۵ کشور دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در سال ۲۰۲۳؛ جایگاه ایران کجاست؟

۵ کشور دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در سال ۲۰۲۳؛ جایگاه ایران کجاست؟


منبع: روزیاتو

3

1402/9/2

19:01


۵ کشور دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در سال ۲۰۲۳؛ جایگاه ایران کجاست؟

۵ کشور دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در سال ۲۰۲۳؛ جایگاه ایران کجاست؟

گاز طبیعی یکی از مهم ترین سوخت ها در دنیای امروز است. زیرا مزایای انرژی سوخت‌ های نفتی را ارائه می‌دهد و همچنین به دلیل انتشار آلاینده‌ های کمتر، دوستدار محیط زیست است. علاوه بر این، تحولات اخیر در بازار جهانی انرژی، به ویژه در اروپا، بازار گاز طبیعی مایع (LNG) را نیز در کانون توجه جهانی قرار داده است.

در این مقاله، نگاهی خواهیم داشت به پنج کشور دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در سال ۲۰۲۳.

۵. ترکمنستان

ذخایر گاز طبیعی در کیلومتر مکعب در سال ۲۰۲۱: ۱۰,۰۰۰

ترکمنستان یک کشور آسیای مرکزی محصور در خشکی است. این کشور دارای برخی از بزرگترین میادین گاز طبیعی در جهان است که تولید گاز آن به شرکت دولتی «ترکمن گاز» سپرده شده است. ترکمنستان میلیاردها فوت مکعب گاز در اختیار چین قرار می‌دهد و همچنین قصد دارد از طریق خط لوله جدید، گاز هند، پاکستان و افغانستان – همه کشورهای منطقه – را تامین کند.

۴. ایالات متحده آمریکا

ذخایر گاز طبیعی در کیلومتر مکعب در سال ۲۰۲۱: ۱۷,۷۱۰

ایالات متحده بزرگترین اقتصاد جهان از نظر اسمی و همچنین بزرگترین تولید کننده نفت جهان است. آمریکا همچنین دارای بزرگترین شرکت های نفتی خصوصی جهان است، مانند شرکت شِورون (NYSE:CVX) و شرکت اکسون موبیل (NYSE:XOM). بیش از یک پنجم ذخایر گاز طبیعی آمریکا در ایالت تگزاس است و پنسیلوانیا و لوئیزیانا نیز دارای ذخایر قابل توجهی هستند. سبد انرژی آمریکا نیز به دلیل خاصیت سوخت پاک به گاز طبیعی متکی است.

۳.  قطر

ذخایر گاز طبیعی در کیلومتر مکعب در سال ۲۰۲۱: ۲۳,۹۰۰

قطر یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان است. این کشور با ۵۱,۹۶۸ دلار پنجمین تولید ناخالص داخلی سرانه در جهان را دارد. تهاجم روسیه به اوکراین به صنعت گاز طبیعی قطر رونق قابل توجهی بخشید زیرا به دلیل تحریم های اعمال شده بر سوخت روسیه، عرضه آن از سوی قطر به اروپا تسریع شد. صادرات گاز از میدان شمالی قطر، این کشور را قادر ساخته است تا سطح زندگی شهروندان خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد، که نشان‌دهنده نقش حیاتی سوخت در توسعه این کشور است.

۲. جمهوری اسلامی ایران

ذخایر گاز طبیعی در کیلومتر مکعب در سال ۲۰۲۱: ۳۴,۰۰۰

ایران یکی دیگر از کشورهای آسیایی با ذخایر عظیم نفت است. جمهوری اسلامی مانند ونزوئلا به دلیل تحریم های مالی قادر به فروش سوخت خود در بازارهای بین المللی نیست، با این حال مقادیر زیادی نفت را از طریق شبکه گسترده جهانی کشتی‌های باری به چین عرضه می‌کند. پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی کشور است. ایران در حال سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری برای رساندن ظرفیت LNG خود به استانداردهای جهانی است.

۱. روسیه

ذخایر گاز طبیعی در کیلومتر مکعب در سال ۲۰۲۱: ۴۷,۸۰۰

روسیه از نظر وسعت بزرگترین کشور جهان است. این کشور همچنین یک بازیگر مهم در صنعت جهانی گاز طبیعی است و شرکت دولتی «گازپروم» مسئول تامین گاز روسیه از طریق خطوط لوله عظیم زمینی است. با این حال روسیه این روزها مشتاق است تا پس از کاهش عرضه گاز به اروپا، بازارهای جایگزینی برای گاز خود بیابد. برای این منظور، این کشور قصد دارد یک خط لوله جدید گاز طبیعی برای تامین گاز چین بسازد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو