جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران

جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران


2

1402/9/12

10:53


جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

اماکن تاریخی و دیدنی شمال شهر تهران

کاخ سعد آباد

کاخ سعدآباد در منطقه شمیرانات و در شمال شهر تهران، واقع شده که از ییلاقات دوران قاجار و پهلوی به شمار می‌آید. این باغ سرسبز بیش از یک میلیون مترمربع مساحت داشته که در وسط آن عمارتی بسیار زیبا قرار دارد. این باغ از ابتدا دارای این مساحت نبوده و به مرور زمان و ادغام باغ‌های دیگر، به این مساحت رسیده است.

بخش‌های مختلف کاخ سعدآباد شامل کاخ اختصاصی، کاخ سفید، کاخ احمدشاه، کاخ اشرف، کاخ ملکه مادر، کاخ شمس، کاخ شهوند، کاخ سیاه، کاخ فرحناز و کاخ فرح می‌باشد. این مجموعه دارای 8 درب در قسمت‌های مختلف به نام‌های نظامیه، زعفرانیه، دربند، رودخانه، کاخ سفید و دو درب جعفرآباد است.

  • زمان بازدید: از ساعت 9 الی 19
  • آدرس: میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران نیز در منطقه شمیرانات قرار گرفته که در دوره قاجار و پهلوی ساخته شده است. این کاخ یکی از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران به شمار می‌آید. کاخ نیاوران جزء آخرین کاخ‌های پادشاهان ایران می‌باشد.

این کاخ در نیزاری که در کنار روستا قرار داشته، ساخته شد. در زمان قدیم به خاطر وجود نیزار، این منطقه به نی آوران مشهور بود و امروزه به نام نیاوران شناخته می‌شود. این مکان محل ییلاق فتحعلی خان قاجار بوده که کوشک احمدشاهی، آخرین بنای ساخته شده در دوران قاجار می‌باشد.

ساخت اصلی کاخ نیاوران در سال 1337 به دستور محمدرضا شاه پهلوی آغاز شد و در سال 1346 ساخت آن به پایان رسید. مساحت این کاخ حدود 9000 مترمربع است. کاخ نیاوران در ابتدا به عنوان محلی برای پذیرایی از میهمانان خارجی بنا شد، اما پس از ساخت به محل سکونت محمدرضاشاه پهلوی اختصاص یافت.

پس از انقلاب این کاخ به موزه تغییر کاربری داد و بخش‌های مختلف آن شامل تالار آبی، کاخ صاحبقرانیه، کوشک احمدشاهی، موزه حوضخانه، موزه جهان نما، موزه خودرو، موزه کتابخانه اختصاصی و باغ موزه کتیبه‌ها می‌باشد.

  • زمان بازدید: از ساعت 6 الی 17
  • آدرس: تهران، میدان شهید باهنر

12

باغ موزه فردوس تهران

باغ موزه فردوس یکی از جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران است که جزء بناهای تاریخی به جامانده از دوران قاجار می‌باشد. این باغ در طول تاریخ، مالکان بسیاری به خود دیده است. در حال حاضر موزه سینما ایران در این باغ قرار گرفته و به همین خاطر بازدیدکنندگان بسیاری از عرصه سینما و تئاتر دارد.

بخش‌های مختلف موزه سینمایی باغ فردوس شامل تالار آغازگران، تالار نام آوران، تالار معاصران، تالار بین الملل، خانه فرهاد، تماشاخانه، سینمای دفاع مقدس، سینمای کودک و نوجوان، اتاق علی حاتمی، بخش صدا و دوبله و... می‌باشد.

  • زمان بازدید: از ساعت 10:30 الی 23
  • آدرس: خیابان ولیعصر، بعد از سه راه زعفرانیه، نرسیده به تجریش

عمارت مسعودیه تهران

عمارت مسعودیه از آثار تاریخی متعلق به پسر بزرگ ناصرالدین شاه، معروف به ظل السلطان می‌باشد که طراحی آن به سبک باغ‌های ایرانی و معماری اروپایی ساخته شده است. این عمارت زیبا در میان باغی بزرگ و سرسبز قرار گرفته که از جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران به شمار می‌آید.

بخش‌های مختلف عمارت مسعودیه شامل دیوان‌خانه، باغ دیوان‌خانه، عمارت مشیری، عمارت حیاط خلوت، عمارت سید جوادی، عمارت سردر کالسکه‌رو، عمارت سردر پیاده‌رو، حوضخانه و سفره‌خانه می‌باشد.

  • زمان بازدید: از ساعت 9 الی 16
  • آدرس: میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی خیابان اکباتان

اماکن تفریحی شمال شهر تهران

دارآباد

 دارآباد نام یکی از محله‌های تهران است که در قدیم از روستاهای اطراف تهران بوده است. این محله از شمال به کوه توچال و از جنوب به محله اقدسیه متصل می‌شود. دارآباد یکی از بهترین مناطق ییلاقی تهران است که آب و هوای بسیار مطبوع و نشاط‌آوری دارد.

یکی از جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران, پارک دارآباد است که از پارک‌های بزرگ و زیبای این شهر به شمار می‌رود. یکی دیگر از اماکن گردشگری این منطقه، موزه تاریخی دارآباد می‌باشد.

حیات وحش دارآباد

حیات وحش دارآباد یکی از کامل‌ترین مراکز حیات وحش در ایران است که علاوه‌بر تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، دارای یک موزه تخصصی در زمینه طبیعت و حیات وحش می‌باشد. علاوه‌بر بازدید از جانوران تاکسیدرمی، این مجموعه آموزش‌هایی درباره حیات وحش و طبیعت به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

بخش‌های مختلف حیات وحش دارآباد شامل باغ وحش، سینمای ۶ بعدی، سینمای روباز، آمفی تئاتر، رصدخانه، دامپزشکی، دکترلند، رویا پارک و هیومن پارک می‌باشد.

  • زمان بازدید: از ساعت 8 الی 20
  • آدرس: میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه

دربند

دربند یکی از جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران است که در محله شمیرانات قرار دارد. این منطقه به دلیل ارتفاع بالا، هوای بسیار سرد و بارانی دارد. دربند یکی از بهترین اماکن کوهنوردی در تهران است و به همین خاطر در سال 1341 تندیس کوهنورد در میدان سربند این محله نصب شد.

از امکانات تفریحی این منطقه می‌توان به مسیر پیاده‌روی و کوهنوردی، تله سیژ، آبشار دوقلو، فیلم دربند و رستوران‌های دربند اشاره کرد.

  • زمان بازدید: 24 ساعته
  • آدرس: میدان تجریش، خیابان دربند، میدان سربند

13

درکه

درکه یکی از محله‌ها و جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران است. این منطقه تفریحی و توریستی در نزدیکی محله‌های اوین و ولنجک قرار دارد. این محله دارای مسجد جامع، حسینیه، امامزاده و بازارچه است.

کوهنوردان و ورزشکاران بسیاری، این منطقه را برای کوهپیمایی انتخاب می‌کنند. درکه در روزهای پنج شنبه و جمعه بسیار شلوغ است؛ زیرا یکی از بهترین مناطق برای طبیعت گردی به شمار می‌رود.

هتل اسپیناس پالاس تهران در منطقه سعادت آباد و در نزدیکی این منطقه تفریحی و خوش آب و هوا قرار دارد. این هتل مدرن و بسیار زیبا در سال 1394 با 400 واحداقامتی لاکچری افتتاح شد. مهمانان هتل می‌توانند از آب و هوای دلنشین و پاکیزه شمال شهر تهران، کمال استفاده را داشته باشند.

  • زمان بازدید: 24 ساعته
  • آدرس: بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشیدالدین فضل الله، خیابان داودیان، درکه

بازار تجریش

بازار تجریش یکی از بازارهای سرپوشیده تهران است که در میدان تجریش قرار دارد. این منطقه یکی از اماکن تجاری و شلوغ تهران می‌باشد که در انتهای خیابان ولیعصر قرار دارد. میدان تجریش در مرکز شمیرانات واقع شده که به قله تهران نیز معروف است.

  • زمان بازدید: از ساعت 8 الی 22
  • آدرس: تهران، میدان تجریش

پارک جمشیدیه تهران

پارک جمشیدیه یکی از جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران می‌باشد که در فصل بهار و پاییز، منظره‌ای بسیار زیبا و فوق‌العاده‌ای دارد. این پارک رنگ و بویی تازه به زندگی غبارآلود و پرترافیک تهران بخشیده که بسیار مورد توجه ساکنان و گردشگران شهر تهران قرار دارد.

بخش‌های مختلف پارک جمشیدیه شامل بوستان سنگی، دریاچه، آمفی تئاتر، نگارستان، نمایشگاه‌های موقت و... می‌باشد.

  • زمان بازدید: از ساعت 6 الی 24
  • آدرس: خیابان شهید باهنر، انتهای خیابان امیدوار و فیضیه

پارک طالقانی تهران

پارک زیبای طالقانی در تپه‌های عباس آباد قرار دارد که دارای مناظر دیدنی و سرسبز می‌باشد. یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های این پارک، پل طبیعت است که افراد بسیاری را به خود جذب می‌کند. ارتفاع بالای پارک باعث شده تا نمای زیبایی از شهر را به نمایش بگذارد و هوای پاکیزه‌ای داشته باشد.

از امکانات تفریحی پارک طالقانی می‌توان به میز تنیس، میز شطرنج، زمین پینگ پنگ، وسایل ورزشی، آلاچیق، راه چوبی، مسجد خرمشهر، زمین بازی کودکان، بوفه و رستوران اشاره کرد. پارک طالقانی و پل طبیعت از مهمترین جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران به شمار می‌آیند.

مهمانانی که در هتل تاج محل تهران اقامت دارند دسترسی راحتی به این پارک خواهند داشت. زیرا این هتل در بلوار ملاصدرا واقع شده و حدود 4.7 کیلومتر با پارک طالقانی فاصله دارد. این هتل از سال 1380 با امکاناتی مدرن و مجهز در 80 واحد اقامتی خود، پذیرای مهمانان عزیز می‌باشد.

  • زمان بازدید: از ساعت 5 الی 23:30
  • آدرس: بزرگراه شهید حقانی، بعد از پل بزرگراه مدرس، پارک طالقانی تهران

مجموعه توچال تهران

مجموعه توچال یکی از جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران است که بهترین مکان برای تفریح و کوهنوردی می‌باشد. اکثر شهروندان تهرانی برای فرار از شلوغی و آلودگی پایتخت، این مجموعه تفریحی را انتخاب می‌کنند. همچنین به خاطر وجود پیست اسکی، این مجموعه در فصل زمستان نیز طرفداران بسیاری دارد.

از تفریحات این مجموعه می‌توان به تله کابین، سورتمه، پیست اسکی، تله سیژ چشمه، اسنوموبیل، کیوب کلاب، زیپ لاین، بانجی جامپینگ، باشگاه تیراندازی با کمان، شبیه ساز وی آر، سقوط آزاد و... اشاره کرد.

  • زمان بازدید: 24 ساعته
  • آدرس: بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک

گلابدره

این دره در منطقه‌ای خوش آب و هوا در شمال شرق تهران قرار دارد که از سمت غرب به امامزاده قاسم و از سمت شرق به دره دربند می‌رسد. این دره با مسیر کوهستانی و زیبای خود همواره پذیرای کوهنوردان بسیاری است که از این مسیر عبور می‌کنند.

این دره به خاطر وجود درختان سیب گلاب به این نام، معروف شده است. این بوستان کوهپایه‌ای حدود 22 هکتار مساحت داشته و آبشاری کوچک و بسیار زیبا در آن قرار دارد.

  • زمان بازدید: 24 ساعته
  • آدرس: میدان تجریش، خیابان دربند

اماکن مذهبی شمال شهر تهران

امامزاده صالح

امامزاده صالح یکی از اماکن زیارتی شمال شهر تهران است که در خیابان ولیعصر قرار دارد. این امامزاده، یکی از برادران امام رضا (ع) است که مرقد ایشان در میدان تجریش واقع شده و از جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران می‌باشد. این امامزاده به دلیل نزدیکی به بازار تجریش، زائران بسیاری دارد.

فضای معنوی و دلنشین حرم، آرامش خاصی را به زائران منتقل می‌کند. بنای اصلی حرم که در قرن پنجم ساخته شد؛ در زمان حمله مغول‌ها به طور کامل تخریب شد. سپس در دوران ایلخانی به دستور غازان خان، این بنا مرمت و از نو ساخته شد و بناهای جدیدی در دوران صفویه و قاجار به آن اضافه شد.

از امکانات موجود در حرم امامزاده صالح می‌توان به پارکینگ، دارالقرآن، کتابخانه، کتاب‌فروشی، ویلچر و... اشاره کرد.

  • ساعت بازدید: از ساعت 8 الی 24
  • آدرس: میدان تجریش، حرم امامزاده صالح

14

امامزاده قاسم

امامزاده قاسم در شمال منطقه تجریش و در دامنه رشته کوه البرز قرار دارد. ایشان نوه‌ی امام حسن مجتبی و پدرزن عبدالعظیم حسنی می‌باشد. حرم این امامزاده یکی از جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران محسوب می‌شود.

حرم امامزاده قاسم در روستای دژ علیا در منطقه شمیران واقع شده که یکی از مهم‌ترین جلوه‌های این منطقه، زیارتی بودن آن می‌باشد. بنای اصلی امامزاده، هشت ضلعی بوده و دیواره‌های آن از آجر و گنبد امامزاده از کاشی ساخته شده است.

  • زمان بازدید: از ساعت 7 الی 23
  • آدرس: میدان تجریش، خیابان دربند، خیابان گلابدره، میدان امامزاده قاسم، خیابان بانی

امامزاده داوود

آرامگاه زیبای امامزاده داوود در بخش کن و در انتهای جاده امامزاده داوود قرار دارد که از جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران به شمار می‌آید. این آرامگاه در دوره صفویه ساخته شد و در دوره فتحعلی شاه، توسعه پیدا کرد. این امامزاده با واسطه یازده جد به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد.

بنای اصلی امامزاده داوود در سال‌های قبل، بر اثر سیل ویران گردید و سپس بنای فعلی ساخته شد. البته حرم هشت ضلعی و سردابی که در پایین آن قرار گرفته در دوره فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. مرقد این امامزاده در داخل سرداب قرار گرفته که از ویژگی‌های این امامزاده به شمار می‌رود.

گفته شده است که امامزاده داوود و تعدادی از بستگان ایشان، برای همراهی امام رضا (ع)، به ایران آمده و سپس شهید شدند. امامزاده داوود در سال 440 هجری قمری متولد و در سال 480 هجری قمری به شهادت رسیدند.

  • زمان بازدید: 24 ساعته
  • آدرس: تهران، بخش مرکزی کن، جاده سولقان

سخن پایانی

در این مقاله جاذبه های گردشگری شمال شهر تهران معرفی شد تا گردشگران با تفریحات و جاذبه های مهیج و جذاب این منطقه از شهر تهران آشنا شده و با برنامه‌ریزی مناسب بتوانند از آنها بازدید داشته باشند.

این منطقه کوهستانی، در فصل بهار و تابستان، آب و هوای خنک و بسیار دلپذیری دارد و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. شمال شهر تهران در فصل زمستان نیز به خاطر وجود پیست‌های اسکی و سایر تفریحات زمستانی، بازدیدکنندگان بسیاری دارد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو