پروژه بلندپروازانه ساخت پیست اسکی در کنار شهر نئوم عربستان

منبع: تکراتو

3

1402/8/25

11:57


عربستان سعودی قصد دارد پروژه بلندپروازانه ساخت پیست اسکی در کنار شهر نئوم را با هزینه‌ای بالغ بر 461 میلیارد یورو استارت بزند.

پروژه بلندپروازانه ساخت پیست اسکی در کنار شهر نئوم عربستان

عربستان سعودی قصد دارد پروژه بلندپروازانه ساخت پیست اسکی در کنار شهر نئوم را با هزینه‌ای بالغ بر 461 میلیارد یورو استارت بزند.

هرچند بعضی از پیست‌های اسکی جهان حتی در منطقه آلپ، با مشکل کمبود برف مواجه شده‌اند، اما به نظر می‌رسد عربستان سعودی قصد دارد در دل کویر یک پیست اسکی برای گردشگران راه‌اندازی کند.

احتمالا این پروژه بلندپروازانه که تروجنا نام گرفته، در سه ماه سال یک پیست اسکی برای علاقه‌مندان به این ورزش بوده و در باقی ماه‌ها محلی برای انجام ورزش‌های آبی و دوچرخه سواری در کوهستان خواهد بود.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


پروژه ساخت پیست اسکی تروجنا در کنار شهر نئوم عربستان

هرچند تصور ساخت پیست اسکی در عربستان سعودی برای خیلی از افراد که این کشور را خشک و صحرایی می‌پندارند، کمی دشوار باشد ولی ریاض تصمیم گرفته این پروژه فرای تصورات را با سرمایه‌ای بالغ بر۴۶۱ میلیارد یورو (۵۰۰ میلیارد دلار) در کوه‌های نئوم اجرایی کند.

مدیر بازاریابی و ارتباطات طرح نئوم، کلارک ویلیامز اجرا کردن این پروژه را آسان‌تر از چیزی که به نظر می‌رسد، توصیف کرده است. وی اظهار کرد:

«در حقیقت ما برای ایجاد برف در منطقه نئوم فقط به دمای هوای منفی ۳ درجه سانتیگراد نیاز داریم که می‌توانیم این کار را برای سه ماه از سال انجام دهیم چرا که دمای هوا در فصل زمستان به طور طبیعی در کوه‌های نزدیک به نئوم به زیر صفر درجه می‌رسد.»

پروژه بلندپروازانه ساخت پیست اسکی در کنار شهر نئوم عربستان

مدیران این پروژه گفته‌اند قصد دارند آب مورد نیاز این پروژه را بیشتر با بازیافت آب حاصل از برف‌های ذوب شده تامین کنند و مصرف آب را به حداقل برسانند. ویلیامز توضیح می‌دهد: «برای ساخت برف، تا حد امکان از منابع پایدار مانند انرژی خورشیدی و انرژی باد استفاده خواهیم کرد.»

طبق بیانات او، در این پروژه قرار است آب مورد نیاز از طریق کارخانه نمک‌زدایی، که یک راه حل پیشرفته است، و آب حاصل از «برف‌های ذوب شده» جمع‌آوری شود. این آب سپس دوباره به سیستم بازگردانده می‌شود.

یکی دیگر از اهداف این پروژه، کمک به حفظ محیط زیست اعلام شده است و گفته شده انرژی منطقه نئوم قرار است ۱۰۰ درصد از انرژی‌های پاک تامین شود.

پروژه بلندپروازانه ساخت پیست اسکی در کنار شهر نئوم عربستان

عربستان در سال گذشته توانست میزبانی بازی‌های زمستانی ۲۰۲۹ را به دست آورد. قرار است این مسابقات در شهر جدید نئوم برگزار شود. علاوه بر این، این کشور در فصل زمستان قصد دارد به گردشگران فرصت اسکی کردن در شیب‌های تروجنا را در فاصله ۳۶ کیلومتر فراهم کند.

همچنین با ساخت دریاچه مصنوعی، امکان انجام ورزش‌های آبی را در طول سال برای بازدیدکنندگان فراهم خواهد کرد. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند تجربه دوچرخه‌سواری در کوهستان را نیز داشته باشند.

با توجه به اینکه میانگین دما در این منطقه ۱۰ درجه کمتر از سایر شهرهای عربستان است، در فصل تابستان افراد محلی می‌توانند به تروجنا سفر کرده و خود را خنک کنند.

ویلیامز می‌گوید طرح حاضر قصد دارد تمامی عناصر دهکده کوهستانی کلاسیک را، از جمله رستوران‌ها و حتی یک چشمه آبگرم لوکس برای استراحت کنندگان شامل شود. به علاوه، این پیست اسکی شامل چندین هتل خواهد بود که بلافاصله پس از افتتاح مرکز در اواخر سال ۲۰۲۶ یا اوایل سال ۲۰۲۷، میزبان بازدیدکنندگان خواهند بود.

در حال حاضر، پروژه در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و کارگران در حال ساخت آن هستند. تروجنا نه تنها یک مقصد تفریحی برای گردشگران خواهد بود، بلکه برنامه ریزی شده است که حدود ۷ هزار نفر به طور دائم در این روستا ساکن شوند و بتوانند در آن زندگی و کار کنند.

تروجنا فقط یکی از چهار بخش اصلی منطقه نئوم خواهد بود. علاوه بر جزیره لوکس سنداله در دریای سرخ که قرار است در سال ۲۰۲۴ افتتاح شود، شهر خطی هوشمند لاین به طول ۱۷۰ کیلومتر نیز در این طرح جای دارد و قرار است ۹ میلیون نفر را در خود جای دهد.

نایل گیبون، رئیس بخش گردشگری نئوم، به یورونیوز اظهار داشت:

«نئوم یکی از پروژه‌های بزرگی بوده که به عنوان بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ ولیعهد سعودی در نظر گرفته شده است. انتظار می‌رود این کشور تا سال ۲۰۳۰ پذیرای ۳.۵ میلیون گردشگر باشد.»

گیبونز اعلام کرده در قدم اول، این پروژه گردشگران محلی را جذب خواهد کرد و در مرحله بعد به سراغ بازدیدکنندگان بین المللی خواهد رفت. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰، ۶۰ درصد از گردشگران این منطقه بازدیدکنندگان بین المللی باشند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی پروژه ساخت پیست اسکی در عربستان سعودی چیست؟ شما تا 10 سال آینده، چه چشم اندازی برای این کشور می‌بینید؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو