کپسول میگرافار و اطلاعات مهم که قبل از مصرف آن باید بدانید

کپسول میگرافار و اطلاعات مهم که قبل از مصرف آن باید بدانید


منبع: آرگا

2

1402/8/25

20:10


کپسول میگرافار به کاهش و شدت حملات میگرنی و انواع سردرد کمک می کند و مواد به کار رفته در این کپسول گیاهی به گونه ای می باشد، که می تواند منجر به تاثیرات آرامبخش و ضد اضطراب گردد، که این امر به بیماران کمک می کند.

کپسول میگرافار ۲۴۰ میلی گرم که معمولا با نام قرص میگرافار نیز شناخته می شود، یک فراورده گیاهی می باشد. این دارو در درمان سردرد بسیار موثر می باشد. هدف اصلی این دارو پیشگیری و تسکین انواع سردرد به ویژه سردرد های میگرنی می باشد و بر این موضوع تمرکز دارد. درمان انواع سردرد های دوران قاعدگی و جلوگیری از حملات حاد میگرن و تهوع و استفراغ از مزیت های این کپسول می باشد.

میگرافار، محصول شرکت داروسازی نوتک فار می باشد، که دارای مواد موثری چون گیاه تاناستوم یا بابونه گاو چشم و گیاه بابونه آلمانی است. این دو گیاه به دلیل خواص اعجاب انگیز در ضد درد بودن، ضد التهابی، آرام بخشی و ضد اضطرابی بودن شهرت خوبی دارند. از این گیاهان سالیان متمادی است، که برای درمان و تسکین درد استفاده می شود.

تاثیر کپسول میگرافار در درمان میگرن

کپسول میگرافار

گیاهی بودن میگرافار یکی از ویژگی های حائز اهمیت این دارو می باشد، به همین دلیل می توان گفت این دارو عوارض بسیار کمی دارد و تنها در برخی موارد به شکل خفیف و گذرا احتمال بروز عوارض جانبی در پی مصرف این قرص به وجود خواهد آمد. مصرف این قرص برای کودکان بالای ۲ سال عاری از اشکال می باشد. مصرف این دارو می تواند کمک شایانی در تسکین سردرد های میگرنی و کاهش و شدت آن ها باشد. تاثیر آرامبخشی و ضد اضطرابی تاثیر مطلوبی در رفع میگرن دارد. همچنین این دارو کمک می کند تا حالت تهوع و استفراغ ناشی از سردرد میگرن تسکین یابد. با مصرف منظم این مکمل گیاهی می توان به پیشگیری از انواع سردرد ها چون سردرد های میگرنی ، خوشه ای و تنشی و دوران قاعدگی کمک کرد. مصرف منظم این دارو تحت نظر پزشک از تکنیک های جلوگیری از میگرن و کنترل آن می باشد.

مکانیسم اثر

اثرات درمانی بابونه گاو چشم شامل درمان آرتریت روماتوئید، تب، درد های معده، مشکلات قاعدگی و اسپاسم عضلات می باشد. از مهم ترین موارد مصرف گیاه تاناستوم تسکین سردردهای میگرنی می باشد، این گیاه تاثیرات ضد درد و ضد التهابی موثری دارد و موجب مهار تجمع پلاکتی و مهار ترشح سروتونین به وسیله پلاکت ها می شود و در نهایت از بروز سردرد های میگرنی جلوگیری می کند.

آشنایی با موارد منع مصرف داروی میگرافار

گیاه بابونه آلمانی نیز از دیگر مواد به کار رفته در ساخت کپسول میگرافار می باشد، که به دلیل خواص آرام بخشی و ضد اضطرابی تاثیر مطلوبی در تقویت اثر این دارو ایفا می کند.

به دلیل وجود مقادیر درمانی پارتنولید و دیگر موادی چون ترانس کریز اتیل استات اثرات ضد درد و ضد التهابی با مصرف دارو مشاهده می شود، سروتونین نقش پررنگی در پاتوژنز سردرد های میگرنی دارد و خاصیت تراکم و چسبندگی پلاکت های بیماران میگرنی بیشتر از افراد معمولی است، یکی دیگر از مکانیسم های تایید شده در مورد اثرات ضد میگرنی مواد موثره تاناستوم مهار ترشح گرانولی پلاکت های خون و لکوسیت ها پلی مورفونوکلئر است.

تاناستوم و پاراتنولاید موجب مهار تجمع پلاکتی و مهار ترشح سروتونین ۵HT به وسیله پلاکت ها می شوند و به این صورت از بروز سردرد میگرنی جلوگیری می کنند. تاناستوم با بلوک کانال های پتاسیمی موجب مهار اسپاسم عضلات صاف عروق نیز می شود و از این طریق در مهار سردرد موثر عمل می کند. وجود بابونه آلمانی در کپسول میگرافار موجب افزایش اثرات ضد اضطرابی و آرامبخش میباشد. چنانچه این سوال برای شما مطرح شده است که درمان درد میگرن با چه روش هایی انجام می شود؟ می توانید برای کسب اطلاعات به مقاله مربوط به آن مراجعه فرمایید.

نحوه مصرف

این دارو هم برای افراد بزرگسال و هم برای کودکان بالای دو سال قابل استفاده می باشد، برای کسب اطلاعات دقیق تر باید با پزشک خود مشورت کنید، تا با توجه به شرایط شما نسخه مناسب تجویز شود. همچنین بهتر است، این کپسول را همراه یا بعد از غذا مصرف کنید. در صورتی که برای شما نسخه خاصی تجویز نشده است، می توانید بر اساس دستورالعمل پیشنهادی بروشور عمل کنید.

بررسی ترکیبات سازنده میگرافار

چنانچه از کپسول میگرافار برای پیشگیری از سردرد استفاده می کنید، در افراد بالغ روزی ۲ تا ۴ بار هر مرتبه یک کپسول و کودکان روزی ۱ تا ۲ کپسول را باید مصرف کنند. در صورتی که مصرف این دارو برای متوقف کردن حمله میگرن مورد استفاده قرار گرفته است باید، در افراد بالغ هر ۶ ساعت یک کپسول و در کودکان تا ۲ کپسول در روز مورد استفاده قرار گیرد. پس از رفع سردرد مصرف این کپسول جهت پیشگیری و درمان باید ادامه یابد. جهت پیشگیری مصرف دارو را تا ۴ ماه ادامه دهید و پس از آن با مشورت پزشک دوز نگهدارنده تا دو ماه دیگر ادامه یابد.

ویژگی ها

  • مورد مصرف حملات حاد میگرن و تهوع و استفراغ ناشی از آن
  • درمان انواع سردرد نظیر سردردهای خوشه‌ای و تنشی
  • پیشگیری و کاهش شدت و تکرار سردردهای میگرنی
  • تسکین سردردهای قبل و حین دوران قاعدگی
  • کاهش تهوع و استفراغ

موارد منع مصرف

مصرف این دارو برای افرادی که حساسیت شناخته شده نسبت به گیاهان خانواده آستراسه و به طور خاص گیاه تاناستوم دارند، ممنوع می باشد. کودکان زیر دو سال و افرادی که مشکل بلع کپسول دارند، نیز باید از مصرف این کپسول اجتناب کنند.

ممکن است در پاره ای از موارد عوارض جانبی خفیفی برای برخی افراد ایجاد شود، این عوارض شامل اختلالات گوارشی و درد های شکمی، اسهال، یبوست، نفخ، افزایش ضربان قلب، سرگیجه، التهاب دهان و حلق و لب ها می باشد، که یک واکنش موضعی ناشی از تماس مستقیم مواد موثره گیاه می باشد و با استفاده از فرم دارویی کپسول این عارضه ایجاد نخواهد شد.

بررسی فواید مصرف میگرافار

در صورت بروز احتمالی زخم دهانی مصرف دارو باید قطع شود. با استفاده فرم دارویی کپسول و بلع کامل آن این عارضه ایجاد نخواهد شد. قطع ناگهانی کپسول میگرافار می تواند، باعث برگشت مجدد سردرد، بی خوابی و تحریک پذیری شود، بنابراین برای قطع مصرف دارو بهتر است با پزشک مشورت کنید و به جای قطع ناگهانی از دوز مصرفی دارو بکاهید.

به دلیل اثرات ضد انعقادی این دارو باید، در هنگام مصرف با سایر دارو هایی ضد انعقاد چون وارفارین، آسپرین، دی پیریدامول و هپارین با احتیاط و تحت نظر دکتر به مصرف برسد. مصرف این دارو در افراد سالمند و بیماران مبتلا به مشکلات کبدی و کلیوی و کمبود ویتامین K  باید با رعایت احتیاط باشد. مصرف همزمان این دارو با NSAIDs احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد، بنابراین از مصرف همزمان این دارو ها با یک دیگر باید اجتناب کرد. مصرف این دارو دو هفته پیش از جراحی باید قطع شود. لازم به ذکر است، استفاده از این دارو در زمان بارداری و شیردهی مجاز نمی باشد.

ترکیبات

گیاه تاناستوم و کامومیل حاوی روغن های فرار ( ۰,۷۵ درصد مواد موثره گیاه ) نظیر ال – کامفرو ترانس کریز انتیل استا، سزکوئی ترپن های لاکتونی به ویژه پارتنولید و فلاونوئید ها مانند آپی ژنین می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو