هوش مصنوعی Gemini گوگل رونمایی شد؛ رقیب جدید ChatGPT پای به میدان گذاشت

منبع: تکراتو

1

1402/9/15

23:52


گوگل نزدیک به یک دهه اولین شرکت هوش مصنوعی جهان محسوب می‌شد. حال که نزدیک به یک سال از معرفی ChatGPT می‌گذرد، هوش مصنوعی Gemini گوگل رونمایی شد و احتمالا این رقیب جدید بتواند GPT-4 را زمین بزند.

هوش مصنوعی Gemini گوگل رونمایی شد؛ رقیب جدید ChatGPT پای به میدان گذاشت

گوگل نزدیک به یک دهه اولین شرکت هوش مصنوعی جهان محسوب می‌شد. حال که نزدیک به یک سال از معرفی ChatGPT می‌گذرد، هوش مصنوعی Gemini گوگل رونمایی شد و احتمالا این رقیب جدید بتواند GPT-4 را زمین بزند.

مدیرعامل گوگل گفته هوش مصنوعی جمینای آغازگر عصر جدیدی برای این شرکت خواهد بود که با نام عصر جمینای از آن یاد خواهد شد. این مدل AI قرار است در ورژن‌های مختلف عرضه شود و رقیب بی‌چون و چرای GPT-4 شرکت OpenAI به شمار می‌رود.

البته گوگل در رویداد توسعه‌دهندگان ژوئیه 2023 این هوش مصنوعی را معرفی کرده بود اما حالا به صورت عمومی عرضه خواهد شد. Gemini شامل سه ورژن است؛ ورژن اول Gemini Nano نام گرفته و امکان اجرای آن به صورت آفلاین بر روی دستگاه‌های اندرویدی وجود دارد.

نسخه دوم با نام Gemini Pro از قدرت بیشتری برخوردار بوده و قرار است به زودی در سرویس‌های هوش مصنوعی گوگل پیاده‌سازی شود و از امروز هم در چت‌بات بارد فعال شد. مدل سوم جمینای نیز Gemini Ultra نام گرفته و می‌توان آن را قدرتمندترین و بزرگترین مدل زبانی در نظر گرفت که گوگل تابه‌حال ساخته و ظاهراً بیشتر برای دیتاسنترها و سازمان‌ها کاربرد دارد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


هوش مصنوعی Gemini گوگل رونمایی شد

در حال حاضر، گوگل در حال پیاده‌سازی مدل هوش مصنوعی جدیدی به نام جمینای پرو در در بارد بوده و کاربران پیکسل 8 پرو هم می‌توانند از امکانات جمینای نانو استفاده کنند. همچنین، گوگل قصد دارد تا از سال آینده، نسخه جمینای اولترا را نیز عرضه کند و توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان سازمانی می‌توانند از تاریخ 13 دسامبر از طریق Generative AI Studio یا Vertex AI در گوگل کلود به جمینای پرو دسترسی داشته باشند.

در حال حاضر این مدل AI فقط به زبان انگلیسی در دسترس است ولی مطمئنا به مرور زبان‌های دیگر هم به آن اضافه خواهد شد. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، اعلام کرده است که در نهایت این مدل در موتور جستجو، سرویس تبلیغات، مرورگر کروم و سایر محصولات گوگل پیاده‌سازی خواهد شد و نقش مهمی در آینده گوگل را ایفا خواهد کرد.

هوش مصنوعی Gemini گوگل رونمایی شد؛ رقیب جدید ChatGPT پای به میدان گذاشت

مدیرعامل دیپ‌مایند، دمیس هاسابیس، که در توسعه مدل هوش مصنوعی Gemini نقش بزرگی داشته، اعلام کرده است که بنچمارک‌های متعددی روی این مدل انجام داده‌اند و از بین 32 بنچمارک مهمی که بر روی جمینای انجام شده، این مدل در 30 مورد جلوتر از رقبا قرار دارد.

یکی از برتری‌های واضح جمینای در بنچمارک‌ها، توانایی آن در درک و تعامل با صوت و ویدیو است. از ابتدا، قابلیت چندوجهی یکی از اهداف توسعه جمینای بوده و گوگل قصد نداشته مانند رقیب خود مدل‌های گوناگونی مانند DALL-E یا Whisper را برای امور مختلف بسازد.

هوش مصنوعی Gemini گوگل رونمایی شد؛ رقیب جدید ChatGPT پای به میدان گذاشت

در حال حاضر، جمینای نانو تنها قادر به پردازش ورودی و خروجی متنی است، اما نسخه قدرتمند آن، با نام اولترا، قادر به کار با متن، تصویر، ویدیو و صدا است. هاسابیس اظهار می‌کند که در آینده، این مدل هوش مصنوعی قابلیت‌های بیشتری مانند تشخیص لمس و حرکت را نیز خواهد داشت.

این غول تکنولوژی تمرکز خاصی روی جمینای داشته است. Gemini از سیستم تولید کد جدید AlphaCode 2 استفاده می‌کند که به گفته شرکت، 85 درصد بهتر از رقبا و 50 درصد بهتر از نسل قبلی کدنویسی می‌کند.

همچنین، مدل هوش مصنوعی Gemini در مصرف انرژی بسیار بهینه است. گوگل این مدل را بر روی واحد پردازش تنسور (TPU) خود آموزش داده است، تا به طور سریع‌تر و ارزان‌تر از مدل‌های قبلی، ازجمله PaLM، عمل کند. علاوه بر این، گوگل نسخه جدیدی از سیستم TPU به نام TPU v5p معرفی کرده است که یک سیستم رایانشی مخصوص دیتاسنترهاست و قابل استفاده در آموزش و اجرای مدل‌های زبانی بزرگ است.

گوگل تأکید می‌کند که برای اطمینان از ایمنی و مسئولیت‌پذیری Gemini، تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است و تعداد زیادی آزمایش در این زمینه انجام شده است. اما به هر حال، باید صبر کنیم تا عملکرد این مدل در دنیای واقعی را ببینیم.

به نظر می‌رسد ساندار پیچای و دمیس هاسابیس باور دارند که راه‌اندازی هوش مصنوعی Gemini به عنوان یک پروژه بزرگتر و یک گام در مسیر تغییر عمل می‌کند. این همان مدلی است که گوگل سال‌ها در حال توسعه آن بوده و اکنون برای رقابت با OpenAI به آن متوسل شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره هوش مصنوعی Gemini گوگل چیست؟ به نظر شما این مدل می‌تواند GPT-4 را کنار بزند؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: theverge

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو