«رکنا» مجرم شناخته شد

منبع: ساعد نیوز

3

1402/9/13

12:26


ساعدنیوز: سخنگوی هیئت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی گفت: اعضای هیات منصفه، مدیر مسئول پایگاه خبری رکنا را با اکثریت آراء مجرم شناختند.

«رکنا» مجرم شناخته شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از ایرنا، اکبر نصراللهی روز دوشنبه اظهارداشت: دادستان عمومی و انقلاب تهران در مورد متهم اعلام جرم کرد و اتهام‌های مهدی ابراهیمی‌تازه محله، «انتشار شایعات و مطالب خلاف واقع» در 27 مهر 1402 با عنوان «قاتل داریوش مهرجویی کیست؟ باجناق ها آدمکش اجیر کردند!»، است که هیات منصفه پس از شنیدن دفاعیات متهم با اکثریت آراء در موضوع اتهام، وی را مجرم دانست و نیز وی را با اکثریت آراء مستحق تخفیف ندانست.

سخنگوی هیئت منصفه افزود: ابراهیمی‌تازه محله بدون ارائه مستندات در دادگاه مدعی شد، خبر یادشده بعد از هماهنگی و تایید سخنگوی فراجا منتشر شده است.

قاضی ترابی بعد از دفاعیات متهم گفت: انتشار مطالبی در موضوع حساس قتل آن هم در زمانی که هنوز صحت و سقم آنها معلوم نیست با تجربیات زیادی که از آن اشاره کردید، تعارض دارد.

افزود: رأی دادگاه رسیدگی به شکایت هیات نظارت بر مطبوعات در مورد پرونده اتهام‌های روزنامه اعتماد که به ریاست قاضی ابراهیم ترابی گلسفید در شعبه اول دادگاه کیفری یک برگزار شد، متعاقبا صادر خواهد شد.

بر اساس اصل 24 قانون اساسی جرم مطبوعاتی عبارت است از انتشار مطالب مخل به مبانی اسلام و یا حقوق عمومی به وسیله مطبوعات، تفصیل و مصادیق آنها را قانون معین می‌کند.

مطابق ماده 34 قانون اصلاح قانون مطبوعات مصوب 1379 رسیدگی به جرایم مطبوعاتی با توجه به قوانین مربوط به صلاحیت ذاتی در محاکم عمومی یا انقلاب یا سایر مراجع قضایی است که در هر صورت علنی بودن و حضور هیئت منصفه در آن الزامی است.

تبصره ماده 4 اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب 1381 بیان می‌دارد رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی در دادگاه کیفری استان به عمل خواهد آمد که طبق ماده 20 قانون مذکور رسیدگی به جرایمی که مجازات قانونی آنها قصاص عضو یا قصاص نفس یا اعدام یا رجم یا سلب و یا حبس ابد باشد و نیز رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی ابتدا در دادگاه تجدید نظر استان به عمل خواهد آمد و در این مورد دادگاه مذکور دادگاه کیفری استان نامیده می‌شود.

دادگاه کیفری استان در رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی با حضور هیئت منصفه تشکیل خواهد شد و این دادگاه اکنون صلاحیت رسیدگی به جرم مطبوعاتی را نیز دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو