استاد اقتصاد دانشگاه میزوری: ادعاهای جو بایدن، در مورد کنترل تورم و اشتغال‌زایی توهم است

منبع: ساعد نیوز

2

1402/9/6

08:51


ساعد نیوز: یک استاد دانشگاه در آمریکا گفت که ادعاهای بایدن درباره کنترل تورم و رشد اشتغال‌زایی در آمریکا توهمات ساختگی است.

استاد اقتصاد دانشگاه میزوری: ادعاهای جو بایدن، در مورد کنترل تورم و اشتغال‌زایی توهم است

به گزارش ساعد نیوز به نقل از سوفیا نیوز، دولت بایدن از سال 2021 تاکنون به رشدی بی‌سابقه اشتغال‌زایی در آمریکا افتخار کرده و اینکه تورم را بسیار کمتر از دو رقمی نگاه داشته است که در اروپا مشاهده می‌شود.

با این حال، «لینوود توهد» استاد اقتصاد در دانشگاه میزوری و رئیس سابق انجمن اقتصاد ملی آمریکا، معتقد است که این ادعاهای دولت بایدن بر اساس توهمات ساخته شده‌اند.

این اقتصاددان به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: قیمت متعادل بوقلمون در روز شکرگزاری در شرایطی که آمریکا با یک تورم طولانی مدت روبه رو بوده یک ناهنجاری اقتصادی بی معناست.

توهد توضیح داد: قیمت بوقلمون در سال گذشته به دلیل آنفولانزای پرندگان در آمریکا افزایش یافت که منجر به کاهش عرضه بوقلمون شد، امسال آنفولانزای پرندگان کاهش یافت و به این ترتیب عرضه بوقلمون افزایش یافت.

وی افزود: پایین‌تر بودن قیمت بوقلمون در آمریکا نسبت به سال گذشته یک وضعیت استثنایی و تنها درباره یک کالا و آن هم بوقلمون است؛ زیرا قیمت همه مواد غذایی به طور کلی بالا رفته است و همچنین اجاره بها و سایر مخارجی که مردم عادی باید پول خود را صرف آن کنند، سنگین‌تر شده است.

این آکادمیک آمریکایی اقتصاد کشورش را شکننده توصیف و اکید افزود: اگرچه اکنون نرخ تورم در آمریکا کمتر شده است، اما همچنان تورم قیمتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه این موضوع در مورد ادعاهای دولت بایدن مبنی بر رشد بی سابقه مشاغل نیز صدق می‌کند، گفت: ما به تازگی از یک رکود وحشتناک ناشی از همه‌گیری کرونا خارج شده‌ایم، ویروسی که موجب افزایش قابل توجهی در بیکاری و کاهش تولید ناخالص داخلی در آمریکا شد، اما اگرچه از این رکود بهبود یافته‌ایم، اما به سطح اشتغال قبل از همه گیری بازنگشته‌ایم.

توهد گفت: ما در آمریکا شاهد افزایش اشتغال‌زایی بوده‌ایم، اما از این جهت که با کاهش شغل در دوره کرونا مواجه بوده‌ایم. دولت بایدن در واقع این را به عنوان یک آمار مطرح می‌کند که سریع‌ترین رشد شغلی تا کنون است، در حالی که به این دلیل است که ما در آمریکا در حال گذار از یک رکود وحشتناک هستیم.

این استاد دانشگاه هشدار داد: ایالات متحده قبلاً یک رکود اقتصادی را تجربه کرده بود که به عنوان دو فصل متوالی انقباض تولید ناخالص داخلی تعریف می شود و به سمت رکود دوم عمیق تر پیش می‌رفت، اما دلیل اینکه ما هنوز به این رکود عمیق تر نرسیده‌ایم این است که مردم خرج می‌کنند. حالا آنها چه چیزی خرج می‌کنند؟. واقعیت این است که آنها با کارت های اعتباری خود هزینه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بدهی کارت اعتباری آمریکایی‌ها در سه ماهه سوم سال 2023 به سطح بیش از 1 تریلیون دلار خواهد رسید، پیش‌بینی کرد: وقتی این محدودیت‌های اعتباری را لحاظ کنیم ما نه تنها با کاهش هزینه‌ها مواجه می‌شویم، بلکه شاهد یک کاهش ناگهانی در هزینه‌ها و رکود شدید در آینده خواهیم بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو