تکلیف یارانه 1403 مشخص شد؛ سه دهک پایین یارانه دریافت می‌کنند [+ویدیو]

منبع: تکراتو

2

1402/9/14

13:10


مجلس بالاخره تکلیف یارانه 1403 را مشخص کرد. براین اساس، یارانه معیشتی 1403 برای دهک‌های پایین درآمدی هنوز هم پابرجاست. در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

مجلس بالاخره تکلیف یارانه 1403 را مشخص کرد. براین اساس، یارانه معیشتی 1403 برای دهک‌های پایین درآمدی هنوز هم پابرجاست. در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن اشاره به مفاد برنامه هفتم توسعه جهت رفاه همگانی، تکلیف یارانه 1403 را نیز معلوم کرد. براساس گفته‌های وی یارانه سال 1403 برای دهک‌های درآمدی پایین جامعه براساس آزمون توان کالابرگ ارائه می‌شود.

در حقیقت دو نوع یارانه برای کالاهای اساسی درنظر گرفته شده است که مجزا هستند. اما ظاهراً دولت برنامه‌های ویژه‌ای برای طرح کالابرگ الکترونیکی دارد و بنا دارد در سال آینده با ایجاد سازوکارهای جدید، استفاده از کوپن الکترونیکی در کشور را به جای یارانه نقدی گسترش دهد.

بیشتر بخوانید: یارانه 4 میلیونی مادران باردار و شیرده ؛ جزئیات طرح ملی «یسنا» را بخوانید

یارانه 1403 بالاخره تعیین تکلیف شد

قالیباف در یک برنامه تلویزیونی در باب اینکه در سال 1403 چه کسانی یارانه دریافت می کنند چنین عنوان کرد:

در برنامه هفتم توسعه برای «رفاه همگانی» سه دهک پایین جامعه، چه بازنشسته باشند و چه در هر جای کشور خدمت کنند، براساس آزمون وسع کالابرگ دریافت خواهند کرد. همین‌طور همه ایرانیان بیمه خواهند شد. سازوکار کالابرگ الکترونیکی نیز با کوپن‌های دهه شصت در دوران جنگ، که تحت عنوان دفترچه بسیج اقتصادی به مردم پرداخت می‌شد، متفاوت است.

یارانه 1403 بالاخره تعیین تکلیف شد

وی افزود: «دو یارانه برای کالاهای اساسی درنظر گرفته شده است؛ یکی یارانه ارزی و دیگری یارانه ریالی. پس باید به این موضوع توجه داشته باشیم. یعنی دقیقاً ارز می‌دهیم و گندم، سویا، ذرت و شکر وارد می‌کنیم و این جدا از یارانه انرژی است که پرداخت می‌کنیم.»

رئیس مجلس ادامه داد:

در کل این یارانه را یا باید در ابتدای زنجیره به تولیدکننده پرداخت کنیم یا در انتهای زنجیره به مصرف‌کننده. لذا ما معتقدیم یارانه باید به مصرف‌کننده پرداخت شود.

تنها 10 درصد از مردم ایران مشمول دریافت یارانه نمی‌شوند. یارانه معیشتی و نقدی براساس میزان حقوق و درآمد ماهانه افراد تعیین می‌شود و افرادی که معادل 192 میلیون تومان در سال درامد داشته باشند نمی‌توانند یارانه دریافت کنند.

برای سال 1403 پیش‌بینی شده است که اقشار پردرآمد از دریافت یارانه حذف شوند. براین اساس پیش‌بینی می‌شود که افرادی که ماهانه بیش از 23 میلیون تومان درآمد داشته باشند احتمالاً از لیست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص پرداخت یارانه سال 1403 به مشمولین چیست؟ آیا ممکن است یارانه نقدی به فراموشی سپرده شده و کالابرگ الکترونیکی جایگزین قطعی شود؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو درمیان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو