پیام فوری دبیرکل سازمان ملل درباره غزه/ همه باید شرایط گذار در غزه را فراهم کنند

منبع: ساعد نیوز

1

1402/8/29

22:21


ساعدنیوز: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری میان حماس و رژیم صهیونسیتی شد.

پیام فوری دبیرکل سازمان ملل درباره غزه/ همه باید شرایط گذار در غزه را فراهم کنند

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعدنیوز به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: من معتقدم که پس از جنگ مهم است که یک تشکیلات فلسطینی تقویت شده برای به عهده گرفتن مسئولیت در غزه حضور داشته باشد.

او گفت که آتش بس بشردوستانه اولین گام مهم است باید با دسترسی نامحدود به کمک های بشردوستانه، "آزادسازی گروگان ها" و پایان دادن به نقض قوانین بین المللی بشردوستانه و حمایت از غیرنظامیان همراه شود.

او گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین که کرانه باختری را اداره می کند و در سال 2006 توسط حماس از غزه بیرون رانده شد، به وضوح تا زمانی که تانک های اسرائیلی در غزه هستند، نمی تواند قدرت را به دست بگیرد و باید یک "دوره گذار" وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: "من فکر نمی کنم که یک غزه تحت الحمایه سازمان ملل راه حل خوبی باشد. من فکر می کنم که ما به یک رویکرد چندجانبه نیاز داریم که در آن کشورهای مختلف، نهادهای مختلف، همکاری کنند. البته برای اسرائیل، آمریکا ضامن اصلی امنیت آن است. برای فلسطینی ها، کشورهای همسایه و عربی منطقه ضروری هستند."

گوترش ادامه داد: "بنابراین همه باید دور هم جمع شوند تا شرایط انتقال و گذار را فراهم کنند و تشکیلات خودگردان فلسطینیِ تقویت شده اجازه دهند تا مسئولیت غزه را بر عهده بگیرد و سپس بر اساس آن، در نهایت به شیوه ای مصمم و غیرقابل برگشت به سمت یک راه کار دو کشوری حرکت کنند."

گوترش گفت که کشتار غیرنظامیان در غزه در طول دوره دبیرکلی اش در سازمان ملل «بی‌نظیر و بی‌سابقه» است.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه حوادث غزه از 7 اکتبر را محکوم کرد و آنها را "کشتار بی نظیر و بی سابقه غیرنظامیان" از زمان آغاز به کارش در سال 2017 خواند.

وی گفت: مشخص است که ما در چند هفته، هزاران کودک کشته دیده ایم،این امر اهمیت دارد. ما شاهد سطحی از کشتار غیرنظامیان هستیم که از زمانی که من دبیرکل هستم در هیچ درگیری سابقه و نظیر نداشته است.

گوترش گفت، مهم است که بتوانیم این واقعه غم انگیز را به یک فرصت تبدیل کنیم و افزود: ضروری است که پس از جنگ در مسیری مصمم به سمت راهکار دو کشوری حرکت کنیم.

او همچنین گفت که در محکوم کردن نقض قوانین بین المللی بشردوستانه و نقض محافظت از غیرنظامیان "بسیار صریح" بوده است.

گوترش در پاسخ به این سوال که چرا حملات اسرائیل را "جنایات جنگی" ندانسته است، گفت که برای انجام این کار "وظیفه ای" به او داده نشده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو