بزرگترین شرکای تجاری آمریکا در ۳۰ سال اخیر و میزان واردات آنها به این کشور + اینفوگرافیک

منبع: روزیاتو

2

1402/9/4

19:00


بزرگترین شرکای تجاری آمریکا در ۳۰ سال اخیر و میزان واردات آنها به این کشور + اینفوگرافیک

بزرگترین شرکای تجاری آمریکا در ۳۰ سال اخیر و میزان واردات آنها به این کشور + اینفوگرافیک

در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، صورتحساب واردات ایالات متحده به حدود ۲ تریلیون دلار رسید. اما کدام کشورها بزرگترین شرکای تجاری آمریکا هستند و چه چیزی را به بزرگترین اقتصاد جهان وارد می کنند؟ در اینفوگرافیک زیر از داده‌های جولای ۲۰۲۳ اداره سرشماری ایالات متحده استفاده شده است تا بزرگترین شرکای تجاری آمریکا و نحوه تغییر همکاری آنها را از سال ۱۹۸۹ نشان دهد.

شرکای تجاری بزرگ آمریکا در سال 2023

شرکای تجاری آمریکا بر اساس واردات ۲۰۲۳

در نیمه اول سال ۲۰۲۳، اتحادیه اروپا بزرگترین منبع واردات ایالات متحده بود و تقریباً یک پنجم کل کالاها و خدمات وارداتی به این کشور را به خود اختصاص داد. یک مشاهده جالب از این رابطه تجاری این است که واردات فیزیکی ایالات متحده از اتحادیه اروپا و صادرات به همان کشورها، کالاهای تجاری یکسانی است که شامل ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل می شود.

این واقعیت نشان دهنده پدیده ای است که در آن کشورهای ثروتمند به رغم داشتن توانایی تولید داخلی تمایل به تجارت کالاهای مشابه با یکدیگر دارند. یعنی مصرف کنندگان از داشتن حق انتخاب بیشتر سود می برند و شرکت‌ها روی یک نوع محصول یا خدمت خاص متمرکز می‌شوند و به جای تولید انواع مختلف، تنها یک نوع محصول یا خدمت را به طور حرفه‌ای‌تر و با کیفیت‌تر عرضه می‌کنند.

در زیر رتبه بندی منابع اصلی واردات ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ تا ماه جولای، آمده است:

شرکای تجاری بزرگ آمریکا در سال 2023

ایالات متحده تقریباً یک سوم کل واردات را از دومین و سومین شرکای تجاری بزرگ خود یعنی مکزیک (۱۵.۲٪) و کانادا (۱۳.۵٪) تامین می کند. هر سه کشور بخشی از قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا همان «نفتا» (USMCA) هستند، که تجارت سه جانبه را تسهیل کرده و در نتیجه الگوهای واردات و صادرات عجیب و غریبی دارند. به عنوان مثال، ایالات متحده نفت را از کانادا وارد می کند، اما نفت را به مکزیک صادر می کند. در همین حال، تجهیزات حمل و نقل را از مکزیک وارد کرده و به کانادا صادر می کند.

چین (۱۳.۲٪) و ژاپن (۴.۶٪) پنج شریک تجاری وارداتی برتر آمریکا را تکمیل می کنند. هر دو کشور همچنین در گذشته بزرگترین منابع واردات ایالات متحده بوده اند.

شرکای تجاری بزرگ آمریکا در سال 2023

در همین حال، از دهه ۲۰۱۰، کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا سهم بیشتری از واردات ایالات متحده را به خود اختصاص داده اند و نیمه پایینی فهرست ۱۰ واردکننده برتر به آمریکا را پر کرده اند که نشان دهنده تغییر پایه های تولید جهانی است.

کسری تجاری آمریکا

ارزش واردات کالاها و خدمات این کشورها، بیشتر از ارزش کالاها و خدماتی است که آمریکا به آنها صادر می‌کند. به همین دلیل، تراز تجاری (تفاوت صادرات و واردات) آمریکا منفی بوده و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، کسری حدود ۷۰۰ میلیارد دلاری داشته است. این تراز منفی به این معنی نیست که آمریکا پولی به صورت نقد پرداخت کرده باشد، بلکه صرفاً کسری تراز تجاری دارد. این مسأله بیشتر در بازه زمانی پس از جنگ جهانی دوم در آمریکا محسوس بوده است.

شرکای تجاری بزرگ آمریکا در سال 2023

اقتصاددانان استدلال می کنند که این کسری بازتاب نرخ پایین پس انداز در اقتصاد این کشور است، جایی که تقاضا برای کالاها با استقراض هدایت می شود. در عین حال این وضعیت به این کشور اجازه می دهد تا رشد اقتصادی قوی خود را حفظ کند که شاید با نرخ پس انداز بالاتر نمی توانست به آن دست یابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو