آزمون یوس متمرکز چیست؟

منبع: شبونه

2

1402/8/25

19:36


آزمون یوس متمرکز در این مقاله می خواهیم به طور کامل با آزمون یوس متمرکز آشنا شویم. ابتدا باید بدانید به آزمون یوس متمرکز، آزمون یوس مرکزی نیز گفته می شود. آزمون یوس یکی از آزمون هایی است که وزارت آموزش ترکیه برای پذیرش دانشجویان بین المللی در دانشگاه های خود برگزار می کند. دانشجویانی …

آزمون یوس متمرکز

در این مقاله می خواهیم به طور کامل با آزمون یوس متمرکز آشنا شویم. ابتدا باید بدانید به آزمون یوس متمرکز، آزمون یوس مرکزی نیز گفته می شود. آزمون یوس یکی از آزمون هایی است که وزارت آموزش ترکیه برای پذیرش دانشجویان بین المللی در دانشگاه های خود برگزار می کند. دانشجویانی که می خواهند در مراکز آموزش عالی در ترکیه تحصیل کنند باید در آزمون یوس متمرکز شرکت نمایند. بعضی از دانشگاه های ترکیه به جز آزمون یوس متمرکز ، آزمون یوس مستقل نیز برگزار می کنند و بعضی از آنها دیگر آزمون یوس برگزار نمی کنند و فقط از نتایج آزمون یوس مرکزی استفاده می کنند.

محتوای آزمون یوس متمرکز

آزمون یوس متمرکز دارای 80 سوال است که هر سوال دارای پنج گزینه می باشد. دانشجویان باید این 80 سوال را در مدت 100 دقیقه پاسخ دهند. از 80 سوال 45 سوال مربوط به ریاضی و 35 سوال مربوط به هوش می باشد. ریاضیات در آزمون یوس ضریب 55 و هوش ضریب 45 دارد. ناگفته نماند که این آزمون دارای نمره منفی می باشد.یعنی شما هر چهار سوالی که اشتباه پاسخ دهید یک پاسخ درست شما را از بین خواهد برد. نمره این آزمون از500 می باشد و داوطلبانی که که نمره کمتر از 200 کسب نمایند؛ نمی توانند انتخاب رشته کنند. داوطلبانی که می خواهند در رشته های گروه پزشکی در دانشگاه های ترکیه پذیرش شوند باید نمره بالای 400 کسب نمایند و داوطلبانی که می خواهند در رشته های مهندسی پذیرش شوند باید نمره بالای 250 کسب کنند. البته باید بدانید هر چقدر نمره یک داوطلب بیشتر باشد شانس آن در پذیرش دانشگاه نیز بیشتر می شود.

آزمون یوس متمرکز چیست؟

مدت زمان اعتبار آزمون یوس مرکزی

زمانی که شما در آزمون یوس مرکزی شرکت کردید و نمره قابل قبولی کسب کردید به مدت دو سال این نمره اعتبار دارد و می توانید با استفاده از آن نمره در دانشگاه های عالی ترکیه پذیرش شوید.

زبان آزمون یوس

آزمون یوس مرکزی به زبان های مختلفی از جمله عربی، روسی، فرانسه، انگلیسی، المانی و ترکی استانبول برگزار می شود. شما دانشجویان باید در زمان ثبت نام زبان آزمون خود را تعیین کنید.

چه کسانی می توانند در این آزمون شرکت کنند؟

در این آزمون افرادی که دانش آموز پایه دوازدهم هستند و افرادی که از مقطع دبیرستان فارغ التحصیل شده اند می توانند شرکت کنند. البته نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که آزمون یوس متمرکز برای افراد غیر ترک است و اگر تابعیت شما ترک باشد نمی توانید در این آزمون شرکت کنید.افراد حائز شرایط ثبت نام در آزمون یوس مرکزی عبارتند از :

  • افراد تبعه خارجی
  • افرادی که با تولد شهروند ترکیه هستند.
  • افرادی که شهروندی ترکیه را از طریق وزارت کشور کسب کرده اند.
  • افرادی که که شهروندی ترکیه را ازدست داده اند و دوباره درخواست شهروندی داده اند و درخواست کارت آبی کرده اند.
  • افرادی که تبعه خارجی هستند و شهروندی ترکیه را بعدا کسب کرده اند و یا افرادی که دو تابعیتی هستند.
  • افرادی که تبعه ترکی قبرس هستند و همچنین در آنجا ساکن بوده و در مقطع دبیرستان در آنجا فارغ التحصیل شده اند.

آزمون یوس متمرکز چیست؟

هزینه ثبت نام آزمون یوس متمرکز

هزینه آزمون یوس مرکزی با توجه به دسته بندی کشورهای مختلف می باشد که برای متقاضیان ایرانی 800 لیر می باشد. دسته بندی کشورها برای شرکت در آزمون یوس به همراه هزینه شرکت در این آزمون به شرح ذیل می باشد.

  • مراکز ترکیه، ایران، آذربایجان، عربستان، آلمان و قبرس شمالی: ۸۰۰ لیر
  • مراکز تونس، لیبی، الجزایر، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، پاکستان، افغانستان و اندونزی: ۲۵۰ لیر
  • مراکز چاد، نیجریه، نیجر، سنگال، اتیوپی، سودان، اردن، لبنان و ازبکستان: ۱۵۰ لیر

مراکز شرکت در آزمون یوس

توسط سازمان ÖSYM شهر های آدانا، آنکارا، ادرینه، بورسا، قاضی آنتپ، هاتای، مرسین، استانبول، ازمیر، کایسری، قونیه، کاهرامان ماراش، ماردین، طرابوزان، شانلی اورفا و وان به عنوان مراکز داخل کشور ترکیه معرفی شده اند که دانش آموزان برای شرکت در این آزمون باید به این شهر ها بروند. البته توسط سازمان ÖSYM شهر تبریز در ایران به عنوان مرکز برگزاری این آزمون انتخاب شده بود که این مرکز در بهمن ماه سال 1401 لغو شد و متقاضیان ایرانی باید برای شرکت در این آزمون به یکی از شهر های کشور ترکیه که معرفی شده است؛ بروند.

بیشتر بدانید: تحصیل در قبرس شمالی

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون یوس مرکزی

شما متقاضیان ایرانی باید به صورت اینترنتی در این آزمون ثبت نام کنید. برای ثبت نام باید ابتدا در سامانه آزمون یوس ثبت نام کنید و در مرحله بعد هر کدام ار مدارکی که از شما می خواهد در محل های تعیین شده آپلود نمایید. مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در این آزمون عبارتند از:

  1. اسکن صفحه اول پاسپورت
  2. اسکل عکس پرسنلی
  3. تکمیل فرم اطلاعات ثبت نام
  4. اسکن فیش واریزی هزینه ثبت نام (همانطور که گفته شد برای متقاضیان ایرانی 800 لیر می باشد)

توجه کنید برای این که در مراحل ثبت نام به مشکل برنخورید قبل از ورود به سامانه حتما از آماده بودن مدارک خود اطمینان کنید.

بیشتر بدانید: دانشگاه کارابوک

نکات مهم و کلیدی در خصوص این آزمون

ابتدا باید بدانید طبق بخشنامه سازمان آموزش عالی ترکیه ، نتیجه این آزمون برای پذیرش دانشجویان در دانشگاه های ترکیه اجباری نمی باشد و نتیجه این آزمون فقط حالت توصیه ای و پیشنهادی دارد و دانشگاه های ترکیه در رابطه با پذیرش دانشجویان با نتایج این آزمون آزاد هستند. دانشگاه های ترکیه می توانند همانند سابق از نتایج آزمون یوس خود دانشگاه و همچنین از نتایج آزمون های بین المللی مورد پذیرش دانشگاه برای پذیرش دانشجویان استفاده نمایند.

نتیجه گیری

آزمون یوس مرکزی از اوایل سال جدید میلادی(2023) به شکل جدید برگزار خواهد شد و در رابطه با آن ابهاماتی وجود داشت. در این مقاله به طور کامل به توضیح آزمون یوس مرکزی پرداخته شد و به تمام نکات کلیدی و مهم که شما باید برای شرکت در این آزمون بدانید پرداخته شد. اگر بازم در رابطه با هرچیزی سردرگم بودید بهتر است با مشاوران موسسات مختلف مشورت کنید تا بتوانید تمام مراحل شرکت در آزمون یوس مرکزی به خوبی بگذرانید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو