مبلغ عیدی کارگران مشخص شد؛ حداقل مبلغ عیدی کارگران چقدر است؟

منبع: تکراتو

1

1402/9/13

16:21


مبلغ عیدی کارگران به صورت دقیق مشخص شد. براین اساس حداقل عیدی کارگران نزدیک به 11 میلیون تومان خواهد بود که اسفندماه به حساب این افراد واریز می‌شود.

مبلغ عیدی کارگران مشخص شد؛ حداقل مبلغ عیدی کارگران چقدر است؟

مبلغ عیدی کارگران به صورت دقیق مشخص شد. براین اساس حداقل عیدی کارگران نزدیک به 11 میلیون تومان خواهد بود که اسفندماه به حساب این افراد واریز می‌شود.

می‌دانید که کارگران هرساله مبلغی را از طرف کارفرما به عنوان عیدی دریافت می‌کنند. اما مبلغ عیدی کارگران هرسال تغییر کرده و براساس حقوق دریافتی از سمت شورای عالی کار تعیین می‌شود. حال کارگرانی که حداقل یک سال زیر نظر کارفرما مربوطه فعالیت می‌کنند، می‌تواند مبلغ عیدی خود را به طور کامل دریافت کنند؛ حال آنکه اگر مدت حضور کمتر از یک سال باشد، بسته به مدت زمان فعالیت، مبلغ عیدی نیز تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: افزایش حقوق کارمندان کلید خورد؛ از افزایش حقوق کارگران چه خبر؟ [+جزئیات]

مبلغ عیدی کارگران تعیین شد

طبق قوانین مصب کار در سال 1370، عیدی و پاداش کارگران در کارگاه‌های مشمول قانون کار همه کارفرمایان می‌بایست هرساله مبلغی را معادل یک سال کار معادل 60 روز آخرین مزد به عنوان پاداش و عیدی به کارگران خود بپردازند. اما مبلغ تعیین شده نباید بیش از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه باشد.

کارفرمایان مطابق قانون باید حداقل دو ماه و حداکثر سه ماه پایه حقوق به عنوان عیدی و پاداش به کارگران پرداخت کنند. این یعنی بک کارگر باید 2 یا 3 برابر حقوق ماهانه خود را به عنوان پاداش اخر سال دریافت کنند.

در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند، مبنای محاسبه پاداش و عیدی سالانه کارگران مزد گروه و پایه یا مزد مبنا و در واحدهای فاقد طرح طبقه‌بندی، مزد ثابت یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل خواهد بود.

مبلغ عیدی کارگران تعیین شد

در حالت کلی پرداخت پاداش و عید پایان سال کارگران مشمول قانون کار و بازنشستگان تأمین اجتماعی طبق قراردادهای کار و با در نظر گرفتن تعطیلی بانک‌ها، آغاز تعطیلات عید و انجام برخی حسابرسی‌ها معمولاً از 20 اسفند شروع می‌شود اما برخی از کارفرمایان این مبلغ را بها حقوق دی یا بهمن‌ماه واریز می‌کنند تا کارگران و خانواده‌های آنان بتوانند مایحتاج زندگی و ایام عید خود را زودتر و بهتر تعیین کنند. از طرفی خانواده کارگران نیز از این طرح استقبال کرده‌اند و راضی‌تر به نظر می‌رسند.

شورای عالی کار در تاریخ 29 اسفند 1401 در یک نشست تخصصی به نام «نشست تعیین دستمزد» افزایش حداقل حقوق کارگران برای سال 1402 را 27 درصد تصویب کرد. طبق این تصمیم پایه حقوق کارگران به 5 میلیون و 307 هزار و 330 تومان افزایش پیدا کرد. با احتساب فرمول حداقل و حداکثر عیدی، کارگران امسال حداقل 10 میلیون و 614 هزار و 660 تومان و حداکثر 15 میلیون و 922 هزار تومان دریافت خواهند کرد.

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، کارگرانی عیدی کامل را دریافت می‌کنند که حداقل 12 ماه زیر نظر کارفرمای مربوطه مشغول کار هستند. افراد دیگر نیز مطابق با روزها و ماه‌های فعالیت عیدی دریافت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد تعیین مبلغ عیدی کارگران 1403 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌های با تکراتو درمیان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو