عدم برندسازی فرش خراسان شمالی موجب شده تا بازار فروش این محصول در دست دلالان باشد

منبع: همگردی

1

1402/8/28

12:04


خبرگزاری مهر/ براساس خبرهای واصله، عدم برندسازی فرش خراسان شمالی موجب شده تا بازار فروش این محصول در دست دلالان باشد.

فروش محصولات تولیدی در عرصه اقتصاد طلایی ترین نقطه هر چرخه زنجیره ارزشی محسوب می شود. اگر فروش محصولات تولیدی با قیمت مناسب و در زمان مناسب انجام شود، تولید کننده برای ادامه تولید محصولات خود رغبت پیدا می کند اما در صورت عدم تحقق این موضوع چرخه تولید از حرکت باز می ایستد و تولید کننده به یک مصرف کننده صرف تبدیل می شود.

حدود نیمی از جمعیت یک میلیون نفری مردم استان خراسان شمالی در روستاها ساکن هستند، جامعه ای که همچنان در حوزه های کشاورزی و دامداری تولیدات متنوعی دارند و در زمینه صنایع دستی به ویژه فرش محصولات ارزنده ای دارند، اما عرضه این محصولات در بازارهای مختلف منطقه ای، کشوری و حتی بین المللی عمدتاً با چالش های جدی روبروست.

فرش، زعفران، محصولات لبنی، فرآورده های محصولات کشاورزی و آب نبات از جمله محصولات و تولیداتی است که مردم خراسان شمالی با توجه به شرایط محیط زندگی خود اقدام به تولید آن می کنند و اما در عرضه و فروش با قیمت مناسب دچار چالش و مشکل هستند.

عدم توانمندی در فروش محصولات از سوی تولید کنندگان باعث شده تا خراسان شمالی همچنان بهترین موقعیت برای جولان دلالان در بخشهای مختلف باشد تا با خرید تولیدات استان با پایین ترین قیمت و فروش آن با قیمت های گزاف سود کلانی را نصیب خود کرده و تولید کننده را نیز بی بهره و وابسته خود سازد.

یکی از فعالان عرصه صنعت فرش در خراسان شمالی با اشاره به وجود شبکه دلالی برای عرصه و فروش فرشهای دستبافت خراسان شمالی گفت: تولید فرش در استان خراسان شمالی از جمله صنایع پایین دستی بخش دامداری در استان است که از گذشته های دور فعالیت دارد اما همین قدمت کار تولیدی و عدم تناسب فروش مناسب آن باعث شده تا تولید کنندگان فرش دستبافت در خراسان شمالی رغبت و انگیزه خود را برای ادامه کار از دست بدهند.

وی که علاقه ای به انتشار نام خود در این گزارش نداشت، در ادامه تصریح کرد: فرش های دستبافت با کیفت بسیار مناسب توسط بافندگان ماهر در خراسان شمالی آماده می شود اما به دلیل عدم فعالیت شبکه فروش و حضور دلالان در بخش های مختلف، امکان فروش این محصولات با قیمت واقعی از سوی بافندگان وجود ندارد و کمترین دستمزدها را تولید کنندگان این بخش دریافت می کند.

این مدرس بافندگی فرش در خراسان شمالی تفاوت قیمت تولید تا فروش فرش در بازار را بالغ بر ده ها برابر عنوان کرد و گفت: اگر فردی علاقمند به فروش فرش های دستبافت تولیدی خراسان شمالی در اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای دیگر باشد و تمایل به پرداخت دستمزدهای مناسب تر به تولید کننده نیز باشد، با هجمه مافیای دلالی در استان به زمین می خورد.

وی ادامه داد: حضور در نمایشگاه های بین المللی و حتی سطح یک کشوری نیز برای تولید کنندگان واقعی فرش در استان به آرزویی محال تبدیل شد، چون دلالان با استفاده از روابط و ارتباطات خود در دستگاه های مجری اعزام به نمایشگاه ها، تمام غرفه ها و ظرفیت ها را از خود می کنند و فرصتی برای تولید کننده واقعی برای عرضه فرش ایجاد نمی شود.

مهرداد داوود زاده با اشاره به وجود زیرساختهای گمرکی برای صادرات فرش از خراسان شمالی گفت: مجموعه صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تلاش خود را برای بازاریابی و کمک به چرخه فرش استان می کند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی ادامه داد: فروش فرش ایرانی در کشورهای مختلف گردش مالی زیادی را دارد و انتظار داریم تا بافندگان فرش ابتدا اقدام به برند سازی برای فرش های استان کنند.

وی همچنین درباره فراهم سازی زیرساختهای حضور بافندگان فرش در مجموعه های مختلف نمایشگاهی گفت: کمکهایی در سالهای اخیر برای حضور فعالان این عرصه انجام می شود اما به دلیل محدودیت منابع و نیز تقاضای فراوان در این عرصه کمکها به میزان ممکن انجام می شود.

داوود زاده همچنین از کمک 60 میلیارد تومانی در سال گذشته به بافندگان فرش خبر داد و گفت: طی سال جاری نیز 60 درصد اعتبارات مشاغل خانگی به حوزه فرش بافی تخصیص یافته است.

وی برگزاری دوره های آموزشی با همکاری اتاق بازرگانی را از جمله دیگر خدمات ارائه شده برای بافندگان عنوان کرد و افزود: پیگیر بیمه شدن فرش بافان جدید استان به جای افراد خارج شده سابق نیز هستیم.

حسین حاجی بگلو با اشاره به تولید ماهانه 5 هزار متربع فرش در استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: 44 میلیارد تومان در راستای افزایش کمک به این رسته شغلی در استان خراسان شمالی تخصیص یافته است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی از صادرات 40 درصدی تولیدات فرش استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: یک بخش شامل بافندگان مستقل است که با دارا بودن دار قالی به صورت شخصی اقدام به تولید فرش می کنند، بخش دیگر تولید کنندگانی هستند که شامل یک پشتیبان و چند تولید کننده است.

وی افزود: در خراسان شمالی 26 هزار و 500 بافنده فعالیت دارند که سالانه حدود 60 هزار متر مربع تولید می کنند.

ناصر فخر موحدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز طی جلسه شورای هماهنگی بانکهای استان در سالن جلسات استانداری به موضوع برندسازی محصولات استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه استفاده از ظرفیت تبلیغات و برندسازی برای تولیدات بسیار ارزشمند استان ضعیف عمل شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی با تاکید بر برندسازی و ایجاد فضای تبلیغاتی برای تولیدات استان ادامه داد: با وجود ظرفیتهای فراوان، تبلیغات درستی در این مورد صورت نگرفته است.

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری با اشاره به اهمیت برندسازی برای معرفی خراسان شمالی گفت: برندسازی قابلیتها و پتانسیلهای خراسان شمالی در سطح ملی و بین المللی از دستور کارهای این استان به دستگاه های اجرایی جهت پیگیری است.

وی با بیان اینکه فرش دورو شهرستان راز و جرگلان خاستگاه جهانی دارد، تصریح کرد: هدف ما برند سازی و معرفی آن به تمام کشورهای دنیا است.

حسین نژاد اشاره ای نیز به قابلیتهای طبیعی این استان کرد و گفت: خراسان شمالی با دارا بودن آب و هوای عالی در تمام نقاط و وجود سیصد کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان می تواند مقصد گردشگری تلقی شود.

گمرک کشور نیز با انتشار آمار 7 ماهه صادرات و واردات کشور به تفکیک استانهای مختلف اقدام کرد که در بخش منطقه ویژه اقتصادی بجنورد کالا با معرفه سایر فرشها و کف پوش ها از مواد نسجی حتی آماده مصرف به جز جاجیم تنها آیتم مرتبط در میان صادرات استان خراسان شمالی محسوب می شود.

این کالاها نیز فقط در فروردین امسال به میزان بیش از 92 تن کالا به کشور ترکمنستان صادر شده که بالغ بر 94 هزار دلار نیز ارز آوری برای آن ثبت شده است.

عدم صادرات کالا به صورت مستقیم از گمرک خراسان شمالی و همچنین اقدام به فروش فرش این استان به نام استانهای دیگر همچون آذربایجان شرقی از مرزهای دیگر کشور نیز شاید دلایلی دیگر برای عدم ثبت وضعیت دقیق فروش فرشهای استان به کشورهای خارجی است.

عدم برندسازی فرش خراسان شمالی موجب شده تا بازار فروش این محصول در دست دلالان باشد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو