بیوگرافی هنگامه قاضیانی | از زندگی شخصی تا مرور زندگی‌ حرفه‌ای او

بیوگرافی هنگامه قاضیانی | از زندگی شخصی تا مرور زندگی‌ حرفه‌ای او


منبع: پلازا

1

1402/9/12

13:01


هنگامه قاضیانی یکی از هنرپیشگان زن ایرانی است که تا کنون فعالیت‌های درخشانی در سینمای کشور داشته است و در ادامه این مقاله قصد داریم به سراغ بیوگرافی هنگامه قاضیانی برویم.

هنگامه قاضیانی متولد اردیبهشت 1349 بازیگر اهل مشهد است. او برندهٔ جایزهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم فجر است برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های به همین سادگی (1386) و روزهای زندگی (1390) هنگامه قاضیانی فارغ التحصیل کارشناسی جغرافیای انسانی اقتصادی از دانشگاه آزاد اسلامی و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه غرب از دانشگاه سانفرانسیسکو است. در ادامه با بررسی زندگی نامه هنگامه قاضیانی با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

اطلاعات شخصی هنگامه قاضیانی

نام و نام خانوادگی: هنگامه قاضیانی
تاریخ تولد: 30 اردیبهشت 1349
محل تولد: مشهد
سن هنگامه قاضیانی: 53 سال
قد هنگامه قاضیانی: 168 سانتی متر
وضعیت هنگامه قاضیانی: مجرد
صفحه اینستاگرام هنگامه قاضیانی: hengamehghaziani@

بیوگرافی هنگامه قاضیانی

زندگی خصوصی هنگامه قاضیانی

در این بخش به زندگی نامه هنگامه قاضیانی می‌پردازیم که تا الان با او آشنا شده‌ایم. اکنون زندگی خصوصی هنگامه قاضیانی را بررسی می‌کنیم.

زندگی خصوصی هنگامه قاضیانی

هنگامه قاضیانی متولد 30 اردیبهشت 1349 در مشهد است او هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون، مترجم و خواننده اهل ایران است. فارغ التحصیل کارشناسی جغرافیای انسانی اقتصادی از دانشگاه آزاد اسلامی و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه غرب از دانشگاه سانفرانسیسکو است. هنگامه قاضیانی از نوجوانی در تئاتر مدرسه فعال بود و طبق گفته خودش آمفی تئاتر آنجا را می‌چرخاند، اما زمانی که به او پیشنهاد بازیگری شد با مخالفت خانواده روبه روشد و آن‌ها می‌خواستند تحصیل را ادامه دهد. به همین دلیل در 22 سالگی برای تحصیل به آمریکا می‌رود. خانواده قاضیانی دید بازی نسبت به هنر داشتند حتی مادربزرگ هنگامه در زمان خودش آدم هنری بود همیشه ادبیات موسیقی و سینما در خانواده آن‌ها جاری بود. اما پدر هنگامه قاضیانی باور داشت دخترش روحیه شکننده‌ای دارد و برای ورود به صنعت سینما لازم است مراحلی را گذرانده باشد تا قوی تر باشد و به این ترتیب او از 30 سالگی وارد عرصه سینما شد.

هنگامه قاضیانی در سنین پایینی ازدواج کرده است و اطلاعات زیادی در مورد همسر ا. وجود ندارد. او در 19 سالگی صاحب تنها فرزندش اشکان می‌شود. و پس از ۵ سال از همسرش جدا می‌شود. هنگامه قاضیانی در مورد زندگی شخصی خود چنین می‌گوید که من یک زن 24 ساله بودم همراه با یک بچه 5 ساله در آن زمان احساس می‌کردم تمام آرزوهایم تمام تمام شده اما این شکست فرصت بزرگی برای من بود. بعد از طلاق هم زن بودم هم مرد این مسئله من را دچار تکرار کرده بود که این اتفاق برایم خیلی سخت و تلخ بود. حالا پس از مدت ‌ها در رابطه با اشکان پسرش می‌گوید هیچ دروغی بین من و پسرم نیست، رابطه درستی بین ما است. برخی مواقع به خاطر گفتن همین حقیقت ممکن است رنج بکشیم اما مهم این است که هیچ دروغی بین ما نیست، رابطه من و اشکان فقط مادر و فرزند نبوده گاهی مادر او هستم گاهی خواهرش خیلی مواقع هم نیز به عنوان دوست صمیمی او و این یک رابطه دو طرفه بین ما است.

زندگی شغلی هنگامه قاضیانی

شروع فعالیت هنری او از سال 1379 در سن 30 سالگی بود با فیلم سینمائی سایه‌روشن به کارگردانی حسن هدایت شروع شد که بعد از آن به تئاتر روی آورد و با نمایش مثل خون برای استیک از گروه تئاتر لیو برای اولین بار به روی صحنه تئاتر رفت. او در تئاتر فعالیت‌های زیادی شرکت داشت از جمله خرس، مثل خون، برای استیک، دفتر یادداشت، قضیه تراخیس، خرس و خواستگاری نمونه‌هایی از فعالیت او در عرصه تئاتر بوده است. در سال 85 در سه فیلم سینمایی نیلوفر، زن دوم، به همین سادگی به ایفای نقش پرداخت که از این میان تنها فیلم رضا میرکریمی به جشنواره آمد. قاضیانی در فیلم سینمایی به همین سادگی نقش یک زن خانه‌دار شهرستانی را که در مناسبات شهری تهران امروزی دچار تردید در زندگی با همسرش شده‌است را بازی می‌کند که برای نقش آفرینی‌اش در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1386 را دریافت کرد.

این بازیگر بااستعداد سال 1390 با دو فیلم سینمایی میگرن به کارگردانی مانلی شجاعی فرد و فیلم سینمایی روزهای زندگی به کارگردانی پرویز شیخ طادی به ایفای نقش پرداخت و توانست بار دیگر برای بازی در فیلم سینمایی روزهای زندگی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از سی‌امین جشنواره فیلم فجر را بدست آورد. افتخار فیلم روزهای زندگی فقط برای هنگامه قاضیانی نبود بلکه فیلم در 10 بخش دیگر نیز کاندید شده بود که دیپلم افتخار بهترین فیلم، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری، سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی، سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی و دیپلم افتخار برای بهترین صداگذاری را دریافت کرد. هنگامه قاضیانی در سال 1391 با بازی در فیلم سینمایی بشارت به یک شهروند هزاره سوم به کارگردانی محمدهادی کریمی برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر کرمان شد.

دیگر فعالیت‌ های هنگامه قاضیانی

هنگامه قاضیانی در کنار دیگر فعالیت‌های هنری خود ترجمه دو کتاب ویلکومب واشبرن به نام کتاب سرزمین مرد سرخپوست، قانون مرد سفیدپوست را نیز انجام داده‌است. همچنین وی در دی ماه ۱۳۹۴ در تالار وحدت کنسرت موسیقی بانوان را در مقام خواننده با اجرای قطعاتی بیادماندنی از موسیقی ایران با تنظیم رضا تاجبخش را به روی صحنه برد. او نیز به عنوان داور در جشنواره وارنا در بلغارستان شرکت کرده‌است.

فیلم های هنگامه قاضیانی ؛ بهترین فیلم و سریال‌ها

هنگامه قاضیانی که بعد از انتظار سالیان برای بازیگری به رویایش رسید کارنامه پر باری در این سالیان داشته‌است. در این قسمت از بیوگرافی هنگامه قاضیانی به سراغ معرفی تمام فیلم و سریال‌های این بازیگر شایسته می‌رویم.

برادرم خسرو فیلمی ایرانی به کارگردانی احسان بیگلری، نویسندگی پریسا هاشم‌پور محصول سال 1394 است. این فیلم در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در جشنواره فیلم یاری سوئد تندیس بهترین فیلم بلند را دریافت کرد. آمار فروش فیلم «برادرم خسرو» پس از ۶ هفته به رقم یک میلیارد و 530 میلیون تومان رسید و در هفتهٔ چهارم خرداد 1396، دومین فیلم پرفروش هفته را به نام خود ثبت کرد. در جدول فروش فیلم‌های هفتهٔ اول تیرماه 1396، برادرم خسرو با ۱ میلیارد و 730 میلیون تومان فروش رتبهٔ دوم را از آن خود کرد.

سعادت‌آباد فیلمی به کارگردانی مازیار میری، نویسندگی امیر عربی و تهیه‌کنندگی همایون اسعدیان محصول سال 1389 است. که در این فیلم با بازیگرانی چون لیلا حاتمی، امیر آقایی، حامد بهداد، مهنار افشار و حسین یاری همبازی بود.

به همین سادگی یک فیلم سینمایی ایرانی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی در سال 1386 است. فیلم به همین سادگی به عنوان بهترین فیلم بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال 1386 معرفی شد. که هنگامه قاضیانی برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد.

فیلم های هنگامه قاضیانی

سالعنوانکارگردان
1380سابه روشنحسن هدایت
1383بازندهقاسم جعفری
1384به آهستگیمازیار میری
1385روایت های ناتمامپوریا آذربایجانی
1385اقلیمامحمدمهدی عسگرپور
1385نیلوفرسابین ژمایل
1386به همین سادگیرضا میرکریمی
1387طاووس های بی پرجواد مزدآبادی
1388بیداری رویاهامحمدعلی باشه آهنگر
1388آینه های روبه رونگار آذربایجانی
1389سعادت آبادمازیار میری
1389برف روی شیروانی داغمحمدهادی کریمی
1389من مادر هستمفریدون جیرانی
1390میگرنمانلی شجاعی فرد
1390روز های زندگیپرویز شیخ طاعی
1391زندگی مشترک آقای محمودی و بانوروح‌الله حجازی
1391بشارت به یک شهروند هزاره سوممحمدهادی کریمی
1392به تهران خوش آمدیدرضا سبحانی
1392با دیگرانناصر ضمیری
1392جینگوتورج اصلانی
1392آزادی مشروطحسین مهکام
1393ساکن طبقه وسطشهاب حسینی
1393پدر آن دیگرییدالله صمدی
1393هاریامیراحمد انصاری
1394دلبریسیدجلال دهقانی اشکذری
1394برادرم خسرواحسان بیگلری
1395یک قناری یک کلاغاصغر عبداللهی
1396اردک لیبهروز غریب پور
1396به وقت خماریمحمدحسین لطیفی
1397زعفرانیه ۱۴ تیرسیدعلی هاشمی
1398سازهای ناکوکعلی حضرتی

سریال های هنگامه قاضیانی

سالعنوانکارگردان
1387سرزمین مادریکمال تبریزی
1398هم گناهمصطفی کیایی
1400آمسترداممسعود قراگزلو
1400جزیرهسیروس مقدم
1401پدر گواردیولاسعید نعمت‌الله

تئاترهای هنگامه قاضیانی

سالعنوانکارگردان
1383در انتظار گودو_
1388خنکای ختم خاطرهحمیدرضا آذرنگ
1389کالیگولاهمایون غنی‌زاده

جوایز و افتخارات هنگامه قاضیانی

زندگی خصوصی هنگامه قاضیانی

این هنرمند محبوب و دوست داشتنی در طول سال‌های فعالیت درخشان خود در سینما و تلویزیون تا کنون جوایز و افتخارات بسیاری کسب کرده و مورد تقدیر منتقدان قرار گرفته است. در جدول زیر می‌توانید جوایز و افتخارات هنگامه قاضیانی در طول چندین سال فعالیت در عرصه بازیگری را مشاهده کنید.

سالعنوانجشنوارهاثر
1386برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زنبیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجربه همین سادگی
_برنده جایزه بهترین بازیگر زنجشنواره وارنابه همین سادگی
__جشنوارهٔ دنیای تصویربه همین سادگی
1390نامزد بهترین بازیگر زن بخش فیلم اولسی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجرمیگرن
1390برنده بهترین بازیگر نقش اول زنسی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجرروز های زندگی
_ برنده جایزه بهترین بازیگر زنجشنواره فیلم دفاع مقدسروز های زندگی
_نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زنجشن خانه سینماسعادت آباد
_برنده جایزه بهترین بازیگر زنتندیس حافظبیداری رویاها
_برنده جایزه بهترین بازیگر زنجشنواره فیلم فجر کرمانبشارت به یک شهروند هزاره سوم

حواشی هنگامه قاضیانی

هنگامه قاضیانی بازیگر شناخته شده سینمای ایران که به نسبت حواشی زیادی داشته و در اخبار زیادی نام او را میبینیم، در ادامه با برخی از حاشیه‌های این بازیگر محبوب با ما همراه باشید

خداحافظی ناگهانی او از سینما

هنگامه قاضیانی که 22 سال است که کار خود را شروع کرده‌است و به سرعت به شهرت رسید با استوری جنجالی یک باره اعلام کرد که برای همیشه از عرصه بازیگری کناره‌گیری خواهد کرد و تصمیم به بازگشت ندارد. او توضیحی نداده‌ است اما برخی از رسانه‌ها معتقدند اتفاقات اخیر باعث خداحافظی‌اش بوده است.

هنگامه قاضیانی اکنون هم در مورد علت ماندن‌اش این چنین می‌گوید « اگر من اینجا موندم، درحالیکه میشد برم، دلیل این نیست که اگر ایرانی‌ها مهاجرت کردند کار خطایی کردند. اون ها هم جای دیگه‌ای جز ایران در قلبشان نیست. زمین خدا پهناور است. خیلی‌ها علی رغم میل‌شان رفتند.»

توقیف سریال‌های هنگامه قاضیانی و پاسخ او به آن

هنگامه قاضیانی بازیگر توانمند ایران که به تازگی در آهنگی همخوانی داشته است و در مقابل توقیف دو سریال پدر گواردیولا و آمستردام می‌گوید علت توقیف را نمی‌داند و 11 ماه است در هیچ پروژه تصویری نمایشی نبوده‌است.

حمله تند هنگامه قاضیانی به ترانه علیدوستی در رابطه با جنبش می‌تو

ترانه علیدوستی با انتشار استوری از یکی بازیگران فیلم «برادران لیلا» که ادعا شده است متهم به آزار جنسی است، دریافت‌های بسیاری در فضای مجازی داشت. ترانه علیدوستی یکی از لیدرهای جنبش می‌تو در ایران است و این رفتار او تناقضی آشکار از طرف مخاطبان به نظر می‌رسید. در همین راستا هنگامه قاضیانی، واکنش نشان داد و در استوری اینستاگرامش نوشت: زیبا نیست آدم‌ها رو بی‌آبرو کنیم، با پست‌های متعدد و استوری‌ها و بعد خودمون عکس همون شخص رو استوری کنیم. مردم هوشمند رو گیج نکنیم. کار جالبی نیست. شک ندارم شما همکاران عزیز که این متن رو می‌خوانید، دل‌تون می‌خواد سوال کنید چرا؟ و نگران از دست دادن‌ها باشید اما من سالیان زیادی هست بی‌باند و پارتی، راه باشکوهی رو طی کردم که اصل شفافیت و جسارت بود. ایشون با این استوری باعث شدن برای همیشه به هر جنبش فمینیستی نه بگویم، مردم بازیچه نیستند آبروی آدم‌ها هم همچنین.

حقایق پنهان هنگامه قاضیانی

در ادامه بیوگرافی هنگامه قاضیانی بر علایق و حقایقی درباره این بازیگر پی می‌بریم

حمایت هنری خانواده

مادربزرگ من در زمان خودش عالمی داشت و هیچ محدودیتی نسبت به حضور زن در اجتماع و هنر برای او وجود نداشت. ادبیات، موسیقی و سینما در خانواده پدری و مادری من جاری بود اما دلیلی که آرزوهای من دیرتر عملی شد این بود که خانواده‌ام به خصوص پدرم ورود من را به این صنعت زود می‌دانست و می‌خواست قوی‌تر از این باشم.

بزرگترین آرزو

کشاورزی را قبلا دوست داشتم و می‌خواستم در پایان عمر یک مزرعه بزرگ داشته باشم. اما الان دوست دارم شرایط به گونه‌ای پیش برود که بتوانم بدون استرس مدام در سفر باشم.

وصیت کردن از ۲۸ سالگی

من وصیت نامه‌ام را در سن ۲۸ سالگی نوشتم و دائم تغییرش می‌دهم، نه تغییرات تفکری که تغییرات جزئی که فکر می‌کنم لازم است روی آن اعمال کنم؛ مثلا من اصلا برای خودم از مراسم خوشم نمی‌آید دوست دارم خیلی ساده از جهان بروم و این را مکتوب کردم. فقط یک وارث دارم و فقط می‌توانم برای او چیزهایی را تغییر دهم من در سن کم این افکار را داشتم شاید باورتان نشود اما در سن ۲۹ سالگی اعضایم را هدیه کردم.

عاشق چین و چروک صورتم

من عاشق سنم هستم، عاشق خط و خطوطی که روی صورتم می‌‌افتد چون این‌‌ها به من راهی را نشان می‌‌دهد که از آن گذشته‌ام و همین دلیل به من قدرت می‌‌دهند عکس‌‌هایی که در این یکی دو سال دارم را بیشتر از عکس‌‌های جوانی‌‌ام دوست دارم چون کودک درونم هنوز زنده است.

علاقه به خوانندگی

در فیلم به همین سادگی آقای رضا میرکریمی محترم سال ۸۶ که واقعا قدم ایشان با فیلمشان برای زندگی من یک اتفاق بزرگ بود، من ساری گلین را خواندم. از وقتی که یادم می‌‌آید آواز شنیده‌‌ام و موسیقی چیز مهمی در خانواده من بوده، اما تقریبا از سن خیلی‌ خیلی کم فهمیدم که چیزی که روح من را آرام می‌کند موسیقی است.

رقصیدن و آواز خوانی

از پنج، شش سالگی با موسیقی مأنوس شدم و شروع به رقصیدن و آوازخواندن کردم. کم‌کم بزرگ‌‌تر که شدم و به ۱۴، ۱۵ سالگی رسیدم، این موضوع به‌ قدری برایم جدی بود که دوست داشتم خانه‌مان خالی باشد فقط به دلیل اینکه من بتوانم بخوانم.

خدا دوستم دارد

صادقانه بگویم به شدت به این موضوع اعتقاد دارم که نیروهایی به من کمک می‌کنند که مسیر را درست بروم و گرنه ممکن بود من هم مثل خیلی‌‌ها راه را اشتباه بروم، فکر می‌‌کنم خدا خیلی دوستم دارد که تا حالا اتفاق یا حاشیه‌‌ای در کنار شغلم نداشتم.

آلبوم عکس های هنگامه قاضیانی

 

کلام آخر

ما در این مقاله بیوگرافی هنگامه قاضیانی از زمان کودکی تا رسیدن به شهرت و محبوبیت او را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. قاضیاتی بازیگر مترجم و خواننده مطرح سینما، تلویزیون و تئاتر است که آثار ماندگاری را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است. نظر شما درباره این هنرپیشه چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو