افزایش مشمولان یارانه تشویقی برای افزایش استقبال از طرح کالابرگ!

منبع: تکراتو

4

1402/6/2

23:02


هیات دولت قصد افزایش مشمولان یارانه تشویقی جهت ترغیب به استفاده از کالابرگ الکترونیکی از 3 دهک به 5 دهک درآمدی را در سر دارد.

افزایش مشمولان یارانه تشویقی برای افزایش استقبال از طرح کالابرگ!

هیات دولت قصد افزایش مشمولان یارانه تشویقی جهت ترغیب به استفاده از کالابرگ الکترونیکی از 3 دهک به 5 دهک درآمدی را در سر دارد.

به گزارش تکراتو و به نقل از پیوست، هیات دولت در جلسه دیروز خود (1 شهریور) تصمیمی مبنی‌بر افزایش مشمولان یارانه تشویقی 120 هزارتومانی جهت بهره‌گیری از کالابرگ الکترونیکی اتخاذ کرد. به‌همین‌جهت، مشمولان طرح تشویقی دولت از سه دهک اول به پنج دهک اول درآمدی افزایش پیدا کرده‌اند.

این در حالی است که مدتی پیش معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که صرفاً یک میلیون خانوار از 9 میلیون خانوار تحت شمول کالابرگ الکترونیکی قرار خواهند گرفت. معاون رفاه وزارت کار اظهار کرده بود که طرح کالابرگ الکترونیکی «گرانی و تورم و فاصله تورمی را پوشش می‌دهد». حال باید دید با وجود آماده‌سازی زیرساخت فنی ارائه کالابرگ الکترونیکی و طرح تشویقی دولت به دهک‌های اول درآمدی این اقدامات توانایی افزایش استقبال مردم برای استفاده از کالابرگ الکترونیکی را دارد یا این طرح به علت عدم التزام دولت به قانون بودجه با شکست مواجه خواهد شد.

این موضوع در حالی است که دولت سیزدهم طرح کالابرگ الکترونیکی را مدت‌هاست که انتخاب کرده اما اجرای آن تا 8 ماه به علت عدم آمادگی زیرساخت‌های فنی با تاخیر روبه‌رو شد و پس از آن هم با اجرای آزمایشی و دهک‌بندی از اجرای کامل آن مطابق با قانون بودجه امتناع کرد. در همین حال دولت تا به امروز به الزام مجلس در ارائه کالابرگ الکترونیکی به قیمت شهریور 1400، عمل نکرده است و کالابرگ الکترونیکی را به قیمت روز 11 کالای تعیین شده به دهک‌های مشمول عرضه می‌کند.

بیشتر بخوانید: جزئیات طرح بازبینی و تغییر دهک‌بندی یارانه بگیران توسط وزیر کار اعلام شد [+ویدیو]

افزایش مشمولان یارانه تشویقی جهت ترغیب به استفاده از کالابرگ الکترونیکی

در همین راستا، سخنگوی دولت در جریان جلسه هیات دولت به مصوبه جدید هیات وزیران در افزایش مشمولان یارانه تشویقی دولت جهت بهره‌مندی از کالابرگ الکترونیکی اشاره داشت و عنوان کرد: «در جلسه امروز همزمان با گزارشی که وزیر کار از پیشرفت کالابرگ الکترونیکی ارائه کردند، تصمیم گرفته شد که امکان استفاده تسهیلات این طرح در مرحله حاضر برای سه دهک فراهم شده بود به ۵ دهک ارتقا یابد».

«صولت مرتضوی»، وزیر کار هم در جریان جلسه هیات وزیران از احتمال تغییر در دهک‌بندی خبر داد و افزود: «همکاران ما در وزارت رفاه مجددا آزمون وسع را بررسی می‌کنند احتمال اینکه تغییراتی در دهک‌بندی‌ها صورت بگیرد یعنی عده‌ای از دهک‌های بالا به دهک‌های پایین یا برعکس بروند وجود دارد».

افزایش مشمولان یارانه تشویقی

سخنگوی دولت و وزیر کار در حالی خبر از افزایش مشمولان یارانه تشویقی می‌دهند که دولت سیزدهم همچنان موفق به ایفای تعهد قانونی خود در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی نشده است. در قانون بودجه 1401 مقرر شده بود تا دولت در ازای حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی به دهک‌های مشمول کالابرگ الکترونیکی با قیمت شهریور 1400 ارائه کند یا جایگزینی مناسب به‌منظور جبران تورم قیمت بر کالا‌های اساسی پیشنهاد کند.

وزیر کار در توضیح مصوبه جدید هیات وزیران جهت افزایش دهک‌های مشمول کالابرگ الکترونیکی خاطرنشان کرد: «در جلسه امروز با مسئولان اقتصادی دولت مقرر شد یارانه تشویقی که به سه دهک اول در قالب کالابرگ الکترونیکی داده می‌شد از فردا به 5 دهک ارتقا یابد. به عبارتی، اگر 5 دهک اول 50 درصد از یارانه خود را به شکل کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند مشمول طرح تشویقی 120 هزار تومانی خواهند شد».

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص افزایش مشمولان یارانه تشویقی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو