تا به حال به علائم افسردگی دقت کردید | اگر علائم را دارید حتما با یه مشاوره مشورت کنید

1

1402/9/15

20:09


تا به حال به علائم افسردگی دقت کردید | اگر علائم را دارید حتما با یه مشاوره مشورت کنید

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

افسردگی، یکی از اختلالات خلقی است که با درجات مختلف از غمگینی، یاس، ناامیدی، تنهایی، شکست و تردید و احساس گناه همراه است، تا حدی که آن را به عنوان سرماخوردگی روانی نام می‌برند.

این بیماری توانمندی انسان را در رفتار و عملکرد، تفکر و احساس تحت تأثیر قرار می‌دهد، فرد به نوعی منزوی و گوشه‌گیر می‌شود و ارتباط او با اطرافیان کاهش می‌یابد.

دامنه اختلال افسردگی از احساس ناتوانی، بی‌کفایتی و بی‌میلی به زندگی شروع شده و در مراحل بالاتر و گذشت زمان به پوچی و آسیب به خود سوق داده می‌شود. افراد افسرده احساس ناتوانی و کرختی دارند و در بعضی مواقع نیز احساس توانمندی، حرکت مضاعف، بی‌قراری و انرژی حرکتی زیادی از خود نشان می‌دهند؛ این افراد اغلب به زندگی امیدوار نیستند، آینده را تاریک و تمام شده می‌بینند، قدرت کلام آنها ضعیف شده و در فعالیت‌های اجتماعی حضور کمتری دارند.

علایم افسردگی

اگر فردی پنج نشانه و یا تعداد بیشتری از نشانه های زیر در طول مدت دو هفته داشته باشد و از بین این پنج نشانه، دو نشانه خلق افسرده و فقدان علاقه یا لذت بارز باشد، می توان گفت این فرد از افسردگی رنج می برد.

نشانه‌های عاطفی‌

فرد احساس گناه دارد و خود را بی ‌ارزش و بی‌ کفایت می ‌داند.

دارای احساس ترس و اضطراب و دلهره و بی ‌قراری است.

زودرنج، غمگین و بی‌حوصله ‌است و اغلب اوقات خلق‌ فرد گرفته است.

افسردگی

نشانه های جسمی‌

احساس خستگی دائمی می کند و سعی دارد کارها را به تأخیر بیاندازند.

اختلال در خواب (پرخوابی یا کم‌ خوابی) و خوردن (کم ‌خوری یا پرخوری همراه با کاهش یا افزایش شدید وزن) پیدا می‌کند.

از مشکلات بدنی مثل درد معده، حالت تهوع، سردرد و موارد مشابه صحبت می‌کند، بدون آنکه علائم بیماری جسمی در فرد دیده شود.

نشانه‌های اجتماعی و ارتباطی‌

در ارتباط اجتماعی با دیگران ضعیف است و اغلب گوشه‌گیری می‌ کند.

نسبت به ظاهر و آراستگی خود توجه ندارد.

در صورت نبود موفقیت، خود را مسوول ناکامی و شکست می‌ داند.

نشانه های شناختی‌

نگرانی و دلواپسی شدید ذهنی نسبت به سلامتی خویش دارد.

در تصمیم‌گیری، ضعیف عمل می‌کند.

کاهش تمرکز و درک دارد.

افکار و احساس اسیب به خود در سر دارد.

عوامل موثر بر کاهش افسردگی شامل تنفس عمیق، آرام سازی یا ریلکسیشن، تصویرسازی ذهنی یا رویاپردازی، ورزش، فعالیت های فیزیکی ( هنری / کشاورزی و...)، انجام کارهای مورد علاقه و سرگرم کننده، گوش دادن به موسیقی آرام یا مطالعه کتاب، تمرکز روی جنبه های خوشایند زندگی و تمرکز روی نقاط قوت و موفقیت های فرد است.

گاهی ممکن است افراد نسبت به فعالیت‌هایی که قبلا در خانه و یا در محل کار انجام می‌دادند، علاقه کمتری نشان دهند. آنها احساس غم و یا اندوه کرده و یا احساس کنند که علاقه‌ای برای انجام فعالیت‌های روزانه خود ندارند. این امر می‌تواند در زندگی کاری و یا عاطفی آنها تاثیر منفی داشته باشد.

اما چگونه می‌توان تشخیص داد که یک فرد دچار افسردگی شده است؟

علائم افسردگی در افراد می‌تواند متفاوت باشد، این علائم در برخی بیشتر و در برخی کمتر بروز می‌کند. اما چگونه می‌توان این علائم را تشخیص داد؟

افسردگی

علائم افسردگی

افسردگی هم مانند هر بیماری دیگر، دارای علائمی بوده که این علائم در افراد متفاوت است. در ادامه اشاره‌ای به مهمترین علائم افسردگی خواهیم کرد.

احساس غم و اندوه داشتن

از دست دادن علاقه برای انجام فعالیت‌های روزانه

تغییر در اشتها (افزایش و یا کاهش اشتها)

تغییر در ساعات خواب (کاهش و یا افزایش ساعات خواب)

از دست دادن انرژی و افزایش خستگی

احساس بی‌ارزشی و یا گناه

عدم تمرکز و یا تصمیم‌گیری

تصمیم به مرگ و یا خودکشی

این علائم، علائمی هستند که مشکلات روحی را در افراد ایجاد می‌کنند. اما افسردگی با توجه به شدت و ضعف آن می‌تواند منجر به بیماری‌های جسمی نیز شود. بیماری‌هایی مانند مشکلات تیروئید، تومورهای مغزی و کمبود ویتامین می‌تواند جزء علائم افسردگی باشد.

انواع افسردگی

با توجه به شدت و ضعف علائم در افراد، اختلالات افسردگی نیز دارای انواع مختلفی است، که در ادامه به بررسی انواع آن خواهیم پرداخت.

افسردگی تک قطبی

افسردگی تک قطبی، شامل خلق و خوی کم و یا از دست دادن علاقه و یا لذت نسبت به فعالیت‌های روزانه است. این علائم در تمام زمینه‌های زندگی مانند روابط کاری و یا اجتماعی تاثیرات مخربی را در افراد خواهد گذاشت.

افسردگی

مالیخولیا

مالیخولیا، اصطلاحی است که برای توصیف یک نوع شدید از افسردگی بکار گرفته می‌شود. این نوع افسردگی به قدری شدت دارد، که حتی حرکات فیزیکی فرد را کندتر می‌کند. این نوع افسردگی، با از دست دادن لذت کامل در همه موضوعات زندگی مشخص می‌شود.

روان‌پریشی

گاهی اوقات افرادی که دارای اختلال افسردگی هستند، ارتباط خود را با دنیای واقعی قطع کرده و دچار روان‌پریشی می‌شوند. یعنی آنها دچار توهم شده و مسائلی را دیده و یا می‌شنوند که واقعیت ندارد.

آمارها نشان داده است، که زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می‌شوند. طبق مطالعاتی که انجام شده یک سوم زنان، یک دوره افسردگی را در طول زندگی خود تجربه خواهند کرد.

افسردگی در زنان

همانطور که گفته شد زنان بیشتر از مردان افسردگی را تجربه می‌کنند، که دلیل اصلی آن عواملی مانند جنسیتی، اجتماعی،بیولوژیکی و هورمونی است. در ادامه به بررسی بیشتر افسردگی در زنان خواهیم پرداخت.

افسردگی قبل از قاعدگی

نوسانات هورمونی که در طول چرخه قاعدگی در زنان ایجاد می‌شود دارای علائمی مانند نفخ، تحریک پذیری، خستگی و واکنش‌های احساسی است، که حدود ۱۰ تا ۱۴ روز قبل از قاعدگی شروع شده و چند روز بعد از آن بهبود میابد./خبرآنلاین

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو