابتدای فیلم پنج شب در کنار فردی ، بیننده رستوران «فردی فازبیر» که در گذشته یک مرکز سرگرمی خانوادگی موفق بود را مشاهده می‌کند. در همان سکانس ابتدایی، یک نگهبان سعی دارد تا از دست نیروهای شیطانی که در این مرکز تفریحی او را تهدید می‌کنند فاصله بگیرد.

او توسط یک روباه قرمز که «ردفوکس» نام دارد، دستگیر شده و داخل یکی از انیماترونیک‌ها، بسته می‌شود. «ردفوکس» او را به صورت وحشیانه‌ای می‌کشد و فیلم اینگونه آغاز می‌شود. ابتدای فیلم، یک آشنایی کلی به بیننده می‌دهد و توانایی این را دارد که در همان لحظه‌ی اول مخاطب را دچار دلهره کند.

«مایک اشمیت» شخصیت اصلی فیلم، پس از اینکه به پدر یک کودک، به صورت وحشیانه‌ای حمله می‌کند، از کار خود اخراج می‌شود. رئیس او، نگهبانی در مرکز تفریحی «فردی فازبیر» را پیشنهاد می‌دهد. این اختلال رفتاری در «مایک»، نشان می‌دهد که شخصیت اصلی داستان از یک چیزی در گذشته‌اش رنج می‌برد.

پس از پیشنهاد کار، «مایک» تمایلی به قبول آن ندارد؛ اما سرویس‌های اجتماعی آمریکا، او را تهدید می‌کنند که اگر کار نداشته باشد، حضانت خواهر کوچکترش، «ابی»، را باید به عمه‌اش، «جین» بسپارند. بنابراین، «مایک» پیشنهاد کاری را قبول می‌کند تا بتواند حضانت «ابی» را به دست آورد.

انگیزه و هدف شخصیت اصلی، در این نقطه از فیلم مشخص می‌شود و کارگردان به خوبی می‌تواند «مایک» را با ذهن مخاطب خود پیوند بدهد. مهم‌ترین عنصری که باعث می‌شود مخاطبان در نقد فیلم پنج شب با فردی به آن توجه کنند، شخصیت اصلی و دغدغه‌های عامیانه او است. در شب اول حضور «مایک» در این مرکز تفریحی، او رویایی می‌بیند که در آن پنج کودک حضور دارند که شایعه‌هایی درباره ربوده شدن و کشته شدن برادرش، «گرت» را بیان می‌کنند.

هنگامی که «مایک» سعی می‌کند به آن پنج کودک نزدیک شود، آن‌ها فرار می‌کنند. در شب دوم، رویای «مایک» تکرار می‌شود؛ اما این بار وقتی او قصد دارد با یکی از کودکان مقابله کند، مورد حمله قرار می‌گیرد و از خواب بیدار می‌شود.

در همان زمان، «مایک» با افسر پلیس «ونسا شلی» ملاقات کرده و «ونسا» زخم‌های او را می‌بیند و او را به بیمارستان منتقل می‌کند. «ونسا» به «مایک» نشان می‌دهد که در دهه 1980 میلادی، پس از قتل پنج کودک در رستوران، آن مکان تعطیل شد. تعلیق فیلم، دقیقاً از همین نقطه آغاز می‌شود و حس کنجکاوی بیننده را با این سوال که چرا «ونسا» به کمک «مایک» آمده تحریک می‌کند. برای یک فیلم سرگرم‌کننده، نویسنده کاملاً خلاقانه با حضور «ونسا»، تله‌ای فکری برای مخاطب ایجاد می‌کند.

در سکانس بعدی، «جین» یک گروه از نوجوانان خرابکار را استخدام می‌کند تا رستوران را خراب کرده و «مایک» را اخراج کنند تا بتواند حضانت ابی را به دست آورد. با انجام این حمله، انیماترونیک‌های رستوران، («فردی فازبیر»، «بانی»، «چیکا»، و «فاکسی») زنده می‌شوند و با خلافکاران مقابله می‌کنند.

در میان این آشوب، «مکس»، پرستار کودک «ابی» نیز کشته می‌شود و مرگ او باعث شده تا «مایک»، «ابی» را به شیفت بعدی خود در رستوران ببرد. شاید یکی از ضعف‌های مهم فیلمنامه، در همین جا آشکار می‌شود؛ اینکه چند نوجوان کشته شده اما و کسی سراغی از آن‌ها نمی‌گیرد، عجیب‌ترین اتفاق فیلم است.

در شب سوم، انیماترونیک‌ها زنده شده و با «ابی»، ارتباط دوستانه‌ای برقرار می‌کنند. کارگردان در این نقطه فیلم، دومین تعلیق اصلی را آغاز می‌کند. اینکه چرا انیماترونیک‌ها با «ابی»، رفتار خوبی دارند و به دیگران حمله می‌کنند، سوال دومی است که برای مخاطب پیش می‌آید.

«ونسا» نیز به «مایک» می‌گوید که انیماترونیک‌ها تحت تسخیر ارواح کودکان کشته شده قرار گرفته‌اند. شک و تردیدی که «مایک» به «ونسا» دارد، یکی دیگر از جذابیت‌های فیلمنامه است که تا جنون پایانی فیلم، مخاطب را تشنه نگه می‌دارد.

نقاط قوت

استفاده از تمام عناصر موجود در داستان

نقد فیلم پنج شب با فردی

مهم‌ترین چیزی که کارگردان فیلم «پنج شب با فردی» از آن بهره برده، استفاده از تمام عناصر موجود در داستان اصلی این فرانچایز بود. هر چیزی که خوانندگان رمان‌های مصور و گیمر‌ها در بازی «Five Nights at Freddy’s» انجام داده و مشاهده کرده بودند نیز در فیلم دیده می‌شود. تمام شخصیت‌های موجود در این فرانچایز ، در فیلم نیز دیده شده‌اند و بازتاب جذابی از این کارکترها را برای طرفداران این دنیا ایجاد کردند.

حس ترس و تعلیق قابل قبول

نقد فیلم پنج شب با فردی

فیلم پنج شب در کنار فردی

یکی دیگر از مباحثی که باید در تحلیل فیلم Five Nights at Freddy’s 2023 به آن پرداخت، میزان ترس موجود در فیلم است. فیلم «پنج شب با فردی»، یک فیلم «PG-13» است و مسلماً میزان ترس آن، باید برای اکثر سنین مناسب باشد.

این فیلم، جامپ‌اسکیرهای محدودی داشت و توانسته بود تا حدالامکان کار خود را به نحو احسنت انجام دهد. بسیاری از منتقدین، از میزان کم بودن قدرت جامپ‌اسکیرهای فیلم حرف زده بودند؛ اما باید دقت کرد که این فیلم مخصوص افراد 13 سال به بالا است و نباید سکانس‌های اکشن زیاد و ترس‌های پرشی فراوان داشته باشد.

شخصیت‌پردازی

نقد فیلم پنج شب با فردی

مهم‌ترین عنصری که فیلم «Five Nights at Freddy’s» را میان مردم محبوب کرده، شخصیت‌پردازی فوق‌العاده آن است. شخصیت اصلی فیلم، از همان ابتدا با یک دغدغه‌ای از جنس مردم عادی روبرو می‌شود و همین کافی است تا یک فرد عادی نیز با شخصیت اصلی فیلم ارتباط برقرار کند.

کارگردان حتی موفق شده تا به انیماترونیک‌های فیلم نیز روح خاصی ببخشد. تمام انیماترونیک‌هایی که در فیلم حضور دارند، می‌توانند بدون حتی بیان یک دیالوگ، با مخاطب حرف بزنند. شخصیت‌پردازی، مهم‌ترین عنصری است که در نقد فیلم پنج شب با فردی می‌توان آن را بررسی کرد.

فضاسازی

نقد فیلم پنج شب با فردی

نقد و بررسی Five Nights at Freddy’s

مخاطبینی که از گذشته با دنیای فرانچایز «پنج شب با فردی» آشنا بودند، مطمعناً خوب توانستند با فضای فیلم ارتباط برقرار کنند. محیطی که کارگردان فیلم از رستوران «فردی فازبیر» به بیننده نشان می‌دهد، نزدیک‌ترین دکوری است که می‌توانست نسبت به بازی تدارک ببیند. بدون شک، گیمرهایی که با بازی «Five Nights at Freddy’s» خاطره دارند، از این شباهت دکوراسیون نسبت به بازی، راضی بودند.

هدف و پایان‌بندی

نقد فیلم پنج شب با فردی

یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که در بررسی لایو اکشن Five Nights at Freddy’s باید به آن پرداخت، پایان‌بندی و هدف داشتن شخصیت اصلی و ویلن (شخصیت منفی) داستان بود. کارگردان به زیبا‌ترین شکل ممکن، هدف شخصیت منفی داستان را بیان کرد تا فیلم با حضوری از احساسات به پایان برسد.

نقاط ضعف

فاقد پیچش داستانی

نقد فیلم پنج شب با فردی

بررسی لایو اکشن Five Nights at Freddy’s

شاید تنها نقطه ضعف فیلم را می‌توان کمبود پیچش‌های داستانی بیان کرد. با اینکه این فیلم توانست با قدرت زیادی پیش برود و فیلمنامه آن جذابیت‌های یک فیلم ترسناک و سرگرم‌کننده را جابه‌جا کند؛ اما باز هم بدون هیچ پیچش خاصی به پایان رسید و طرح کلی ساده بود.

پرسش های متداول

رده‌بندی سنی فیلم «Five Nights at Freddy’s» چند سال است؟

«Emma Tammi» کارگردان «Five Nights at Freddy»، اعلام کرده بود که فیلم PG-13 است.

فیلم «Five Nights at Freddy’s» چه امتیازی در IMDb کسب کرده است؟

این فیلم، در بخش نقد فیلم پنج شب با فردی در وبسایت «IMDb»، نمره 5.6 را کسب کرده است.

بیشتر بخوانید:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو