معافیت سربازی فقط برای این افراد است | چه کسانی از سربازی معاف شدند؟

5

1402/9/7

14:19


معافیت سربازی فقط برای این افراد است | چه کسانی از سربازی معاف شدند؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

به نقل از ایسنا، محمدصالح جوکار با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم توسعه برای کاهش مدت خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه، بیان کرد: باید در این حکمی که در برنامه هفتم توسعه از سوی مجلس پیش بینی شده است، حتما نظر ستاد کل نیروهای مسلح اخذ می شد چراکه تصمیم گیری در حوزه نظام وظیفه سربازی بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح است. جزئیات بیشتر در خصوص معافیت سربازی را در ادامه این گزارش مطالعه کنید.

وی در ادامه تاکید کرد: ورود مجلس به تنهایی در این موضوع و تصمیم گیری درباره آن، نمی تواند منجر به تصمیم گیری کاملی شود. بهتر بود مجلس برای تصمیم گیری در این خصوص هماهنگی لازم را با ستاد کل نیروهای مسلح انجام می داد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، بند (ن) ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند که بر اساس این بند ستادکل نیروهای مسلح باید به منظور تحکیم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی کشور، استفاده از ظرفیت‌های ملی و ایجاد انگیزه لازم برای جوانان در انجام خدمت وظیفه و رشد تعالی و توانمند سازی و افزایش مهارت های آنها در طول سالهای اجرای برنامه هفتم توسعه نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه و جایگزینی سایر عضویتها، تعیین تکلیف مشمولان غایب و دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های معتبر خارج از کشور که به تأیید وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی آموزش حوزه های علمیه می‌رسد اقدام نماید.

در تبصره های این ماده نیز آمده است که؛

تبصره ۱– در راستای سیاست کلان ابلاغی افزایش جمعیت، مشمولان غایب و غیر غایب بالای ۳۰ سال و دارای ۲ فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی معاف می باشند.

تبصره ۲- ادامه تحصیل دانش آموزان مقطع دیپلم و بالاتر و طلاب حوزه های علمیه در خارج از کشور مطابق قانون خدمت وظیفه عمومی مجاز می باشد و دستورالعمل صدور معافیت تحصیلی آن توسط ستاد کل با همکاری وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تهیه و اجرایی می گردد.

بر اساس این گزارش،‌ شورای نگهبان هنوز نظر نهایی خود را در خصوص مصوبات مجلس شورای اسلامی در لایحه برنامه هفتم توسعه اعلام نکرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو