فرصت سوزی های سریالی مهدی طارمی | فصلی که با مهدی طارمی قهر کرده است

فرصت سوزی های سریالی مهدی طارمی | فصلی که با مهدی طارمی قهر کرده است


2

1402/9/6

21:09


فرصت سوزی های سریالی مهدی طارمی | فصلی که با مهدی طارمی قهر کرده است

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

مهدی طارمی، بازیکن فوتبال ایرانی است که در پست مهاجم برای باشگاه پورتوی پرتغال و تیم ملی ایران بازی می‌کند. مهدی طارمی در جام جهانی ۲۰۱۸ به عنوان یکی از مهره‌های اصلی تیم ملی ایران به میدان رفت. مهدی طارمی در زمان حضور در باشگاه پرسپولیس دو بار آقای گل لیگ برتر ایران شد. مهدی طارمی در سال ۱۳۹۹، با قراردادی چهار ساله به تیم سرشناس پرتغالی «پورتو» پیوست. عملکرد خوب مهدی طارمی در تیم پورتو و تیم ملی ایران تحسین همگان را برانگیخته است.

مهدی طارمی چهار شب پس از اینکه در هفته دهم لیگ برتر پرتغال شب کابوس‌واری مقابل استوریل داشت و پنالتی زودهنگام تیمش توسط او منجر به گل نشد و در نهایت هم با نتیجه یک بر صفر شکست خوردند، در دیدار لیگ قهرمانان اروپا برابر آنتورپ بلژیک با اتفاق غیرمنتظره‌ای برخورد کرد که سرخیو کونسیسائو تشخیص داد پنالتی تیمش را به او ندهد.

ستاره ایرانی پورتو که تیمش از ساعت ۲۳:۳۰ سه‌شنبه شب در ورزشگاه دو دراگائو مقابل رویال آنتورپ بلژیک قرار گرفت تا دیدار هفته چهارم مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا را انجام بدهد، مثل بازی‌های قبل در ترکیب اولیه و خط حمله بود، ولی بازی بر وفق مرادش پیش نرفت و با بدشانسی در زدن دومین گل در چمپیونز لیگ ناکام ماند.

مهدی طارمی پس از اینکه فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا را با گلزنی مقابل شاختار دونتسک اوکراین آغاز کرد و در دیدار رفت هم برابر رویال آنتورپ بلژیک دو پاس گل داده و نمایش درخشانی ارائه کرده بود، با انگیزه زیادی در بازی برگشت حاضر شد تا باز هم موثر ظاهر شود و در دقیقه ۵ جای‌گیری خوبی داشت و منتظر بود تا فرصت گلزنی پیدا کند، اما توپ بلند ارسالی توسط دیوگو کاستا، گلر پورتو، قدرت زیادی داشت و این فرصت از دست رفت.

ملی‌پوش ایرانی پورتو در دقیقه ۱۵ با پرس شدید روی دروازه‌بان آنتورپ کاری کرد تا او دچار اشتباه شود و شوت این گلر پس از برخورد به پای مهدی طارمی و در ادامه پاس در عمق استفن اوستاکیو، یک موقعیت عالی گلزنی را برای تیم پرتغالی به دست بیاورد، اما شوت پای چپ اوانیلسون در یک فرصت مناسب از دست رفت و ضربه‌اش راهی اوت شد.

اولین موقعیت جدی طارمی مقابل رویال آنتورپ برای گلزنی در دقیقه ۲۶ به دست آمد، اما توپ ارسالی به محوطه جریمه و ضربه او از نزدیکی نقطه پنالتی به سمت چپ دروازه تیم بلژیکی را سن لامنس به زیبایی مهار کرد.

طارمی در دقیقه ۲۹ هم شانس گلزنی به دست آورد و می‌توانست در فضای خوبی که داشت این کار را انجام بدهد، اما ضربه‌اش دوباره ثمری نداشت تا آنتورپ کار را از کنار دروازه شروع کند.

مهدی طارمی

پورتو در دقیقه ۳۰ روی ریباند شوت په‌په و خطایی که روی اوستاکیو اتفاق افتاد، صاحب یک ضربه پنالتی شد و در حالی که انتظار می‌رفت مثل همیشه مهدی طارمی پشت توپ بایستد و با وجود از دست دادن پنالتی در دیدار اخیرشان، این بار هم شانس زدن این ضربه را پیدا کند و دومین گل‌اش در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا را به ثمر رساند، این فرصت توسط کونسیسائو از او گرفته شد تا اوانیلسون با شوت را به سمت راست دروازه آنتورپ بزند و نتیجه را یک بر صفر کند.

بدشانسی‌های مهدی طارمی در دومین بازی متوالی همچنان ادامه داشت و در دقیقه ۴۴ شوت این بازیکن بازهم تبدیل به گل نشد و با اختلاف اندک از کنار تیرک سمت راست به بیرون رفت تا آه و افسوس ستاره ایرانی را به همراه داشته باشد.

مهاجم ایرانی پورتو که در دیدار قبلی در لیگ برتر پرتغال پس از هدر دادن پنالتی در دقیقه ۶۳ تعویض شده بود، در بازی لیگ قهرمانان اروپا مقابل آنتورپ بلژیک هم در دقیقه ۶۸ به‌عنوان اولین تعویضی تیمش جای خود را به چیکو کونسیسائو، پسر سرمربی داد تا این چنین شب تلخ او تکمیل شود.

پورتو در دقیقه ۱+۹۰ روی سانتر پای چپ کونسیسائو و ضربه سر په‌په، مدافع پیشتاخته‌اش، گل دوم را به ثمر رساند و در نهایت به پیروزی ۲ بر صفر خانگی مقابل رویال آنتورپ بلژیک دست یافت تا مثل بارسلونا ۹ امتیازی شود و در جایگاه دوم جدول گروه H لیگ قهرمانان اروپا بایستد و شاختار دونتسک اوکراین با ۶ امتیاز را پشت سرش ببیند.

مهدی طارمی ملی‌پوش ایرانی تیم فوتبال پورتو پرتغال توانسته است با گلزنی‌های پیاپی، نام خود را در میان برترین گلزنان تاریخ لیگ فوتبال پرتغال در ۲۰ سال اخیر قرار دهد.

مهدی طارمی تاکنون در لیگ برتر پرتغال موفق شده است با پیراهن «ریوآوه» و «پورتو» ۷۷ گل به ثمر برساند و خود را به عنوان یکی از بهترین گلزنان تاریخ این رقابت‌ها مطرح کند. در آماری که از گلزنان این لیگ از اکتبر ۲۰۰۳ منتشر شده است مهدی طارمی در جایگاه ششم بهترین گلزنان قرار دارد.

در این لیست «لیدسن» پرتغالی که سابقه بازی در المپیک لیسبون را دارد با ۱۱۳ گل در جایگاه اول قرار دارد.

«اسکار کاردوزو» پاراگوئه ای که در بنفیکا بازی کرده با ۱۱۲ گل دوم است.

«ژوناس گونسالوس اولیویرا» از برزیل و بازیکن سابق بنفیکا با ۱۱۰ گل سوم است.

مهدی طارمی

«ریکاردو هورتا» با ۹۱ گل چهارم است. این بازیکن پرتغالی در حال حاضر در تیم براگا حضور دارد و این شانس را دارد که آمار خود را بهبود بدهد.

«‌رودریگو ژوزه لیما دوس سانتوس» که سابقه بازی در تیم‌های «بلننسس»، «براگا» و بنفیکا را دارد ۸۶ گله است.

مهدی طارمی هم با ۷۷ گل در تیم‌های ریوه آوه و پورتو در رتبه ششم این جدول قرار دارد. در کنار مهدی طارمی هم «جکسون مارتینز» و «موسی مارگا» نیز حضور دارند که البته بازنشسته شده اند.

در این لیست فقط طارمی و هورتا در حال حاضر شاغل هستند و می‌توانند با ثبت گل‌های بیشتر جایگاه خود را در این لیست بهبود ببخشند.

تاریخ سازی مهدی طارمی در لیگ فوتبال پرتغال

مهدی طارمی در سال ۱۳۹۸ به تیم «ریوه‌آوه» پرتغال رفت و در نخستین فصل حضور خود در این کشور موفق شد با ثبت ۱۸ گل به عنوان آقای گل ۲۰۱۹ لیگ پرتغال دست پیدا کرد.

او در شهریور ۱۳۹۹، با قراردادی چهار ساله به باشگاه فوتبال پورتو پیوست. طارمی در نخستین فصل حضور خود در پورتو در لیگ برتر پرتغال موفق شد ۱۶ گل به ثمر برساند. در فصل دوم ۲۰ گل و در فصل سوم هم ۲۲ گل برای پورتو ثبت کرد و نام خود را به عنوان یکی از بهترین گلزنان این تیم در سالیان اخیر مطرح کرد.

این بازیکن ایرانی در فصل جاری لیگ برتر پرتغال هم تا کنون یک گل به ثمر رسانده است تا مجموع گل‌هایش در لیگ پرتغال به ۷۷ برسد.

او لیگ برتر پرتغال ۱۰۷ بازی برای پورتو و ۳۰ بازی برای «ریوه آوه» به میدان رفته است.

حضور طارمی در پرتغال در هاله‌ای از ابهام

حضور مهدی طارمی در پورتو و لیگ پرتغال در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. قرارداد او با پورتو تابستان سال دیگر به پایان می‌رسد و تیم‌های اینتر و آث میلان از مشتریان جدی طارمی هستند. از سوی دیگر طارمی در این فصل نتوانسته است مانند فصول قبل در پورتو بدرخشد. چالش دیگر طارمی در پورتو همزمانی جام ملت‌های آسیا و مسابقات باشگاهی پورتو در آغاز سال میلادی است.

لیگ قهرمانان آسیا از اواخر دی ماه آغاز می‌شود و تا اواخر بهمن ادامه خواهد داشت و طارمی یکی از مهره‌های کلیدی تیم ملی در این مسابقات خواهد بود و این مساله با این معناست که پورتو در این بازه زمانی در صورت صعود تیم ایران به مراحل پایانی تا ۱۰ بازی نمی‌تواند طارمی را در اختیار داشته باشد.

حال باید ببینیم آیا سران پورتو می‌خواهند طارمی را تا پایان قرارداد در این تیم نگه دارند و با او به عنوان یک بازیکن آزاد خداحافظی کنند و یا در فصل نقل و انتقالات زمستانی پیش رو، این بازیکن را به تیم دیگری می‌دهند و از این انتقال درآمدی کسب خواهند کرد و یا به دنبال تمدید مجدد با این بازیکن هستند.

بزرگترین روزنامه ورزشی ایتالیا در خبری شبانه، از شتاب گرفتن اینتر برای جذب مهدی طارمی خبر داد و نوشت که هدف نراتزوری این است تا مهاجم ایرانی را در همین ژانویه به خدمت بگیرد هر چند که یک گزینه جانشین نیز برای او وجود دارد.

مصدومیت آرناتوویچ و عملکرد ضعیف این بازیکن و الکسیس سانچز باعث شده تا اینتر به فکر تقویت خط حمله‌اش باشد. تیم سیمونه اینزاگی در هفته‌های اخیر به عملکرد لائوتارو مارتینز و مارکوس تورام متکی بوده و حالا آنها در پی جذب یک مهاجم از لیگ پرتغال هستند.

مهاجم مرکزی پورتو که در تابستان یک قدم با میلان فاصله داشت، اکنون در دید نراتزوری قرار دارد. این یک معاشقه هیجان انگیز است. مهدی طارمی در پایان آگوست واقعاً یک قدم با روسونری فاصله داشت و حالا پرس و جوهای اخیر اینتر، مهاجم مرکزی پورتو را به وسوسه کشانده است.

مهدی طارمی

درست کمتر از 80 روز پیش از بازگشایی بازار زمستانی، طرح نراتزوری در حال شکل گیری است. بدیهی است که هدف اصلی اینتر این است که طارمی را فوراً و برای ژانویه در دسترس داشته باشد، اما گزینه جذب او در تابستان را دست کم نگیرید. گلزن تیم ملی ایران (39 گل در 73 بازی) مطمئنا مهره ارزشمندی در لیست بازیکنان بدون قرارداد در ژوئن 2024 است و سران دراگائو از الآن می‌دانند که مهدی قراردادش را در پایان فصل تمدید نخواهد کرد.

اینتر کار را سرعت بخشیده و رقابت را به گوشه رینگ برده است. استراتژی نراتزوری، به سمت تقویت بخش مرکزی قوای تهاجمی تیم گرایش دارد. برای شروع باید دید پورتو تا زمستان چه نتایجی را کسب می‌کند. آنها در لیگ پس از اسپورتینگ و بنفیکا در رده سوم هستند و فاصله زیادی با صدر ندارند. با این حال، در لیگ قهرمانان اروپا، پرتغالی‌ها با سه امتیاز، پشت سر بارسلونا و همتراز با شاختار دونتسک هستند./خبرورزشی

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو