باز شدن پای «واقعیه یا کیکه» به صحبت های سخنگوی دولت و واکنش ها به آن + ویدئو

منبع: روزیاتو

1

1402/8/24

13:01


باز شدن پای «واقعیه یا کیکه» به صحبت های سخنگوی دولت و واکنش ها به آن + ویدئو

باز شدن پای «واقعیه یا کیکه» به صحبت های سخنگوی دولت و واکنش ها به آن + ویدئو

صحبت های جدید علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی درباره ی ماجرای افتتاح فرودگاه سقز با واکنش های زیادی مواجه شده است. بهادری جهرمی در بخشی از صحبت های خود از جمله ی معروف و وایرال این روزها «واقعیه یا کیکه» استفاده کرد.

بهادری جهرمی گفت:

افتتاح فرودگاه سقز هم مثل برخی پروژه‌های نیمه‌تمام دیگر از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و تیرماه سال ۱۴۰۰ و در واپسین روزهای دولت دوازدهم به صورت ناقص افتتاح شد.

از آن زمان تاکنون حتی یک پرواز هم در آن انجام شده بود.

امروز پس از سال‌ها انتظار، سقزی‌ها به آرزوی خود رسیدند و فرودگاه این شهر افتتاح و الان بصورت هفتگی دو پرواز در این فرودگاه انجام می‌شود.

رسانه‌ها می‌توانند از مردم مصاحبه بگیرند و بپرسند که کدام افتتاح‌ها واقعی بوده و کدام کیک بوده.

استفاده ی بهادری جهرمی از جمله ی «واقعیه یا کیکه» خیلی زود با واکنش کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شد و بسیاری این موضوع را نشانه ی شکست سیاست فیلترینگ دانستند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی در این رابطه نوشت:

سر درآوردن یک کلیدواژه‌ی تولید شده‌ اینستاگرام و یوتیوب از رتوریک سیاسی سخن‌گوی محترم.

سیاست‌گذاران انسداد اینترنت اگر می‌خواهند از نتیجه سیاست‌شان ارزیابی میدانی داشته باشند، سخنان امروز سخن‌گوی محترم دولت را بشنوند. گویش متفاوت یک نوجوان در اینستاگرام، کلیدواژه «سخن‌گوی دولت» شد؛ به همین سرعت!

همین یک شاهد برای به چالش کشیدن همه‌ی گزارش‌های اثربخش بودن سیاست اعمالی شما کافی است! ایزی ایزی، تامام تامام.

علی مؤمنی، خبرنگار هم در این رابطه نوشت:

اینستاگرام شهریور پارسال فیلتر شد. آبان امسال، ادبیات یک کودک ۱۴ ساله که تو اینستاگرام تولید محتوا می‌کنه به بالاترین سطح اطلاع‌رسانی دولت رسید.

ماجرای «واقعیه یا کیکه» چیست؟

ماجرا به ویدئوهای اینستاگرامی یک پسر نوجوان آذری زبان به نام امیر بازمی گردد.

شاید شما هم در سال های اخیر در فضای مجازی تصاویر کیک هایی را دیده باشید که به شکل اشیاء مختلف اما به صورت بسیار طبیعی درسته شده اند، تا حدی که تشخیص کیک بودن آن ها در نگاه اول ممکن نیست و تنها بعد از برش خوردن شان متوجه این موضوع می شوید.

امیر هم به سبک چالش های رایج شبکه های اجتماعی که صرفاً برای سرگرمی هستند، در ویدئوهای خود سعی می کند کیک بودن یا واقعی بودن اشیاء مختلف را از روی تصاویرشان حدس بزند و از مخاطبان خود هم می خواهد که آن ها هم پا به پای او درباره ی تصاویر حدس بزنند.

این چالش توسط کاربران زیاد دیگری هم – چه ایرانی و چه خارجی – اجرا شده است.

بهادری جهرمی واقعیه یا کیکه

امیر با همین ویدئوهای ساده خیلی زود به شهرت رسید و دنبال کنندگان زیادی پیدا کرد. لهجه ی شیرین و بامزه ی این پسر نوجوان مورد استقبال کاربران قرار گرفت و حالا جمله ی «واقعیه یا کیکه» ی او به تکه کلام آن ها تبدیل شده و از آن برای صحبت درباره ی موقعیتی استفاده می کنند که درمورد واقعی یا درست بودن آن تردید وجود دارد.

ماجرای افتتاح فرودگاه سقز چیست؟

رئیس جمهور ابراهیم رئیسی اواسط آبان ماه امسال برای افتتاح چند پروژه به استان کردستان سفر کرد.

یکی از طرح‌ هایی که در این سفر توسط رئیسی افتتاح شد فرودگاه سقز بود، پروژه ای که پیش تر در  تیر ماه ۱۴۰۰ در دولت حسن روحانی افتتاح شده بود. انتشار خبر این افتتاح توسط ابراهیم رئیسی آغازگر کشمکشی لفظی میان دولت رئیسی و دولت روحانی شد.

بهادری جهرمی واقعیه یا کیکه

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت مدعی شد که در روزهای آخر دولت روحانی، افتتاح این فرودگاه به صورت نمایشی انجام شد ولی چون زیرساخت‌های آن ناقص بود، قابل بهره‌برداری نبود و این بار توسط رئیسی واقعی افتتاح شد.

این ادعا با واکنش های زیادی مواجه شد، از جمله سایت رسمی حسن روحانی که در این رابطه نوشت: «دولت دوازدهم (دولت حسن روحانی) رسما اعلام کرد که فاز اول این پروژه را افتتاح کرده و نه کل فرودگاه. اگر فاز اول آن افتتاح نشده بود، دولت سیزدهم با دو سال تأخیر هم نمی‌توانست آن را تکمیل کند. فاز نخست فرودگاه سقز روز ۳۰ تیر ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسیده و اولین پرواز آزمایشی فلایت‌چک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در این فرودگاه با موفقیت به زمین نشسته بود.»

دولت ابراهیم رئیسی پیش از این هم بارها به دستاوردسازی و افتتاح مجدد طرح‌های دولت حسن روحانی یا در شرف تکمیل متهم شده بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو