مضرات فریز کردن مواد غذایی و غذاهایی که نباید فریز شوند

مضرات فریز کردن مواد غذایی و غذاهایی که نباید فریز شوند


منبع: آرگا

2

1402/9/3

00:06


تمام مواد غذایی قابل فریز کردن نیستند و مصرف برخی از غذاهای فریز شده می تواند خطرناک و مضر باشد. در این مطلب به بررسی مضرات فریز کردن مواد غذایی اشاره می شود.

بهترین روش برای ماندگاری بیشتر مواد غذایی فریز کردن آن ها می باشد ولی همه مواد غذایی را نمی توان برای مدت معینی فریز کرد. همچنین فریز مواد غذایی با یکدیگر تفاوت دارد. در ادامه مطلب به بررسی مضرات فریز کردن مواد غذایی می پردازیم.

بررسی مضرات فریز کردن مواد غذایی

فریز کردن برخی مواد غذایی برای افزایش ماندگاری آن ها صورت می گیرد ولی همه مواد غذایی را نمی توان به این صورت نگهداری کرد. به عبارتی هر ماده غذایی قابلیت فریز شدن نداشته و به کیفیت آن آسیب وارد می شود. تمام مواد غذایی را نمی توان برای مدت مشخصی در فریزر نگهداری کرد و فریز مواد غذایی با توجه به نوع ماده غذایی تفاوت دارد.

باید اشاره کرد همه مواد غذایی در یخچال یا فریزر سالم باقی نمی مانند بلکه برخی به علت ترکیبات موجود در آن ها ماندگاری زیادی ندارند و نمی توان به مدت طولانی آن ها را فریز کرد. امروزه به علت مشغله های مختلف نیاز افراد به فریز مواد بیش از قبل می باشد و اکثرا برای پخت سریعتر غذا از قبل مواد لازم را درون فریزر نگهداری می کنند.

یکی از نکات خانه داری این است قرار دادن مواد غذایی در فریزر سبب ماندگاری بیشتر آن ها شده ولی باید دانست سرمای زیاد موجب کاهش کیفیت مواد غذایی و تغییر مزه و طعم آن ها می گردد. در ضمن برخی مواد غذایی نسبت به سرما حساس تر بوده و بهتر است در یخچال یا فریزر نگهداری نشوند.

تحقیقات نشان می دهد بعضی مواد غذایی با نگهداری در فریزر علیرغم از دست دادن خواص به سم تبدیل می شوند که در صورت وارد شدن به بدن مضرات زیادی به همراه دارد. بیشتر کارشناسان تغذیه عقیده دارند فریز کردن اولین اولویت پس از تازه خواری مواد غذایی می باشد و در صورت عدم رعایت اصول مناسب آن مضر خواهد بود.

همانطور که اشاره شد فریز کردن مواد غذایی با یکدیگر تفاوت دارد و قرار دادن بعضی مواد غذایی در یخچال سبب تغییراتی در بو، طعم و کیفیت آن ها می شود. پس همه غذاها قابلیت فریز شدن را ندارند و مصرف آن ها می تواند مضر و خطرناک باشد. در ادامه بیشتر در مورد مضرات فریز کردن مواد غذایی صحبت می کنیم.

غذاهایی که نباید فریزر شوند؟

در راستای بررسی مضرات فریز کردن مواد غذایی قابل ذکر است غذاهای زیر را نباید فریز کنید:

۱. غذاهای سرخ شده: این غذاها در فریزر تردی و خوشمزگی خود را از دست می دهند و حالت نرم پیدا می کنند.

۲. برنج پخته شده: فریز برنج پخته شده موجب ایجاد تغییراتی در طعم، بو، مزه و کیفیت آن می شود. فقط به اندازه یک وعده غذایی می توان برنج پخته را فریز کرد آن هم در ظروف درب دار.

۳. غذاهای کنسروی: قرار دادن غذای کنسروی در فریزر موجب حجیم و بزرگ شدن آن شده و باعث انفجار یا شکستن قوطی می شود.

۴. ماکارونی پخته: پاستا یا ماکارونی پخته شده در صورت فریز شدن حالت نرم و شل پیدا می کند. برای فریز ماکارونی بهتر است آن را نیم پر کرده و در فریز قرار دهید و هنگام مصرف داغ کنید. البته ابتدا ماکارونی فریز شده را مدتی در فضای اتاق قرار داده تا یخ آن باز شود.

۵. نگهداری نان در فریزر موجب بالا رفتن ماندگاری آن می‌شود ولی این کار باعث خشک شدن سریع نان خواهد شد. پس برای جلوگیری از این مشکل نان های صنعتی را به جای فریز در دمای اتاق به مدت چهار روز نگه داری کنید.

۶. اکثر افراد به علت کمبود وقت سبزیجات را درون فریزر نگهداری می کنند ولی این کار سبب شده که ویتامین و مواد مغذی سبزیجات کاهش یابد. بنابراین توصیه می شود برای دریافت ویتامین و مواد مغذی سبزیجات آن ها را به اندازه مصرف و تازه تهیه کنید.

۷. نگهداری سیب زمینی در یخچال سبب فاسد شدن آن می شود. زیرا طعم و مزه آن به دلیل جذب رطوبت تغییر کرده حتی اگر آن را در پلاستیک هم قرار دهید. باز هم رطوبت را جذب نموده و روند فسادش افزایش پیدا می کند.

۸. نگهداری گوجه فرنگی در فریزر سبب می شود طعم و خواص خود را از دست داده و آب بیندازد. سعی کنید آن را به صورت تازه مصرف نمایید.

۹. توصیه می شود شیر را داخل فریزر قرار ندهید زیرا شیر یخ زده قابل خوردن نیست و بعد از یخ زدایی حالت بریده بریده پیدا کرده و شفاف و صاف نیست و ممکن است سبب مسمومیت گردد.

۱۰. قرار دادن غذای داغ داخل فریزر موجب افزایش دمای فریزر می شود و مکان مناسبی برای رشد میکروب ها به وجود می آید که در این حالت برای سلامتی خطرناک است.

۱۱. همانطور که می دانید کاهو میزان زیادی آب درون خود دارد و فریز کردن آن موجب گسترش آب شده و دیواره سلولی که ساختار برگ را حفظ می کند، را از بین برده و موجب می شود کاهو حالت شل و لزجی پیدا کند که برای سلامتی مضر است.

۱۲. قرار دادن ژله در فریزر به دلیل وجود مایع ژلاتینی مانع از سفت شدن آن می گردد. منجمد کردن ژله موجب آسیب به پلیمرها و کلوئیدهایی که ژلاتین را به هم اتصال می دهد، شده و ساختار ژله به هم می ریزد که اصلا قابل خوردن نیست.

چند نکته برای نگهداری مواد غذایی در فریزر

حال که با مضرات فریز کردن مواد غذایی آشنا شدید دقت کنید غذاهایی را که قصد دارید درون فریزر قرار دهید، بایستی سرد شده باشند، زیرا قرار دادن این مواد به صورت داغ در فریزر، دمای فریزر را کاهش داده و مدت زمان لازم برای انجماد افزایش پیدا می کند. از این رو غذاهای تازه فریز شده یا مواد غذایی که قبلا منجمد شده، ممکن است فاسد شوند.

بنابراین برای فریز غذاهای داغ صبر کرده تا خنک شوند. بعد آن ها را در فریزر قرار دهید. ضمنا جهت فریز کردن غذاها، آن‌ها را به مقدار نیاز هر وعده خود بسته بندی نمایید، زیرا اگر میزان غذاها زیاد باشد، باز شدن یخ مواد فریز شده موجب شروع فعالیت باکتری ‌های درون آن شده و یخ زدن دوباره آن باعث تغییر رنگ، بوی ناخوشایند و فاسد شدن بقایای غذا گردد.

در ضمن نحوه بسته بندی مواد غذایی بایستی صحیح باشد. برای حفظ رایحه، طعم و رنگ طبیعی مواد غذایی، آن‌ها را در پلاستیک فریزر و ظروف دربسته قرار دهید. اگر مواد غذایی را درون کیسه فریزر قرار می دهید دقت کنید که حتما هوای داخل کیسه را خارج نماید.

پیش از قرار دادن غذا در فریزر، ظروف غذاها را برای کاستن حرارت آن در آب خیلی سرد قرار داده و بعد از خنک شدن در میزان معینی که برای نیاز هر خانواده لازم است در ظروف مخصوص فریزر بریزید و منجمد کنید. به خاطر داشته باشید که تاریخ بسته بندی و اسم مواد غذایی را روی هر بسته نوشته، تا آن‌ها را به موقع مصرف کنید.

برای فریز انواع مواد غذایی در تمام فصول بایستی دمای فریزر زیر ۱۸ درجه سانتیگراد باشد تا مواد فریز شده سالم باقی بمانند. منجمد کردن غذاها حرکت مولکول های آن ها را کاهش داده و سبب غیرفعال شدن میکروب ها، باکتری ها، مخمرها و کپک ها شده و از فساد مواد غذایی جلوگیری می نماید.

شایان ذکر است می توانید انواع خورش، سوپ، کباب و گوشت پخته را در فریزر نگهداری کنید. برای فریز کدو، بادمجان و لوبیا آن ها را ابتدا سرخ کرده و بعد از خنک شدن در فریزر قرار دهید. ولی مدت نگهداری این غذاها متفاوت می باشد. باید دانست که غذاهای پخته شده، آب گوشت، انواع سوپ و خورشت تا ۳ ماه قابلیت نگهداری در فریزر را دارند.

سخن پایانی

در این مطلب با مضرات فریز کردن مواد غذایی آشنا شدید و دانستید که این کار برای تمام مواد غذایی مناسب نیست زیرا موجب از بین رفتن کیفیت برخی مواد غذایی و تهدید سلامتی افراد هم می شود. در پایان در صورت تمایل برای آشنایی با اصول فریز کردن حبوبات و  فریز کردن غذای پخته روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو