هوش مصنوعی تعاملی مدل‌های فعلی هوش مصنوعی را شکست می‌دهد

منبع: تکراتو

3

1402/7/3

18:28


طبق اعلام یکی از بنیانگذاران دیپ‌مایند و پیشگامان هوش مصنوعی، به‌زودی هوش مصنوعی تعاملی ابزارهای فعلی هوش مصنوعی همچون ChatGPT را شکست می‌دهد.

هوش مصنوعی تعاملی مدل‌های فعلی هوش مصنوعی را شکست می‌دهد

طبق اعلام یکی از بنیانگذاران دیپ‌مایند و پیشگامان هوش مصنوعی، به‌زودی هوش مصنوعی تعاملی ابزارهای فعلی هوش مصنوعی همچون ChatGPT را شکست می‌دهد.

مصطفی سلیمان، یکی از بنیانگذاران دیپ‌مایند که گوگل در سال 2014 آن را به قیمت 500 میلیون دلار خریداری کرد، اعلام کرده که که نسل بعدی ابزارهای هوش مصنوعی تغییری اساسی در تاریخ گونه بشر خواهد بود و به مردم امکان خواهد داد که نه تنها اطلاعات را کسب کنند، بلکه به هوش مصنوعی دستور انجام کارهایی را بدهند و خدماتی از طرف آن‌ها انجام شود.

درواقع منظور سلیمان، هوش مصنوعی تعاملی بوده که به کاربر امکان می‌دهد از هوش مصنوعی بخواهد کارهایی برایش انجام دهد که آن‌ها این کارها را در گفت‌وگو با سایر افراد و تعامل با سایر هوش‌های مصنوعی انجام خواهند داد.

بیشتر بخوانید: ژاپنی‌ها ابزاری برای ترجمه صدای مرغ‌ها با هوش مصنوعی ساختند

قابلیت‌های هوش مصنوعی تعاملی

سلیمان در گفت‌وگویی با نشریه بررسی فناوری موسسه فناوری ماساچوست (MIT Technology Review) بیان داشت: «موج نخست هوش مصنوعی مرحله طبقه‌بندی بود. یادگیری عمیق نشان داد که می‌توان برای طبقه‌بندی انواع گوناگون داده‌های ورودی مانند تصویر، ویدیو، صدا و زبان را به رایانه آموزش داد. اکنون در موج مولد قرار داریم، که در آن داده‌های ورودی را می‌گیریم و داده‌های جدید تولید می‌کنیم.»

وی در ادامه اضافه کرد: «موج سوم، مرحله تعاملی است. به همین دلیل است که مدت‌ها است شرط بسته‌ام مکالمه رابط کاربری آینده است. به عبارت دیگر، به جای اینکه فقط روی دکمه کلیک کنید و تایپ کنید با هوش مصنوعی صحبت می‌کنید.»

سلیمان همچنین یادآور شد: «این امر در کاری که فناوری می‌تواند انجام بدهد تحولی بزرگ است. لحظه‌ای بسیار بسیار ژرف در تاریخ فناوری است که گمان می‌کنم بسیاری از مردم آن را دست‌کم می‌گیرند.»

هوش مصنوعی تعاملی

وی افزود: «فناوری امروز ایستا است. تقریبا همان کاری را که به آن می‌گویید انجام می‌دهد. اما اکنون قرار است این فناوری پویا شود. قرار است اگر برای اقدام‌هایی به او آزادی بدهید، امکان آزادی عمل داشته باشد. واقعا تغییر اساسی در تاریخ گونه ما است که ابزارهایی می‌سازیم تا این نوع کارها را انجام بدهند.»

زمانی که از سلیمان در مورد خطرات احتمالی اعطای خودمختاری به هوش مصنوعی پرسیدند، او اظهار کرد که تعیین حد و مرز برای این فناوری و اطمینان از همسویی آن با منافع بشر از اهمیت فراوانی برخوردار است. گفتنی است که در همین راستا هنگامی که سلیمان هنوز در دیپ‌مایند مستقر بود، همکارانش به توسعه چیزی تحت عنوان «دکمه بزرگ قرمز» می‌پرداختند که عملا کلید خاموش هوش مصنوعی سرکش محسوب می‌شد.

در همین زمینه مقاله‌ای پژوهشی تحت عنوان «عوامل قطع‌شدنی ایمن» توضیح می‌دهد که چگونه کارور انسانی امکان خاموش کردن هر ربات بدرفتاری را داشته یا از کار بیندازد و به این صورت مانع بروز «عواقب برگشت‌ناپذیر» شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص قابلیت‌های هوش مصنوعی تعاملی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: سیتنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو