ایران در حال ساخت سه بمب اتمی است

منبع: تکراتو

2

1402/8/26

12:13


طی دو گزارش محرمانه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی که روز چهارشنبه 15 نوامبر در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفت تصریح شده که ایران به ساخت بمب اتم نزدیک‌تر شده است.

ایران در حال ساخت سه بمب اتمی است

طی دو گزارش محرمانه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی که روز چهارشنبه 15 نوامبر در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفت تصریح شده که ایران به ساخت بمب اتم نزدیک‌تر شده است.
ایران با حذف دوربین‌های نظارتی عملا بازرسی‌های بین‌المللی از آژانس هسته‌ای را محدود کرده است.  بر همین اساس گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد، ایران به ساخت بمب اتم نزدیک‌تر شده و اورانیم غنی شده با کیفیت تسحیلاتی برای ساخت سه بمب اتم را در اختیار دارد.

با این حال مقامات ایران همواره ساخت سلاح اتمی را تکذیب کرده‌ و گفته‌اند که هدف آنها از غنی‌سازی اورانیوم تنها در راستای تولید انرژی و پیشرفت کشور است.


ادامه مطلب در ادامه 

بیشتر بخوانید:


ایران به ساخت بمب اتم نزدیک‌تر شده است

پس از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای برجام، حکومت ایران تمامی دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی آژانس را حذف کرده و عملا دسترسی سازمان برای بازرسی‌های فوری سایت‌های اعلام نشده در کشور را از بین برده است.

اژانس اتمی 42 کیلوگرم اورانیم را به صورت تئوری برای ساخت بمب اتم کافی دانسته، این در حالی است که طبق گزارش‌های بدست آمده ایران 128/3 کیلوگرم اورانیم 60 درصد غنی شده را در اختیار دارد که برای ساخت سه بمب اتم کافی است.

انرژی هسته ای

ساخت بمب اتم

اورانیومی که برای ساخت سلاح کاربرد داشته باشد باید حدود 90 درصد غنی شده باشد. فیلم «اوپنهایمر» که به تازگی اکران شده نیز به موضوع ساخت بمب اتم می‌پردازد.

اسفند سال گذشته، رافائل گروسی مدیر کل آژانس پس از سفر به تهران در کنفرانس مطبوعاتی گفت:

«جمهوری اسلامی با نصب دوباره دوربین‌های نظارتی در چند سایت و افزایش بازرسی‌ها موافقت کرده است اما در گزارش دوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده که دوربین‌های کنترلی که یک سال پیش، از تاسیسات اتمی ایران جمع‌آوری شده‌ و هنوز نصب نشده‌اند.»

سال گذشته بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه سایت در ورامین، مریوان و تورقوزآباد در حومه تهران شناسایی کرده و اعلام کردند که ذرات اورانیم در آنها یافت شده است. این سه محل جز محل‌های اعلام شده از سوی ایران به عنوان سایت‌های هسته‌ای نبودند.
مقامات ایران که هنوز به سوالات مربوط به ذرات باقی مانده اورانیم در سایت هسته‌ای پاسخ نداده، در شهریور ماه مجوز فعالیت چندین بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران را لغو کرد و هنوز هم این امکان را به آنها نداده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی ساخت بمب اتم چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو